Buisjes

12 Januari hebben we een afspraak bij de KNO arts.
H.ayley heeft nu al ruim 2 maanden oorontsteking en is al vanaf haar geboorte verkouden. Eigenlijk wilde de huisarts wachten tot na haar verjaardag maar dit is gewoon niet te houden.

Ze slaat tegen har hoofdje, word `s nachts wakker van de pijn aan haar oortjes en is helemaal uit haar doen.

Hoogstwaarschijnlijk krijgt ze dus buisjes en wellicht worden haar amandelen ook geknipt.

Hoe zit dat met vliegen? Wij gaan in mei naar Turkije maar mag dat dan allemaal gewoon? Of mag je bijvoorbeeld 1 maand na het plaatsen van de buisjes niet vliegen?

Ik kan het de 12e allemaal uitvragen maar ik ben nu al benieuwd

hoi, mijn zootnje heeft ook buisjes. Vraag mij wel af waarom je pas 12 januari terecht kan, aangezien ze al zo lang tobt!! Bo tobde vorig jaar “maar” 3 weken , en op dinsdag ochtendeen verwijs naar de KNO en ik kon er dezelfde dag al terecht en de volgende dag buisjes, dus ik zou als ze veel last heeft, echt bellen of ze niet eerder kan, meestal doen ze dat wel met kleintjes!!

Vliegen met buisjes is geen enkel probleem, sterker nog, ze zal weinig last heben van het opstijgen en dalen, omdat de druk in haar oren nu gelijk blijven door die buisjes.
Enige waar je mee moet op letten is dat je de eertse 14 dagen niet mag zwemmen, en dat je vana dat moment oordopjes laat maken bij haar (doet de KNO ) voor als jullie wel gaan zwemmen (dat is dan voor na die 14 dagen grens, elke keer zwemmen is dopjes in!!)
En sinds kort is de richtlijn om ook met douchen of in bad dopjes in de oren te doen, vorig jaar was dit niet zo, maar mijn zoontje heeft vanmorgen voor de tweede keer buisjes gekregen, dus heb de ino nog helemaal vers!!

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Er is in het ZH helaas niet eerder plaats.
Ik ga al expres naar een ander ziekenhuis omdat ik het ziekenhuis hier niet vertrouw maar het ging echt niet eerder. Mijn huisarts heeft vandaag zelf ook nog gebeld. afkloppen Vandaag gaat het best goed.

Ah ok. Dan maar gewoon standaard de dopjes in. Ze kan er maar beter aan gewend zijn.

Bedankt voor de info!

precies, maar mijn ervaring met bo is dat hij het helemaal niet erg vind, die dopjes. Bij ons is het zo dat je ze moet laten maken bij de KNO afdeling, ze maken de dopjes van een soort klei dat hard word. Lijkt heel erg op speel klei (play Doh ) en je hebt het in verschillende kleuren. Bo had eerst twee rode, maar heb hem nu een rode (rechts) en een blauwe (Links) aan laten meten zodat je precies weet welk dopje in welk oor, vond het anders nogal lastig om te zien.
Je zult je verbazen over hoeveel kindjes dopjes in de oren hebben in het zwembad!! zijn er nog best veel!

Hier kosten ze 12 euro, maar ze gaan op zich ook wel een tijdje mee.
Wat vervelend dat je niet eerder terecht kunt, en ook raar. Ik snap wel dat jij er niks aan kan doen hoor, maar juist bij zulke kleintjes moet je er snel bij zijn, dat is mij toen ook gezegd, en ik vind het stom dat dit ziekenhuis je geen prioriteit stelt. Ik bedoel, et gaat om een concult van 5 minuten hooguit!! Waar hebben we het over, die 5 minuten kunnen ze toch wel ergens tussen proppen!!
Misschien kun je wel vragen o ze willen bellen als er eerder een plekje vrij komt, dat je die dan graag willen hebben, en anders misschien toch het ziekenhuis dicht in de buurt bellen? Ik weet niet waarom je ze niet vertrouwt, maar volgens mij zijn de meeste ziekenhuizen in nederland toch goed? Of zijn er daar een aantal problemen geweest?

liefs woezel

Het ziekenhuuis is hier staat niet heel erg goed bekend.
Ik ben daar bevallen en wel zo slecht behandeld! Ook vriendinnen en vreemde die ik hoor over hoe slecht het daar wel niet is.

Het is ook een rete druk ziekenhuis. Wij zitten in een “dorp” en de stad vlakbij moet ook naar ons ziekenhuis. Misschien dat de werkdruk daar te hoog is, ik weet het niet. Maar ik voel me er niet prettig bij als ik haar daar zou laten helpen.
Bovendien is ze in het andere ziekenhuis onder behandeling bij de cardioloog en de kinderarts dus daar hebben ze ook haar hele status.

Maar inderdaad. Ik vind ook wel dat ze zulke kleintje ergens tussen kunnen “stoppen”. Ik zal dadelijk inderdaad even bellen of ze me willen laten weten als er iemand uit gevallen is!

Dan kan ik me voorstellen dat je dan niet naar dat ziekenhuis wil. Wij gaan ook naar een ander ziekenhuis dan waar we qua regio eigenlijk heen zouden moeten. Ook omdat we daar slechte verhalen over hadden gehoord. (wij wonen ook in een dorp) ben er wel eens door een huisarts op aan gesproken, maar interesseert mij niks. Bo is in het ziekenhuis geboren waar ik mij pretig voel, en daar is hij voor de kinderarts en de kno arts ook geweest> Zou ook niet anders willen.
Maar idd, even bellen of het echt niet eerder kan!!

liefs woezel

Oh, van die dopjes hebben ze tegen ons helemaal niks verteld!
Hoe lang na het plaatsen van buisjes moet Bo dan oordopjes in bij het zwemmen?

Hier was het zo: nadat de buisjes zijn geplaatst niet zwemmen, en tijdens het haren wassen de oren afdekken met bekertjes o.i.d. tot de eerste controle (na 6 weken).
Daarna mocht hij gewoon zwemmen, zonder bescherming. (en ook gelukkig geen last van gehad, ook niet met onder water zwemmen!)

wat hetzelfde is gebleven in het advies van nu en vorig jaar, is dat als kindjes buisjes hebben, altijd dopjes in moeten bij zwemmen. Er zitten teveel bacterien in het zwemwater, plus chloor wat achter het trommelvlies komt. Dus dan altijd dopjes in. De eerste 14 dagen na het zetten mogen ze niet eens zwemmen, omdat de buisjes eerst moeten vastgroeien, en je dan de kans loopt dat ze er uitspoelen.
Het extra advies wat er bij gekomen is, is dat je nu ook tijdens het douchen en in bad dopjes moet, vanaf het moment dat de buisjes gezet zijn, totdat de buisjes er weer uit zijn. eerder hoefde dat niet, maar nu dus wel.
Zolang een kindje dus buisjes heeft, altijd dopjes in doen wanneer je een activiteit doet met water. Of dat nou douchen, in bad of zwemmen is.

liefs woezel

Pfff ook wel weer raar dat het dan per KNO-arts ook wel weer verschilt!
Hier is mij werkelijk nooit wat van die oordopjes verteld!
Hij mocht 6 weken niet zwemmen

En na die 6 weken controle, als het allemaal goed zat dan gewoon zwemmen zonder bescherming, heb er nog speciaal naar gevraagd, maar dat hoeft alleen als hij er last van heeft.
Maar misschien is dat dan ook wel verschil in leeftijd? Die van mij is natuurlijk 5,5 en kan goed aangeven als iets pijn doet of vervelend voelt.

dat zou kunnen, maar de KNO van Bo gaf aan dat deze richtlijnen vrij recent zijn, dus het kan best zijn dat toen jouw kleine voor buisjes moest, het toen nog niet gelde.
Ze hebben geloof ik ook meer risico op oorontsteking als ze zonder bescherming zwemmen. Wanneer hebben jullie buisjes laten zetten? volgens mij een paar maandjes terug of niet?
In principe moet je gewoon opvolgen wat jouw KNO zegt, je kunt eventueel extra bellen voor dee zekerheid of de richtlijnen bij hun nu ook anders zijn geworden?
Dan weet je het tenminste ook zeker. En het klopt idd Bo is een stuk jonger dus kan dingen slechter aangeven, misschien dat daar ook verschil in zit!
Bo is afgelopen woesndag nog geweest voor nieuwe buisjes, dus het kan best zijn dat het nog maar iets van een maand ozo is, die niuewe richtlijnen!

liefs woezel