Continu rooster


#1

hoi,

Bij ons op school overwegen ze een continurooster te gaan invoeren.
Aan de ene kant zie ik de voordelen en zie ik ook nadelen.
Nu heb ik het even gegoogeled maar ik lees alleen maar commentaar van ouders die vooral ook aan zichzelf denken.
je hoeft je niet te haasten vier keer per dag hebt meer tijd voor jezelf enzv.
Wat ik echter niet kan vinden is wat zijn de voordelen voor kinderen en juist zijn er ook nadelen .
Ook hoe denken de leraren er echt zelf over.
Ze worden ineens verplicht met in ons geval z’n 26kinderen te lunchen daarbij moeten ze opletten dat iedereen zijn boterham op heeft ze moeten bij houden of iedereen wel zijn medicijnen innemen enzv plus het kost lestijd
Hier op school zijn ze juist van heel erg op nivo werken naar het meer klassiekale gegaan omdat er dan meer lestijd overblijft.

Graag hoor ik of iemand weet wat de voordelen en nadelen zijn voor de kinderen
en zijn er hier leraren die hun ervaring willen delen dan hoor ik die graag.

Ik zelf vind het wel gezellig mijn dochter even tussen de middag ti
huis te hebben daarbij heeft zij het nodig om even weg te zijn van de schoolprikkels.

lon106


#2

Hier hebben we geen continurooster, maar het lijkt me op zich wel fijn.

Voordelen:
Bij mijn zoontje zorgt thuis eten juist voor meer onrust, moet hij 2x omschakelen… Daarom laat ik hem ook 2x per week overblijven, wat dan meteen een win-win situatie is, want daardoor heeft hij dus meer rust, en kan dochterlief al om 11uur naar bed, zonder dat ik haar moet wakker maken, op die dagen heeft hij na schooltijd nog zwemles, en dochter moet dan mee. Als ze niet lang genoeg kan slapen is het niet bepaald gezellig in de kantine.

Voordeel vind ik ook, dat ze met een continurooster 'smiddags meer tijd hebben om met vriendjes te spelen. Als hij nu na schooltijd -op de lange dagen- nog wil afspreken, kan dat eigenlijk maar voor 1,5 uur. En dat is best kort natuurlijk.

Nadeel, ze moeten dan wel elke dag op school eten, en hebben dus nooit een hele middag vanaf 12uur vrij. Dat vind ik toch ook wel fijn nu op de woe- en vrijdagmiddag.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#3

Huhhh even een vraagje het continue rooster dat ik ken is ma-di en do op school eten en dan wo en vrij vanaf 12:30 vrij en dan thuis eten? Dat heb ik namelijk zelf nog gehad. Ik moet zeggen dat ik nu bewust voor J heb gekozen voor een school met continue rooster. (J start in maart 2012) Ik als werkende mama vind het bijna niet te doen om dan pauze te nemen met je kind, en om je kind als een van de weinige te laten overblijven vind ik ook niet fijn. Verder vind ik het een idee, maar goed J zit nog niet op school, dat ze ook de lange dagen gewoon om 14:30 vrij zijn, dan heb je idd nog veel tijd over. Ik kan me wel voorstellen dat je je zorgen maakt over het eten, alleen heb ik bij mijn dochter gemerkt dat ze met andere kids erbij veel beter eet dan als ik alleen met haar ben. Vaak hebben ze binnen je school nog wel assistente, binnen sommige scholen zelfs ook een ouder die helpt (vind ik ook wel een goed idee eigenlijk) en kijk even of jou school het echt van de onderwijstijd afgaat, want dat kan niet altijd volgends de inspectie, maar wat je moet begrijpen is ook dat de pauze voor de kids waarschijnlijk minder lang is dan de pauze die je gewent bent omdat er geen reistijd nodig is. De school waar J naartoe gaat begint om 12:10 met de lunch, tot 12:30 en dan 20 minuten buiten spelen! Dat is in totaal maar 40 minuten grote pauze, weet niet hoe dat bij jullie is geregeld!



#4

Ohhh sorry, kan best zijn dan dat ik het fout heb hoor. Hier dus geen continurooster.
Ik had idd begrepen dat ze dan alle dagen even lang hadden, dus bijv. tot 2uur ofzo, en dan ook op woensdag.
En dan idd korter lunchpauze omdat je niet hoeft te reizen.
Ik vind een uur lunchpauze best lang, zeker voor de overblijvers. Maar ook thuis kan mijn zoon meestal nog wel een minuut of 10 spelen voordat we weer naar school hoeven.
En dan wonen wij nog vrij ver van school weg!

Maar weet dat er ook ouders zijn die het nauwelijks redden, terwijl ze van tevoren al brood klaarmaken enzo??? Je kan toch geen uur doen over een boterham? Dus ik snap dat niet zo, haha.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#5

suzsje; tja ik ken alleen op die manier het continue rooster, maar kan best zijn dat het bij Ion anders is hoor. Persoonlijk vond ik het continue rooster een stuk fijner, in de zomer ging ik vaak nog een ur of 2 zwemmen aan de maas met mijn moeder naar school, terwijl de kids die een lange lunchpauze hadden dat een stuk moeilijker konden! Maar goed als je als ouder echt geniet van die lunchpauze dan snap ik wel dat het moeilijk is.



#6

Wij hebben hier op school continurooster. Onze meiden weten niet beter want ze hadden dat rooster al toen de oudste op school begon.

Het is heerlijk! Een aanrader!

Ze gaan hier elke dag van 8.30 tot 14.30 naar school. 's Ochtends een fruit- en sap-pauze en tussen de middag een uur pauze: half uur eten, half uur buiten spelen (tenzij het slecht weer is, dan is de overblijf binnen).

Maak je geen zorgen over die lunch want dat kan gewoon prima gaan, ook wat betreft evt. medicijnen. Die leerkrachten zijn zo gewend om tig leerlingen de hele dag onder controle te houden, dat gaat met de lunch ook goed. Echt!

En voor de duidelijkheid: lunch kost GEEN lestijd doordat de uren per week anders ingedeeld zijn: 8.30 tot 14.30 uur. Ze komen met lesuren gewoon goed uit op jaarbasis!

Voordeel vind ik voor zowel de kinderen als voor mezelf dat speelafspraakjes niet tot etenstijd duren. Gewoon om 14.30 met speelafspraakje mee en rond vieren meestal weer ophalen. En dan nog lekker een uurtje rust tot het eten.

Voor kinderfeestjes ben je niet afhankelijk van de woensdag of zaterdag. Die feestjes kunnen gewoon elke schooldag want van 14.30 (meteen mee uit school) tot 18.00-18.30 is prima voor een feestje!

Voor vrijetijdsbestedingen (sport, ballet, zwemles etc.) zijn we hier ook niet afhankelijk van belachelijke tijden rond etenstijd, begin van de avond of de zaterdag ofzo. Het sociale leven hier in de wijk is volledig afgestemd op het continurooster.

Dus de eerste zwemlessen zijn bijv. elke dag om 15.00 uur al. Na de zwemles nog makkelijk tijd voor andere dingen terwijl je normaal aan het haasten bent rond etenstijd of net na etenstijd. Of dat je daarvoor afhankelijk bent van de zaterdag.

Nog een voordeel voor de kinderen: ze hoeven na de lunch niet opnieuw in het schoolritme te komen omdat ze op school overgebleven zijn. Hier hebben de dames die overblijf nog nooit als vervelend of lang ervaren. Maar dat komt mogelijk omdat ze niet beter weten.

Geen idee hoe het zou zijn als ze hiervoor een onderbroken rooster gewend waren geweest.

Blijkbaar moeten kinderen die tussen de middag naar huis gegaan zijn altijd weer even omschakelen zodra ze op school komen en dat gaat dan kennelijk ten koste van concentratie, prestaties etc. Weet ik niet, dat is iets wat ik gelezen heb wat betreft voordelen continu-rooster.

Voor ouders: heerlijk om niet 4x per dag op en neer naar school te hoeven (zeker bij slecht weer geen pretje!), geen onderbroken dag waar op je bijv. moet haasten met dingen die je wilt doen omdat je om 12.00 uur weer op het schoolplein moet staan en vooral voor werkende ouders is het ideaal, want die kunnen hun werkuren anders indelen.

Er zijn hier veel ouders die bijv. elke dag van 9.00 tot 14.00 uur werken en zelf hun kinderen kunnen brengen en halen. Geen buitenschoolse opvang nodig!
Er zijn hier op school geen wachtlijsten voor buitenschoolse opvang vanwege dat continurooster.

Ik ben erg enthousiast over het continurooster en ik heb hier op school of in de wijk (want alle scholen in de wijk hebben continurooster) nog nooit iemand horen klagen. Niet vanuit oogpunt ouders, niet vanuit oogpunt leerkrachten, maar ook niet vanuit oogpunt kinderen.

Ik durf bijna te beloven dat het goed gaat bevallen!

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 29 Nov 2011 10:58:16


#7

Hoi,

Ik wilde even reageren als leerkracht. Wij hebben sinds twee jaar ook een continuerooster. Wij zijn hier zeer te spreken over.
Op het moment dat kinderen tussen de middag naar huis gaan komen ze weer in een andere omgeving terecht. Op het moment dat ze na de lunch weer op school komen moet iedereen zijn/haar plekje in de groep weer vinden. Er is waarschijnlijk weer vanalles gebeurd tussendoor waar wij als leerkracht niks van af weten. Het scheelt ons op school heel veel tijd in het oplossen van conflicten. Heel vaak moesten we aan het begin vand e middag conflicten oplossen die toch gauw 10 minuten duurden (over lestijd gesproken).
Wat betreft medicijnen enzo… wij zijn overdag al zo gericht op zo’n groep kinderen waarbij je op zoveel dingen moet letten dat dat er ook wel bij kan. Het hoort gewoon bij het dagritme.

Ouders zijn bij ons ook heel tevreden over hoe het nu gaat.

Groetjes

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers


#8

Nog een kleine aanvulling: nu lijkt het of er alleen maar voordelen aan zitten. Maar dat is natuurlijk niet zo! Wij leveren onze pauze gedeetelijk in, das niet fijn natuurlijk. Soms zit je als leerkracht ook niet zo lekker in je vel en dan is de pauze een welkome break.
Maar vind nog steeds dat het meer voordelen dan nadelen heeft… behalve dat de kinderen eerder thuis zijn, geldt dat voor ons natuurlijk ook! Of we blijven wel langer maar dan hoef je thuis niet meer zoveel te doen…

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers


#9

ik zou er juist heel blij mee zijn.we zijn nu om 12:15 thuis,en om 12:45 moeten we weer de auto in,dat is dus een half uur stress:snel eten,en weer weg.
het zou zoveel rustiger zijn voor de kids als ze op school konden eten.