CB moppie ondergewicht? Stom mens!

Hoi meiden,

Ik kom net terug van het Consternatie Bureau. Ik kan mij niet anders herinneren dan dat ik te horen krijg dat moppie niet genoeg groeit. Wel als baby op de borstvoeding, toen was ze lekker mollig maar daarna niet meer.

Nu is ze 4 cm gegroeid en daarmee weer op haar oude lijntje net onder het midden gekomen dus dat is goed. Maar qua gewicht zit ze nu echt op de ondergrens, ze is 100 gram aangekomen in 4 maanden…nu is ze de afgelopen 2 weken ziek geweest maar of dat nou de reden is? Ze had het nu over ondergewicht, pffff. Ik moet proberen meer eten te geven. Anders misschien kinderarts? Over 6 weken moet ik weer komen wegen.
Wat eet moppie:

's ochtends fles melk (vindt ze lekker dus houden we erin, vonden ze ook prima)
daarna 1 boterham
fruit
s middags 1 boterham
tussendoortje (ontbijkkoek, koekje, rozijnen etc.
avondeten, groente, aardappels/rijst/macaroni, vlees en jus. Ze eet goed. Wel iets minder dan een paar maanden geleden maar het is niet slecht. zeker met een beetje afleiden gaat er nog best wat in.
verder drinkt ze water en krijgt ze wat sap.

Ze is nu 78,5 cm en ze weegt 8820 gram. Een kleintje dus.

Nu geven ze aan dat we echt aan tafel moeten eten. Het is nu zo dat we gezellig ontbijten op de bank en de lunch eet ze op terwijl het op tafel staat. Hier doet ze wel even over. Misschien dat dit gaat helpen, ik ga het proberen. Ik zou pap met suiker kunnen gaan geven maar ja dan eet ze geen boterham meer dus dat maakt nou niet echt een verschil.

Moet ik mij nou zorgen gaan maken? Ze groeit dus wel goed, alleen haar gewicht blijft achter…moet ze meer gaan eten? Wat eten/aten jullie moppies rond deze leeftijd? Misschien meer tussendoortjes? Omdat we nog 2 slaapjes hebben is dat best lastig omdat je dan weer zo dicht op het avondeten komt 's middags waardoor ze weer minder gaat eten van het avondeten.

Iedere keer neem ik mij voor mij niet gek te laten maken en iedere keer lukt dat dan toch weer wel…grrr.
groetjes,
Wendy

Gewijzigd door - moppiesmama op 19 May 2011 19:33:01

Ja ik heb ook z’n kleintje. Ik heb dan wel niets te maken gehad met het consultatie bureau, maar J is nu alweer 3 en weegt net 13 kg, en is ook nog maar 90 cm, een innieminie dus. Hoe groot ben je zelf als ik vragen mag? Want dat kan ook het verschil maken. Ik ben 173, en mijn man ook Dus verwacht bij ons ook geen reuzen. Ik heb gekeken en toen ze 1,5 was was ze 78 cm en 9 kg! Dus net iets boven die van jou. Ik kan er helaas dus niet zinnigs over zeggen, behalve dat ze het nog steeds doet! Ik vraag me af of dit geen angstzaaien is! Ik vind het heel vervelend voor je iig. Wanneer is ze gaan lopen? Is het een heel actief kind? Ik hoop igg dat iemand je hier misschien wat tips kan geven. Ik kan je alleen zeggen dat ik ook z’n kleine hummel heb/heb gehad en dat het nu eenmaal zo is! Succes

Hoi malawimamajada,

Bedankt voor je reactie! Ja dan heb jij ook een kleine mop he. Tja ik ben ook 1,73 m maar mijn man is 1.86 m dus best lang. Ja ik vind het zo vervelend, ik ga er altijd met een rotgevoel weg en ik maak mij dan zorgen om mijn moppie. Doe ik het wel goed? geef ik haar te weinig te eten?
En wat is gemiddeld? Ze is natuurlijk wel een borstvoedingskindje, ze heeft tot 14 maanden bv gehad en ik heb begrepen dat die kindjes een andere curve volgen maar toch, ze is wel petite he?

Wat ze te eten krijgt is prima hoor!
Seth eet ongeveer evenveel als jouw moppie.

Het groeien gaat ook in schokken: eerst het gewicht, dan de lengte enz.
Daarnaast kan het ook meespelen dat ze ziek is geweest inderdaad.

Seth heeft ook maandenlang hetzelfde gewogen, en van de week was hij ineens een paar honderd gram aangekomen. Ik denk dat het wel komt.
Maar, het kan natuurlijk geen kwaad om even te wegen over 6 weken.

Liefs, Anne

Je zegt zelf als het consternatie bureau, wij noemen het hier het concentratiebureau… Wij zitten namelijk met het anderom verhaal. De laatste keer was morgan met 25.5 maanden 91 cm en 14 kilo. Ze is nu bijna een meter (kledingmaat 98/104) en 15 kilo (om en nabij) en zij zit dus boven de curve. Kreeg meteen te horen niet te veel fruit ivm fruitsuikers en ze mocht dit iet te veel en dat niet. Nou sorry daar ga ik gewoon niet op in, ik zie mijn kind liever fruit eten dan snoep. En als jij niet het idee hebt dat er iets mis is dan gewoon zo laten. Pas als jouw moederinstinct knaagt en geloof me dat doet het snel genoeg dan me druk gaan maken. Morgan heeft ook periodes dat ze minder eet. Maak ik me echt niet druk meer om en ze heeft periodes dat het niet aan te slepen is. De natuur regelt het zelf wel. Als ze niet meer gaat eten dan druk maken. Ze krijgt genoeg binnen.

Groetjes,

Michèle

@ hanna, zou het dan stofwisseling zijn of zo? Blijkbaar eten onze moppies net zo veel en jouw moppie groeit toch beter…Erik en ik zijn allebei slank zeg maar.
Enneh voor ons is moppie ook helemaal goed zoals ze is hoor

@Anne, als het nou altijd in schokjes gaat waarom stellen ze je dan niet gerust bij het CB? Tjongejonge. Je zag gewoon dat het gewichtlijntje steeds maar daalt en 100 gram in 4 maanden is natuurlijk wel heel weinig. Het stelt wel gerust dan Seth dus ook opeens een spurt heeft gemaakt, dat geeft de burger weer moed.

@Michele, minder fruit??? Zijn we wel helemaal lekker? Erg apart hoor. Het is ook nooit goed he? En je hebt gelijk mijn gevoel zegt dat het goed zit, dat het te maken heeft met gewoon gezond eten en snel afgeleid. Net als mama, ik eet ook niet veel, wel vaker over de dag dus misschien moet ik wel vaker aanbieden. Maar ja, dan zeggen ze weer, niet meer dan 7 eet- en drinkmomenten ivm tanderosie…Pffff!

groetjes,
Wendy

@ moppiesmama; oohhh ik wil je angst helemaal niet bagetaliseren hoor. Ik kan me het goed voorstellen. J heeft ook tot 18 maanden borstvoeding gehad. (heeft nooit flesvoeding gehad) En ik hoorde dat idd ook. Ik zou het gewoon even aankijken. Gewoon goed eten geven en over 6 weken nog eens meten kan idd helemaal geen kwaad hoor, maar ik lees aan je dat je er ongemakkelijk van word en dat is niet goed, helemaal niet met nog een baby on the way! Je kan misschien 's avonds nog een toetje aan de maaltijd toevoegen (!) maar ik kan me verder ook niets bedenken. Als ze echt twee weken ziek is geweest kan dat makkelijk wat effect hebben gehad. Ik zou zeggen; gewoon even goed de kleine eten geven de komende weken (je kan het zelfs opschrijven als je dat fijn vind) en dan kijken of ze iets is aangekomen. Maar laat je niet opjagen door dat CB! Ja ze is wel petite, maar goed, elk kind is nu eenmaal anders, en als ze echt achter blijft kun je alsnog in de medische molen, maar zoals ik kan zien word ze zeker niet te weinig eten aangeboden hoor!

Ja, zo dramatisch is het dus niet
Maar wel goed dat ze je even laten terugkomen na 6 weken.

Het kan natuurlijk dat er wel wat aan de hand is… maar als ik het zo hoor denk ik het niet (gevaarlijke uitspraak als er toch iets blijkt).
Gewoon lekker doorgaan als je nu doet, inderdaad een toetje erbij geven.
En als het goed is ze dan over 6 weken wel aangekomen.

Liefs, Anne

@ Moppiesmamma morgan eet soms 3 stukken fruit op de dag. Wij zien er geen probleem in mede ook omdat zij weer slechte drinkdagn heeft en zo ook veel vocht binnen krijgen en de fruitvezels haar darmen stimuleren want ze heeft net als ik lastige darmen zeg maar.

Maar wij hebben het naast ons neergelegd. Wij weten als geen ander dat je van fruitsuikers niet dik kan worden (druif en banaan uitgezonderd maar dan moet je er zoveel van eten) en verder eet ze alles wat goed is en soms wat slecht is. Maar dat moet ook kunnen. Maar als je haar schouders ziet dan zie je dat ze breedt en groot is zeg maar. Kind heeft schoenmaat 25 dus die wordt gewoon lang alleen volgens het CB kan dat niet omdat wij niet extreem lang zijn. Dat mijn en Mer’s familie merendeel boven de 1.90 uittorenen incl de meiden os volgens hun niet van invloed… Maar ja wat weet ik nou he, ik heb geen 4 maanden gestudeerd

Groetjes,

Michèle

@malawimamajada, bedankt ik had ook niet het gevoel dat je bagataliseerde hoor, eerder geruststellen . Ik vergeet nog te melden dat ze zo’n 5 x in de week een toetje krijgt. Daar vraagt ze al om en die eet ze zelf op met een lepeltje, sorry hoor even trots, hihi!
Ja ik word er ongemakkelijk van. Meestal ben ik er dan weer een dag mee bezig en dan laat ik het weer los. Want ik heb het echt geprobeerd hoor, ik ging dan meteen shoppen en die kleine volproppen maar het maakte toen niets uit. Ik ga het wel proberen, dus aan tafel ook broodje eten en misschien 's middags nog wat extra’s geven.
En moppie is super beweeglijk en aktief, ze probeert zelfs te rennen en ze heeft een heel leuk tentje waar ze de hele dag in en uit gaat enzo…

@Michele, ha ha ik kom niet meer bij! Een volle 4 maanden studeren is natuurlijk ook niet niks he.
Ja je hebt gelijk kindjes volgen toch hun eigen lijn en als je anders dan gemiddeld bent word je meteen ongerust gemaakt want we moeten natuurlijk allemaal hetzelfde zijn. Rationeel weet ik het allemaal wel (zeker als jullie het nog even herhalen ) maar gevoelsmatig he?
O ja en moppie eet op het moment juist heel graag banaan en druif dus dat zouden toch ook calorien moeten leveren he?

@ Anne: ja ik ga gewoon weer wegen en als ik mijn instinct volg zoals jullie al zeiden dan is er niets aan de hand maar ja, altijd gevaarlijke uitspraken I know.

Ja druif en banaan geven calorieen inderdaad. Enne er is een ding dat dat CB moet leren er is geen gemiddeld kind, maar ja dat zullen ze wel nooit snappen.

Groetjes,

Michèle

@Michele, en dan vooral als je niet gemiddeld bent meteen moeilijk doen. Bah. Een gemiddelde ontstaat toch juist door de uiterste bij elkaar op te tellen en te delen? Ik snap de vrees wel want ze zit nu echt op de ondergrens en het lijntje daalt alleen maar maar ja haar lengte is wel goed.

@ Moppiesmamma Ik ben zelf jaren lang echt een spicht geweest. Als je me tegen het licht zetten kon je me hart zien bij wijze van, heb zelfs later nog 15 kilo ondergewicht gehad (nee geen anorexia) maar heb nooit iets gemankeerd eigelijk dus komt wel goed.

Groetjes,

Michèle

Hallo Moppiesmamma,volgens mij zijn die kleintjes van ons bijna even oud. Job geboren op 24 november 2009. Hij eet ongeveer hetzelfde als jou kindje. Dus zie het probleem niet zo. Mijn klein bij de laatste controle (was in februari) 79cm en 10kg. Ook tegen mij zeiden het CB dat ik wat meer eten moest geven. Maar met de beste wil van de wereld het kind eet niet meer en dan moet ik echt gaan proppen en wordt het een drama (been there…). Dus dat doen we niet meer. Ik kan zo niet iets zien wat jij anders doet dan ik in doe voeding. Ik moet wel zeggen, het gaat hier echt met periodes goed en met periodes weer wat minder. Probeer je niet te druk te maken om CB, ik probeer dat ook altijd! ).

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

@bakmama, jeetje dan is Jorg echt een kleintje he. Wat goed dat jij je er niet meer druk over kan maken. Zeker als hij als een paard eet. Hij zal wel een snelle stofwisseling hebben he? Doen ze bij het CB ook zo lastig?
Moppie heeft net een groot bord zuurkool met worst op en toetje dusseh. het eten gaat hier toch echt goed hoor.
groet,
wendy

Ik zou je geen zorgen maken hoor, ieder kindje is anders.
De een is groot en slank, de ander klein en mollig en andersom
Ze eet goed en drinkt goed dan is het toch prima?
Als je je er nou echt niet goed bij voelt kun je naar je huisarts gaan of even bellen maar ik denk niet dat er iets aan de hand is.
Zoals je zelf al zegt is ze ook ziek geweest, en dat heeft al hele impact op zo’n klein lichaampje. Misschien als ze niet ziek was geweest woog ze heel wat meer!
Eliza is trouwens ook een kleintje hoor. Vorige maand CB(2jaar) : 80cm & 10,5kilo.
Ze groeit met een mooie lijn op haar eigen tempo dus maak me ook geen zorgen!

Liefs Shirley

Hoi,

hier ook 2 zoontjes die beide erg licht zijn.

In de curve van het CB altijd aan de onderkant gezeten.
Ik heb gekeken jongste zoontje was met 1.5 jaar 10.4 kilo en 84.5 cm lang
Ze zijn beide wel redelijk lang, maar dat komt mijn vriend is ook 1.95
ikzelf ben 1.68 dus niet zo heel groot.

Ze wegen nu:

oudste zoontje 5.5 jaar oud ( 17.5 kilo)
jongste 3.5 jaar ( 14.5 kilo)
Je ziet beide niet erg dik.

Heb me er ontzettend druk om gemaakt hoor! ook bij het CB gelukkig
deden ze hier nooit erg moeilijk over, de arts was een schat van een vrouw!
Die heel makkelijk was, ook qua drinken.
(oudste dronk de flessen nooit leeg, soms maar half)

Jongste heeft 20 maand bv. gekregen, is ander verhaal.

Ik vind dat ze ook niet heel veel eten,
'sochtends 1 boterham (vaak gaat deze niet eens op)
ts middag 1 boterham, moeten ze van mij wel opeten
’savonds warm (redelijk goed)

Ts door nog paar dingetjes, fruit, koekje bij thee ,

Ik ben tot mijn 20e ofzo erg mager geweest (48 kilo bij 1.67)

Kon eten wat ik wilde, kwam er niet aan)

toen ik opmezelf kwam wonen en vooral Na de 30 werd ik iets zwaarder.
Na de kids zijn er nog wat kilo’s bijgekomen, en nu weeg ik ongeveer 64 kilo

(na 2 kindjes vind ik dit netjes, heb tijdens zwangerschap 85 kilo gewogen)

Meid, wees blij dat ze niet zo heel dik zijn, dat is tegenwoordig een veel groter probleem…
Komt allemaal goed, ik maak me d’r nu ook niet meer zo druk om

Gr. mama van 2 kids

Nee joh, niet meteen druk maken hoor!
Zeker als ze nooit echt stevig is geweest. Zolang ze niet afvalt, en gewoon rustig aan doorgroeit is er over het algemeen niks aan de hand. Wat ik (vooral bij de oudste) hier altijd heel duidelijk zag was dat als hij nieuwe dingen leerde, hij even niet zo hard groeide, en als zn ontwikkeling wat op een laag pitje stond hij opeens weer de lucht in schoot. Echt of het een, of het ander.

Hier is de jongste nu zo’n 84cm en weegt 10 kilo. Zijn al heel lang niet meer bij het cb geweest (14mnd voor het laatst, en toen was ze keurig gemiddeld), maar volgens mij groeit ze redelijk gelijkmatig.

Met de oudste was het wel even anders, die is tot 3,5 jaar lekker mollig (maar niet dik) geweest, ontdanks zijn hyperactiviteit. En is daarna voor een jaar gestopt met groeien, daarna weer heel langzaam. Altijd op het bovenste lijntje gezeten van de curve, en met 5 jaar met lengte gemiddeld, en gewicht ver eronder. Hij was toen in een paar weken tijd opeens 1,5 kilo afgevallen. Toen moesten we hem wel onmiddelijk heel veel vet gaan geven, en als hij binnen 6 weken niet aangekomen was moesten er andere maatregelen genomen worden.
Gelukkig was hij toen een halve kilo aangekomen.

Maar inmiddels gaat het weer ontzettend slecht met eten (wil ook nauwelijks tussendoortjes, hooguit eens een mariabisquitje of een appel… maar daar wordt je nou ook niet bepaald dik van natuurlijk). Moeten over een paar weken weer op controle, maar verwacht nu weer geen groei…

He meiden bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen hebben jullie ook geen grote kindjes. Ik heb het alweer een beetje losgelaten alleen kwam ik net bij mijn zus, zegt ze, zou je toch niet naar de kinderarts gaan? En dat terwijl zij mij juist altijd geruststelt. Dus ik vraag HOEZO???

Ja zegt ze ik was vandaag in die en die winkel en toen zei een mevrouw: was ze bij de geboorte ook al zo klein? Nee zei mijn zus. Hoe oud is ze dan? 18 maanden zei mijn zus. Oh, wat is ze dan petite zeg.
Nou ja, waar bemoeien mensen zich toch mee??

Ik heb tegen mijn zus gezegd dat dat onzin is, ze groeit wel alleen niet hard en qua lengte zit ze net onder het gemiddelde dus raar dat die vrouw daar wat over zegt. Ze zit qua gewicht op de ondergrens…
Ze gaan dan allerlei vervelende testjes doen enzo en dat vind ik zielig.
Maar ik moet eerlijk zeggen…na zo’n opmerking knaagt het toch…

groetjes,
Wendy