Bij mij op het cb vragen ze meestal wat voor klanken hij al maakt, dus ze formuleren het niet zoals woorden, want bewuste woorden kunnen ze natuurlijk nog lang niet maken.
hier is het meestal mame mama dada bah etc maar ik heb ook gewoon een brabbelkont zet hem voor de spiegel en hij is een kwartier tevreden ^^ maar motorisch is hij dan weer niet zo druk bezig, zittend spelen prima, maar denk je dat meneer zelf een speeltje wil pakken waar hij iets verder voorover voor moet bukken? stapjes zetten en staan als je hem vasthoud vind hij prachtig en sinds kort als hij op de buik ligt begint toch de kont ookal iets in de lucht te komen en rondjes draaien en in de achteruit overal heen… maar motorisch loopt hier nog niet zo vlug
dus het een of het ander idd.
Zo vergelijk ik vaak met Meric, stiekum dan aangezien ze op dezelfde dag zijn geboren, oke dim is dan zes weken te vroeg en van Meric weet ik het niet of hij uitgerekend was? maar dan zeg ik weleens tegen mijn ouders ofzo van verdorrie er is een kindje van precies zijn leeftijd en die kon met 6 maand ofzo al kruipen en die loopt nu al achter dat chicco wagentje het hele huis door en hier word hij nog als trommel gebruikt,… ben stiekum wel jaloers aan de andere kant ben ik ook nog wel blij dat hij mijn huis nog niet onveilig maakt ![]()
Maar als je het wilt stimuleren is het belangrijk om veel tegen ze te praten, voor te lezen, plaatjes boeken en zeggen wat er staan, voelboekjes zijn ook heel leuk ^^ en voor de spiegel zetten is hier favoriet. Maar het komt echt vanzelf, cb en hun schemaatjes, ieder kind heeft zijn eigen tempo…