Cas heeft vannacht een pseudo-kroep-aanval gehad die vandaag overdag een beetje bleef hangen.
Vanmorgen is Dennis met hem naar de HAP geweest en de huisarts daar wilde liever dat we hem even aan de kinderarts lieten zien.
Dus daar gingen we weer, voor de zoveelste keer dit jaar, naar de spoedeisende hulp.
Daar werd de diagnose pseudo-kroep* gesteld.
Ja je kan er weinig aan doen, maar ik ben blij dat ik het nu weer wat het is.
Zelf heb ik het ook gehad als kind.
Gelukkig duurt het maar een paar dagen en dan is het weer over.
Als het vannacht heel erg wordt, dan mogen we gelijk naar de SEH komen.
Cas ligt nu lekker op bed, hij was bekaf.
- Pseudo-kroep of valse kroep is een infectie van de stembanden, luchtpijp en de grote luchtwegen die meestal door een virus wordt veroorzaakt en meestal door een verkoudheid wordt voorafgegaan. Deze ziekte komt voornamelijk voor bij kinderen tussen de 3 maanden en 5 jaar oud. Jongens lijken hiervoor vatbaarder te zijn dan meisjes. Door een zwelling van het slijmvlies in de bovenste luchtwegen heeft een kind met pseudo-kroep een stevige hoest en klinkt zijn stem meestal hees. Het is moeilijk voor het kind om in te ademen en opwinding en huilen verergeren de ademhalingsmoeilijkheden. Het kind vindt het meestal prettiger om te zitten dan om te liggen.
Pseudo-kroep duurt twee tot drie dagen en tijdens deze periode kan de ziekte regelmatig van een lichte naar een ernstiger vorm overgaan. Meestal is de toestand 's nachts erger dan overdag.
Er werd vaak aangeraden met het kind in een warme vochtige badkamer of douchecel te gaan zitten. Latere inzichten leren dat warme vochtige lucht geen effect heeft. Tegenwoordig kan de arts deze aandoening eventueel behandelen met medicijnen (corticosteroïden) die geïnhaleerd worden.
Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04)