Brood

Vanaf wanneer mogen kindjes beginnen met een boterhammetje te eten, met bijv. smeerworst of smeerkaas etc.
De broodkorst gaat er nu namelijk al erg goed in.
De rijstebloempap vindt ze niks, ze verstopt ervan en ze vindt het ook niet echt lekker heb ik het idee.

Groet Vanessa mama van Senna.

Hallo mamievansenna,

Een boterham met smeerworst en smeerkaas weet ik niet hoor!
Denk wanneer ze tegen een jaar oud zijn.
Maar ishando eet nu ook al een droge boterham dat hou ik maar even aan.

gr. Debora

Hoi hoi,

ik gaf lucas met ongeveer 7 maanden een broodje met alleen wat boter, vond ie heerlijk en ging prima. Toen ie dat gewend was deed ik er smeerkaas en smeerworst op.

succes!

Elke dag is uniek, hoe geweldig is dat??

Hoi,

Vanaf 7 mnd kan je brood gaan geven. Wij zijn begonnen met droog brood of met wat boter erop. Later met wat appelstroop of (suikervrije)jam erop. Ik heb ook leverworst gegeven, tot ik erachter kwam wat voor rotzooi er allemaal inzit. Nu geef ik dus echt geen leverworst meer. Smeerkaas eigenlijk ook niet, daar zit weer zout in. Qua eten ben ik echt een miep hoor, geen zout en suiker als het kan, dat kunnen die kleintjes nog lang zat eten als ze groot zijn .

Gr Sandra

Denk dat ze wel al een boterham mag hebben als ze de korst goed weg krijgt
Smeerkaas is er ook speciaal voor kinderen en lekker appelstroop en smeerworst
Kan geen kwaad hoor
Allebei mijn jongens had ik met 6 maanden aan het brood
Heerlijk bekertje opvolgmelk en hop smullen maar

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin

Kwaad kan het niet, maar of het goed is? Het is beter voor het eerste jaar zo min mogelijk zout te geven, omdat dat slecht voor de niertjes is. Maar ook in brood zit zout, dus je ontkomt er niet helemaal aan. Maar die leverworst… moet je dit maar eens lezen: Lever

De lever is het orgaan dat meehelpt het lichaam te ontgiften [resten van verbrandingprocessen en chemische verontreiniging]. Deels slaagt de lever daarin, en voor een deel slaat de lever de gifstoffen op [zodat ze niet meer circuleren in het bloed]. Een goed voorbeeld daarvan zijn zware metalen en PCB’s [zeer giftige stof], deze worden altijd opgeslagen in de lever omdat deze stoffen niet afgebroken en niet uitgescheiden kunnen worden.

Elk dier loopt rond met een vervuilde lever [de mens trouwens ook].

Smeer[lever]worst en leverpastei zijn gemaakt van lever, soms tot 30%. Meestal varkenslever. Een lever is vet, en dierlijk vet is slecht vet. Andere ingrediënten zijn vaak: varkensspek, varkenscollageen, zout, eiwitten, specerijen en emulgatoren.
Smeerworst zonder lever is minder slecht omdat het geen lever hoeft te bevatten.

Een lever van een klein kind functioneert nog niet goed, dat gaat de lever pas echt goed doen in de loop van het tweede jaar. Anderen hanteren de leeftijd van 7 jaar.

Dus: De lever van het kind functioneert nog niet 100% en het kan de schadelijke stoffen uit de smeer[lever]worst niet goed verwerken; dus wordt de lever van een baby en peuter al in een vroeg stadium vervuild met schadelijke gifstoffen uit de lever van een dier.

Ik kies ervoor dat kinderen zo laat mogelijk giftige stoffen in hun eten krijgen.<<

Groet!

Stefan Kleintjes, kinderdiëtist-Groningen | winnaar van de bv-prijs 2006

Dan heb ik echt gegeten en gedronken hoor En zelfs het cb adviseerd leverworst op brood te geven, dat snap ik dan helemaal al niet…

Gr Sandra

Gewijzigd door - san_27 op 11 Jun 2007 15:19:28

Gewijzigd door - san_27 op 11 Jun 2007 15:20:20

Hoi Vanessa,

Volgens de voedingsfolder van het CB mag het vanaf 7 maanden en zij adviseren juist wat boter en smeerkaas of leverpastei en juist geen zoetigheid.

Ik had het toevallig vorige week opgezocht, maar Zoë is nog lang niet zover, dus laat ff weten hoe die boterham erin gaat, lijkt me erg grappig de eerste keer .

Groetjes,
Inge en Zoë

Hoi Inge/zoe,

Het cb zegt wel vaker dingen die niet juist zijn. Ze hebben mij ook weleens dingen geadviseerd wat anders/beter kon. Daarom neem ik ze maar met een korreltje zout. Het stukje van de leverpastei is geschreven door een kinder-dieetist. Die zal toch wel weten waar hij over praat.
En appelstroop en suikerloze jam vindt ik niet onder zoet vallen hoor. Dat is toch heel wat anders dan pindakaas of pasta. Terwijl er in appelstroop juist ook ijzer zit.
Maar wat ik al eerder schreef, qua eten ben ik nogal een miep. In 13 mnd tijd heeft mijn zoontje maar 3x een potje eten gekregen. Verder alleen vers, en zout en suiker gebruik ik nog minimaal.

Gr Sandra

Ik ben met 5.5 maand met hele kleine stukjes brood begonnen.
eerst in de melk gedoopt dat vond hij dus echt niet te eten.
smeerkaas was ook geen suc-6.
tot ik er chocopasta en appelstroop op deed, hij vond het heerlijk!
Dus gewoon proberen je komt er vanzelf wel achter wat ze wel of niet lusten.

En dat verhaal van die leverpastei tja…daar zullen de meningen wel over verdeelt zijn.
als het echt zo verschrikkelijk slecht zou zijn voor de mens wert het ook niet verkocht.

Groetjes Marianne mama van Ruben

Dat is ook zo. Het is maar goed dat je niet weet hoe alles gemaakt word want dan hoef je niets te eten. Maar doordat ik nu een kind heb wat met de pot mee eet ben ik wel bewuster geworden van eten. En van de leverpastei schrok ik toch wel. Maar uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen keuzes.

Gr Sandra

quote:
Daarom neem ik ze maar met een korreltje zout.

Kijk uit, want als je kindje nog geen 1 jaar is, mag het geen zout krijgen!

Wat al dat gif betreft wat kinderen binnen zouden krijgen, weet je hoeveel gif er in de lucht zit en wat een kindje allemaal inademt? Dat is misschien iets om eens over na te denken.

Bij ons krijgen ze ook zoveel mogelijk vers, maar je komt toch niet om stofjes heen die er 100 jaar geleden niet waren hoor. Voedingpatronen en het aanbod in de supermarkten verandert nou eenmaal voortdurend. Het lijkt me stug dat een kindje er slechter van wordt als het eens in de zoveel tijd een boterham met leverpastei krijgt. In lever zitten trouwens ook juist stoffen die wel goed zijn. Dus dat is dan weg te strepen tegen wat er niet goed zou zijn.

Ik ben het met je eens dat het cb soms dingen adviseert die niet handig of niet zo tof zijn, maar om ze nou aan te vallen op het feit dat ze leverpastei adviseren voor op brood, vind ik een beetje ver gaan eigenlijk.

Overigens ben je niet verplicht om naar het cb te gaan hoor. Het is een mogelijkheid die je door Jeugdgezondheidszorg Nederland aangeboden wordt en dan mag je zelf weten of je er gebruik van maakt.

Groetekes, Sje

Ik wilde het cb ook niet alleen aanvallen over het feit dat ze leverworst adviseren, maar meer in het algemeen. (dan is aanvallen ook weer een groot woord
)Ik weet ook dat je niet verplicht bent er heen te gaan en dat je voor inentingen ook naar de huisarts kan. Grotendeels zullen ze wel gelijk hebben, maar niet altijd.

En ik zei ook al eerder dat het maar goed is niet te weten hoe alles gemaakt word, want dan hoef je niets meer te eten.
Maar dit is gewoon mijn gedachte over leverpastei en dat wilde ik even kwijt.
Ik dacht misschien heeft iemand er wel wat aan?

Gr Sandra

Hier hebben ze me gezegt dat ik mag beginnen op 8 maand
Was bij Jonas ook zo

Liefs,Babyboy~06 mama van een zoon van 3 j en een zoon van 0 j