Brullen als wie dan ook een ruimte verlaat

Dat doet Gioia nu.
Thuis, als pappa naar de keuken gaat, als opa aan het klussen is en in en uit loopt, als de fysio geweest is, als de post gebracht is. niemand mag weg: bekend of onbekend.

Gister was ze op het kdv, en heb ik haar daar ook eerder opgehaald: heel de tijd brullen! was ze net weer stil, ging er iemand weg, en ging ze weer.
Het nieuwe hoofd van het kdv kwam zich voorstellen: en kon dus eigenlijk niet meer weg steld Gioia niet op prijs.

Nou is het zo, ik ben heel inmobiel, en gioia is net een jaar (dus best wel de leeftijd voor zo’n fase) maar: ik ga nooit weg, zij zelf wel, met pappa, of oma of anderen, maar ik ga nooit weg. Dat weet ze, als ik weg ben, ben ik binnen brul afstand.
of we gaan samen.

Volgende week gaan we natuurlijk voor de herkansing, maar wie heeft er tips?

Ik dacht: ik breng haar, jasje uit, dasje af. op schoot bij leiding, en dan een vlotte aftocht: zo van: dag lieffie, tot straks, en zwaaien en “wegrennen” zeg maar
zodat het niet een heel ritueel word, waardoor ik ook heel de dag op dat kdv zit wel gezellig trouwens
en dat brullen effies, dat komt toch wel.

maar nu heeft ze dus gister aan een stuk gehuild, en bij iedereen die wegging, ging ze weer.

Dus: tips gezocht

mo

Pffff…loop me suf te denken (ik zag je berichtje al eerder).

Moeilijk hoor.
Ik weet uit ervaring hoe het is om weg te lopen en je kind brullend achter te laten (vréselijk!!! )
Stephan heeft dat toch zo erg gehad op de peuterspeelzaal?
Maar goed, daar ben jij niet mee geholpen natuurlijk…

In ieder geval moet je wel een vast ritueel aanhouden.
Dus idd wat jij al een beetje zei net: vertellen dat ze naar het kdv gaat, daar aangekomen jasje uit, juf gedag zeggen, even meelopen met haar naar een speelgoedje ofzo (weet niet precies hoe dat gaat bij jullie op het kdv).
En dan élke keer heel duidelijk zeggen: Dag Gioia, mamma gaat nu even weg en ik kom je straks weer ophalen.
Dan een kus en weglopen…

Maar echt oplossen…pfff…volgens mij is zoiets niet op te lossen.
Ze is net 1 jaar en waarschijnlijk is het gewoon een fase waar ze nu in zit.

Misschien helpt het wel als je thuis met haar “oefent”.
Jij uit beeld verdwijnen, wel tegen haar blijven praten en dan snel weer terug komen.
Steeds herhalen en steeds een beetje langer uit het zicht blijven.
Wel tegen haar blijven praten.
Zo geef je haar het vertrouwen dat je er wél bent ook al ziet ze jou niet.
Als ze dat eenmaal doorheeft schijnt het ook te helpen bij situaties zoals jij die nu noemt (deze “tip” schoot me ineens ff te binnen )

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!!
Het is en blijft moeilijk, lastig en vooral erg vervelend hoor!
Ik hoop maar dat ze er gauw overheen is!!!

Succes!!!

Groetjes, mamma van Stephan

Ik blijf me soms verbazen hoor…
Denk ik een redelijk kort berichtje te hebben getypt, kijk ik terug…is het een lap tekst joh!

Gewijzigd door - Bieb op 03 Mar 2005 19:31:12

Evianne heeft dit ook heel erg gedaan, toen ze wat jonger was zelfs bij Daan als ik weg ging. Pff echt niet leuk hoor !!! We hebben heel veel kiekeboe gedaan, en wat wel enigszins hielp was dat als ik naar buiten ging dan bij alle buitenramen kloppen en naar binnen zwaaien ( ook al ging ik niet echt weg ). Tja en het kdv was hier in het begin ook niks, alleen maar huilen. Ben er een paar keer even bij gebleven zodat ze eerst effe de kat uit de boom kon kijken, maar ook dit was niet echt de truc. Uiteindelijk hebben we gewoon vol gehouden en met name het oefenen thuis ( dat naar buiten gaan en dan effe bij alle ramen kloppen en kiekeboe doen )Dat werkte ineens. Ik deed dat trouwens ook bij het kdv, gewoon effe hier en daar op een raampje kloppen en dan doej doej meid, tot strakjes ( deed het ook als ik dr kwam halen ). Proberen vol te houden hoor, ik weet echt dat het niet leuk is. Wat zeggen ze er op het kdv van eigenlijk ?
Sterkte !!!

Groetjes Astrid,mamma van Evianne 03-04-2003

ja meid het is vervelend tanja heeft die fase ook gehad. als ik weg ging of me man brullen .we hebben allleen tegen haar gezegt mama of papa komt zo weer terug .en steeds herhalen als je weg gaat .en als je weg gaat met je gewoon gaan ,want anders blijven ze huilen en wordt het een drama .maar wat gioia heeft is maar een fase gaat wel weer over

groetjes marielle mama van tanja

Dacht wel dat dit de antwoorden zouden zijn
Is echt een fase he?
Doorheen bijten, voor haar, daar en voor mij

ik zal zorgen dat ik hier ook wat vaker weg ga, heb nu weer een goeie scootmobiel, dus nu kan het ook. dat ik als Jacky thuis is eens een boodschap ga doen, en dus ook weer terug kom.
want dat komt er bij natuurlijk: iedereen gaat wel eens weg, maar mam nooit.
laatste tijd behoorlijk in de lappenmand gezeten, pillen waardoor ik geen auto kon rijden, geen scoot, etc etc. dus sinds ze zich bewust is van het feit dat mensen weg gaan, en ook weer terug komen, ben ik niet weg geweest, ja: behalve in huis. en dat vind ze ook geen probleem.
als ik wegloop, weet ze: die komt zo weer terug.
als pap wegloopt, weet ze het niet, die kan zomaar een hele dag wegblijven (ja, het is een schande, zomaar een hele dag naar zijn werk!)

vast ritueel vasthouden, en dan hopen dat het langzaam beter gaat.
kan misschien best een tijdje duren, sommige kinderen hebben er heel veel tijd voor nodig, andere doen het zo maar.

eerst leek het ook goed te gaan, maar ze heeft zich bedacht

afijn, we gaan het woensdag merken.
en anders toch weer wat korter, dat het voor haar overzichterlijk word, en dan als ze daaraan gewend is, de uren wat uit gaan breiden.

op het kdv zeiden ze: op zich duidelijk, precies de leeftijd, wat wel zou helpen is als ze ev wat vaker zou kunnen komen.
Daar wil ik toch wel naar kijken, of dat kan, want voor haar is het heel goed, lekker rouzen met andere kinderen, en voor mij ook.
dus ik hoop dat we het rond krijgen dat ze twee keer in de week kan.
en dat zou daar voor het hechten beter zijn.

aan de andere kant denk ik: ze pikken dingen heel snel op, dus als het standaard een dag in de week is, kost haar dat denk ik dan net zoveel moeite als standaard twee keer in de week.

Mo

Ja, ik weet het niet.
Zit ff te denken over jouw laatste regels…
Aan de ene kant denk ik ook: als ze eenmaal de regelmaat weet van 1x per week naar het kdv moet dat ook vertrouwd voor haar worden.
Aan de andere kant begrijp ik ook wel wat ze van het kdv bedoelen met 2 dagen. Daar zit ook wel wat in…(heb je echt wat aan hè, aan zo’n antwoord van mij )
Ik heb er gewoon geen ervaring mee, kind 1 dag naar het kdv…dus ik zou het echt niet weten.
Daarbij blijft het toch per kind verschillend denk ik.

Inderdaad is het in jouw situatie anders thuis en dat scheelt ook.
Wat je zelf al zegt: als je weg bent dan ben je gewoon nog in huis en dat weet ze.

Nou, heel veel succes in ieder geval!
Flink veel boodschappen doen in je uppie en dan ben ik benieuwd hoe het woensdag gaat!

Evianne is eigenlijk juist voor dit probleem naar het kdv gegaan. 1 keer in de week. Het heeft eventjes geduurd, maar het heeft wel zijn vruchten afgeworpen. We hebben wel op een gegeven moment haar op maandag 1 uurtje naar het kdv gebracht en toen ging het gauw beter. Ik was wel blij met dat ene uurtje omdat ik dacht dat Evianne zo het idee kreeg dat ze dus niet altijd zo lang daar hoefde te blijven (4 uurtjes ). Dit hebben we maar 3 of 4 weekjes gedaan en toen was het prima. Maar ja ik heb mazzel met dit kdv want bij de meesten werken ze met dagdelen en niet met 1 uurtje.

Ja, is echt een fase. Kika heeft het heel erg gehad en Puck nog steeds niet. Maar verlatingsangst is heel zielig om te zien, maar het is de fase waarin het kind zich gaatrealiseren dat het een los persoon is en niet aan een ander vast zit. Lijkt me ook heel eng om je dat ineens te realiseren.

Kiekeboe-spelletjes spelen is heel goed. Daarmee bouwen ze vertrouwen op. Succes en sterkte

Groeten,
Nikki (bag lady)
mamma van Kika (9 april 2001) en Puck (3 oktober 2003)

kiekeboeen dat doen we hier veel, dat vind ze prachtig.
eerst alleen achter de deur, nu weet ze dat ze dat overal kan doen, achter doekjes, achter de tafel enzo.
ze kiekeboe’d tot het me neus uitkomt zeg maar
haha,

ben heel benieuwd hoe het wo gaan zal. en heel duidelijk zeggen: tot straks, dan kom ik je weer halen!

mo

Effe volhouden meis, maar leuk is zeker anders. Succes !!!

Lisa heeft het ook gehad. Telkens huilen als er iemand wegging.

En geloof me het is een fase, nu heeft ze er geen last meer van.

Geen nieuwe tips voor, alleen dat het weer over gaat.

Sterkte.

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Mo,

Ik denk ook dat het een fase is. Daan heeft het niet gehad. Die is heel vrij. Maar heeft nu een verlegenheidsfase. Heeft gelukkig nog nooit gehuild. Maar inderdaad lijkt me kiekeboe een goed oefenspelletje. Regelmaat is ook belangrijk. En een vast ritueel (net zoals het naar bed gaan) is ook belangrijk. En net wat de andere zeggen JA, het is een fase. Gaat vanzelf over.

Succes en sterkte ermee.

Groetjes,

Diana moeder van Daan

hoe lang duurt deze fase

wil het weten tot op de week, dag, uur

haha, ja, het is niet precies een goed moment om naar een kinderdagverblijf te gaan, maar is zo uitgekomen.

hoop dat het snel over is, en idd: heel regelmatig patroon invoeren, dat ze weet: als dit gebeurd, dan komen ze me ook altijd weer halen!

zal ook zorgen dat ik haar de eerste tijd zeker alle keren zelf haal en breng, dat ze weet als ik haar wegbreng, ik ook weer terug kom.

enne: ikke met: ga ik van het weekend een paar keer weg, vriest het hier de tenen van je lijf, en sneeuw, waar mijn scoot niet doorkomt dus daar is het niet van gekomen helaas.
maar dinsdag gaat ze zwemmen, misschien kan ik eerder weg. en dat ik haar daar dan zie. (oma helpt altijd)
dan ga ik weg, maar ben er toch weer als ze wil brullen, zoiets misschien, hebben we toch nog een beetje geoefend voor woensdag.

mo

Tja dat van op het uur dag en minuut kan ik je niet zeggen. Ze hebben met kids geen gebruiksaanwijzingen aangeleverd (hihihi). Zou dat wel zo zijn dan wordt die persoon stinkend rijk. Maar ach. Moeders je mot effe geduld uit oefenen.

Sterkte ermee.

Groetjes,

Diana moeder van Daan

he wat valt me dat tegen! dat je dat niet weet!
en nee: hier werd er ook geen boekje bij geleverd
overal zitten boekjes bij, kocht laatst een pan, een gewone recht door zee kookpan. zit er een boekwerk bij! gebruiksaanwijzing! van een pan!
maar bij mijn meissie? nee, daar zat er geen bij.
soms lastig, maar eigenlijk ook wel heel erg leuk.

mo

Gioia is afgelopen woensdag weer geweest, aanvankelijk wel huilen, maar nadat ze daar een half uurtje geslapen was, toen was het over, en is ze lekker gaan spelen! joepie, erg fijn!

Ik heb vandaag een medische keuring gehad, Gioia gaat dan op medische indicatie voor mij naar het kdv, en ik heb nu een indicatie gekregen voor twee dagen.
Dan heeft de gemeente hier een regel, en kan dat financieel ook gewoon.

Ben er heel blij mee, dubbel ook beetje: dus weer “afgekeurd” proffecional die ook zegt: nee, idd, dat kan je niet.
maar goed, dat wist ik natuurlijk zelf ook al.
En ik merk nu al aan de woensdagen dat me dat veel goed gaat doen.
ws gaat ze dan op woensdag en op vrijdag, dat is voor de binding daar ook beter, als ze er vaker is.
voor mij betekend dat: twee dagen bijtanken, en goed bewegen, dat komt er nu niet van. en ev energie over hebben s avonds, nu stort ik s avonds standaard in zeg maar.
en de rest van de dagen hoop ik dan fitter te zijn, zodat ik Gioia wat meer kan bieden, samen naar buiten bv, dat gaat nu eigenlijk bijna nooit.
ik hoop dat het met die twee dagen dan wel gaat lukken.
en Gioia kan zich lekker twee dagen uitleven en wilde spelletjes doen, dat kan ik haar niet bieden, maar als ik maar als ik voor haar zorg de hele dag echt wat voor haar kan betekenen.

ja, geeft toch ondanks zo’n keuring een goed gevoel, dit gaat als het goed is in positieve zin iets veranderen.
mijn energie kan ik dan hopelijk wat beter verdelen.

en is ze niet alleen van de avonden en weekenden van pappa afhankelijk om naar buiten te gaan. want dat heeft ze natuurlijk wel lekker nodig: die frisse neus iedere dag!

mo

Goed nieuws dus Mo!
Ben blij voor je (en voor Gioia natuurlijk ook, en Jacky )
Klinkt allemaal erg positief en het biedt jou idd weer andere mogelijkheden (wat vaker met haar naar buiten etc. gewoon iets meer energie voor haar)
Super!