Broodkever of fruitvlieg?

We hadden het hier laatst over fruitvliegjes en broodkevertjes. Fruitvliegjes zijn zwart, broodkevertjes zijn bruin. Maar…nu zie ik bij ons veel vliegjes zitten die bruin zijn! Omdat ze vliegen, kunnen het geen kevertjes zijn lijkt me. Wat zijn het dan wel? Ze zitten veel in de gootsteen en op de lampen boven de gootsteen en oh ja…ook in het afvalbakje met koffiepads. Zijn dit nou fruitvliegjes of mutanten van broodkevertjes die opeens kunnen vliegen? En hoe kom ik er van af?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Kevertjes kunnen ook vliegen maar hebben een schild over hun vleugels. Meer verstand heb ik er ook niet van :smiley:

Groetjes,

Michèle

Ik had het over broodkevertjes in een fruitvliegjestopic.

Kevertjes vliegen ook! (Lieveheersbeestje = kevertje en die vliegt toch ook?).

als je dunne vleugeltjes bij hun achterwerkjes uit ziet steken zijn het hoogstwaarschijnlijk fruitvliegjes.
Als je helemaal geen dunne vleugeltjes ziet maar gewoon ieniemienie-koffieboontjes als ze stilzitten of wandelen dan is de kans groot dat het broodkevertjes zijn.

En als ze dat zijn, heel je voorraadkast uitmesten om het nest te vinden.

Groetekes, Sje

Zoek even op broodkever op Google. Dan weet je meteen meer.

Groetekes, Sje

Wij hebben ook weleens fruitvliegjes. Die komen af op etensresten ed.
Bij ons zijn ze er weleens als de zak iets te lang in de vuilnisbak zit, maar dat zijn er meestal een paar.

Maar het lastigste is inderdaad, hoe kom je eraf.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Hahahaha! We lijken wel biologen! Het zijn inderdaad bruin/gele beestjes met minivleugeltjes…Dus toch fruitvliegjes! Ik denk dat de koffiepads de boosdoener zijn! Toch maar gauw weghalen, want ik vind die dingen echt GOOR. Het rare is, dat ze ook bij Eva op haar raam zaten…Waarschijnlijk daar ‘ontstaan’ toen ze verkouden was en ik een ui op haar kamer had neergezet? Waar komen die dingen eigenlijk vandaan?? Zitten ze in de schil van iets ofzo? Bah! Inderdaad Sje, jij had het in dat topic over het verschil tussen deze beestjes. Heb ook gegoogeld en het zijn inderdaad vliegjes!

Wij hadden ook fruitvliegjes, werd er helemaal gek van. Nu ik dit topic lees, realiseer ik me ineens dat ze al een paar dagen weg zijn! Maar waarom? Kan je geen tips geven, maar hoop dat ze bij jullie ook snel weg zijn (misschien was hun tijd gewoon gekomen?)

Liefs!

Lilypie Third Birthday tickers

Lilypie Pregnancy tickers

hier ook mega last van gehad na de vakantie. denk toch iets met uitpakken te lang laten liggen. nu ruim 2 weken verder zie ik er af en toe nog wel 1 terwijl ik al 3x een grote schoonmaak heb gehouden (heb nu nesteldrang geloof ik)

weet iemand ook hoe je van zilvervisjes afkomt??

Groetjes,

Michèle

Oh, je bedoelt van die pijlsnelle grijze ‘aaltjes’ die vaak in de badkamer zitten? Die zie ik hier ook vaak rondlopen…Het stomme is dat wij in ons jaren 30-huis vrijwel nooit ongedierte hadden en hier, in een 10 jaar oud huis, wél! Bah. Ik weet ook niet hoe je die aaltjes weg krijgt, dus ik lees mee…

Hier stikt het van de zilvervisjes! De opkomst van de zilvervisjes hebben we te danken aan de goed geïsoleerde huizen van tegenwoordig. Ik heb eens als tip gekregen: stoken met de ramen open. Ik zal wel gek zijn!

Dus wat Rainbow schrijft klopt: in een minder goed geïsoleerd jaren-30 huis heb je er minder last van dan in een veel jonger huis.

Een vochtmeter kopen (bij de Blokker bijv.) en zorgen dat de luchtvochtigheid in je huis onder de 46% komt, zou ook moeten helpen. Nou mooi niet hoor! Zonde van het geld wat je aan zo’n vochtmeter of aan vochtvreters uitgeeft!

We hebben al van alles geprobeerd en ze zijn gewoon niet uit te roeien. Het enige wat echt voor wat langere tijd zou kunnen helpen is je huis helemaal leeghalen, alle kieren en gaten professioneel laten behandelen, alles wat je weer je huis in sleept checken op zilvervisjes (dat betekent dus elke doos helemaal uitpluizen!) en dan ben je er voor langere tijd vanaf. Maar ze komen toch weer terug. Zeker als je buren geen actie ondernemen.

Als je een professionele bestrijder laat komen ben je minimaal 75 euro per huis kwijt en je kunt “groepskorting” krijgen als je meerdere huizen in de straat zover krijgt. Alles wat je hebt moet 50cm. van de muur staan en dan komen ze overal spuiten.

Als je dan nog levende zilvervisjes vindt, komen ze met 6 weken terug voor zo’n zelfde behandeling (kun je weer alles 50cm van de muur zetten!). Ze geven dan alsnog geen garantie af dat je er vanaf bent.

Wat wij hebben gedaan en wat vrij succesvol leek, is langs alle plinten spuiten met zo’n spuitbus voor kruipend ongedierte. Dat is raar schuimend spul en het plakt wat, dus wat ik gedaan heb is: uur in laten trekken en dan lichtjes met een doek er achteraan. Dan ben je van het plakkerige af maar is het spul nog wel werkzaam omdat het ook onder de plint gelopen is.

Op die manier zijn we 4 maanden van de zilvervisjes af geweest. Wat we nog vonden was dood of op sterven na dood.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 21 Sep 2010 18:51:27

Jeetje Sje, die behandeling is wel erg rigoreus! Dan pak ik wel een wc-papiertje en knijp ik die ene die ik weleens tegenkom wel fijn! Is lekker goedkoop! Het zijn vieze dingen! Eva vindt ze ook vies en zegt dan echt walgend: ‘beesjes’ en dan gaat ze ze achterna met de vliegenmepper!

Ja maar als je er elke avond als je naar bed gaat zo 10-15 weg kunt plukken op de bovenverdieping, dan is wc-papier op een gegeven moment ook een dure oplossing.

Dus die spuitbus beviel ons prima!

Groetekes, Sje