BV en een vast ritme

Hallo,

mijn dochtertje is ondertussen 6 weken en de grote trots van haar mama en papa!

Ik geef BV op vraag en dat verloopt best wel ok. Annabel groeit goed en heeft meer dan voldoende natte luiers.
Toch vroeg ik me af hoe lang het nog kan duren alvorens ze een vaster ritme kiest. Nu is dit zeer onregelmatig. Haar slaap/waakritme is dan ook een raadsel voor ons. Ik ben alvast blij dat ze de nacht meestal doorgeraakt met slaapblokken van 3 tot 4 uur. Maar wanneer die nacht begint, dat beslist zij. We leggen haar meestal in bed tussen half 7 en 7uur. En dan slaapt ze vaak 1 tot 2 uurtjes. Maar dan komt het actiefste deel van haar dag en dat blijft even duren. Soms is dat tot 23u, maar het kan ook 1u zijn. En als je dan net een vermoeiende dag achter de rug hebt, is dat best wel laat.
We blijven wel met haar in de slaapkamer zonder lichten aan. We spelen niet met haar en hopen dat ze zo toch het verschil tussen dag en nacht leert.

Ik ben niet van plan om haar voedingen te regelen met behulp van een speentje of het rekken van de tijd tussen haar voedingen. Ze is een gezonde meid en zal zelf wel aangeven wanneer ze nood heeft aan eten en slaap.
Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe het met andere moeders gaat die ook BV geven. Hoe lang heeft het bij jullie geduurd alvorens je kindje een ritme aannam? Zijn er nog mama’s die geen speentje geven aan hun ukje? Hoe lukt dit bij jullie?

Groetjes, An

Ik ben een mama die ook behoefte had aan een schema
Vond het erg lastig om te zien of mijn dochtertje (7 wk oud) als ze huilde honger had en voedde haar dan eigenlijk altijd. Nu heb ik een schema in mijn dag, niet strak hoor, maar ze drinkt ongeveer om de 4 uur en haar laatste voeding en eerste voeding rond dezelfde tijd. Wanneer ze ineens een hele tijd eerder komt, geef ik haar een speentje en vaak slaapt ze dan weer een tijd. Als ze echt honger had gehad, was ze wel weer gaan huilen en zou ze niet slaap zijn gevallen! Het kan ook zijn dat ze dan gewoon even zuigbehoefte heeft. Wanneer ze blijft huilen en het duidelijk is dat ze honger heeft, ga ik de tijd uiteraard niet rekken! Niet als kritiek bedoeld hoor dat jij haar geen speentje wilt geven maar ik wilde dat eerst ook niet en dacht ook ze komt wel als ze honger heeft. Maar ik merk dat ze zelf ook veel baat heeft bij haar schema… ze is zo tevreden! En voor mezelf is het ook zooo prettig. Vind het best belangrijk dat ik de baas ben en niet zij! Maar als je dat niet wilt is het denk ik gewoon een kwestie van afwachten. Ze zal best op een gegeven moment zelf meer structuur aanbrengen in haar dag… maar nogmaals, ik ben erg blij dat ik het een beetje heb kunnen ‘sturen’! Maar ja, ik ben ook maar een nieuwbakken moeder die het ook nog nie goed weet, kan je verder ook niet helpen, maar wilde wel even mijn ervaring met je delen

Succes en geniet van je kindje!

Gewijzigd door - mamavanLenna op 17 Jan 2010 18:08:24

Dag mama van Lenna,

voor mij is het ook mijn eerste kindje, dus ook ik ben een ‘nieuwbakken mama’.

Drinken om de 4 uur doet Annabel enkel 's nachts en af en toe ook eens overdag. Maar nu zit ze in een sprongetje en dus wil ze soms drinken na 1 uurtje. Daarnaast heb ik de indruk dat ik een enorm wakker kindje heb. Tijdens de regeldagen slaapt ze wel veel overdag, maar verder is ze vaak 4 uur wakker, met daartussen kleine dutjes van 15 min of 30 min. Doordat ze zo veel wakker is en meestal ook enorm actief erbij, denk ik dat ze daarom soms vaker komt drinken.

Een vriendin van me heeft een dochtertje van 4 maanden en ook zij heeft met een speentje gewerkt toen het kleintje zo’n 5 weken was. Bij haar is er dan ook snel een ritme in gekomen. En dat lukte prima voor hen. Maar ik heb schrik dat ik daarmee te weinig melk zou produceren en dus niet tegemoet kom aan haar vraag. Ook heeft Annabel niet echt een grote zuigbehoefte. Na het drinken laat ik haar dan ook vaak nog even verder aan de borst en ze geeft dan zelf aan dat ze er genoeg van heeft. Zo lang dat dit lukt, ga ik verder proberen doen zonder speentje.

Ze is echt wel een gelukkige en makkelijke baby, dus zie ik het best zitten om nog een tijdje verder te doen zoals we nu bezig zijn. En zolang ik niet moet gaan werken, lukt dit nog wel.

Je hebt gelijk, zo lang jullie je er prettig bij voelen gewoon lekker zo blijven doen! En tegen de tijd dat je weer gaat werken ben je alweer weken verder dus dan zal er best wat meer schema zijn…
Ik geef ook borstvoeding, maar kolf alles af omdat gewoon borstvoeding geven niet lekker liep… maar wat ik ook niet prettig vond aan voeden op verzoek is dat ik dan gewoon bang was dat ze wilde drinken net als er visite ofzo was… want ik ben niet iemand die overal open en bloot borstvoeding geeft…
En ja je hebt inderdaad kans dat je productie terugloopt… ik had dat niet maar dat zou heel goed kunnen.

ik geef ook bv en heb een half jaar gewacht op een ritme, naar mijn mening kun je die helemaal op je buik schrijven! Mijn zoontje is nu 7 mnd en heb nu eindelijk ritme nu hij zn boterhammetje krijgt s’morgens na de bv en s’middags na de bv en nu hebben we ritme. Het probleem was eigenlijk dat hij de fles weigerde en aangezien ik hem toch eigenlijk liever zelf bij me deed pakken vond ik het niet erg, kolven had ik meer werk mee met dingetjes uitkoken, kolven, en hem dan geven. Als je moet werken is het idiaal natuurlijk. de beste tip die ik je kan geven , heb geen verwachtingen van een ritme! Schrijf voor je zelf een aantal dagen zn eetmomenten en slaapmomenten op enje zult zien dat je er toch wel iets van schema inziet. Ik kon ook nooit iets plannen, als ik wegging zei ik altijd ‘‘Ik kom s’middags maar hoelaat weet ik niet’’! Ik gaf wel een speentje maar als hij echt met voldoenig naar bedje ging ging hij heel goed slapen zonder dus ik denk dat je dat heel goed doet voor er geen te geven want ik heb die van mij nu eigenlijk zelf een speen gewend gemaakt, Er is niets zo mooi dan zelf voeden en zien hoe je kindje van jou voeding groeit toch? Dus gewoon lekker op aanvraag blijven voeden en ritme komt vanzelf als ze straks vast voedsel krijgt.

heel veel geluk saampjes en geniet ervan
groetjes mama van Kevin(6) en Roan (7mnd)

Gewijzigd door - georgina op 17 Jan 2010 19:51:03

hoi an!

ik hier geef ook borstvoeding op verzoek bij mijn dochtertje! het is mijn eerste dus had ook alleen maar het idee dat ik continu aan het voeden was en er geen ritme in zit… maar met 3 maanden ( nu is ze bijna 4 maanden) ging ze zelf een ritme creeeren! over dag om de 3 uur en haar laatste voeding is om tien uur )waar we haar wakker moesten maken…’ slaapt ze nu tot 6 uur.
dus het komt denk ik vanzelf het ritme als ze wat ouder is!
ook ik heb geen speen gegeven want die moest mw niet… nu sabbelt ze af en toe of haar vingertjes maar het gaat prima! ben blij dat we nu heerlijke lange nachten hebben!!!
dus maak je niet druk dat ritme komt vanzelf!

groetjes tram!

Ik heb beide mopjes hier bv gevoed op vraag. Vaak had ik het idee dat het zo rommelig was en dat ik alleen nog maar voedde. Nu was dat bij onze oudste ook zo, maar die had duidelijk domweg een zuigbehoefte dus ondanks dat wij ervoor hadden gekozen om geen speentje te geven, kreeg ze er uiteindelijk toch eentje. Maar ik kon dan anders ook wel elk uur aanleggen hoor, dus dit hielp voor haar geweldig. Onze jongste heeft ruim een jaar bv gehad en toen ik telkens weer de indruk kreeg en dacht dat het zo rommelig was met voeden, noteerde ik wanneer hij kwam en wat bleek…een ritme zat er wel een beetje in. Wellicht dat je dit eens moet doen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Ik heb mijn dochter 1,5 jaar borstvoeding gegeven, ben nu ongeveer 4 maanden gestopt, maar het is inderdaad zo als je borstvoeding geeft " on demand" dat is mijn ervaring iig dat je kind na 10 weken ongeveer een eigen ritme gaat aangeven. Wij hadden het eerst om de 3 uur overdag en dan langzaam naar om de vier uur, snachts kwam ze ook zo rond de 4 uur. Toen ik na 6 maanden bijvoeding heb gegeven verschoof het na om de 5 uur overdag en soms zelf 6 uur, omdat ze dan rond 10 uur sochtend en 3 uur smiddags fruit etc kreeg! En omdat ik ook weer mijn vrijheid terug wilde! Nooit echt veel problemen gehad, het ritme komt wel geloof me maar! Verder had ik wel de luxe om pas weer te gaan werken toen mijn dochtertje 1 werd dus dan is het vinden van een ritme niet zo’n prioriteit vond ik!

Ook ik zit nog volop in de bv en ook hier zijn de bekende wakkere uurtjes tussen 1700-2100 uur. Verder voed ik op verzoek maar als ze eerder dan 2 uur na een voeding weer komt rek ik het met een speentje omdat ze echt meer dan genoeg krijgt ( ze woog vorige week al 5,5 kilo en was dus bijna twee kilo gegroeid in 4 weken wat een spekkie hahah) en dan houd ik haar zo even zoet. Ik vind persoonlijk een speen een uitvinding maar daar verschillen inderdaad de meningen over, je moet het vooral niet doen als het niet goed voelt, dat geldt voor alles. Verder heb ik nu best wel een aardig ritme qua slapen, na elke voeding ( behalve dus die paar uur s avonds) slaapt ze wel zeker 1,5-2 uur en s nachts wel 3-4 uur. Maar ook ik heb het gevoel dat ik "de hele"dag aan het voeden ben en vind het best zwaar… dat hoort er gewoon bij denk ik maar…Ik ga over een paar weken over op fv en ik moet zeggen dat gaf mij bij Minke wel veel rust omdat een ander dan een voeding kan geven en je dus ook even met wat anders bezig kan zijn. Maar ook daarin moet iedereen natuurlijk zijneigen gevoel volgen!
succes ook met jullie kleintjes!

Lilypie First Birthday tickers