Brutaaltje!

Ik heb sinds twee dagen een brutaaltje in huis!! Hij zit op het kdv regelmatig bij BSO kinderen , en vangt dan wel eens het 1 en ander op, maar had nog niet verwacht dat ze dit nu al overnemen!!
Gisteren in de friet tent, ik roep bo, hij luisterde niet, dus ik roep nog eens : Bo kom eens bij mama… weten jullie wat hij zei??? Bek houden!!! of iets wat daar heel erg op leek!! Ik snap dus totaal niet waar hij dat vandaan heeft, want ja, ik wil best wel eens een vloekwoord eruit gooien als ik mijn voet stoot ofzo, maar zoiets, nee dat hebben wij nog nooit gezegd, dus het kan niet anders dan dat hij dit op het kdv heeft opgepikt, maar dan sta je daar wel met je goede gedrag in de friet tent!!!

Vanavond zat bo in bad, hij ging staan, dus ik zei dat hij moest gaan zitten. Twee keer gewaarschuwd, en bo gaat zitten, maar kon het niet na laten om even tegen mama te zeggen : doe even normaal!!! Echt waar zeg!!! dat zei hij gewoon !!! Die laatste zin wil ik idd wel eens gebruiken, als Bo aan het grapjassen is, en dan zeg ik op een lacherige manier doe is effe normaal, maar jongens, jongens, hoe ga je hiermee om??

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ja joh! Dan sta je wel te kijken, als je kind ineens bek houden tegen je zegt! Ik zou daar zeker heel duidelijk in zijn dat we niet zo tegen elkaar praten.

Wij zijn denk ik iets minder streng en gaan ervoor zitten om het erover te hebben. Waar heb je dat gehoord? (kan antwoord op komen of niet, is voor deze leeftijd best een lastige vraag) en dan: papa en mama vinden het he-le-maal niet leuk dat je dat zegt. dat is heel stout en we willen het niet meer horen. Wij zeggen dat niet tegen jou en jij niet tegen ons. Als iemand anders dat tegen je zegt, mag je ook zeggen dat dat stout is. (oid) Dan vragen: wat ga je niet meer zeggen? en verder laten. Mocht ze het nog een keer zeggen (is hier niet gebeurd) zonder uitleg de gang op. Als we haar eraf halen, krijgt ze wel uitleg natuurlijk.

Dat ‘doe even normaal’, zou ik me persoonlijk niet heel druk om maken. Als jij het lacherig tegen hem zegt, ziet hij er waarschijnlijk nog niet echt de ernst van in. Ik zou hoogstens zeggen: Nee, dit is geen grapje ofzo.

Succes met je brutaaltje!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

maar jullie herkennen dit dus wel? Ben ik wel blij van , want ik dacht even dat dit wat appart was voor zijn leeftijd!! Maar ik denk dat het een goed idee is om te zeggen dat ik het niet meer wil horen, en bij herhaling op de gang!!

Dat laatste zinnetje van hem, ja daar kan hij ook niks aan doen, ik zeg het ook af en toe, en hij ziet er hetkwaad niet in, omdat ik het ook op een grappige manier bedoel. Maar het eerste zinnetje, man, ik kon bijna niet geloven wat ik hoorde!!!

liefs woezel

Zo had Noah gister een gum in zn hand, en daar zat een papiertje om heen… meneer kreeg het papiertje er niet af en wat ik verstond was wat gemompel met daar achteraan DOMME…
Nu heb ik hier niets van gezegt, want weet niet of hij nou het woord G…ver…domme bedoelde of gewoon domme van domme gum.

hij heeft het nog niet weer gezegt…

Verder word hier gescheld door hem ook niet geaccepteerd en als hij het zou herhalen, krijgt ie een tik voor zn kont.
Ook bij mij floept er wel eens een woord uit als ik me stoot, of als er iets niet wil lukken… maar Noah hoeft het niet na te zeggen.

Heeft ie wel eens gedaan trouwens, in de auto… mn vader reedt en er zat een vent voor hem die geen knipperlicht aan deed en op t laatste moment afsloeg… mn vader zei LUL… en Noah zegt het zo na… Nou die heeft t te horen gekregen… en mn vader ook uiteraard!

Liefs, Melanie

Zo’n brutalen snotaap hebben wij hier ook! Zal de leeftijd wel zijn en idd ook op school pikken ze veel op. Ik hoorde dit weekend mijn dochter tegen een andere kind zeggen; If you dont give it to me. I will tell my dad and he wil beat you (als je het niet aan me geeft, zeg ik het tegen mijn vader, en die komt je dan slaan!!!)
En waar ze het vandaan heeft?!?! Mijn man zei; bij dezelfde kids! Ik weet het niet, maar heb haar per direct opgepakt, en op d’r kamer gezet! Dat soort fratsen wil ik niet in mijn huis! Na 5 minuten kwam ze d’r excuses maken, en ze weet het nu nog hoor! Doei, ben gekke henkie niet!

het zal idd de leeftijd wel zijn, maar wel lastig, want ze hebben (bo in ieder geval) geen idee wat ze volgens mij zeggen en dat het niet netjes is!!
Vanaf nu is het na 1 waarschuwing hier ook op de gang!!!
Mijn moeder zei al dat het zinnetje : doe is normaal, wel idd een soort van stop zinnetje is van mij… bv: alex vertelt iets uit de krant wat schokkend is, dan zeg ik, doe is effe normaal, dat meen je niet!! Of als alex gek aan het doen is met bo, terwijl het tijd is om bv in bad te gaan, dan zeg, jongens , nu effe normaal doen, want we gaan in bad… Tja, dat was nauurlijkw achten tot hij het over neemt, dus ik ga er nu maar op letten dat ik het een stuk minder gebruik!! Bo zei het vanmorgen namelijk weer. Ik was mij aan het aan kleden, en hij zei : mama kleren aan. Ik zeg: ja dat klopt, Zegt Bo: doe is normaal!!!
En dat vind ik het moeilijke er aan, want dat zinnetje: doe is normaal, dat is niet schelden, of wat dan ook, dus eigenlijk ben ik van mening dat ik hem daar niet voor kan straffen, maar ja…netjes vind ik het ook niet!! (wat natuurlijk erg dubbel is, aangezien ik het zovaak gebruik) Misschien bij dat ene zinnetje negeren, en bij andere zinnetjes (zoals bij het zinnetje bek houden) zonder pardoes , hup , op de gang, nadat ik heb nagevraagd of het klopte wat ik hoorde, en erbij zeggen dat dit absoluut niet mag!!

liefs woezel

Dat lijkt me een prima aanpak, Woezel!

Ik denk inderdaad dat ze dat allemaal krijgen nu. Seth heeft buiten het woordje shit, nog nooit iets opgevangen volgens mij (nou zeg ik volgens mij ook geen scheldwoorden). Shit hoorde hij bij de oppas, en hij zei het gelijk 10x achter elkaar. Daarna heb ik het niet meer gehoord.

Wat hij nu elke keer doet is: NIET DOEN!!! en dan zo met dat vingertje erbij. Tja… niet doen zeg ik inderdaad, alleen waar hij dat vingertje vandaan haalt, weet ik niet.

Liefs, Anne

dat vingertje heeft hij van mij lalalala, want zo zeg ik niet doen, met een vingertje erbij ennuhh…dat deed bo sinds een maand of twee ook, en dat breid zich dus nu uit!!

liefs woezel

Aha, vandaar
Nou, dan kan ik me vast gaan bergen, wat hij straks allemaal uit gaat kramen, haha! We zien het wel…

Liefs, Anne

Jeetje, dat is ook wat zeg! Nou Minke kan er ook wat van, die roept ( dat heeft ze vast op creche gehoord van een ouder kindje) “Ik vind jou stom!” als ze iets niet mag.
Ik wist ook niet wat ik hoorde en dacht eerst dat ik het niet goed verstaan had…! Maar Minke gaat echt zonder waarschuwing ( normaal waarschuw ik 1 keer) de gang op als ze zo brutaal is. Ik vind het ook lastig hoor, want je kan ze wel op de gang zetten als ze dat zeggen, maar liever voorkom je dat het gezegd wordt! Maar hoe! Ik hoop maar dat Minke steeds meer inziet dat het haar niets “oplevert” als ze brutaal is behalve alleen op de gang staan en dat ze er daardoor niet meer in vervalt.
groetjes

@Linette, dat bedoel ik ook, bij een nieuw ‘slecht’ woord, eerst een waarschuwing, de keren daarop zonder pardon op de gang, en geen waarschuwing meer. Pas als hij weer een nieuw 'slecht’woord of zinnetje zegt, weer een waarschuwing en daarna bij de volgende keren hup de gang op!!
Ze pikken zulke dingen zo snel op he, dat is het nadeel weer van een kdv/bso, maar ja, daar doe je niks aan, dat gebeurt en voorkomen doe je helaas niet!!

liefs woezel

Hier heeft Tim zoiets nog niet gezegd, maar kan me voorstellen dat je er van schrikt. Ik zou Tim bij zoiets ook echt op de gang zetten en in het geval dat je ergens anders bent gewoon in de hoek zetten. En heel goed duidelijk maken dat dit soort dingen niet gezegd mogen worden. Het is net wat je zegt, helaas houd je zulk taalgebruik niet tegen en pikken ze nu eenmaal snel wat op. Juist daarom moet je er meteen korte metten mee maken en heel goed duidelijk maken dat dit niet kan.

Groetjes,
Sandra

@bakmama, dat hoop ik ook, dat als bo iets zegt wat niet mag, en ik heb het niet gehoord, er een andere moeder is die hem er op aanspreekt!!!

liefs woezel

Moeilijk zeg! Kinderen pikken alles op en ik moet zeggen dat ik in de auto ook regelmatig ‘scheldt’ op mensen die raar rijden. Dan zit Eef achterin en zegt ze: ‘Mama wat doe jij nou?’ En dan zeg ik: ‘Niks, die mevrouw lette niet goed op!’ Maar dan heb ik haar eerst een ‘stom mokkel’ ofzo genoemd. Hardop!

Zelf zou ik er niet te veel aandacht aan besteden, want alles wat niet mag (bv een vies woord zeggen) is leuk. Ik zou wel zeggen: ‘He! Dat woord wil ik niet meer horen!’, maar verder zou ik er niet te veel op in gaan nog. Maar ik weet niet zo goed wat ik echt zou doen, want ik heb het Eva niet horen zeggen nog. Hou je bek! Die Bo! Ik zou daar ook van schrikken Woezel! Het is zo’n klein ventje en dan verwacht je dat niet!

Groetjes Rainbow, trotse mama

@Rainbow, er gaat dus een dag komen, dat Eva als reactie geeft, stom mokkel!!! hahahahahahaha, het is je toch eigenlijk om te bescheuren , zulke uitspraken uit zo’n klein kindje!!! hahahahahaha, het is natuurlijk absoluut niet grappig, en je mag er natuurlijk niet om lachen, maar bekijk het eens objectief, een peuter die net kan praten en niet eens weet wat die zegt, en dan opeens het volgende uit zijn mond laat rollen: Bek houden, stom mokkel!! Oh echt wat asociaal eigenlijk!! maar goed, zo leren ze die woorden wel, en soms pikken ze thuis wat op, en soms op het kdv/bso/school. Je kunt helaas niet alles voorkomen, je kunt alleen proberen ze zo goed mogelijk te leren dat dit niet netjes is, en hij of zij dat ook echt nooit mag zeggen!! Maar je staat idd behoorlijk met je mond open te kijken en te denken: “heb ik dit nou goed gehoord”? En dan heel snel denken, hoe moet ik nou reageren (waardoor je eigenlijk al te laat bent, maar goed) En daarna je dood te schamen tegen over alle onbekenden die het natuurlijk ook hebben gehoord!!

liefs woezel

Wij hebben gelukkig geen gescheld in huis maar wel slaan… En wie neemt hij dan? Natuurlijk zijn moeder. Het is dan eerst keihard NEEEE en dan een keiharde knal op mijn rug of in mijn gezicht. Doet ie sinds anderhalve week, om gek van te worden… Het kan op ieder moment gebeuren, als ik hem vertel (dirigeer) zijn schoenen aan te doen, naar de wc te gaan (voor het eten bijv) of om gewoon zijn kleren aan te doen en zijn pyjama uit te doen. En het gekke is: wij slaan niet, hij krijgt niet eens een tik op zijn vingers! Als we hem vragen wie er nog meer slaat, valt hij stil en weet hij geen antwoord te geven… Slaan is hier direct op de gang of op de grond (op de plek waar hij mij sloeg), zonder waarschuwing. Maar heeft helaas nog geen effect… Maaaaaaaaaar we gaan door, hij zal weten wie de baas is haha

Het is wel balen, want van nature is ons ventje een zacht en onzeker manneke en dan krijgt hij dit (hij kan amper voor zichzelf opkomen bij andere kinderen, zegt geen nee maar wil de situatie oplossen door zelf bijv. ander speelgoed te kiezen -conflictvermijdend)! We gaan er wel vanuit dat hij dit slaan van de speelzaal heeft overgenomen. Als iemand nog tips heeft hoe hier mee om te gaan, hoor ik dit graag want hij is nu echt een kleine tiran geworden (ik weet het…zo zijn veel puberende peuters).

Bij morgan heb ik 1 keer tottedomme gehoord 2 keer k*t en een paar keer Je zus. Mijn reactie is meteen wat zeg je daar? Dat wil ik niet meer horen anders is het even denken in de hoek. Morgan zegt meteen sorry mamma en dan is het klaar. Ik ben (nog) niet uitgescholden door haar. Mijn moeder daarintegen werd laatst door haar 3 jarige oppakkind uitgemaakt voor sukkel. Ze was aan het stofzuigen en ze hoorde zijn verhaal niet dus om haar aandacht te krijgen riep hij maar heel hard He Sukkel. Dat was dus ook eveb heel goed nadenken op de gang. Deze knul heeft twee broers van 9 en 11 dus je hoeft niet na te denken waar hij het vandaan heeft.

Groetjes,

Michèle

@Bakmama
Dank je wel, had even nodig te horen dat we het nog niet zo slecht doen
Vanavond op de wc had hij weer de neiging me te slaan, keek me recht in de ogen (ik keek net zo recht terug ) en sloeg vervolgens maar tegen de muur… Maar dan krijg je daarna weer de volgende ‘grens situatie’: de pyjama en het tanden poetsen! Nee, ik hoef geen schoon ondergoed aan, nee ik wil beneden tanden poetsen, mama jij moet mij naar boven dragen, mama jij moet mij in bed tillen (terwijl ie een normaal bed heeft zonder hekjes e.d.). Helaas voor hem, schoon ondergoed heeft hij aan, de tanden zijn gewoon boven gepoetst, hij is na vijf minuten toch maar zelf naar boven gekomen en in zijn bed klimmen deed ie uiteindelijk toch zelf ook maar nadat ik het licht had uit gedaan. Nu weet ik weer waarom ik op een peuterspeelzaal werk: je hoeft je geen moment te vervelen :smiley:

Maar nu weer terug naar het topic van Woezel, want ik wil geen topic kaper zijn.

@freubeltje, je bent geen topic kaper hoor!! Als je een vraag hebt, stel hem dan gerust!! Ik denk dat je er goed mee omgaat mbt het gedrag van je kleine man!! zo heb ik het ook egdaan toen bo er mee begon. Ik zette hem alleen niet op de grond waar hij het gedrag liet zien, zoals bakmama het deed. Niet omdat het niet goed is, maar omdat hij never nooit bleef zitten, en ik dan behoorlijk lang bezig was om hem elke keer daar neer te zetten (denk aan stout stoel of hoek). Wij hebben dus toen de gang maar ingevoerd, kon hij geen kant op!! En dat werkte als een tierelier, en nu doet hij het niet meer!! Ik hoef nu maar te zeggen, wil bo op de gang? en dan zegt hij nee en houdt op!!
Bo moet van mij ook sorry mama zeggen als ik hem terug haal van de gang. HIj kan het heel goed zeggen, maar als hij het vertikt, dan kan hij zo weer de gang op. Ik zeg dan tegen hem, als je geen sorry kan zeggen tegen mama, dan denk je nog maar even na op de gang. Meestal groot drama wantd at wil hij dan niet. Hij zit dan huilend op de gang, maar als ik hem dan na een minuut er weer af haal, dan is het wel sorry mama, en zegt hij, zooooo, overrrrr!! hahahahahaha, en dan is alles weer goed!!
Ik hoef hem gelukkig bijna nooit op de gang te zetten tegenwoordig, dus het werkt wel!

liefs woezel