Concentratie(probleem)


#1

Hallo allemaal

onze zoon kan zich moeilijk concentreren. Puzzelen doet hij nauwelijks en als hij het doet, zijn het de simpele van 4, 6 of 9 stukjes. 16 is eigenlijk al teveel. Hij kan zich prima alleen vermaken, maar dan buiten (gras maaien, gras in de kar van de tractor etc etc). Op de peuterzaal moeten ze binnenkort het advies voor de basisschool schrijven en dat bleek lastig. Hij kan moeilijk stilzitten en is bovendien snel afgeleid. 1 op 1 bijvoorbeeld kleuren en plakken gaat goed, maar als de juf dan weggaat naar een ander kindje, wordt het moeilijker en verliest hij gauw zijn concentratie. Nu komt er binnenkort een orthopedadoog kijken naar hem, om ook mee te kunnen schrijven aan het advies op de basisschool.

Bovendien stopt hij nog veel in zijn mond, waaronder zijn trui, en is ook sociaal-emotioneel toch wat achter. Spraak gaat overigens prima!

Ik maak me natuurlijk al een beetje zorgen, want ik zit direct in de sfeer van ADD of iets dergelijks te denken en te googlen. HOewel dat natuurljik helemaal niet zo hoeft te zijn, maar goed.

Maar nu mijn vraag: herkent iemand dit bij hun eigen kindje? En zijn er bijvoorbeeld concentratiespelletjes waar ik met hem mee zou kunnen oefenen? Ik probeer nu bambino loco. Vindt hij voor eventjes wel leuk, maar dan moet het wel 1 op 1, samen met mij.

Graag hoor ik van jullie.

Groetjes!

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#2

Zou me nog niet te drik maken hoor. Hier nog een die zich niet echt concentreerde( gaat nu wat beter). Plakken, kleuren, puzzelen het zal Dylano een zorg wezen daar ligt echt zijn interesse (nog) niet. Puzzelen komt hij ook niet verder dan 20 stukjes ofzo en die is bijna 5 ( morgen hihi).
Is het geen fase van alles in zijn mond stoppen? Is hier momenteel een tic word er knettergek van! Indd ook zijn trui enzo (deed zijn vader ook als kind).
Dylano zal ws 3 jaar kleuteren maar wat maakt het uit, als hij maar lekker in zijn vel zit en dat zit hij momenteel. Vergeet niet dat alle allergieen ok een rol spelen, dat merk ik goed bij Dylano. Zijn huid word rustiger, minder jeuk dus beter in zijn vel.

Liefs Michelle


#3

Ik heb best een druk kindje, een enorme lolbroek en lekkere levensgenieter. Maar tegelijkertijd betekent dat ook een slechte concentratie, snel afgeleid, niet zo goed luisteren en moeilijk stil kunnen zitten… Hij is wel heel sociaal en maakt snel contact met anderen. Ik zag ook best op tegen het starten op de basisschool…
Verschil is overigens wel dat Jasper nooit naar de peuterspeelzaal ging maar 2 dagen naar het kinderdagverblijf. En ik heb niet de indruk gekregen dat zij een advies aan de basisschool gaven. Jasper is in augustus gestart, de eerste 2 weken waren best lastig, en ik begreep van de juf dat hij wel moeite had met de structuur en regeltjes maar dat het na die twee weken stukken beter ging, dat vond ik natuurlijk erg fijn te horen. Volgende week dinsdag hebben we het eerste ouder-gesprek dus ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat.

Ik zou me niet meteen een bepaalde richting op laten ‘duwen’ door een bepaald advies van de peuterspeelzaal. Persoonlijk zou ik mn kind gewoon op een reguliere basisschool van jullie eigen keuze laten starten, alle kindjes in de kleuterklassen moeten wennen aan het schoolritme/stilzitten/regeltjes en dat weten de kleuterjuffen heus wel, ze krijgen ook de tijd om te wennen. Pas wanneer de kleuterjuf na een tijdje nog zou opmerken dat er in b.v. zijn sociaal-emotionele ontwikkeling e.e.a. achterblijft of wanneer de concentratie op de basisschool beneden gemiddeld is vergeleken met de andere kindjes dan zou ik daarop actie ondernemen. Maar dan zal de juf haar zorgen heus wel met je bespreken.

Geef je kindje gewoon een kans op de reguliere basisschool, gaat het niet dan kan je met advies van de school altijd een ander traject in slaan. Er zitten heus meerdere kindjes in zn klas die zich nog maar moeilijk kunnen concentreren . En er is ook een grote kans dat je kindje het veel beter gaat doen, juist met de structuur van school, uitdagende taakjes e.d. kan hij zijn concentratie ook vergroten!

Speelgoed om de concentratie te vergroten en waar ze ook nog gewoon lekker alleen mee aan de slag kunnen; ik zeg tiptoi… best een beetje prijzig maar misschien leuk voor de decembermaand. Het is een interactief boek met een pratende pen (startersset voor 4 jarigen is met het boerderijboek, in het boek zitten allerlei zoekplaatjes, verhaaltjes, opdrachten en liedjes. Je kan verschillende boeken/puzzels en spellen ter uitbreiding kopen die op dezelfde pen werken, voor verschillende leeftijden (muziekboek is ook erg leuk, met zoek en luisteroefeningen.).
Verder dingetjes die je idd samen moet doen zoals memorie, maar dan geen heel spel gebruiken maar b.v. eerst eens met 4-6-8 gelijke kaartjes, steeds een beetje uitbouwen.

Succes, ben benieuwd wat het uiteindelijke advies van de psz is en of jullie je daarin kunnen vinden.

Groetjes Carolien.


#4

Dank voor jullie reacties. Aan de ene kant weet ik dat bij kindjes van 3 (en helemaal bij de voorgeschiedenis van onze zoon: vroeggeboorte, schedeloperatie en nog meer ziekenhuisopnames) natuurlijk nog van alles kan veranderen tav hun concentratie. Ik ben nu al druk aan het oefenen met bambino loco, maar ook dat heeft hij na 3 min wel gezien. Tip toi lijkt me ook leuk, ga ik me zeker in verdiepen.

aan de andere kant schakelen ze - naar mijn mening - niet zomaar een orthopedagoog in, maar goed, misschein zoek ik er teveel achter. Ik wacht het maar rustig af denk ik en zal eens wat vaker bambino loco, puzzels of oefenboekjes uit de kast halen om te kijken of hij het dan leuker gaat vinden (en zo niet, dan krijgt hij dat wel op school).

Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers


#5

Uhhh de over de allergieen had ik ff de verkeerde mama voor me

Liefs Michelle


#6

Persoonlijk zou ik me nu nog niet zo druk maken. Mijn zoontje van bijna 5 heeft op de peuterspeelzaal nog nooit een werkje fatsoenlijk afgemaakt. Puzzelen loco plakken knippen en kleuren deed hij nooit langer dan 5 minuten. Is ook een echt buitenkind en ook met binnenspelen trok hij liever z’n eigen plan en rommelde hij wat aan met blokken en duplo ed.
Nu is hij bijna 5 en hij doet het prima op school. Maakt zelfstandig zijn werkjes, kent alle kleuren, is eindeloos in de weer met letters en getallen. Mijn zoontje is een december leerling en kleutert in principe 2,5 jaar. Dit ook omdat hij voor de zomervakantie nog niet alle leerdoelen van groep 1 haalde. Nu haalt hij die overigens wel de afgelopen maanden heeft hij een enorme sprong gemaakt. Rens scoorde op de psz ook onder de maat en nu behoort hij gewoon bij de middenmoot.
Gezien de lleftijd van jouw zoontje zou hij logischerwijs ook ongeveer 2,5 jaar kleuteren en heeft hij dus zat tijd om ook sociaal wat sterker te worden. Over dingen als add ed zou ik me nu nog niet zo druk maken hoor. Er zijn zat kinderen die zich op die leeftijd nog niet zo goed kunnen concentreren. Is denk ik ook wel een beetje veel gevraagd op die leeftijd. En kinderen worden op die leeftijd sowieso nog niet getest op dat soort dingen omdat dat op die leeftijd nog helemaal niets zegt. Sowieso ontwikkelen kinderen van die leeftijd zich nog heel sprongsgewijs. Soms denk je dat ze maanden stil staan en dan gaan ze in ene als een speer vooruit.