BV afbouwen help?

Hoi meiden,

Geen idee of hier nog mama’s zijn die borstvoeding geven of ervaring hebben met het afbouwen rond 1 jaar? Ik hoop het wel!

Ons moppie drinkt nog bij mij en dat wil ik gaan afbouwen. In ieder geval naar alleen 's ochtends en 's avonds. Nu drinkt ze nog zo’n 4-5 x per dag bij mij.
De planning is nu om per week 1 voeding eraf te halen. Hebben jullie ervaring met het afbouwen? En wat gaven jullie ipv mamamelk? Want ons moppie groeit wel maar niet superhard (vandaar nog steeds mamamelk want daarin zitten de meeste calorien) en nu vind ik het eng om de melk eraf te halen en dan water te gaan geven (diksap etc. lust ze nog niet, zijn we wel aan het proberen) want daarin zitten geen calorien maar als ik die voedingen voor melk/kunstvoeding vervang ben ik bang dat zij teveel melkproduct binnen krijgt ('s avonds nog 150 ml yogurt en soms papje 's ochtends). Ik heb begrepen dat je rond 1 jaar zo’n 500 ml aan melkproduct moet geven?

Kortom, hellupie?
groetjes,
Wendy

ik zou zoiezo wel blijven kolven, maar wel afbouwend, zo heb ik het gedaan.
met die gekolfde melk kan je kindje vast leren uit de fles te drinken of uit een rietjesbeker.
daarna zou ik overgaan op peutermelk. ik ben met 1 jaar overgegaan op normale melk maar aangezien je aangeeft over dat groeien, en de overstap zou ik even peutermelk gaan geven. Oftewel Groeimelk.
na een paar maanden zou ik 1 x per dag gewone melk geven en daarna gewoon 2 x per dag een beker normale melk. maar 4 a 5 keer per dag nog drinken?
wat eet je kind verder? ook gewoon brood enzo neem ik aan?

Hoi mamavanRico,
Bedankt voor je reactie! Ja ik dacht ook aan opvolgmelk…Moppie drinkt prima uit een flesje en rietjesbeker dus dat is gelukkig geen probleem. Het is eerder hoe je het afbouwen aan gaat pakken en of ik niet te veel melk ga geven als ik peutermelk ga geven?
Ja zo’n 4 keer gemiddeld. Omdat ze niet zo hard groeide zijn we bv blijven geven. Daarnaast wilde ze nl. alleen water. 's ochtends bij het wakker worden krijgt ze bv, rond een uur of elf, rond een uur of 3 en voor het slapen rond 7 uur 's avonds. Hoeveel melk gaven jullie rond een jaar nog?
Verder eet ze super: 2 a3 boterhammen op een dag, 2x fruit, 1-2 tussendoortjes en s avonds zo’n 150-200 gram warme maaltijd met de pot mee.

groetjes,
Wendy

Ik zou 1 voeding per week afbouwen, zo gaat het geleidelijk aan en voorkom je borstontsteking ed. Na een jaar is het voldoende m een bekertje melk bij het ontbijt, de lunch en een toetje na het warme eten te geven. Persoonlijk zou ik haar geen groeimelk gaan geven(nr3) want die is heel zoet en dat maakt de overgang naar gewone melk moeilijker. Ik zou kiezen voor opvolgmelk nr2 of anders gewoon volle melk joghurt ed. Mijn zoon luste ook geen diksap maar wel roosvicee en anders kun je ook kant en klare sappen geven en die dan met water wat verdunnen. Pas wel op voor light producten of producten waar op vermeld staat dat er geen suiker in zit want daar zit vaak aspartaam in en dat is schadelijker voor kinderen als suiker. Als je opvolg of groeimelk gaat geven moet je wel even kijken hoeveel vitamine d je nog moet geven want dat zit daar ook al in kun je evt even navragen bij het cb.
Voor de rest eet je kindje prima dus maak je daar niet te druk over want ze krijgt echt voldoende zo.
Met afbouwen zo ik eerst de voeding van 11 en 15 uur afbouwen en pas als laatste de ochtend en de avond voeding. Blijf je borsten wel regelmatig controleren op harde plekken om borstontsteking te voorkomen.

Succes ermee,

groetjes Ramona

hmm… ja weet je ik zou niet per week gaan afbouwen, zeker niet op deze leeftijd en na wat moppie al krijgt op een dag.
in borstvoeding zitten ook voedingstoffen en die krijgt moppie met wat ze buiten bv krijgt echt wel voldoende.
ik zou om de 4 dagen een voeding eraf halen. een week vind ik best lang gezien de leeftijd.
je moet er zelf niet een al te groot probleem van maken, dan zal moppie dat ook minder doen… maar wat ik al zei; wel even kolven en uit een normale fles/beker geven. dit om de overgang wat gemakkelijker te maken.
peutermelk… kun je gewoon 2 a 3 x per dag geven.
s’ochtends, s’middags en misschien voor het slapen.
maar op den duur gewone melk gaan geven en dat niet te veel geven, 400 is meer dan genoeg

Je moet juist niet te snel afbouwen, ik zou nu overgaan op 3 keer per dag
s’morgens na het ontbijt en dan tussen de middag na de boeterham en sávonds voor het slapen (evt. als ze s’nacht wakker wordt)
Dan heb je al 1 voeding laten vallen en dit zou ik 2 weken zo doen zodat je lichaam en moppie er aan kunnen wennen en dan de middag voeding afbouwen/weglaten.
Als je de ochtend en avondvoeding nog een hele tijd wil bijven doen moet je niet te snel afbouwen anders heb je kans dat het sneller over is dan je zou willen.
Geniet er nog maar lekker van met je mopje.
Ik ben met 6 maanden gaan afbouwen en deed 1 voeding in de 10 dagen, hij kreeg toen nog om de 3 uur en ben toen om de 4 uur gaan geven (was hij ook aan toe omdat hij toen bijvoeding ging krijgen) dus van om de 3 naar om de 4 was al een voeding.
Daarna steeds iets verschoven en laten vallen, en uiteindelijk ook nog een tijdje 2 keer gegeven (ochtend en avond) en uiteindelijk ben ik het om de 36 uur gaan geven (dus smorgens en de volgende dag sávonds enz) en toen hij precies 9 maanden was gaf ik de laatste avondvoeding, het was een emotioneel afscheid maar het was goed zo (9 maanden zwanger, 9 maanden bv ik vond het mooi geweest)
Ik heb geen problemen gehad met harde plekken in mijn borsten enzo, omdat ik het denk ik echt heel rustig heb afgebouwd.

Ik persoonlijk, zou niet overgaan op een fles, maar op een beker, ze is al 1 jaar, dus ik zou zeggen. Borstvoeding kolven, en moment vervangen met een bekertje. Ik heb zelf tot 1,5 jaar borstvoeding gegeven, maar ik was er echt van de ene op de andere dag klaar mee. Ze dronk goed en at prima, dus ik had zoiets van! Klaar! Was even moeilijk, vooral de avondvoeding, maar naar 4 a 5 dagen ging het hier prima!

Ik heb ook BV gegeven tot 1 jaar. Ik heb het alleen altijd volledig gekolfd. Flesje kende hij dus. De laatste voeding die ik heb vervangen is de ochtend voeding en ik ben direct overgestapt op halfvolle melk. Mijn lichaam paste zich aan en wanneer ik last had van stuwing had ik van die warmtezakjes. Werkte super. Ik moet je eerlijk bekennen dat mijn zoontje eigenlijk het afbouwen heeft bepaald, hij was er blijkbaar aan toe. Hij wilde alleen de ochtendfles aanhouden. Hij krijgt sochtends 220 gram halfvolle melk. Tussen de middag ook melk of karnemelk uit een beker en savonds een toetje. Of dat precies 500 is, weet ik niet.

Hoi moppiesmama, wat een adviezen he !
Hopelijk zit er iets bij waar je iets mee kan.

Hoi meiden,

Bedankt voor al jullie reacties! Ik was twee dagen op cursus, pfff gisteren tot 20:00 uur, en dat terwijl mijn moppie voor het eerst ziek is…

Ik vind het nog heel alstig merk ik. Ik ben aan het minderen, maar nu ze ziek is vind ik het helemaal moeilijk om af te bouwen, het enige wat ze nog doet is drinken, nog niet echt live trouwens daarvoor zit haar neusje te dicht.
Ik ga denk ik in ieder geval de middagvoeding eruit halen, dan hoef ik ook niet te kolven op het werk meer, dan de einde ochtend voeding zodat ik ochtend en avond over hou en dan die ook afbouwen. Nu denken we alweer na over ene brusje voor moppie (ja alleen nog maar denken want ook dat vind ik lastig ) en volgens mij bouw je dan ook heel snel af?
groetjes,
Wendy