Hoi allemaal,
nav topic Woezel over het evenwichtsorgaan. open ik dit topic.
Zo heb ik al jaren van chronische hyperventilatie, ene keer erger dan andere keer.
Het begon zo’n kleine 10 jaar geleden ik had een drukke periode gehad,
wilde 's avonds tas inpakken omdat we volgende dag op korfbalkamp gingen.
Voelde me 's avonds heel naar worden, licht in hoofd, duizelig, draaiierig,
tintelingen in handen en voeten, (alsof je het voelt wegglijden)
omdat ik alleen was die avond heb ik mijn moeder gebeld of ze de h.a. wilde bellen (dat kon toen nog toen was er nog geen HAP) ik ging op de bank liggen en dacht echt dit is het ,ZOO naar, niet te beschrijven.
Net of je in een andere wereld leeft, zeg maar.
De dokter kwam vrij snel , en nadat ze bloeddruk opgemeten had en mij beluisterd had zei ze ik denk dat je hyperventilatie hebt, schijnbaar was dat die tijd (het was in de maand mei) heel veel, want ik was de zoveelste al die week.
Oxcacepammetje gekregen om rustig te worden en in een zakje blazen of 10 x trap om en neer rennen (goed voor de conditie haha)
Sindsdien heb ik daarna regelmatig teruggehad, maar niet meer zo heftig als toen gelukkig.
Nu is het meer de chronische variant. Dan hyperventileer je de hele dag eigenlijk,
zonder dat je soms in de gaten hebt.
Klachten zijn dan: onwerkelijk gevoel, alsof je in een andere wereld leeft, gevoel alsof je een borrel op hebt. hoofdpijn, benauwd, gevoel dat iemand je keel dichtknijpt. misselijk, opgeblazen gevoel , druk op de borst , tintelingen in armen en benen, droge mond.
Dit waren voor mij de meest voorkomende klachten, meestal het onwerkelijke gevoel.
Ik heb ademhalingstherapie gevolgd bij fysio.
Ik weet nu dus wat ik er aan moet / kan doen.
Verder doe ik al jaren aan yoga, voor de ontspanning
Herkent iemand dit van jullie ook/ hoe gaan jullier er mee om?
Groetjes, mama van 2 kids