Broer deelt brood met babyzusje

Hoi hoi

Jens laat erg graag van z’n boterham proeven aan Femke… Nu heeft ze inmiddels al kunnen proeven van een boterham met appelstroop, een boterham met chocopasta, en ook van een banaan.

Omdat Jens als mini overgevoelig reageerde op appel (met een jaar ook weer overheen gegroeid hoor), ben ik er bang voor dat Femke ook overgevoelig kan reageren. Daarom wil ik haar zolang mogelijk van bijvoeding (dus iig tot 6mnd) af houden.
Ik heb Jens toentertijd (in volledige onwetendheid over consequenties van te vroeg bijvoeden) wel eens laten zuigen aan stukjes appel, als ik dat zelf at.

Zou dit zeldzame sabbeltje van een boterham met beleg kwaad kunnen?

Groetjes

Lilypie 3rd Birthday Ticker
Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik weet dat ze waarschuwen op deze leeftijd dat het glutenallergie kan geven daarom wordt geadviseerd om pas met 7 maanden met brood te beginnen, maar of dat ook voor brood likken geld weet ik niet.

Groetjes,

Michèle

Ook ik heb geen idee maar ik vindt het wel heel lief van grote broer

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie

Lilypie - Personal pictureLilypie

Ik zou een kind van nog geen 3 maanden nog niet laten proeven van bijvoeding. Zeker boterhammen niet want de darmen weten zich nog geen raad met granen.

Groetekes, Sje

Nee precies, daarom vind ik 't ook niet zo tof. Al is 't natuurlijk wel lief bedoeld, maar ja, neemt niet weg dat 't niet goed is.

Ook al is het maar een klein stukje en lief bedoeld van hem. 2,5 maand is wel erg jong, dus zou het toch maar even weghouden bij haar.

Groetjes,
Sandra

Lilypie

Da’s inderdaad wel moeilijk omdat het zo lief bedoeld is van Jens. Misschien kun je het zo brengen dat je tegen hem zegt dat het echt superlief is maar dat Femke nog te klein is en dat ze buikpijn kan krijgen van brood.

Laat hem desnoods elke dag een keertje helpen met flesje geven ofzo. Dan heeft hij toch het gevoel dat hij helpt en dat hij lief is voor zijn zusje.

Of geef hem een pop waar hij zelf voor kan zorgen. Dan kan hij die pop hapjes van zijn boterham laten proeven. Dat klinkt heel suf, maar zo’n pop is vaak een wondermiddeltje!

Groetekes, Sje

Helaaaaaaaaaaaas… ik vertel 't hem zo vaak dat het lief is, maar dat ze dat niet mag, maar hij vertikt 't gewoon (“femke mag nog geen brood, daar is ze nog te klein voor, ze mag alleen nog melk”).
Helpen met de fles? Nee, hij duwt die fles letterlijk naar binnen, met als resultaat een brullend meisje.
En een pop? 't Is echt een jochie… daar taalt ie niet naar.

Desalniettemin zijn 't goeie ideeen hoor! Maar Jens is gewoon stronteigenwijs en het is hem niet vertrouwt om alleen te zijn met haar (in box, wieg, of wipper).
Dat bleek laatst ook weer; Femke lag op een boxkleed op de grond naast mij en Jens, stuiterbal dat hij is…, sprong er omheen. Ik bleef maar waarschuwen en in de hoek zetten, maar mooi niet luisteren hè. Dus ja, hij sprong op een gegeven moment op haar hand en ik hoorde ‘knik’. Mama in de stress dus; huisartsenbezoek, ff na laten kijken, gelukkig niks aan de hand.
Diezelfde avond nog… na 't eten… 't sambalpotje stond nog op tafel terwijl wij afruimden… Ja hoor, meneer in al z’n enthousiasme slaat met 't potje op Femke’s hoofd. Hij kent z’n eigen krachten nog niet, en weet nog niet wat wel of niet kan (wanneer 't zeer doet bij de ander, dat is ie allemaal aan 't leren nu), dus dikke blauwe bult als resultaat en een brullende/gillende baby.
Jongens zijn gewoon zo lomp hè…
Hij weet tegenwoordig ook het clipje van de wipper los te krijgen, dus Femke ligt óf in de wieg, óf in de box als Jens erbij is… ik vertrouw 't gewoon niet meer. Hij bedoelt 't zo goed, maar de gevolgen zijn zo fout.

Maar goed, IK voer haar dat niet, ik sta 't ook niet toe, 't gebeurt alleen als ik net even de andere kant opkijk (natuuuuuuuurlijk…). En dan hoop ik maar dat er geen stukje naar binnen is gegaan en dat ze alleen maar een sabbeltje van heeft gehad, maar zeker weten doe ik 't nooit. (kom je terug uit bijv. de keuken of van toilet, zie je dus sporen van appelstroop of pasta… hmm).
Maar ja, of zo’n sabbeltje kwaad kan… geen idee.

Oh en hij heeft ook zo’n lekkere leeftijd ook he. Maar ik snap je helemaal. Gaat hij trouwens naar de psz of mag dat nog niet want het lijkt me best vermoeiend met zo’n stuitertje.

Groetjes,

Michèle

Best wel vermoeiend denk ik, zo geen seconde kunnen wegkijken. Dan hebben we hier meer geluk met de grote zus (2 jaar en 6 maand). zij denkt dat ze de tweede mama is van haar zusje (18 weken). Wel leuk, zo’n kleine helper. Als de baby een beetje melk uitspuugt, staat ze klaar met een doekje. Als de fopspeen uit haar mond valt, komt ze hem spoelen onder de kraan en steekt hem terug in de mond.
Als ze huilt, staat ze klaar om te troosten en flesjes geven is het liefste dat ze doet!

Nu denk ik niet dat een sabbeltje van een boterham echt kwaad kan, zolang ze er niet echt veel van binnengekregen heeft.

jeetje zeg wat lastig. kan me voorstellen dat dat behoorlijk vermoeiend is. en tja of het kwaad kan dat ze aan boterhammen met smeersel likt of sabbelt, echt goed is het denk ik niet maar of het ook echt kwaad kan? van de boterham zelf zal ze denk ik niet veel binnenkrijgen maar zeker het smeerspul, dat dan weer wel natuurlijk en ook daar zijn d’r darmpjes nog niet klaar voor. maar de grote vraag blijft natuurlijk wat je eraan kan doen. hoe reageert hij als je hem voor straf in de hoek of op de trap of iets dergelijks zet? is hij al zover dat hij snapt waarom? want als dat zo is maar een volgende keer doet hij t wel weer zou ik t gewoon vol blijven houden en consequent blijven.
in ieder geval sterkte met die kleine knul!

liefs,
Rinske

Hahaha, ja hij staat met grote regelmaat in de hoek en hij snapt het ook heel best! Vaak hoef ik er maar mee te dreigen en dan houd ie al op.

Ja, hij gaat naar de psz, 2 ochtenden in de week, maar nu dus schoolvakantie, dus 6 weken even niet. Helaas is hij daar maar 2 uurtjes per keer, al vind hij 't zelf geweldig! Ik ook voor hem hoor, haha.

Nee echt veel brood zal ze niet binnen hebben gekregen denk ik , idd meer het beleg. Maar ja, hoeveel kan geen kwaad, en hoeveel wel… hm. Nou ja, ze reageert er verder niet op en als ze over een paar maandjes WEL brood mag, dan zullen we het wel merken denk…