Broekpoepen!

Hoi allemaal,

heb weer een vraagjens jongste zoontje is sinds een 6-8 weken zindelijk
(plassen) alleen het poepen wil niet zo.
Hij vindt het erg eng denken we, houdt het vaak 2 tot3 dagen op en dan poept hij vaak in zijn broek, Eerst deed hij het regelmatig op de WC (met mama erbij) maar vaak ook van hoef niet , (maar dan weet ik dat hij moet poepen) hup van de WC af en ja hoor 5 minuten later in zijn broek!
ERg vervelend, maar hoor dat hij niet de enige is, en dit vaak een voorkomend probleem is bij peuters.
WE zijn er al achtergekomen dat boos worden averechts werkt en totaal geen zin heeft om boos te worden.
Belonen met stickers helpen af en toe, ene keer wel en dan niet.

Vanmorgen heeft hij weer in zijn broek gepoept , en vanmiddag een klein beetje (waren op bezoek en hij was flink aan het springen op de trampoline, dus dit werkt wel goed hihi) Maar vanavond moest hij gewoon weer, en zat te krijsen en huilen van Poep moet niet meer terugkomen, nooit meer!
Ik kreeg hem echt niet meer stil, hij was helemaal over de rooie!
Heb hem uiteindelijk een luier omgedaan, en gezegd M. poep maar lekker in de luier, geeft niks. Dit heeft hij uiteindelijk gedaan en toen werd ie een beetje rustig/

Mijn vraag: heeft iemand dit van jullie ook wel eens meegemaakt, of in kennissenkring meegemaakt, zo ja, wat hebben jullie er aan gedaan?

Hij gaat over een kleine 2 maanden naar de basisschool, en we hopen toch echt dat het voor de tijd goed gaat.

Alle tips van harte welkom!
groeten mama van 2 kids

Oeh, lastig he!
Mijn dochter is nog wel wat jonger, maar met plassen wel al helemaal zindelijk, maar poepen gaat helaas nog vaker fout dan goed…
Ik geloof niet dat zij het eng vind, maar blijkbaar kan ze dat niet zo goed ophouden als plas…
Vandaag had ze toevallig wel 2x op de wc gepoept! (terwijl ze meestal maar 1x per dag moet), dus ik helemaal blij en trots! En dus toen we vanavond naar de kerk gingen zonder luier meegenomen.
poept ze daar NOG een keer!!! In dr onderbroek dus. Bah … arme crecheoppas was nog een papa ook hahahaha dus die was echt niet blij.
Ehm… voorlopig maar geen pruimen meer geven denk ik (hoewel ze er maar 2 op had hoor, maar blijkbaar reageert ze daar nogal sterk op)

Hoop voor je dat ie het binnen die 2 maanden toch doorheeft! Al denk ik niet dat ie het op school in zn broek zal doen hoor. Als je al zegt dat ie het goed kan ophouden, zal hij dat op school ook wel doen. Tja… alleen thuis zit je er dan dus nog wel steeds mee.

Tsja, hij is er blijkbaar wel erg mee bezig.
En juist al die aandacht daar voor werkt averechts.

Hier ging het ook een poos niet goed met poepen.
Dat gaat nu prima, maar nu weer terugval in plassen…

Niet té veel aandacht aan geven hielp hier.
En vooral: tegen de tijd dat je denkt dat er wat aan zit te komen,
een luier om doen. Is voor iedereen makkelijker.

Natuurlijk zou het handig zijn als het over 2 maanden over is,
maar forceren gaat niet lukken.
Denk dat er op school wel meer kinderen nog niet helemaal zindelijk zijn.

M.

weet je wat je vaak merkt, idd dat voor de basisschool er “vaart” achter gezet gaat worden. zo zet je een kind onder druk (onbewust!! want ik doe het soms ook onbewust) en lukt het steeds minder goed.
het komt wanneer het komt… echt waar er zijn weinig tips voor, behalve dan dat je uitlegt wat poep is, en lach erom juich erom als hij gepoept heeft. ik maak er zelfs dansjes bij en zing gekke liedjees. ik vertel dat alles in een hoopje tussen de billen zit. en dan maak ik een “scheet” geluid en flop weg is poepie en ook je buikpijn is nu weg! fijn eh! wat ksuperrr! jij bent een supermens!
en hij wordt hor en dol van die aandacht en nu gaat het poepen hier steeds beter.
soms gaat het nog niet helemaal goed maar goed… dat komt vast nog wel.
want zindelijk worden qua plassen gaat sneller dan qua poepen, dat zijn andere spieren en als je b.v. al last van je darmen hebt, (dan weet je zelf ook wel dat als de nood heeeel hoog is, dat je moeite hebt met naar de wc lopen) laat een kind het toch al gauw de ontlasting “los” omdat ze schrikken van dat gevoel

Hallo,

Is er wellicht iets anders aan de hand? Mijn zoontje heeft voor wat maanden terug per ongeluk gepoept op de wc en daarna hield die het dus bewust op omdat hij zo bang was. Het erge was en waar je hart ook van brak was dat hij door het huis rende dat hij niet deed poepen…
Uiteindelijk heeft die bijna een week niet gepoept. Dus toch dokter. Daar kregen we medicijnen mee maar ook het advies dat we maar roosvice lax moesten proberen. Gelukkig is dit gelukt en hebben we de medicijnen nog niet hoeven te gebruiken.

Elke dag geven wij hem nu de roosvice en hij poept om de dag. Omdat dit speelde (heeft wel paar maanden aangehouden.) ben ik nu pas begonnen met zindelijk worden. Gelukkig vind hij plassen op de wc wel leuk maar je moet het wel even zeggen anders plast die in zijn broek.

Maar vandaag een succes hij heeft op de wc gepoept. Wij blij en hij nog veel blijer want hij mocht heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeel stickers plakken.

Maar ik heb wel gemerkt dat forceren echt niet werkt… toch een kwestie van geduld…

Heel veel sterkte ermee!

Groeten Jessica moeder van Diego 3 jaar