Broekplassen


#21

Oei… dat is inderdaad wel heel lastig

Enig idee waardoor het komt, dat ze het niet durft op de wc? Want het klinkt me als angst… Is er tijdens het zindelijk worden een keer iets gebeurd ofzo?
Op een potje doet ze ook niet?

Tja… aan de ene kant zou ik denken, gewoon de luiers wegdoen, of als het laatste pak op is, geen nieuwe meer kopen. Op den duur zal ze toch moeten gaan plassen.
Maar grote kans dat je ze voor je andere dochter nog wel nodig hebt?

Geen idee of het zo werkt bij haar hoor, maar misschien toch proberen.
Als je de mogelijkheid hebt, de jongste een paar dagen ergens laten logeren, en alle luiers () meegeven.
Haar erop voorbereiden dat ze nu echt te groot is om in luiers te plassen dus dat ze die niet meer krijgt.
Echt even hard zijn… hoe moeilijk het ook is.
Plast ze in haar broek? Dan is ze met 5 jaar echt wel groot genoeg om het zelf te verschonen. Op den duur zal ze dat toch wel vies gaan vinden?

Succes!


#22

Hoi Suzsje,

Wat fijn om al zo snel en uitgebreide reactie te lezen, dank je wel!
Tja, wat zou het kunnen zijn…We hebben wel eens gevraagd hoe het komt dat ze niet op de wc wil plassen, maar daar geeft ze niet echt een antwoord op, ze zegt ‘ik weet het niet’ en als wij vragen vind je het eng zegt ze ‘Ja’! Ik heb haar eens laten zien met een pop dat deze niet door de wc gespoeld kon worden, dus dat zij er ook heus niet doorheen past, verteld waar het plasje heen gaat, ze mag ook met mij mee naar de wc om te laten zien dat ik het ook niet ‘eng’ vind, moet ik haar helpen, prima, wil ze dat niet en het liever alleen doen, ook goed. Er is in het verleden nooit iets gebeurd wat een reden van haar angst zou kunnen zijn. Ik ben er nooit boos om geworden, heb het nooit aangedrongen, omdat ik begreep dat je het daar ook volledig mee kon verpesten. En iedereen riep ook ‘komt wel goed!’ Op het potje heeft ze wel eens geplast en in bad, je moet wat proberen.
Het praten over plassen is ook niet haar favoriete onderwerp uiteraard. Als we er over beginnen gaat mijn verhaal volledig langs haar heen, het komt niet aan, ze begint over en ander onderwerp.
Ze belooft van alles, maar uiteindelijk komt ze haar afspraken niet na.
Het enige waar we haar mee helpen is de luier omdoen, verder doet ze alles zelf, wanneer haar broek nat is kleed ze zichzelf ook uit en met gemak weer aan, dat is het probleem niet. (Ze is gek op verkleden dus aan en uitkleden doet ze niet moeilijk over helaas )
Nu had haar papa vanmiddag het ingenieuze idee om een gat in de luier te knippen, dit had zij niet in de gaten en is op de wc gaan zitten om te plassen…Hevig verdrietig naar haar kamer gestormd, zij was not amused! Papa heeft haar complimentjes gegeven, maar ze was er niet mee te overtuigen.

Ik laat haar nu nog even haar ding doen, ik negeer het even, maar ben binnenkort van plan de hopelijk allerlaatste poging maar uit te gaan voeren…De jongste gaat maar een paar dagen uit logeren, alle luiers de deur uit en beginnen aan een paar moeilijke dagen, ik denk dat dit inderdaad nog de enige optie is. Ik kijk er nu al naar uit…

Bedankt voor je reactie !

Groetjes Inge


#23

Ik zag dat het Topic al wat ouder is en dat er toch mensen zijn die in Aug van dit jaar nog hebben gereageerd.
Ik heb namelijk ook een dochter van 5,5 jaar die regelmatig zeg maar gerust elke dag in haar broek plast.
Ik zag net al iemand die bang is dat haar kind gepest word en nu nog niet gepest word, alleen mijn dochter word al wel gepest.
Ze stinkt er zijn maar weinig kindjes die nog met haar willen spelen.
Ik las net ook bij iemand dat het niet echt zin heeft om met haar naar de kinderarts te gaan omdat die het geen probleem zou vinden.
Wel moet ik volgende week met haar naar de schoolarts en ga ik het zeker aankaarten want ik vind het een waardeloos probleem.
Zijn er nog nieuwe tips???
Kan wel weer beginnen met stickers of een ander beloningssysteem maar ben bang dat dat ook niet de oplossing is.
Wie kan mij nu nog helpen of zal ik toch de gang naar de huisarts moeten maken voor een doorverwijzing naar de kinderarts.
Ik weet het niet meer HELP

Gewijzigd door - duimelijntje op 25 Nov 2011 21:23:38


#24

Blijft een lastig probleem he, die zindelijkheid…
Wat rot dat je dochter ermee gepest wordt

Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al geprobeerd hebt, maar zou het kunnen helpen om haar op vaste tijden te laten plassen? Dus voorlopig niet afwachten tot ze zelf initiatief neemt, of vragen “moet je plassen?”, maar gewoon (bijvoorbeeld), om 8 uur, 10 uur, 12 uur, 2 uur, 4 uur, 6 uur, en voordat je naar bed gaat ga je plassen. Dat is elke 2 uur. Best kort op elkaar dus, waardoor ze weinig kans krijgt om in haar broek te plassen.

Of, qua beloningssysteem, proberen het van de andere kant te benaderen?
Op advies van de psychologe bij wij hij toen onder behandeling was hebben wij het zo aangepakt:
Dus ipv de nadruk op het broekplassen, de nadruk op het wc plassen leggen.
Niet een sticker voor elk dagdeel dat je niet in je broek geplast hebt, maar een sticker (of iets anders) voor elk plasje op de wc.
Hier hebben we het destijds met krullen gedaan. Een groot papier op de wc deur gehangen en iedere keer als hij op de wc plaste een mooie krul getekend. Kon hij verder niks mee verdienen ofzo, alleen dus een krul, en wat positieve aandacht.
Dat werkte hier, eigenlijk buiten verwachting, want ik had het ook he-le-maal gehad met de beloningssystemen! heel snel.

(plaste hij toch een keer in zn broek of ‘gewoon’ op de grond gaf ik hem een dweil, met de mededeling “regel het maar”. Verder niet op in gegaan. -alleen wel even nagedweild op het moment dat hij het zelf niet in de gaten had, haha-)

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)


#25

Hoi allemaal,

Wij hebben helaas ook jaren getobd met onze oudste dochter en uiteindelijk zijn we bij de poep en plaspoli uitgekomen. Nadat we daar al een tijdje rondliepen en het erop leek dat niets ging werken kwam een kinderarts met het idee voor een palshorloge ook wel trilhorloge genoemd. We hebben deze besteld van Wobl en ze is nu zo goed als altijd droog. We hebben het horloge helemaal op haar dagritme aangepast zodat het horloge op de juiste momenten gaat trillen en zij weet dat ze naar het toilet moet. Echt ideaal zeker omdat onze dochter nu 6 jaar is en het een steeds groter probleem ging worden. Ze moest zich soms ook wel 3 keer op een dag verkleden.

Ik hoop dat iemand wat aan deze tip heeft, ik had gewild dat we er al eerder aan waren begonnen!

Succes allemaal