Bv en flesvoeding

Ik had dit berichtje als reactie bij een ander geplaatst maar vond het toch niet helemaal passen aangezien de ontwerpstartster het daar helemaal niet over had
Vandaar nieuwe topic:

Ik wil wel even iets kwijt over de borstvoeding. Helaas stoppen mamas vrij snel met borstvoeding terwijl dat maar in 2% van de gevallen echt niet anders kan. Ik oordeel over niets of niemand en iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt en er zijn zat mama’s die meteen met flesvoeding beginnen en dat is ook prima want je moet doen waar je je goed bij voelt maar omdat heel veel mama’s dit forum lezen die problemen hebben met borstvoeding en die misschien dan denken dat ze ook maar moeten stoppen wilde ik dit toch even kwijt. Ik lees vaak dat kindjes zoo vaak voor een voeding komen dat men maar overschakelt op flesvoeding maar de meeste kindjes die ieder uur of nog vaker voor een voeding komen zijn oververmoeid of zijn een tijdje bezig om jouw productie op te hogen. Zo werkt het nl. heb je te weinig melk, gewoon op verzoek blijven aanleggen en de productie gaat omhoog. Zo ook bij mij. Ik ben bv blijven geven en gaan inbakeren en het is ook goed gekomen. Ik wil heel graag dat mama’s die bv willen geven weten dat met een beetje doorzetten (en soms veel) het heel vaak wel kan lukken. Er zijn twee fantastische sites: www.borstvoedingsforum.nl en www.borstvoeding.com waar je als mama met al je vragen rondom bv terecht kan. Het wordt gerund door experts.

Ik moest dit echt even kwijt omdat ik zelf het gevoel krijg bij dit forum dat er veel flesmama’s zijn, en dat is prima echt waar maar als je bv wilt geven wil ik dat je weet dat dat ook goed kan gaan er zijn zoveel tips en manieren waardoor het wel lukken gaat!

Ik hoop niemand hiermee te kwetsen want dat is echt niet mijn bedoeling maar ik weet als bv mama dat je super onzeker kunt zijn, er staan nl geen maatstreepjes op je borsten en in het begin kan het behoorlijk pijn doen en soms denk je alleen maar met je borsten bloot te zitten etc en daarom wilde ik even melden dat het wél kan lukken. Ik zelf dacht eigenlijk dat het vreselijk zou zijn dat gelurk aan je borsten maar omdat ik astma, exceem en hooikoorts heb wilde ik het toch proberen. En eerlijk ik vind het zo’n heerlijk intiem momentje met mijn dochterje. Echt een moment van rust en het is zo makkelijk even een slokje voor het slapen en geen onzekerheden over te veel melk te geven. Ik ben echt geen borstvoedingsmaffia hoor maar wilde even een soort “tegengeluidje” geven.
liefs,
Wendy

Haha je hebt dus wel hier gepost!!! Ik heb het BV verhaal weer onder mijn topic geplaatst!

Ik denk er helemaal over zoals jij!!! Hadden we het maar geweten… Idd beeb veel te moe, uren drinken (slokjes), darmen constant aan het verwerken.
Een en al ellende die voorkomen had kunnen worden!!
Ik was zelf helaas veel te moe om ook maar op een forum te komen en lactatiedeskundige en kraamhulp hebben te weinig geholpen vind ik!

Zelfs nu 5 maanden verder denk ik er nog wel eens over om gewoon weer te beginnen Moet me zelf echt tegenhouden want het is nu te laat. BV geven is het mooiste wat me is over komen… en moeders die direct al kiezen voor de fles missen toch een heel mooi moment met hun baby.
Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen en ik denk ook echt dat er vrouwen zijn die er niet voor in de wieg zijn gelegd en je moet er wel volledig achterstaan.

Ik ga het de volgende keer echt weer proberen, en dan met de 3 R’s in mijn achterhoofd.
Ik zal hieronder nog even mijn bericht plaatsen van het andere topic.

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Heeej wendy en aaltje

Idd we gaan nu verder op de BV en die ging bij mij net zo… zouden we dus eigenlijk een nieuw topic voor moeten maken…

Leonie was ook mijn eerste kindje en ik zat soms wel anderhalf uur met der aan het borst en dan viel ze steeds in slaap… als ik haar terug legde begon ze heel erg te krijsen en geluiden te maken. Dus toen gingen we maar weer voeden om van het gehuil af te zijn…
Natuurlijk harstikke verkeerd maar mijn kraamhulp en de lactatiedeskundige zei er helemaal niks van!
Wist ik veel dat ze zo moe was en dat ze zoveel kramp had door al die BV die ik haar gaf?? Die geluiden die ze maakte kwamen door alle voeding die ze moest verteren!
De kraamhulp was helemaal in haar noppies dat Leonie zo goed groeide van mijn BV! Hahaha ja als jij de hele dag slokjes cola krijgt, groei je ook wel hoor
Hele nachten zat ik BV te geven en ik had daardoor ook ontzettend veel melk wat hele dagen er uit spoot Ik heb in de eerste week een keer gekolfd en uit bij borsten kwam 200 cc melk… helemaal niet nodig voor zo’n kleine beeb.

Ik ben toen ook opgehouden omdat ik zelf niet meer kon en de fles idd kon ik zien hoeveel ik gaf en dan wist ik dat het voldoende voor haar was geweest.
En toen konden we er ritme in gaan krijgen… ik denk zelf dat, dat met BV nooit was gelukt.
Daarnaast was het ook een meisje (en nu nog) die graag overal bij wil zijn en vertikt om te gaan slapen.
Vanaf 3 weken is ze direct in haar eigen ledikant gegaan, lekker donker en binnen de kortste keren sliep ze 's nachts door.

De volgende keer ga ik het weer proberen om BV te geven… ik heb net zoals aaltje weinig geduld maar ik weet dat het wel kan lukken als de baby goed slaapt tussen de voedingen door.

Ik baal nog altijd van de kraamhulp die het niet goed heeft gezien dat het teveel allemaal was… naja ik ben zelf nu een stuk wijzer geworden

Moeder van dochter Leonie 13-12-2009
Geboorte gewicht: 3574gr./ lengte 48cm
4 weken: 4600 gr./ lengte 52,5 cm
8 weken: 5500 gr./ lengte 57cm
3 maanden: 6685 gr./lengte 60cm
4 maanden: 7470 gr./lengte 63 cm

Ha ha we gaan lekker zo!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel geluk heb gehad met mijn kraamhulp.
Een beetje zo’n holistisch type, al wat op leeftijd met kleinkinderen en ontzettend pro borstvoeding. Ik had wel bij het kraambureau aangegeven dat ik heel graag iemand wilde die mij goed kon helpen met de borstvoeding maar dan moet dat ook maar net lukken he. En mijn zus heeft twee kindjes die zij 6 maanden bv heeft gegeven dus ook zij kon mij met raad en daad bijstaan. Ik werd ook gek van het vele drinken maar gek genoeg heb ik het nooit bij de bv gezocht, ook omdat onze dochter niet slapend weg te leggen was denk ik. Daardoor hadden we door dat het slapen een probleem was.

Weet je dat relactatie nog echt mogelijk is als je met bv bent gestopt? Maar met 5 maanden weet ik het niet of het dan nog kan hoor…je zou is een vraagje kunnen stellen hierover op www.borstvoedingsforum.nl. Maar aan de andere kant ben je nu al zo’n tijd zo bezig en je moppie doet het er goed op toch?

Wat weet je nog weinig he als je als mama begint. Die onzekerheid! vreselijk! En dan ook nog die kraamtranen en hormonen…pfff. Nu met 6,5 maand denk ik mijn meisje eindelijk een beetje te kennen…hihi
groetjes,
Wendy

Ik weet niet of het overal georganiseerd wordt, maar ik heb tijdens mijn zwangerschap (via icare) een cursus borstvoeding gevolgd. Ik vond dit heel verhelderend, voordelen van bv, de hele anatomie, toeschietreflex e.d. worden uitgebreid besproken. Je weet beter wat je kunt verwachten, verschillende manieren van aanleggen etc etc. Het liep bij mij helaas niet helemaal zoals verwacht waardoor ik vrijwel niet rechtstreeks borstvoeding heb kunnen geven, maar dankzij deze cursus, een sterke wil en een fantastisch kolfapparaat is het me toch gelukt om 7 maanden lang borstvoeding te geven.
Ik zou iedereen aanraden om tijdens je zwangerschap een soortgelijke cursus te volgen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn, dat vergroot zeker de kans van slagen!

Groetjes Carolien.