Brood en broodbeleg

Ja, wat eten jullie kindjes qua brood en broodbeleg?

Het is namelijk zo, Seth komt nu een beetje in de fase dat hij moeilijk gaat doen met eten, wat nog niet echt het geval is. Maar ik heb wel het idee dat hij een beetje uitgekeken is op de standaard boterham met pindakaas/kipfilet/appelstroop.
Hij eet van zichzelf al niet heel veel en laat nu dus regelmatig een halve boterham staan. Waardoor het er op neer komt dat hij eigenlijk niet meer dan een boterham per dag binnen krijgt.

Dus vandaar mijn vraag: Wat doen jullie als broodbeleg? Ook dingen als hagelslag ed? Dat vind ik namelijk lastig, aangezien hij maar 1 boterham eet, en dan zou het er 1 zijn met zoet, snap je?
En hoe variëren jullie met crackers, krentenbollen, tosti’s en ei op brood ed. noe vaak krijgen ze dat?

Haha, het lijkt wel een kruisverhoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig of ik even tips eruit kan halen voor Seth

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

Ik geef Tim zowel s’ochtends als s’middags bruin brood. Geef hem nooit beschuit, crackers oid. Heel af en toe krijgt hij een krentenbol/bruin bolletje als we onderweg zijn.

Qua beleg lust hij alles, alleen geen kaas. S’ochtends eet hij gezond en ook tussen de middag zijn 1e boterham gezond. Zijn 2e boterham mag hij zelf iets ongezonds kiezen. Qua gezond beleg eet hij: smeerworst. smeerkaas, kipfillet, ham, gebraden gehakt, boterhamworst, gekookte worst etc. Eigenlijk lust hij alle vleeswaren. Ik geef hem alleen geen dingen als fillet, rosbief, fricandeau.

Ongezond beleg eet hij: halvajam, vruchtenhagel, gestampte muisjes of pindakaas. Appelstroop geef ik hem eigenlijk nooit, maar lust hij wel. Soms kiest hij er zelf voor ook de 2e boterham gezond beleg te eten.

Groetjes,
Sandra

Erik krijgt 's ochtends altijd een bruine boterham. 's Middags soms een bolletje als we dat in huis hebben, bruin of wit (maar dan wel die van Blue Band). Heel soms een beschuit, nooit een cracker.

Erik lust veel vleeswaren en ook kaas vindt 'ie lekker, maar hij krijgt ook gewoon een boterham met chocopasta of met hagelslag als 'ie dat wil. Vind ik zelf ook lekker Zoals daarnet: hij had al één broodje met hagelslag op en wilde er nog eentje. “Nog eentje annesag (=hagelslag) mama?” Dus niet, ik zei dat 'ie daar al eentje van had gehad en dat ik er iets anders op deed. Kaas dus. Vond 'ie prima en heeft 'ie helemaal opgegeten.

Beetje uitproberen Anne.

Groetjes,
M

Lilypie Third Birthday tickers

Dylano eet er 2 eerst eentje met vleeswaar hij lust bijna alles, maar net als Tim geen kaas. Maar weer wel smeerkaas.

En de andere is met pasta of vlokken of fruithagel oid.

Wat je kunt doen als hij er maar 1 eet is een halve met vleeswaar en een halve met zoet oid. En een cracker zou je ook kunnen proberen na een halve boterham.

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Onze kleine meid is bijna 7 mnd en eet elke middag een bruin broodje met smeerworst,jam of appelstroop
Vindt ze echt super lekker! Zou ook niet echt weten wat je nog meer mag geven op die leeftijd…ja smeerkaas,maar dat lusten we hier niet.

Wilde even inhaken op het eerst vleeswaren en dan zoet… volgens mijn tandarts is dat helemaal niet goed en zou je zoete momenten bij elkaar moeten doen en vleeswaren momenten. Dus bv 's ochtends zoet (ivm tanden poetsen) en 's middags vleeswaren/kaas. Dit ivm met het glazuur en de inbreuk daarop, het zoete beperken voor de tanden…

Wij doen veel fruit op brood, geprakte banaan, of aardbeien, weer eens wat anders en heerlijk, als ik d’r echt wil verwennen, krijgt ze er ook nog een beetje honing op! Jummy jummy! Ohhh en verder is smeerkaas of (zelfgemaakte) huttekaise op brood ook een succes

Rico is heel erg gek op kaas,
aangezien hij voortaan plakjes wordt van het brood haalde en dat wel op at maar het brood niet… toen ben ik smeerworst gaan smeren, en kreeg hij ook smeerkaas.
nu heb ik het zo gedaan;
ik haal van die kleine kaasblokjes speciaal voor kinderen, (is meer een blokje smeerkaas eignelijk haha) dan zeg ik tegen rico dat hij EERST zijn boterham op moet eten en als hij gaat gooien dan valt er 1 kaasje af, dus dan heeft hij er nog maar 1tje (ik leg er 2 langs zijn bord, nog in de verpakking welteverstaan hihi!)
dus nu eet hij redelijk alles netjes op omdat ik hem blijf herinneren dat hij anders een kaasje minder krijgt

dus hij krijgt nu gewoon een plak vlees (elke keer anders, dan snijworst, dan casslerip, dan boterhamworst) en toch gewoon pindakaas.
maar als seth daar niet zoveel meer van mnoet hebben, probeer je toch iets van Jam? of speculoos! daar is rico ook verzot op.
soms als hij heeeeeeeel lief is geweest krijgt hij een dun laagje chocopasta op zijn boterham, (met boter eronder natuurlijk, en dan echt een heel dun laagje pasta gewoon voor de smaak)

doordeweeks krijgt lindsey altijd bruin brood. meestal pindakaas maar dat is eigenlijk meer omdat ze die zelf uit de la plukt hahaha. en dan krijgt ze er meestal nog een plakje boterhamworst bij. lindsey is niet zo’n grote eter dus er gaat eigenlijk altijd maar 1 boterham in.
in het weekend krijgt ze wit brood en dan wil ze meestal wel hagelslag. we hadden laatst ook weer is vlokken en die waren toch ook wel erg interessant. ze moest er eerst niks van hebben. heel voorzichtig stak ze er eentje in d’r mond en toen begon d’r hele gezicht te stralen, dat was toch wel erg lekker.

kaas vind ze alleen af en toe een plakje lekker, nooit op brood.
vlees moet ze niet, dus al helemaal niet op brood hahaha. alleen dus een plakje boterhamworst, dat gaat er dan wel in. maar echt vlees vind ik dat nou ook weer niet.

liefs,
Rinske

Bo eet eigenlijk altijd bruin brood, hij lust geen bolletjes. Ook geen witte. Hij wil gewoon normaal bruin brood!! hahahahaha wat een gekkie heb ik toch ook he!!
Wat beleg betreft, hij lust alles, maar het moeten geen plakken zijn!! Plakjes worst of kaas, daar haalt hi jde neus voor op en eet hij niet. Komt vanzelf, want tot op 2 weken terug lustte hij ook geen plakje leverworst, en nu opeens wel. Dus ik heb geduld. Hij eet dus alles wat smeer en strooi baar is!!
Smeerkaas en leverworst zijn favoriet. daarnast, jam, hagelslag, chocopasta, schuddebuikjes etc. Hij eet meestal 2 boterhammen per maaltijd (dus 2 voor het ontbijt, en 2 voor de lunch) Af en toe wil hij er drie, en dat mag, maar wel met gezond beleg!! Vande week wou hij in de middag na 3 boterhammen met smeerkaas, nog een boterham me smeerkaas. In totaal 4 dus!!! Dat heb ik dus niet gedaan, vind drie echt het maximale voor een kinderlijfje, meestal doe ik dus ook 2 en een luchtige cracker ofzo, maar af en toe dus een uitschieter naar 3 boterhammen (meestal op het kdv)

liefs woezel

mijn kinderen kiezen in de ochtend zelf uit wat ze op hun broodje willen eten
met de voorwaarde dat ze hun broodje op eten en dat werkt gelukkig
in de middag geef ik ze een gebakken of gekookt ei op brood of eens een tostie of een lekkere salade komkommersalda of seledrij salde
kruidekaas of iets degelijks dat gaat er altijd goed in
na dat broodje mogen ze zelf kiezen wat ze nog willen eten een broodje kracker of beschuid ?
in de zomer prakte ik ook wel eens een stel aardbeien op brood voor ze smullen dat ze deden ook een banaan eten ze graag op hun brood …
ik ben deze dingen allenmaal gaan proberen om dat mijn oudste een verschrikkelijke slechte eter was gelukkig gaat dat nu stuke beter ik probeer hem aan zo veel mogenlijke smaken te laten wennen
mijn jongste eet alles hihi die is blij als er wat op zijn bord ligt echt een lekker bek

Bedankt voor de tips allemaal!
Fijn om even wat van anderen erover te lezen.

@Michelle: dat ik daar zelf niet op gekomen ben, een halve met gezond en dan een halve met zoet, haha!
Vanochtend geprobeerd, maar na een halve en 3 happen zoet had hij genoeg.

Vanmiddag hadden we soep, en toen heeft hij een hele kom soep op, MET 2 boterhammen… hij kan het wel dus

Wij gaan in ieder geval iets meer varieren met broodbeleg, en hebben ook maar weer een ander soort worst in huis gehaald.

Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

haha soep eet hij niet, vind hij eng geen idee waarom.
rico lokken met het kaasje lukt trouwens nog steeds

Bo is ook gek op soep, niet normaal meer. Maakt echt niet uit welke soep het is, bruine bonen soep, asperge soep, groente soep, erwten soep, noem maar op, en bo schuift het naar binnen alsof dit het aller lekkerste op de hele wereld is wat hij kan eten!!! Echt een soep maniak heb ik in huis, en zijn gezichtje tijdens het eten, gewoon te schattig!! Nee als ik wil dat Bo eet, dan hoef ik maar soep te maken (maaltijd soep is ook een goeie bij hem) en dan eet hij het heerlijk op!!

liefs woezel