Concurentie beding!

Hallo lieve mensen,

Even helemaal wat anders hè.
En ik weet ook niet of ik het hier wel kan plaatsen, maar het volgende:

Mijn vriend heeft Woensdag ontslag genomen, omdat hij een betere baan kan krijgen, waar hij meer kan verdienen en uiteindelijk een eigen bedrijf mee kan krijgen.
Nu was zijn baas (uiteraard) nogal boos omdat hij mijn vriend niet kwijt wil.
Hij vertelde naja schreeuwde dat mijn vriend niet bij dat ander bedrijf mag gaan werken ivm concurentie beding! En als hij dan toch ging, hij er een rechter bij zou halen!
Nu slaat dit nergens op, want zijn baas is iemand aan het regelen die mijn vriend kan helpen, maar hij schendt zelf ook die regeling omdat hij iemand van de Ph binnen haalt. ( Mijn vriend werkt bij Foto Video b, als vertegenwoordiger). En foto video b (de naam zegt het al) is een bedrijf waar je cameras kunt halen, en telefoons + abonnementen.

Nu wil mijn vriend graag met computers werken, maar dan schendt ie toch die stomme regeling niet? Want wat heeft computers nou te maken met cameras en telefonie???
Ik snap het niet.
En daarbij komt, dat mijn vriend al meerder malen heeft gevraagt of ie loonsverhoging kon krijgen en dat kon allemaal niet, en mensen aannemen dat had zijn baas het geld niet voor, maar nu wil hij mijn vriend wel het dubbele bieden, en een extra mannetje aannemen!!

Weten jullie wat we kunnen doen?? Moet mijn vriend dan toch gaan? of moet ie wachten wat zn baas gaat bieden?
Want ik weet dat ie vent zn beloftes toch niet na komt!!
Ik wil niet meer elke cent 2x moeten omdraaien voordat ik iets koop!

Liefs, Melanie, (mama van Noah)

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://b2.lilypie.com/AdNwp1.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Nou wat belachelijk! Ik weet hier niets van maar wilde even zeggen dat die baas een schoft is, laat het hem lekker bekijken! Daar zou je toch spontaan zijn voortanden er uit willen slaan, ik ben niet geweldadig van aard, maar hier kan ik zo pissig om worden! bah bah!

Nou ik ben ook niet kwaadaardig maar heb echt wel zin om naar hem toe te gaan en hem pal in de winkel uit te schelden!!

Lilypie Tweede Ticker

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zoja: inschakelen!

Groetekes, Sje

Klopt, wat Wil zegt… Heb er zelf ook mee te maken gehad. Bij mij stond het gelukkig niet in het contract, dus ik kon ook gaan en staan waar ik wilde. Dus dat wordt de kasten overhoop trekken en op zoek naar het arbeidscontract.

Ik zou die baas lekker in zijn sop gaar laten koken, en trek jullie eigen plan. Helemaal omdat je vriend er ook uiteindelijk zijn eigen ding mee kan doen, iets voor zichzelf kan beginnen. En als dat is wat hij wil, moet je er gewoon voor gaan!

Mijn vriend had 2 contacten (dezelfde) 1 voor hem zelf en 1 voor zijn baas, nu heeft hij toen die tijd allebei de contracten bij zijn baas ingeleverd! en zijn baas zegt dat het in het contract staat, dus mijn vriend wou zijn contract zien, en dat mocht niet!
Hij gaat als het goed is vandaag lid worden van de bond.
Maar dan nog, computers is iets anders dan telefonie en camera`s toch???

Lilypie Tweede Ticker

Concurentiebeding gaat alleen op voor 2 bedrijven met dezelfde werkzaamheden. Ik werk bij Kone op de verkoopafdeling. Als ik morgen bij Schindler op dezelde afdeling solliciteer is dat concurentiebeding. Solliciteer ik op de inkoopafdeling dan is het geen beding omdat ik niks van de inkoop van kone weet.

Zou jou vriend bij de directe collega solliciteren voor dezelfde werkzaamheden kan zijn baas mits het in zijn contract staat gelijk hebben, solliciteerd hij ergens anders en houd hij zich aan het opzegtermijn heeft zijn baas niks te zeggen. Hooguit dat ie baalt, maar dat had ie zich eerder moeten bedenken. Oh ja en hij is verplicht je vriend zijn contract terug te geven. Overigens laat het een les zijn voor de toekomst altijd 1 exemplaar zelf houden.

Groetjes,

Michèle

Ben je toevallig niet rechtsbijstand verzekerd ? Deze kun je anders inschakelen en dat zou ik dan ook zeker doen. Verder lijkt het me dat jullie recht hebben om het contract te lezen, dat dit niet word gedaan bezorgt me ernstige vraagtekens.
Zowiezo had 1 exemplaar bij jullie moeten liggen, dus hier klopt al iets niet.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Bedankt voor jullie reacties, ik weet niet of hij rechtsbijstand verzekerd is, ik zal het hem vanavond even vragen. En het is zeker een les voor de volgende keer om 1 exemplaar zelf te houden!
Chris gaat absoluut niet de zelfde werkzaamheden doen!

Maar ik zal hem vanavond even vragen of er alweer een gesprek is geweest.
Zijn baas heeft trouwens zelf wel iemand weten te bemachtigen die bij de phone house werkt, en dat is dan ook concurentie beding!

Naja jullie horen het nog !

Lilypie Tweede Ticker

Als die persoon van phone house hetzelfde bij cris zijn baas gaat doen als dat ie daar deed dan zou het inderdaad kunnen zijn dat die persoon daar niet mag werken als hij inderdaad concurentiebeding in zijn contract opgenomen heeft.

Groetjes,

Michèle

Zoo nou, Maandag ochtend heeft Chris een gesprek met zijn baas.
Afwachten dus!

Lilypie Tweede Ticker

Das mooi, maar hamer erop dat hij zijn eigen contract weer terug krijgt, zo kun je nl niks nakijken. Je hebt altijd een eigen voor jezelf dat is een vereiste dus je recht.
Zonder contract had je hier trouwens uberhaupt niet van op de hoogte kunnen zijn want wat je niet hebt kun je niet nakijken. En aangezien hij dit niet geeft, weet je domweg van niks. Maar dat is dan punt 2, want punt 1 blijft dat hij iets geheel anders gaat doen en er dus helemaal geen sprake zou moeten zijn van concurrentie belang.
Weet je al of jullie rechtsbijstand verzekerd zijn ?

Trouwens, even oppassen met namen noemen, het is en blijft een openbaar forum !

Okee dank je wel !!
Ik heb Chris gevraagt en hij is niet rechtsbijstand verzekerd Asje.
Hij heeft een hogere iemand gesproken, en die vertelde dat diegene waar hij graag zou willen werken zijn financieen niet op orde heeft en beter bij zijn oude baas kan blijvenomdat ie dan zowieso zeker is van zijn baan.
Maar goed, ik wil eerst alles op papier hebben… Zwart op Wit!

Lilypie Tweede Ticker

Toch vind ik het raar
1 je hebt geen eigen contract in huis en mag het contract niet inzien
2 er word beweerd dat het concurrentie belang zou zijn wat al gek is omdat het ander werk is
3 nu word er gezegd dat de ander de financien niet op orde heeft

Ik snap wel dat ze hem misschien niet kwijt willen, maar doe dan een tegenbod qua loon of zo of ga om de tafel zitten. Deze 3 puntjes blijf ik zeer vreemd vinden en geven mij het gevoel dat er iets niet klopt en er zeker geen open kaart word gespeeld.

Hoi,

Iedereen en dan ook iedereen die werkt en onder een contract werkt tijdelijk bepaalde tijd of vast moet een copie van zijn eigen contract hebben. Daarbij heeft een werknemer ten alle tijden het recht om zijn dossier in te zien. Daarbij geld een concurrentie beding alleen als die ook door jou vriend id ondertekend. Daarnaast zou ik niet af gaan op wat je evt. ex werkgever te zeggen heeft over de evt. nieuwe werkgever. Ga dit na bij meerdere personen en licht zij kvk onderanderen. Kijk op internet eens rond wat er allemaal wordt gezegd over die nieuwe werkgever.

Daarnaast wil hij echt weg of is het een kwestie van geld wat natuurlijk ook een goede rede is. Maar ik bedoel heeft hij het naar zijn zin vind ie het werk nog leuk enzv. Ik zou eerst alles dit weekend op een rijtje zetten.

Ik zou ook inzage in het arbeidcontract eisen.

Daarnaast kan je ook de jurofoon bellen mailen en die geven altijd een gratis consuult en gereduceerde tarieven als je juridisch verder moet gaan.

Jullie zitten in een lastig pakket maar ga niet zomaar van alles uit. En laat alles tot in detail op papier zetten bij biede werkgevers welke je dan ook kiest. Ga pas akooord als je allles in het nieuwe contract goed heb gelezen en neemt het een dag mee naar huis om het rustig te kunnen doorlezen.

groetjes en succes

lon106

Mijn vriend vindt het wel leuk bij zijn baas maar gaat uiteraard voor een nieuwe uitdaging en ook voor het geld.
Zijn baas heeft wel een tegenbod gedaan maar de vraag is of hij dat ook na komt.
Ik verwacht er weinig van, en wil het dus eerst op papier hebben staan!
We gaan het allemaal dit weekend nog uitzoeken!

Net wat Sje zegt, er word geen openkaart gespeeld! Zeker niet!

Lilypie Tweede Ticker

quote:
Net wat Sje zegt, er word geen openkaart gespeeld! Zeker niet!

Hahahaha ik denk dat ik dat was.

Ohhh sorry, kom nog wel eens in de war!! Sorry!!

Lilypie Tweede Ticker

Waar j eook voor gratis advies terecht kan is de Wets winkel
De meeste steden hebben er een
Even op internet zoeken waar het bij jullie in de buurt zit
Meestal moet je wel een afspraak maken Maar ze kunnen je zeker helpen
Maar het beste kunnen ze je helpen als je idd een kopie van het contract het Maar zelfs zonder kunnen ze je adviseren
Balen als het zo moet Maar sterkte ermee

Groetjes
Linda

Mama van Bjorn 15-08-08

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers