Comazuipers in 2jr tijd verdubbeld


#1

HILVERSUM - De chique regio het Gooi kampt met een zorgwekkend hoog aantal jonge comazuipers. In 2011 moesten er ruim vijftig tieners in het ziekenhuis worden opgenomen omdat ze teveel gedronken hadden. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2010.

Dat blijkt uit onderzoek van GGD en de Tergooiziekenhuizen. Twintig procent van de comazuipers uit Noord-Holland komt uit het Gooi, terwijl slechts tien procent van de inwoners van Noord-Holland in de Gooi- en Vechtstreek wonen. De GGD zegt de cijfers alarmerend te vinden. De comazuipers zouden maar het topje van de ijsberg van riskant drinkende jongeren zijn. Bijna 40 procent van de 15-jarigen en 55 procent van de 16-jarigen zeggen de laatste maand minstens één maal vijf of meer glazen alcohol op één avond te hebben gedronken.

„Heel veel jongeren van 15, 16 jaar drinken heel veel. Dat komt door ouders die zeggen dat ze tot hun zestiende niet mogen drinken, maar rond die leeftijd neemt de druk enorm toe. Bij 17-jarigen heeft zeker 60 procent de afgelopen maand op één avond vijf of meer glazen drank op”, stelt Irma Laméris van de GGD.

De jongeren die in het ziekenhuis terecht komen zijn vaak verminderd bij bewustzijn of in coma. „Voor de ouders is het enorm schokkend om te zien hoe hun kind met uitgelopen mascara in eigen braaksel, plas en poep ligt en moeite heeft met ademhalen. In sommige gevallen is intensive care noodzakelijk”, zo meldt de GGD in het onderzoek.

Opmerkelijk is dat de drinkende jeugd die het afgelopen jaar stomdronken moest worden opgenomen in Tergooiziekenhuizen voornamelijk bestaat uit probleemloze pubers. Deze groep zit vaak op hockey of voetbal, het gaat net zo vaak om meisjes als om jongens en er zitten zowel vmbo- als vwo-leerlingen tussen.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt overigens dat een ambulanceritje en ziekenhuisopname per kind ongeveer 2350 euro kost. De jonge comazuipers in Gooi en Vechtstreek hebben afgelopen jaar dus ruim € 100.000 gekost. Geld dat volgens de kinderarts van Tergooiziekenhuizen beter aan preventie besteed had kunnen worden.


#2
quote:
„Heel veel jongeren van 15, 16 jaar drinken heel veel. Dat komt door ouders die zeggen dat ze tot hun zestiende niet mogen drinken, maar rond die leeftijd neemt de druk enorm toe. Bij 17-jarigen heeft zeker 60 procent de afgelopen maand op één avond vijf of meer glazen drank op”, stelt Irma Laméris van de GGD.

Moeten we dan maar tegen onze kids zeggen: lieverd drink lekker op je 14e…dan word je vast geen coma zuiper??
Ik mocht tot mn 16e ook niet drinken, ja met mn verjaardag mocht ik 1 glaasje… ben ook geen comazuipster geweest… Snap niet helemaal waarom je dit artikel post! SORRY!!
Dat wat die comazuipers doen, is hun probleem, ze hebben zichzelf er immers mee…

Liefs, Melanie


Gewijzigd door - Melanie_Christiaan op 07 Jun 2012 12:50:29


#3

Ik post dit artikel omdat het een zorgwekkende ontwikkeling is. Niet alleen het aantal kinderen maar ook de kosten die er mee gemoeid zijn.
Mij interesseert het en anderen misschien ook wel !!


#4

Blijkbaar niet, want je hebt dit al gepost om kwart voor 11 vanochtend, en niemand heeft tot nu toe gereageerd!

Liefs, Melanie



#5

Dan ben ik de enigste die dit leest!

Als je even geduld hebt dan is deze post zo weer uit het zicht !!


#6

niet hakken dames… maar vind het wel grappig dat het nu ineens vanuit het gooi komt… hier in het boeren twente… speelt dit verhaal eigenlijk al sinds mijn jeugd. het is maar net inderdaad waar je kind mee in aanraking gaat komen en wat ze er dan zelf meedoen…

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!




“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”


#7

Ik vind dit zeker een zorgwekkende ontwikkeling. En kan alleen maar zeggen dat ik heel hard hoop dit niet met mijn eigen kinderen mee te maken. Helaas heb je het als ouders zijnde echt niet altijd in de hand. Want je kunt ze leren met alcohol om te gaan, maar als ze de verkeerde vrienden tegen komen doen ze toch wel wat ze zelf willen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Fourth Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers


#8

Ik vind het vooral zorgwekkend omdat de jongeren uberhaupt toch aan alcohol kunnen komen. Nederland moet hier maar eens strenger in worden en direct de “leverancier” van de alcohol flink aanpakken (dit kunnen dus ook de ouders zijn).
Daarnaast denk ik dat er toch een deel in de opvoeding zit. Vaak zijn het jongeren waarvan je denkt dat ze alles voor elkaar hebben, maar ondertussen erg onzeker zijn. Neemt niet weg dat je dit als ouder niet onder controle hebt.


#9

Het verbaasd me dat de jongeren ZO jong zijn! Toen ik die leeftijd had was ik nog niet toe aan alcohol. Eigenlijk heb ik het nooit zo gehad met alcohol.

Tegenwoordig heb je van die lekkere drankjes waarvan ik er eentje ken “breezer” die wel erg lekker is en zo weg drinkt! Daar kun je veel van op zonder erg te hebben dat er alcohol in zit!

En zuipen ze zich eerst vol thuis? Want wie kan al die alcohol betalen tegenwoordig?


#10

Laatst las ik een onderzoek waarin stond dat je als ouders wel degelijke controle hebt hierop. Zelf zo min mogelijk (het liefst niet) drinken thuis en het je kind gewoon verbieden. Punt. Niet halfslachtig zeggen dat als ze dan toch drinken, dat je het liefste hebt dat ze het thuis doen. Nee, gewoon uitleggen hoe schadelijk het is en dat je het liefste ziet dat ze het niet doen.

Daarmee is niet gezegd dat ze niet zullen gaan drinken, maar het vermindert wel het risico op comazuipen.

Groetjes,
M

“Ik zou graag de ideale moeder zijn, maar ik heb het te druk met het opvoeden van m’n kind”


#11

@Mriek zijn wij hier al goed bezig, hier word nl zelden gedronken, hooguit met feestdagen en dan houd het ook op met 2

Liefs Michelle



#12

Als ik met de feestdagen 1 fles wijn leeg krijg dan is dat een record Manlief drinkt ook weinig. 1 krat bier per jaar !!! als het hem lukt


#13

@Esther, en dan te weten dat bier maar een half jarige houdbaarheid heeft
(heb bij een grote bierbrouwerij gewerkt)
Drink zelf overigens ook niet, vriendlief alleen bij feestjes en partijen en dan ook minimaal


#14

Kratten bier gaan hier altijd over de datum
Voor de rest heb ik geen mening over het comazuipen. Aan wie het ook zou liggen, het gebeurt toch!

Groetjes Manderijn.