Hoi,
Ik begrijp dat je ventolin hebt gekregen met de daarbij behorende enorme toeter van een inhaleerpijp. Werkte bij ons ook aafrechts. Ben toen naar de aphotheek gegaan en heb gevraagd of ze niet iets anders hebben kleiners en die is er. Je moet hem echter wel zelf betalen je krijgt maar 1 inhaleerpijpje per jaar vergoed. Het is een pijpje te grote van jou (1,5)hand. heeft de kleur oranje en beertjes erop. Er zit een kapje op zoals bij de ventolinpijp.(neus en mond) Deze werkt wel makkelijker. en is ook makkelijker overal mee na toe te nemen.
Verder neem je hem op schoot zijn rug tegen jou buik. Je gaat in een iets hangerige houding zitten. Dan sla je een hand arm om zijn armpjes en rompje heen en met de ander breng je de “pijp” naar de mond toe. Zingen of een beetje zoemen kalmeert en helpt. Dan adem je met hem 5 keer in dus je laat hem tegen zijn rug voelen hoeveel keer je ademhaalt Hoeft niet heel diep maar net genoeg zodat hij het voelt. Als je klaar bent beloon je hem met een dikke knuffel.
Ik moet wel zeggen dit was voor ons de rustigste methode maar dat ze toch vele keren nog huilde. Maar huilen is niet erg ze halen dan juist nog dieper adem en dat is zelfs nog beter. Let bij een huilbui dan op het diep luchthappen wat ze doen en tel die 5 keer. Leg hem klinkt raar maar toch elke keer uit waarom je het doet en wat je gaat doen. Is hij wat ouder dan kan je hem het pijpje zelf laten vasthouden.En ook is het zo dat als ze merken dat het helpt ze het gelaten toelaten. Toen onze dochter 1- 1,5 was was het geen probleem meer en gaf ze soms ook aan het nodig te hebben. Nu leert ze om zelf de puffer in te drukken. vind ze heel wijs van zichzelf.
Bij ons lijkt het misschien zwaarder maar omdat ik het zelf heb en elke dag 4 keer puf is het ook heel gewoon. Maar de kans dat ze ook daadwerkelijk astma heeft is groter dan bij wie er geen erfelijk aanleg in de familie zit. Maar tot nu toe gaat het goed en hoeft ze alleen te puffen bij verkoudheden.
Nou succes en mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
groetjes
lon106