Hoi Marianne,
Misschien heb ik nog een goede tip voor je.
Ik had toen ik net fulltime moeder was op een gegeven moment ook het idee dat ik mijn dochtertje, mijn man en mijn huishouden op de eerste plaats zette en dan kwam ikzelf er op een gegeven moment achteraan gehobbeld.
Zo kun je dus nooit meer aan jezelf toekomen.
Dus ik heb een mama-uurtje ingesteld.
Wat ik doe is het volgende: 's ochtends ben ik er voor de kindjes en voor het huishouden. De kindjes vinden het echt niet erg dat ik niet de hele ochtend met ze ga zitten spelen, want dat kan gewoon niet en ze moeten echt ook leren zichzelf bezig te houden. Bij bepaalde huishoudelijke klussen neem ik ze gewoon mee naar de ruimte in het huis waar ik bezig ben. Dus ik sta makkelijk 's ochtends een uur te strijken op zolder. Daar staat ook een speelgoedkist en omdat ze die niet elke dag zien, is het blijkbaar elke keer weer een feest om daar lekker in te rommelen. Die kist staat ook nog eens achter het deurtje van de opbergschotten dus dat maakt het allemaal extra leukeen spannend.
Zij blij met hun speeltjes op zolder en ik blij want ik heb een strijkmand weggewerkt.
Ook als ik bijvoorbeeld de bedden moet verschonen, zijn de dametjes gewoon op de eerste verdieping aan het spelen terwijl ik alle bedden doe. Zij blij want ze spelen niet zo vaak op de eerste verdieping en ik blij want ik heb toch wat huishoudelijks kunnen doen.
Je kunt hier dus heel creatief in zijn.
Nu komt het mama-uurtje…na de boterham rond 13.00 uur gaan de dametjes richting bed voor een middagslaapje. Waarschijnlijk gebruik jij de slaapjes van Ruben om als een bezetene de huishoudelijke dingen te doen die je wilt doen en je bent hartstikke moe als hij fris en fruitig uit zijn bedje komt en …hij merkt dat. Dus hij reageert daar op een bepaalde gespannen manier op en daar zit jij nou net op dat moment niet op te wachten. Zie je de wisselwerking.
Wat ik doe is: als de dametjes rond 13.00 in bed liggen is het nog tot 14.00 uur voor het huishouden. Dat uur gebruik ik voor klusjes die niet handig zijn om te doen waar de meisjes bij zijn. Om 14.00 uur stop ik ook echt en de rest van de tijd van het middagslaapje is helemaal voor mij.
Dan nog ga ik niet op de bank zitten zappen, maar ben ik bijvoorbeeld bezig met foto’s inplakken of mailtjes afwerken of kerstkaarten schrijven etc. Maar ik ben in elk geval niet meer met huishoudelijke klussen bezig. En als ik wel een keer zin heb om lekker een uurtje met een tijdschriftje op de bank te hangen of om ook een dutje te doen, dan doe ik dat gewoon.
Resultaat: de meisjes hebben een frisse en fruitige mama op het moment dat ze wakker worden. Ik voel me ontspannen, de meisjes merken dat en reageren ook heel ontspannen. Prima sfeertje in huis!
Ik heb het overigens wel moeten leren om om 14.00 uur de knop om te zetten. Het viel in het begin niet mee om dan ook echt te stoppen, maar nu lukt het me prima omdat ik aan alles merk dat het voor de meisjes, voor het huishouden en voor mezelf veel beter is en ik heb nog steeds alles onder controle.
Ik zorg ook dat ik niet 's avonds als ze naar bed zijn of in het weekend als mijn man thuis is alleen maar huishoudelijke klussen doe. Ik heb werkdagen van 13 uur (vanaf het moment dat de dames wakker zijn totdat ze weer de nacht in gaan), dus als de dames 's avonds in bed liggen en in het weekend stopt mijn werk ook! Een strijkmand van vrijdagmiddag, laat ik net zo makkelijk tot maandag staan.
Anderen kunnen de deur van hun kantoor dichttrekken aan het einde van de dag, ik kan dat niet. Maar ik zorg wel dat ik aan mijn vrije tijd toekom.
Dit klinkt misschien allemaal heel simpel, maar geloof me, met een beetje oefening lukt het je en merk je dat het prima werkt!
Succes!
Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)
Gewijzigd door - Sje op 29 Dec 2005 21:07:57