hoi meiden.
weer een nieuwe fase in het leven van mijn drie en half jarige dochter. Mama is nu stom…is aan het napraten en plast weer de nachten in bed, wat ook door de situatie kan komen dat mijn man ziek was en in het ziekenhuis lag, maar toch… Geen top gedrag, vooral die eerste twee niet!
En…ze heeft het ineens over bubbels. Eerst begreep ik het niet maar nu dus wel. Mama heeft bubbels en zij ook want ze is een grote meid aan het worden…huh…? Ik was dus even niet op de hoogte dat deze leeftijd het daar over zou hebben. Ga er niet teveel op in eerlijk gezegd.
Dat er verschil is tussen jongens en meisjes, daar was ze daarvoor al even kort mee bezig, maar dit dus nog niet.
hebben jullie die ervaringen ook en jeetje, wat gaat er toch veel om in die kleine koppies!! En wat een eigen mensjes zijn het toch!! Ik blijf me iedere keer weer verbazen!
Bubbels
Waarom ga je er niet teveel op in? Blijkbaar heeft het haar interesse en aangezien ze zelf ook ooit borsten gaat krijgen, hoef je dat toch niet te negeren dat ze daar nu interesse in heeft?
Het verschilt per kind wanneer de interesse in het eigen lichaam begint en het hoort er allemaal bij dat ze dingen ontdekken.
Wij zijn er hier niet preuts in, als ze vragen hebben of als ze interesse tonen in wat dan ook wat hun eigen lichaam betreft, praten we daar gewoon heel eerlijk over. Ik ga niet net doen of ik het niet hoor of zeggen “daar praten we wel over als je groter bent”. Juist nu zijn ze daar heel onbevangen en open in, als je het uitstelt tot ze een jaar of 10 zijn, zijn ze zelf veel preutser en lopen dat soort gesprekken veel moeizamer.
Groetekes, Sje
Ik zou niet zo goed weten hoe ik erop moet reageren. We zijn wel heel open met eigenlijk alles. Ook wat bloot lopen etc betreft maar ik had dit gewoon nog niet verwacht. En wat vertel je dan wel en wat niet!
Ik heb verteld dat de bubbels gaan groeien als ze groter gaat worden. Dat komt vanzelf…
En verder komt het eens per dag terug. Dan kijkt ze weer naar zichzelf en zegt, de bubbels zitten er nog!
Dus als je verder tips hebt, hoor ze graag!!!
Ah, dat is inderdaad goed dat jullie verder wel heel open erin zijn. Uit je bericht dacht ik op te maken dat je het onderwerp juist uit de weg ging.
Onze jongste heeft ook zo’n periode gehad dat ze het liefst diezelfde dag nog borsten had gehad. Dus die ging tissues onder haar shirt stoppen. Ik heb haar lekker laten spelen en gezegd dat ze er prachtig uitzag. Ik speel dan net zo makkelijk mee.
En laatst stond de oudste (bijna 9) haar profiel te bekijken in de spiegel en ze was ervan overtuigd dat ze het begin van borstjes zag. Helemaal niet waar natuurlijk, maar ik ben gewoon samen met haar blij geweest.
De ene dag hebben ze er interesse in en de andere dag juist weer niet. Ik praat gewoon gezellig mee en laat ze lekker trots zijn op wat ze denken te hebben.
Dus als je dochter het elke dag over haar bubbels heeft (leuke benaming trouwens. Ik noemde het op die leeftijd buikballonnen. ) gewoon gezellig erin meegaan. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het een obsessie voor haar wordt of dat het problemen op gaat leveren. Dus zodra ze net als onze jongste naar de tissues grijpt, lekker zo laten!
In de periode dat onze jongste er zo mee bezig was zei ze als we haar naar bed brachten “mijn borsten heb ik op mijn bureau gelegd!”.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 12 Aug 2012 19:38:32
ja dat hoort erbij!
Ik stond van de week in de Hemaaaaaaa, voor nieuwe bh… zegt dochterlief… VIND JE DEZE MOOI MEM??? OF DEZE??? hahaha…
Ja hoort erbij!
Kleine vent ontdekt dan zijn piemeltje helemaal, en als ie daar even aan moet zitten als hij een schone luier krijgt, dan krijgt ie daar even de tijd voor…
Hier noemen we het trouwens gewoon borstjes. En als ze die heeft mag ze een meehaa… haha!
Groetjes Manderijn.
ha, ha, kinderen blijven je toch verrassen!
en zoals het hier ineens begonnen is, is ze er ook weer even klaar mee.
twee dagen geleden deed ze haar shirt nog omhoog om even te kijken naar haar ‘bubbels’ maar het is niet interessant meer!
ook goed…bedankt voor de reacties, grappig ook om te lezen!!
Oh, hier zijn de bubbels juist weer net interessant geworden. Ze hebben vanmiddag buitengespeeld met waterballonnetjes. 3x raden…
Groetekes, Sje
ha, ha, tja, dan krijg je dat! Ik denk dat het hier ook begonnen is door het warme weer… Dus wie weet na vandaag…pfffff en morgen is het nog warmer!!! Houdt die waterballonnen maar klaar!!!
Zoonlief (net 4) heeft ook zo’n fase gehad, wilde ook borsten (zoals wij ze gewoon noemen). Riep op twee jarige leeftijd al dat hij mijn bh wilde passen en vroeg toen ook gelijk maar even waarom vrouwen borsten hebben en waarom hij daaruit heeft gedronken toen hij nog een babytje was. Ach, we benoemen het gewoon. Zo was hij pas heel erg geinteresseerd over hoe hij nu eigenlijk uit mijn buik is gekomen. Dus heb ik hem gezegd dat ik een plas- poep- en babygaatje heb. Wilde hij weten of dat gaatje er dan nog steeds zat of dat het weer dicht gegroeid was. Heb eerlijk gezegd dat dat gaatje er nog steeds zit omdat dat bij vrouwen hoort, net als de borsten enzo. Daar nam hij genoegen mee en ging weer vrolijk verder spelen, maar ik…ik kreeg het toch wel even spaans benauwd want waar gaat dit heen…
Maar ik vind het ook wel weer schattig, ze denken zo anders dan wij en zijn (voor nu) gewoon nog heel snel tevreden met een simpel antwoord
nou ja, hier is het niet verder dan de bubbels gegaan, ze zei vandaag voor het eerst Mama’s borsten en knalde met haar handen er tegen aan…Ook fijn.
Ik heb er verder niets mee hoeven doen want ze heeft er verder zelf geen aandacht meer aan gegeven. Waar het zo vandaan gekomen is weet ik niet, maar het komt vast en zeker nog eens terug. En dan gaan we denk voor verdere uitleg. Ze weet in ieder geval dat ze ook ’ bubbels’ krijgt als ze groter is. Maar ja, ze vind zichzelf nu al heel groot
nou ja, hier is het niet verder dan de bubbels gegaan, ze zei vandaag voor het eerst Mama’s borsten en knalde met haar handen er tegen aan…Ook fijn.
Ik heb er verder niets mee hoeven doen want ze heeft er verder zelf geen aandacht meer aan gegeven. Waar het zo vandaan gekomen is weet ik niet, maar het komt vast en zeker nog eens terug. En dan gaan we denk voor verdere uitleg. Ze weet in ieder geval dat ze ook ’ bubbels’ krijgt als ze groter is. Maar ja, ze vind zichzelf nu al heel groot