Bronchitis!

Hallo allemaal,

Ik zal de verkorte versie vertellen, anders zijn jullie al afgehaakt voor het einde van mijn verhaal Vorige week zondag is er beginnende longontsteking vastgesteld bij mijn zoontje Thies van 8,5 maand. Erg heftig vond ik dat om te horen, maar de arts deed er redelijk relaxed over, het is niet meer zo heftig zoals vroeger… Nou vond ik niet echt als ik heel eerlijk ben. Maar ok antibiotica gekregen en na een week was ik er nog niet gerust op. Dus vandaag weer naar de hap toe en nu is er bronchitis vastgesteld. Nu heeft hij zo’n inhaleerding gekregen en alles. Ik zou het fijn vinden als er papa’s of mama’s zijn die hier ook ervaringen mee hebben, zodat ik wat meer hierover te weten kom. Ik heb er wel een gerust hart bij, omdat hij nu de “juiste” medicijnen heeft gekregen. Ik lees jullie reacties graag. Ik weet bv niet of ik met hem mag gaan zwemmen, ik zou het zelf niet doen, maar misschien zeggen jullie anders… Nou toch nog een heel verhaal geworden, maar goed!

Groetjes Heidi

Hoi,

hier een moeder met een dochter waarbij astma wordt vermoed. Maar omdat kinderen onder de 4- 5 jaar er nog overheen kunnen groeien en het moeilijk vast te stellen is dat het ook daadwerkelijk astma is wordt het tot die leeftijd bronchities genoemd. Na het 2de jaar geven ze er soms een gradatie aan.
Het is een moeilijke “ziekte” veel kindjes tot de leeftijd van twee jaar hebben moeilijkheden met ademhalen bij voornamelijk ziekte (verkoudheden). Vaak gaat dat gepaard met wat venauwde ademwegen en meoite met het ophoesten of verwerken van het slijm. De meeste artsen geven nu meer dan vergeleken met vroeger een puffer/ inhaleermedicijn. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat de medicijnen steeds minder steroide achtige stoffen bevat. Bij heel veel inhalers helemaal niet meer. Veel kinderen gebruiken de puffer een paar maal en zijn meestal tegen de twee jaar ervan af. Sommige zelfs al na een keer.
bij de kinderen die het vaker gebruiken wordt de naam bronchites gegeven.

Je kan met deze kinderen heel goed van alles ondernemen. Je moet alleen goed kijken hoe reageerd je kindje op alles. Krijgt het bijv. problemen als het in rokerige ruimtes is. Sporten en dus veel buitenspelen enzv. is juist heel goed. Je houd daarmee de conditie van de longen op peil. Zwemmen is daar een uitstekend hulpmiddel bij. Echter er zijn kinderen die kunnen reageren op het chloor wat in nog heel veel zwembaden teogevoegd wordt. dan is het zwemmen af te raden.

Maar zoals ik lees in jou verhaal is het probleem waarschijnelijk ontstaan door een beginnende longontsteking dus kan je gewoon gaan zwemmen als je kindje zich beter voelt. Met een puffer valt heel goed te leven en natuurlijk het is eng. Bij onze dochter is het waarschijnelijk erfelijk bepaalt en is het al bij vijf maanden begonnen bij een normale verkoudheid.
Wij geven onze dochter nog geen onderhouds puffer maar zodra zich een verkoudheid begint te vormen beginnen we met eenmaal daags. heeft ze meer nodig dan twee maal daags. Dit alles doen wij in overleg met de ha en de ka ( onze dochter heeft meerdere problemen en loopt daarom ook bij een kinderarts). ook gaan wij niet zwemmen als ze echt goed verkouden is. Vaak heeft ze dan ook geen zin.
Wel is het zo als ook daadwerkelijk een langere aanhoudende bronchities hebben dan zullen ze elke keer gaan hoesten ondanks de puffer.

Bij mij ook een heel verhaal geworden. wel een beetje een achtergrond verhaal mocht je meer willen weten dan lees ik dat wel. Ik hem zelf astma en weet er inmiddels redelijk wat vanaf natuurlijk niet alles. Maar goed hoor het wel.

Heel veel succes,

lon106

Hallo Lon106,

Dank je wel voor je reactie en je verhaal. Bij jou gaat het er zeker iets zwaarder aan toe, omdat het in de familie zit. Maar je verhaal is verhelderend, alleen die puffer, heb je daar nog trucks voor om dat rustig te laten verlopen, want als hij die blauwe zak ziet waar dat ding in zit dan weet hij al wat er gaat gebeuren en vindt dat absoluut niet leuk.

Leuke en goede tips kan ik wel gebruiken Hij moet toch die medicijnen binnen krijgen.

Groetjes Heidi

Hoi,

Ik begrijp dat je ventolin hebt gekregen met de daarbij behorende enorme toeter van een inhaleerpijp. Werkte bij ons ook aafrechts. Ben toen naar de aphotheek gegaan en heb gevraagd of ze niet iets anders hebben kleiners en die is er. Je moet hem echter wel zelf betalen je krijgt maar 1 inhaleerpijpje per jaar vergoed. Het is een pijpje te grote van jou (1,5)hand. heeft de kleur oranje en beertjes erop. Er zit een kapje op zoals bij de ventolinpijp.(neus en mond) Deze werkt wel makkelijker. en is ook makkelijker overal mee na toe te nemen.

Verder neem je hem op schoot zijn rug tegen jou buik. Je gaat in een iets hangerige houding zitten. Dan sla je een hand arm om zijn armpjes en rompje heen en met de ander breng je de “pijp” naar de mond toe. Zingen of een beetje zoemen kalmeert en helpt. Dan adem je met hem 5 keer in dus je laat hem tegen zijn rug voelen hoeveel keer je ademhaalt Hoeft niet heel diep maar net genoeg zodat hij het voelt. Als je klaar bent beloon je hem met een dikke knuffel.
Ik moet wel zeggen dit was voor ons de rustigste methode maar dat ze toch vele keren nog huilde. Maar huilen is niet erg ze halen dan juist nog dieper adem en dat is zelfs nog beter. Let bij een huilbui dan op het diep luchthappen wat ze doen en tel die 5 keer. Leg hem klinkt raar maar toch elke keer uit waarom je het doet en wat je gaat doen. Is hij wat ouder dan kan je hem het pijpje zelf laten vasthouden.En ook is het zo dat als ze merken dat het helpt ze het gelaten toelaten. Toen onze dochter 1- 1,5 was was het geen probleem meer en gaf ze soms ook aan het nodig te hebben. Nu leert ze om zelf de puffer in te drukken. vind ze heel wijs van zichzelf.

Bij ons lijkt het misschien zwaarder maar omdat ik het zelf heb en elke dag 4 keer puf is het ook heel gewoon. Maar de kans dat ze ook daadwerkelijk astma heeft is groter dan bij wie er geen erfelijk aanleg in de familie zit. Maar tot nu toe gaat het goed en hoeft ze alleen te puffen bij verkoudheden.

Nou succes en mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

groetjes

lon106

Hey hallo,

Dank je wel weer zeg! Super, ik ga het straks proberen wat je zegt hoe die enorme toeter toe te passen, zo onderuit zitten. Daarnaast ga ik straks ook even naar de apotheek, want dit ding vind ik echt niets. Zijn de kosten daarvan hoog? Beertjes zijn in ieder geval iets gezelliger dan zo’n enorm apparaat!

Hij slaapt trouwens meer dan anders, heeft dat er ook mee te maken. Eet slecht, drinkt slecht. Ik houd het goed in de gaten, want anders heeft hij straks ook nog uitdrogingsverschijnselen. Dat wil ik natuurlijk niet erbij hebben.

Ik heb veel aan je adviezen, bedankt!
Groetjes Heidi

Hoi Heidi,

Door de verkoudheid en het vele hoesten en moeilijk ademhalen kunnenze langer gaan slapen nu het met ademen beter gaat.Gaan ze het tekort aan slaap en de vele energie die het heeft gekost inhalen. Dit is meestal niet een directe oorzaak van het pufje maar een gevolg. Hoop dat je dat een beetje begrijpt. Doordat hij veel energie moet stoppen in genezen eten en drinken ze ook weinig. Maak anders een beetje zoetige thee klaar slap. Liefst zonder kaneel toegevoegd kunnen ze het vaak weer benauwder van krijgen. Bosvruchten ofzo is meestal wel lekker je zou er eventueel een kleinschepje dextro (druivensuiker) bij kunnen doen. Geeft wat energie en verzacht de keel. Krijgt ie toch vocht binnen.
Drinken is belangrijker dan eten als ze ziek zijn. Bied het wel op zijn eet momenten aan. en probeer toch zoveel mogelijk zijn schema aan te houden. Drinken gewoon in zij buurt zetten zodat hij het altijd zelf kan pakken. Ik weet niet of ie al uit een tuitbeker drinkt?
Meestal gaan ze na een paar dagen weer normaal eten. mocht ie hoge koorts krijgen dan even extra in de gaten houden en mocht ie na een 7-8 dagen nog steeds niet normaal eten dan toch even laten controleren. Hij is wel al op een leeftijd dat ze al periodes hebben dat ze minder eten. Vanaf 1 jaar is dat zo wie zo het geval.

Hoe duur die pijp was weet ik niet meer kreeg achteraf de rekening van de verzekering omdat ze er een beetje laat achterkwamen dat ik er al een vergoed had gekregen. Belachelijk eigenlijk maar ja .

Ik hoop dat het puffen nu wat beter gaat.

groetjes,

lon106

Een hele goedemorgen deze morgen!

Dank je wel voor je adviezen en weetjes. Gisteren toch weer bij de hap geweest, hij bleef zoveel slijm houden, dus nu hebben we twee verschillende dingen die Thies moet inhaleren, dat trouwens een stuk beter gaat. Ik heb advies van de apotheek gekregen en die legden gewoon die puffer in de box als speelgoed. Hij denkt nu dat het een soort toeter is haha, Maar ja het werkt. Hij heeft de buikgriep erbij gekregen dus vandaar bezoek aan de hap. Hij hield nu echt niets meer binnen. Of enorme vieze luiers of spugen. Dus dat ging niet goed. Weer allerlei medicijnen gekregen en meneer gaf aan dat hij mogelijk astmatisch is, maar dat is nog lang niet aan de orde, kan pas met 6 jaar worden vastgesteld gaf hij aan. Ondanks alles is het echt een vrolijk manneke. Daar gaan we vandaag weer heerlijk van genieten!

Groetjes Heidi