Controle Audiologisch Centrum

Vanmorgen dus met Stephan naar het Audiologisch Centrum geweest in Zwolle voor een controle bezoek.

Eerst eventjes met die vrouw gepraat (zelfde vrouw als 3 maanden geleden) en daarna wilde ze toch nog weer even een gehoortest doen met Stephan.
Ze pakte weer de toren met ringen en het leuke was dat Stephan meteen zo’n ring bij zijn oor hield.
Hij herrinnerde zich dat spelletje nog van 3 maanden geleden!!!
Hij was super enthousiast!
En deed de test keurig.
Maar ja, dat er met zijn gehoor niks mis is wisten wij eerlijk gezegd al langer dan vandaag. Daar twijfelen we voor geen meter aan.

In de tussentijd moest ik een formulier invullen.
Er stonden allemaal woordjes op en ik moest aankruisen welke woordjes Stephan inmiddels zegt (ook als de woordjes er op lijken, zoals bijv. visie, dan mag je televisie aankruisen).

Uiteindelijk tellen ze de aangekruisde woordjes bij elkaar op.
Voor zijn leeftijd is het normaal om een score te hebben tussen de 85 en de “100 nog wat” (weet niet meer precies hoeveel).
85 is dan aan de lage kant.
Stephan scoorde 73.
Laag dus.

Maar goed, we weten nu wel dat hij OP DIT MOMENT een jaar achterloopt met praten.
Dat zei de logopediste ook al en deze vrouw zei het ook.
De woordjes die hij nu leert zeggen zijn eigenlijk “normaal” voor een kind van 1,5 jaar (en Steef is dus ruim 2,5)

Ze vroeg ook of wij ons zorgen maken om hem, wat betreft zijn spraak.
Nou, niet zo erg meer als eerst aangezien hij de laatste 3 weken opeens meer woorden gaat zeggen.
Dat heb ik haar dus ook verteld.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ons sterk aangeraden wordt om door te gaan met logopedie (zijn wij het wel mee eens).
En we moeten vooral geen druk op hem uitoefenen en ook opletten dat dat bij logopedie niet gebeurd (dat deden we dus al, haha!)
Verder adviseerde ze ons om toch wat gebaren te gaan gebruiken met Stephan, zodat hij zich wat beter duidelijk kan maken.
Het is niet zo dat hij daardoor het praten laat voor wat het is.
Dat hij die gebaren wel makkelijk gaat vinden ofzo.

Over 6 maanden moeten we terugkomen (hij is dan ongeveer 3 jaar en 1 maand).
En over 3 maanden belt ze ons op om te overleggen hoe het met hem gaat.
Stel dat er toch niet zoveel vooruitgang in zit dan wil ze hem toch eerder zien.

En dat was het!

Tot nu toe vind Stephan het gelukig allemaal hartstikke leuk die “onderzoeken” dus dat is geen reden voor ons om het te laten.

O ja, ze vond verder wel dat hij nog weinig twee woord zinnen maakt.

Langer zal ik het verhaal niet maken!!!

Groetjes, Bianca

oh jee bianca dat is ook allemaal wat!!! gelukkig vind stephan het allemaal nog leuk die onderzoeken. maar ik zou me niet al te druk maken hoor. het ene kind is nu een maal sneller als het andere kind. hoe zijn jullie erachter gekomen dat hij een mindere woordenschat had? zelf of kwamen ze daar op het c.b achter? gewoon een vraagje want eerlijk gezegt zou ik het nu bij fabiano niet eens weten. begrijp je wat ik bedoel? ik vind dat hij op zich lekker kletst maarja…

moeder van twee zoontjes. fabiano 2 jr en alessandro 5 maanden

Hoi Maureen,

M’n bad is bijna vol maar daarna geef ik je effe antwoord oké?

Groetjes, (zieke) Bianca

is goed. en beterschap!!

en…ik zag dat je pas jarig bent geweest. nog gefeliciteerd

Hoi maureen,

Dank je voor je felicitatie!

Ik zal ff in het kort uitleggen hoe we bij het Audiologisch Centrum terecht zijn gekomen (ik noem het even A.C. oké? Zo’n rotwoord!)

Toen Stephan 2 jaar en 3 maanden was moesten we voor controle naar het Consultatiebureau.
Alles was goed, maar ze vonden dat hij erg achter liep met zijn spraak.
Zelf vonden we dat ook wel, maar ja…ook wij wisten/weten niet alles.
Hij kon nog maar 5 woordjes zeggen: mamma, pappa, opa, oma (sinds kort toen) en bah.
Verder “humde” hij erg veel (met zijn mond dicht is dat).
Het CB adviseerde ons om naar het A.C. te gaan en naar logopedie.
Maar dat moet je aanvragen bij de huisarts.
Di wilde eerst zijn gehoor en amandelen etc. laten nakijken om uit te sluiten dat het daar aan lag.

Dus eerst naar K.N.O. arts.
Alles bleek goed te zijn en hij verwees ons toen door naar het Aud. Centrum in Zwolle.

Daar heeft Stephan een uitgebreide test gehad voor zijn gehoor.
Dat was prima.
Hij kreeg ook een taalbegrip test en ook daar scoorde hij bovengemiddeld.
Oftewel: hij wist wel heel veel woorden en begreep ook alles wat je zei.

Zei adviseerden ons om met Stephan naar logopedie te gaan.
Liever vandaag als morgen zei ze.
Dat hebben we dus gedaan en de week daarop zijn we daarmee begonnen.
Vanaf die tijd heeft hij dus logopedie gehad, 1x per week (nu 10 weken inmiddels).

Eerst was er nauwelijks vooruitgang, maar sinds een week of 3 heeft hij er opeens aardig wat woordjes bijgeleerd.

Maar zoals ik net al zei: hij schijnt op dit moment dus echt een jaar achter te lopen met praten.
Ze vinden het een klein beetje vreemd omdat hij met de taalbegriptest juist zo hoog scoort.

Nou ja, het zal wel.
We wachten het gewoon af en gaan gewoon naar logopedie en oefenen spelenderwijs thuis (meer kan je toch niet doen).
We zien wel hoe het zich ontwikkeld.
Momenteel vinden wij zelf het erg positief dat hij in ieder geval wat woorden erbij is gaan zeggen!

Als je nog meer vragen hebt dan stel je ze maar hoor!

Groetjes, Bianca

P.S. wat wij opvallend vinden is dat hij wel alle letters van het alfabet kent!
Hij kan ze niet allemaal uitspreken, maar als ik vraag waar bijv. de B is dan weet hij dat zonder probleem!

Gewijzigd door - Bieb op 26 Jan 2004 21:03:39

hoop dat de logopedie goed aanslaat maar daar twijfel ik niet over

sterkte

nou wat een gedoe he eigenlijk he. het is wek in een sneltrein vaart gekomen sinds dat bezoek van het c.b. maar ik geloof ook dat stephan er wel komt, ook om dat jullie er positief over zijn en hij leert nu woordjes erbij nou dat is hartstikke goed. en… wel knap hoor van dat alfabet. ja ik weet het ook niet, mischien slaat stephan wel eerst alles op in zijn hoofd voordat hij het uit gaat spreken. groetjes van mij

nou gelukkig maakt stephan er nog niks van daar na toe nou nu heeft hij 73 volgende keer is het weer meer het komt wel goed met jou mannetje

veel liefs knuffels marielle mama van tanja

Hoi Bieb, je geeft zelf al aan dat er met zijn gehoor en taalbegrip niets mis is gelukkig.
Dat zijn woordenschat nog beperkt is, dat trekt door de logopedie wel bij.
Ook omdat je de laatste 3 weken vorderingen ziet bij Stephan denk ik wel dat alles helemaal goed komt.
Nu zittie nog te laag, maar over een half jaar moet je dan maar weer eens zien.
Dan staan ze vast versteld van de vorderingen die hij gemaakt heeft.
In ieder geval succes en sterkte ermee.

Een knuffel van een trotse vader!!
Papa van Shakira (24-12-2002)

Ben benieuwd hoe dat zal gaan hoor. Lees graag mee. Hier op cb, vinden ze het nog steeds allemaal prima, wel dat ie langzamer is. Nou ja, we wachten psz wel af, wat ie daar gaat doen.

Wel fijn, dat ie de onderzoeken leuk vindt, zijn ook net spelletjes natuurlijk. Hoewel het ook wel ligt, aan wie je hebt natuurlijk (zo vindt Lucas de assistent van de arts helemaal niets en doet daar ook niets voor, maar de arts zelf…loopt ie als een kievit voor!).

Heeft Stephan eigenlijk lang op een wachtlijst gestaan voor logopedie? Veronica staat nu 2 maanden op de wachtlijst enne…ik vind het steeds onnodiger worden, dat ze gaat. Maar goed, we gaan wel natuurlijk, al lijkt het dus steeds onzinniger om te gaan…

groetjes Monique

Ja, de wachtlijst was EXTREEM lang in onze woonplaats.
EEN JAAR !!!
Echt belachelijk.
Dus wij andere plaatsen gebeld en nu zijn we dus bij een logopediste waar we ongeveer 25 minuten voor moeten rijden.
Tsja, liever hier natuurlijk maar als het niet anders kan, dan rij je gewoon dat stukje!
Je hebt er tenslotte alles voor over om er voor te zorgen dat hij zo snel mogelijk “bij” is met praten.

Wat ik trouwens nog niet verteld had is dat ik gisteren nog gebeld werd door het Audiologisch Centrum.
Door de vrouw die Stephan “behandeld”.
Ze vroeg of ik niet te erg geschrokken was van die score van 73 (met die woordjes) en dat ze het erg positief vond dat Stephan ook “die op” zei enzo.
Kortom: ze was bang dat ik teveel afgeschrokken was de dag ervoor en belde me om me “gerust te stellen”, min of meer.
Vond ik wel érg netjes!!!
Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg positief met de hulpverlening (gelukkig!).
Het is denk ik ook maar net wie je treft.

Groetjes, Bianca

P.S. Stephan zegt gisteren opeens (luid en duidelijk): HALLO !
Nananananaaaaaaaaaa
Haha, sorry hoor, maar ik ben wel ff apetrots op hem (net als zijn pappa trouwens!)
Komt wel goed met ons mannetje, al duurt het wat langer!

Gewijzigd door - Bieb op 28 Jan 2004 08:16:45

toch aardig van die vrouw dat ze je even belde maar alles gaat goed met jullie mannetje het heeft even tijd nodig en wat geeft dat hellemaal niets goed he weer een woord er bij heel goed

veel liefs knuffels marielle mama van tanja