Hallo. Ik kwam per ongeluk op dit forum terecht. Ik heb een vraag over mijn zoontje. Hij is nu 1,5 en bij ons laatste consultatieburo bezoek werd er wat gezegd over drinken uit een fles en zijn mondje dat (teveel?) openstaat. Er werd ook iets gezegd over een logopedist (dacht dat dat iets met je voeten was haha!) maar huh…hij is pas 1,5!!!
Wat vinden jullie? Hebben jullie ook zoiets? Wat moet ik doen?
Groetjes, een onzekere mama!
Consultatieburo
Uit welke fles drinkt je zoontje nu? Qua flessen is het idd het beste als hij uit een rietjesbeker of gewone beker drinkt. Mijn zoontje heeft ook heel vaak zijn mond open. Dit staat los van de bekers waar hij uit drinkt, want hij drinkt al vanaf 7 maanden niet meer uit een speenbeker. De laatste keer dat we op het bureau waren is alweer bijna een half jaar geleden. Sindsdien gaat hij steeds vaker zijn mond dicht doen, dus ik denk dat het vanzelf wel goed gaat komen. Ik ga mijn kind van bijna 2 jaar in ieder geval nog niet naar logopedie sturen. Wil het eerst zelf proberen en als hij wat ouder is kan dit altijd nog.
Groetjes,
Sandra
Dat is een snelle reactie. Ik was nog op het forum aan het rondkijken en toen had ik al 1 reacyie. Dankje!
M’n zoontje heeft een soort fles weet ff niet welk merk maar met tuit. Maar het zou door de antilek die er in zit komen ofzo want dat zou hetzelfde zijn dan uit een fles met speen? Maar zonder antilek word echt een zootje! Dan kan ik elke keer dweilen ofzo.
Maar is dan naar een logop. niet nodig…kunnen die niet goed iets doen eraan? Straks is hij te oud?
En als je hem nou gewoon rustig aan probeert aan te leren om
uit een gewone beker te drinken, dan gaat alles waarschijnlijk
snel een stuk beter.
Tsja, de hele dag zeggen: mond dicht! is voorlopig de eerste optie.
M.
Op deze leeftijd is het nog niet zorgwekkend dat ze vaak hun mond open hebben, Logopedie op deze leeftijd heeft nog geen zin, dat begrijpen ze nog niet. Als ze wat ouder zijn en ze doen het nog steeds dan is logopedie handig. En dan is het echt nog niet te laat. Zoals ik al aangaf ging Tim ineens vanaf 1,5 jaar zijn mond vaker dichtdoen. En dat terwijl hij al heel lang niet meer uit speenbeker etc drinkt. Hij drinkt uit een rietjesbeker of gewone beker. Probeer je dus niet druk te maken, het komt vanzelf goed.
Groetjes,
Sandra
Vanaf een maand of 7-8 wordt geadviseerd om te gaan oefenen met drinken uit een gewone beker. Dat is beter voor de mondmotoriek en de spraakontwikkeling.
En het gaat open-mond-gedrag tegen. Met 1,5 hoeft-ie nog niet naar een logopedist, dat doen ze pas vanaf ongeveer 3 jaar. Sommige logopedisten gaan niet eens met kindjes van 3 jaar aan het werk, maar pas later.
Onze jongste had ook open-mond-gedrag. Niet door drinken uit een fles of tuitbeker maar vanwege een te grote neusamandel en altijd snotterig. Zij ging toen ze eenmaal begon te praten ook slissen omdat ze altijd al haar tong tussen haar tanden had hangen. (Dat kun je dus ook treffen bij open-mond-gedrag: een slissend kind).
Met haar ben ik een paar maanden voordat ze 3 werd toch op eigen verzoek via de huisarts bij een logopedist terechtgekomen. Ik had namelijk het gevoel dat dat slissen niet zomaar vanzelf over zou gaan. Ik wilde niet dat ze nog zou slissen zodra ze naar school ging i.v.m. evt. gepest worden.
Na een half jaar was ze van het slissen af.
Dus er zijn verschillende redenen om zo vroeg mogelijk te zorgen dat open-mond-gedrag niet gestimuleerd wordt. Met andere woorden: stoppen met die fles! Hij is 1,5, hij kan makkelijk uit een gewone beker drinken!
Groetekes, Sje
Als hij uit een gewone beker drinkt, kan jij natuurlijk ook de beker vasthouden, dan is er bijna geen zooi (tenminste hier niet!)
Liefs, Anne
Zoals iedereen hier wel weet, drinkt mijn dochter die zondag al 21 maanden is (!) nog steeds uit een fles met speen. Zij weigert gewoon elke andere beker. Ik heb dat ook besproken op het CB en daar zeiden ze dat ik wel over moet op een andere beker, maar dat je dat niet af kunt dwingen. Eva heeft haar mond nóóit open, ondanks die fles. Natuurlijk moet zij allang uit een gewone beker kunnen drinken, maar ja…ze drinkt NIKS of uit de speen en dan kies ik toch voor die speenfles…Maar dat weet iedereen hier al wel. Ik zou me nu nog niet zo heel veel zorgen maken hoor en logopedie lijkt me ook erg vroeg. Wat Sandra zegt, het komt vanzelf vast wel goed!
Groetjes Rainbow, trotse mama
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben wel wat gerustgesteld. Ik ga maandag maar even naar de huisarts ermee, zij kan mij misschien verder helpen. Nog wel even ter info…ik gebruik geen speen meer op de fles maar een tuit.
@Rainbow: bij ons heeft het ook even geduurd hoor voor hij de tuit accepteerde. iedereen zei dat ik gewoon moest doorzetten en dat werkte. Ik ga het nu ook met de beker proberen, hijkrijgt vanzelf wel dorst!
@Sje: wat heeft de logopedist bij jullie gedaan? Moesten jullie oefeningen doen ofzo. Ik kan me er niet zoveel bij voortsellen?
Anderhaf en dan met tuit drinken vind ik nog heel normaal hoor, is niets mis mee. Probeer anders eerst het antilek gedeelte eruit te halen ofeen beker met tuit zonder antilek.
Dylano drinkt uit een tuiteker met harde tuit en uit een gewone beker half om half zeg maar en die is al bijna 20 maanden.
Liefs Michelle
ze adviseren al dat ze voor dat ze 1 worden al met een oefenbeker moeten drinken, of in ieder geval dan beginnen met aanleren,
maargoed ik vind dat behoorlijk jong persoonlijk.
Rico is 20 maanden en drinkt uit een rietjesbeker, of gewoon uit een rietje van een pakje appelsap of multivit.
We gaan op vakantie beginnen met een oefenbeker. waarom weet ik eigenlijk niet haha gewoon zo besloten lekker buiten op het strand
Noah drinkt overdag gewoon uit een beker… zonder tuit of iets erop… maar sochtends zn pap en savonds zn pap gaat toch echt nog uit een fles met speen… En zolang hij het zo wil drinken… vindt ik het prima…krijgt hij in ieder geval melk binnen… wat gewone melk of het nou op gewarmt is of niet… dat weigerd hij.
Ik vindt dat het CB over dat soort dingen… en nog wel veel meer zulke ophef maakt… het is elke keer wat anders… als ik in November of December met onze 2e er naar toe ga, dan zijn er wel weer andere regels dan wat ze nu opstellen met Noah.
Iedereen zegt ook tegen mij gewoon JA NEE en AMEN zeggen, maar sorry als mij iets niet aanstaat wat hun zeggen, ga ik er tegen in… ik doe het op mijn manier en daar worden ze vast niet slechter van.
Liefs, Melanie, (mama van Noah)
Gewijzigd door - Melanie_Christiaan op 30 May 2010 08:20:23
Morgan drinkt ook uit een rietjes beker ondanks dat ik het een onding vind omdat ie na 1 keer uit elkaar halen lekt als de neten. En als pappa met de rietjesbeker aan de haal gegaan is dan drinkt ze uit der tuit omdat ik der rietjesbeker dan niet meer open krijg…
Groetjes,
Michèle