Chronsiche hyperventilatie

Hoi allemaal,

nav topic Woezel over het evenwichtsorgaan. open ik dit topic.
Zo heb ik al jaren van chronische hyperventilatie, ene keer erger dan andere keer.

Het begon zo’n kleine 10 jaar geleden ik had een drukke periode gehad,
wilde 's avonds tas inpakken omdat we volgende dag op korfbalkamp gingen.
Voelde me 's avonds heel naar worden, licht in hoofd, duizelig, draaiierig,
tintelingen in handen en voeten, (alsof je het voelt wegglijden)
omdat ik alleen was die avond heb ik mijn moeder gebeld of ze de h.a. wilde bellen (dat kon toen nog toen was er nog geen HAP) ik ging op de bank liggen en dacht echt dit is het ,ZOO naar, niet te beschrijven.
Net of je in een andere wereld leeft, zeg maar.
De dokter kwam vrij snel , en nadat ze bloeddruk opgemeten had en mij beluisterd had zei ze ik denk dat je hyperventilatie hebt, schijnbaar was dat die tijd (het was in de maand mei) heel veel, want ik was de zoveelste al die week.
Oxcacepammetje gekregen om rustig te worden en in een zakje blazen of 10 x trap om en neer rennen (goed voor de conditie haha)
Sindsdien heb ik daarna regelmatig teruggehad, maar niet meer zo heftig als toen gelukkig.

Nu is het meer de chronische variant. Dan hyperventileer je de hele dag eigenlijk,
zonder dat je soms in de gaten hebt.
Klachten zijn dan: onwerkelijk gevoel, alsof je in een andere wereld leeft, gevoel alsof je een borrel op hebt. hoofdpijn, benauwd, gevoel dat iemand je keel dichtknijpt. misselijk, opgeblazen gevoel , druk op de borst , tintelingen in armen en benen, droge mond.
Dit waren voor mij de meest voorkomende klachten, meestal het onwerkelijke gevoel.
Ik heb ademhalingstherapie gevolgd bij fysio.

Ik weet nu dus wat ik er aan moet / kan doen.
Verder doe ik al jaren aan yoga, voor de ontspanning

Herkent iemand dit van jullie ook/ hoe gaan jullier er mee om?

Groetjes, mama van 2 kids

Ik herken het niet maar als ik het zo lees ben ik blij dat ik diabetes heb, ook niet leuk, maar over het algemeen geen rare gevoelens. Hoewel als ik een hyp heb kan ik me ook knap naar voelen. Zweten, draaierig, trillen, geen kracht hebben, niet kunnen concentreren en als het over is een hoofdpijnachtig gevoel en de rest van de dag dood en doodmoe. Maar dat kan ik voorkomen door op me eten te letten zeg maar dus het komt gelukkig niet vaak voor.

Groetjes,

Michèle

Ik heb het ook gehad. Ik had het in 2005 heel erg, 24 uur per dag! Ik werd er helemaal gek van, voelde me altijd onwerkelijk, was altijd duizelig en zag alles door een soort troebele bol. Ik durfde bijna nergens meer heen, omdat ik steeds dacht flauw te vallen. Niets hielp. Ik heb echt alles geprobeerd. Maar uiteindelijk ben ik er af gekomen door een programma dat Hyperven heet (google eens). Het werkte prima en bijna iedereen komt er mee van de CHV af. Want chronische hyper is inderdaad heel iets anders dan dat snelle ademen. Je ademt standaard voor bv 6 mensen en dat veroorzaakt talloze klachten. Meid, ik ben met dat programma helemaal van de CHV af. Heel soms heb ik het nog als het een tijd druk is geweest, maar ik ben echt voor 95% klachtenvrij. Ik kan het je zeeeeer aanraden!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Ik herken trouwens alle klachten die je omschrijft, het is zo eng!

Groetjes Rainbow, trotse mama

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Hoi Bakmama,

mijn bloeddruk is zeker niet te laag, eerder aan de hoge kant, meestal heb ik wel een bd van 140 -80 of hoger, zeker niet lager.

Maar tijdens beide zwangerschappen, had ik hem opvallend laag, goed natuurlijk want als hij te hoog is , is zeker niet goed ivm zwangerschapsvergiftiging…
Maar hij bleef mooi laag , ik had vaak een bd van 120 - 65 en op het laatst 120-80
dus goed.

Ik ben wel een type die bloeddruk opmeten helemaal niet fijn vind, wordt ontzettend zenuwachtig, waardoor hij juist nog meer stijgt!!
Zo heb ik een keer bij de verloskundige een bloeddruk van 180-70 gehad, puur van de zenuwen Alleen omdat het een nw verloskundige was, stom he!?!
Toen zij ze al doe eerst maar eens rustig…
daarna werd het al een stukje minder en de 3e keer was hij al gezakt naar 130 ofzo.
Ik weet ik moet wel een beetje oppassen met zout, enzo. Vind bijvoorbeeld de CAS
cup a soupjes, erg lekker, maar is veel zout wat erinzit. En lust graag chipjes.enzo…
BIj ons zitten hartkwalen in de fam ( Mijn vader is 13 jaar geleden op 59 jarige leeftijd overleden) dus eerst dacht ik natuurlijk ook dat ik iets met mijn hart had, ipv hyperventilatie, de klachten zijn nl. hetzelfde, en met mijn vader in het achterhoofd is dat niet zo gek natuurlijk.

Ik probeer zo gezond mogelijk te leven, alhoewel ik wel teveel snoep hoor!
Mijn cholestorol gehalte is dan wel heel laag. (laatste keer 2.9)

wie herkent dit dat het ook zo laag kan zijn?>

Maar cola kan ik idd wel proberen bakmama bedankt voor je tip

Rainbow. bedankt voor je bericht, momenteel gaat het redelijk met mij, maar ik houd dit zeker in mijn achterhoofd

gr. mama vna 2 kids

Ik ben ook bekend met hyperventilatie, maar nu eigenlijk alleen nog in aanvallen.
Ik heb het een half jaar chronisch gehad in 2007.

Ik ben toen op aanraden van mijn longarts (ivm astma) naar een haptonoom gegaan, omdat ik contine gespannen was. Mijn nek, schouders en rug zaten helemaal vast en dat zorgde ook voor de hyperventilatie.
Dus eerst naar de haptonoom om enigzins te ontspannen en toen naar de fysio om mijn spieren los te krijgen.

De haptonoom liet me voelen hoe het aanvoelde als ik zo gespannen was, dus nu voel ik het aankomen. Het ging alleen wel gepaard met ‘aanraken’. Zij legde dan haar handen op verschillende plekken op mijn schouders en rug om me dus daar te laten voelen hoe het voelt.
Nu voel ik de spanning opbouwen in mijn schouders en nek, en dan kan ik mijn ontspanninsoefeningen doen.
Sinds die tijd heb ik eigenlijk vrijwel geen last meer, alleen onder hele hoge stress wil het nog wel een keer misgaan…

Lilypie First Birthday tickers

@ mamma van 2 kids mijn cholesterol is 2.5 perfect alleen heb ik regelmatig “ruzie” met mijn ha erover. Bij een diabeet moet hij 2.5 of lager zijn. Bij 2.5 schrijven ze het liefste al cholestrol verlagers toe ter preventie alleen die dingen hebben onwijze bijwerkingen, zeker op lange termijn. Ik heb helemaal geen risico kwa hart en vaatziekte in de familie dus ik wil ze niet. Mijn ha probeert ze me elke keer aan te praten, maar ik heb zoiets van ben 31 dus laat nog maa even zo zonder. Dus ik ken het enne ik doe er niets veel voor hoor.

Groetjes,

Michèle