Hier stikt het van de zilvervisjes! De opkomst van de zilvervisjes hebben we te danken aan de goed geïsoleerde huizen van tegenwoordig. Ik heb eens als tip gekregen: stoken met de ramen open. Ik zal wel gek zijn!
Dus wat Rainbow schrijft klopt: in een minder goed geïsoleerd jaren-30 huis heb je er minder last van dan in een veel jonger huis.
Een vochtmeter kopen (bij de Blokker bijv.) en zorgen dat de luchtvochtigheid in je huis onder de 46% komt, zou ook moeten helpen. Nou mooi niet hoor! Zonde van het geld wat je aan zo’n vochtmeter of aan vochtvreters uitgeeft!
We hebben al van alles geprobeerd en ze zijn gewoon niet uit te roeien. Het enige wat echt voor wat langere tijd zou kunnen helpen is je huis helemaal leeghalen, alle kieren en gaten professioneel laten behandelen, alles wat je weer je huis in sleept checken op zilvervisjes (dat betekent dus elke doos helemaal uitpluizen!) en dan ben je er voor langere tijd vanaf. Maar ze komen toch weer terug. Zeker als je buren geen actie ondernemen.
Als je een professionele bestrijder laat komen ben je minimaal 75 euro per huis kwijt en je kunt “groepskorting” krijgen als je meerdere huizen in de straat zover krijgt. Alles wat je hebt moet 50cm. van de muur staan en dan komen ze overal spuiten.
Als je dan nog levende zilvervisjes vindt, komen ze met 6 weken terug voor zo’n zelfde behandeling (kun je weer alles 50cm van de muur zetten!). Ze geven dan alsnog geen garantie af dat je er vanaf bent.
Wat wij hebben gedaan en wat vrij succesvol leek, is langs alle plinten spuiten met zo’n spuitbus voor kruipend ongedierte. Dat is raar schuimend spul en het plakt wat, dus wat ik gedaan heb is: uur in laten trekken en dan lichtjes met een doek er achteraan. Dan ben je van het plakkerige af maar is het spul nog wel werkzaam omdat het ook onder de plint gelopen is.
Op die manier zijn we 4 maanden van de zilvervisjes af geweest. Wat we nog vonden was dood of op sterven na dood.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 21 Sep 2010 18:51:27