Broodbeleg

hallo allemaal,

Lieke eet nu goed haar boterham op.
Ik deed er altijd smeerkaas of leverpastei op.
Zijn er nog andere dingen die ik op de boterham kan en mag doen voor een kindje van 8 maanden???

Iedeeen??

groetjes Gytha

Pindakaas of wat appelstroop
Dit deed ik ook altijd
En ja er zullen vast meiden zijn die zeggen er zit te veel suiker in
Maar 1 boterham kan geen kwaad hoor
Succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

hoi hoi

je kan best wel is een boterhammetje geven met wat zoets er op!
kan geen kwaad altijd maar het zelfde is ook zo eentoonig,gewoon van alles proberen en afwisselen

kus

Hoi Gytha,

Jam, vindt Lieke vast ook erg lekker. Je hebt daar ook verschillende smaken in zoals aardbeien, bessen enz. Kan je ook eens afwisselen.( appelstroop en pindakaas werden al genoemd.
Honing op brood is ook erg lekker.
Laat je nog eens horen of Lieke het lekker vond.

Groetjes heleen.

Je kunt het beste kinderen die brood leren eten niet meteen zoet op brood geven. Wanneer ze dat eenmaal kennen dan krijg je een strijd om er iets hartigs op de krijgen. Bovendein eten ze maar een boterham, dus je kunt ook niet zeggen de tweede krijg je met wat zoets…
Smeerkaas en leverpastei is prima. En je moet niet denken dat het eentonig is hoor… wij mama’s denken al snel als volwassene voor een kind. Je baby weet niet beter. Wanner er meer dan 1 boterham in kan, dan kun je de tweede met pindakaas of appelstroop beleggen. Laat je niet verleiden tot hagelslag of chocopasta, want dan kun je voortaan het andere beleg vergeten. Dit komt namelijk omdat babietjes zoet het allerlekkerste vinden wat er is, het grootste gedeelte van de tong bevat namelijk zoetsmaakpapillen, de andere smaken moeten ze eerst leren kennen voordat ze het lekker gaan vinden. Dus zoet gaat er altijd wel in, maar hartig moet je ze aanleren.
Succes!

badankt voor jullie reacties,

dan gaan we maar eens afwisselen.

Alleen ik dacht dat je geen honing mag geven tot 1 jaar???

groetjes Gytha

Hoi Anne-marie,

Hier ben ik het niet mee eens wat je schreef.
Wij hebben bij Elke altijd van alles op brood gedaan (jam, appelstroop,
pindakaas, honing, smeerkaas, smeerworst)
Ze vond alles even lekker.
Nu ze groter is eet ze ook alles. Zelfs kaas en boterhamworst,kipfilet.
Wij gaven Elke met 1 jaar af en toe een blokje kaas en ze vond het maar wat
lekker.
Wij hebben er dus geen problemen mee gehad dat ze vaak wat zoets op brood
kreeg.
Nu eet ze dus ook boterhammen met gezond beleg!
Wat ik schrijf moet je niet verkeerd opvatten. Dit is jouw beleving denk
ik. Of je hebt het zelf als babytje veel gehad. (zoet beleg)

Groetjes Heleen.

Hai Gytha,

Over de honing: de een zegt het mag niet en de ander zegt van wel.
Heb het destijds op het cb gevraagd en die zei dat dat best mocht.
Niet alle dagen natuurlijk, maar 1x in de week kan geen kwaad.
En de rest van het verhaal staat hierboven.

Groetjes Heleen

mijn oom is imker en die zegt ook absoluut geen honing aan kleintjes geven er zitten bepaalde bacterien in die voor osn volwassenene wel goed zijn maar voor die kleintjes zelfs dodelijk kunnen zijn.
dus van een inker neem aan dat die heel goed weet wat die zegt.

Ik heb Elke nooit ziek gehad. Hooguit wat verkouden.
Maar geen last gehad van de honing. Ze vond het erg lekker.
Kreeg het zelf ook toen ik baby was, en nooit ziek van geworden.
Vriendinnen van mij met babys geven het ook.
Maar goed, ieder moet doen wat denkt dat goed is.
En als het cb ook zegt dat het wel mag dan neem ik aan dat die het wel weten.
Er zit bij ons een cbarts.

Groeten Heleen.

Ik doe ook wel eens hartig op brood… Jonge kaas, ham…
Banaan op brood is hier de grote favoriet… Gewoon prakken op de boterham…
Appelstroop krijgt ze wel eens en philadelphia…
Jam moet Jeske niet…

ja van die honing heb ik op cb gevraagd en raade het echt af!
Dus doen we maar niet.

bedankt voor jullie tips.
morgen even jam proberen en banaan lijkt me ook wel wat.
Welk brood geven jullie wij geven wit brood maar mag bruin ook??

groetjes Gytha

Hoi,

Wij geven altijd bruin brood. Is veel beter voor de stoelgang.
Witbrood stopt en geeft niet zo’n voldaan gevoel. Ik dacht trouwens dat je altijd bruinbrood mag geven. Ik doe altijd fijnvolkoren.

Groetjes Loes

Bruin mag ook! Zelfs beter voor de darmpjes en gezonder!

Bacteriën, virussen

Clostridium botulinum in honing

Honing is een natuurproduct dat besmet kan zijn met sporen van de bacterie Clostridium botulinum. Dit is de bacterie die botulisme veroorzaakt. Sporen van deze bacterie kunnen normaal gesproken geen kwaad. Bij heel jonge kinderen kunnen sporen van de bacterie echter uitgroeien tot volwaardige Clostridium botulinum-bacteriën. De stoffen die deze bacterie aanmaakt in de darmen, zijn uiterst giftig en kunnen bij heel jonge kinderen leiden tot ernstige ziekteverschijnselen. Het Voedingscentrum adviseert daarom kinderen tot 1 jaar geen honing te geven.

De bacterie Clostridium botulinum komt overal in de natuur voor. Sporen van de bacterie komen bijvoorbeeld via de pootjes van bijen in honing terecht. Na het eten van besmette honing kan de infectieziekte infantiel botulisme uitgroeien.

Tijdige behandeling noodzakelijk

Door de nog niet volledig ontwikkelde darmflora van baby’s, kunnen uit sporen in honing bacteriën in de darmen ontstaan. Deze maken schadelijke stoffen aan die inwerken op het zenuwstelsel. Klachten zijn een verminderde eetlust, aanhoudend huilen, sloomheid en verstopping (obstipatie). Dit kan al snel leiden tot spierzwakte en verlammingen. Een snelle behandeling in het ziekenhuis kan complicaties voorkomen. Het kind kan dan binnen enkele weken herstellen. Zónder tijdige behandeling kunnen ernstige complicaties optreden waardoor baby’s zelfs kunnen overlijden. Voor volwassenen en oudere kinderen heeft het eten van honing geen nadelige gevolgen omdat zij een beter ontwikkelde weerstand en darmflora hebben.

Gevaarlijk voor kinderen jonger dan 1 jaar

In Nederland krijgen baby’s doorgaans geen honing. In andere culturen wordt honing soms wel gebruikt om baby’s te troosten. In alle gevallen adviseert het Voedingscentrum kinderen tot 1 jaar géén honing te geven. Als een baby honing heeft gekregen, is het goed te letten op de symptomen van infantiel botulisme. De kans dat de baby ziek wordt, is zeer klein. De ziekte heeft altijd een aantal dagen nodig voor het kritisch wordt. In die dagen zijn er al wel verschijnselen zoals verstopping die dagenlang aanhoudt, sufheid, niet kunnen zuigen en daardoor slecht drinken. Raadpleeg in dat geval de dokter.

Meer informatie over een gezonde voeding voor baby’s en peuters staat in de brochure ‘Goed eten voor baby en peuter’ van het Voedingscentrum.

bron: voedingscentrum

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor & Alexander!!

nou dat zegt genoeg kim!
Geen honing dus.

groetjes gytha