Brabbelen,praten

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe oud jullie kindjes waren toen ze met de eertse woordjes begonnen. Wij waren van de week op het cb en de arts vroeg hiernaar. Nou onzde dochter brabbelt nog helemaal niet. Het enig wat ze doet is heel hard krijsen en uh uh zeggen oh ja en hijgen…! De arts gaf aan dat we dit nu wel in de gaten moesten houden. Onze dochter is motorisch wel heel erg snel, hier lag ze dan wel weer voor op het gemiddelde schema.

Groetjes Jeuly

Ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken, hoor!
Ik heb al vaker gehoord dat als een kindje zich motorisch heel snel ontwikkeld, de taalontwikkeling vaak wat later op gang komt en andersom.
Waarschijnlijk bij jou het geval!

Hier nu sinds een maand: dada tata baba, meer dat soort dingen. Nog geen woorden!

wou net zeggen! hier ook nog geen woordjes hoor en ik verwacht het ook nog niet! zo veel hoge eisen moet je ook niet stellen vind ik. ben allang blij dat hij het andere kan: kruipen, staan, stappen etc…

met 7 maanden begon hij echt met dedede…babababa…en heel stiekem praat hij anders als hij op bed ligt. toevallig van het weekend meegekregen. tijdens logeren sliepen we op 1 kamer en Meric slaapt normaal nooit bij ons dus dat was wel even wennen maar hoorde hem heel stiekem wel oefenen en ik was zeer verbaasd van wat hij allemaal kan brabbelen normaal hoor je die dingen niet dus ze oefenen wel maar niet wanneer je erbij bent??? ik zou je maar geen zorgen maken ze kunnen nooit twee dingen tegelijk heb ik ooit gehoord…dus dat klopt dan wel met jouw kind

Bij mij op het cb vragen ze meestal wat voor klanken hij al maakt, dus ze formuleren het niet zoals woorden, want bewuste woorden kunnen ze natuurlijk nog lang niet maken.

hier is het meestal mame mama dada bah etc maar ik heb ook gewoon een brabbelkont zet hem voor de spiegel en hij is een kwartier tevreden ^^ maar motorisch is hij dan weer niet zo druk bezig, zittend spelen prima, maar denk je dat meneer zelf een speeltje wil pakken waar hij iets verder voorover voor moet bukken? stapjes zetten en staan als je hem vasthoud vind hij prachtig en sinds kort als hij op de buik ligt begint toch de kont ookal iets in de lucht te komen en rondjes draaien en in de achteruit overal heen… maar motorisch loopt hier nog niet zo vlug dus het een of het ander idd.

Zo vergelijk ik vaak met Meric, stiekum dan aangezien ze op dezelfde dag zijn geboren, oke dim is dan zes weken te vroeg en van Meric weet ik het niet of hij uitgerekend was? maar dan zeg ik weleens tegen mijn ouders ofzo van verdorrie er is een kindje van precies zijn leeftijd en die kon met 6 maand ofzo al kruipen en die loopt nu al achter dat chicco wagentje het hele huis door en hier word hij nog als trommel gebruikt,… ben stiekum wel jaloers aan de andere kant ben ik ook nog wel blij dat hij mijn huis nog niet onveilig maakt

Maar als je het wilt stimuleren is het belangrijk om veel tegen ze te praten, voor te lezen, plaatjes boeken en zeggen wat er staan, voelboekjes zijn ook heel leuk ^^ en voor de spiegel zetten is hier favoriet. Maar het komt echt vanzelf, cb en hun schemaatjes, ieder kind heeft zijn eigen tempo…

Ach, daar hoef je toch niet jaloers op te zijn. Ze gaan het vroeg of laat allemaal doen en dan ben je super trots!
Mijn dochter is ook niet de allersnelste. Maar toen ze uiteindelijk ging kruipen en optrekken, was ik zo trots. Was echt niet minder dan als ze het met 6 maanden al had gedaan.

Annemiek de Graaf

Hier een van bijna 2 die alleen papa, mama en nee zegt heel af en toe komt er een ander woordje uit maar das zelden Mee naar de ha genomen om zijn oren even na te laten kijken maar die zien er oke uit en ook die maakte der eigen er nog niet druk om. Ze houden het alleen wel in de gaten. Dus met 9 maanden nog niets doen, je er totaal niet druk over maken

Liefs Michelle

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Whahha, met 9 maanden al woordjes zeggen!! Dat wordt een beetje te gek hoor!
Seth is nu 20 maanden en begint nu redelijk te kletsen, maar nog niet meer dan 1 woordje tegelijk. Dus ik zou je niet druk maken!
Liefs, Anne

Lilypie Second Birthday tickers

@Jaantje: elk kind is anders…Meric is precies een week eerder geboren vruchtwater was op. vanaf geboorte was hij gelijk een huilbaby…had kiss, kme en reflux. moeilijke start gehad dus. vanaf geboorte was het al duidelijk dat Meric meer wilde doen dan dat hij kon. dit heeft mij veel tranen en zweet gekost hoor dus het is zeker niets om jaloers op te worden hij huilde echt om alles…simpelweg omdat hij niet bij zijn speeltje kon of niet vooruit kon noem maar op…heb een zware en een nare tijd achter de rug…toen hij eindelijk kon kruipen was hij verlost leek het wel…hij is dolblij nu hij alle kanten op kan maaaaaaaaar ik word daar nu ontzettend moe van moet hem de hele tijd in de gaten houden dat kost ontzettend veel energie ben dan juist weer jaloers op babys die hun kont nog niet eens kunnen omdraaien en de mamas rustig kunnen koken en huishouden doen dus kortom het heeft zijn voor en nadelen…en als hij dan hard op zijn hoofd valt omdat hij zijn evenwicht verliest bij het achterna lopen van zijn chicco kar…dan word ik er weer aan herrinert dat het echt nog te vroeg is dat hij zo mobiel is ondanks het feit dat het toch leuk is hoor…dus geniet er lekker nog van meid en echt waar over 6 jaar zijn ze allemaal hetzelfde hahahaha onthoud dat en geniet er nog even van heb vooral geen haast!

nee met 9 maanden is dat echt onzin ! das gewoon nog bahbah en owow…
hier ist nu iets meer dan bahbah en owow… mummuh en dadda en boeboe voor de poes… meer komt er nog niet uit hoor !
wel hele verhalen, aan geluiden maar verstaan doen we het nog niet hoor

Nou ja dat vond ikzelf dus ook erg vroeg. Maar toen de arts hier naar vroeg en ik aangaf dat ze alleen nog uh uh zegt en heel hard vrolijk gilt, ging de arts meteen kijken of ze iets aan haar oortjes had. Ze heeft er notabene een aantekening van gemaakt zodat ze bij het volgend bezoek hier weer naar vraagt! Nou ja dan ga je als ouder toch ook twijfelen. Zelfs mijn vriend die altijd heel nuchter is in dat soort dingen ging er echt op letten of ze wel goed hoort en maar papa en mama tegen haar zeggen. Nou ben hiermee dus meteen gestopt. Het arme kind weet niet wat haar overkomt. Ik laat haar inderdaad lekker haar gang gaan en merk wel wanneer de eerst klanken komen, want ze hoort echt wel prima niets mis mee. Dank jullie wel wederom

Groetjes Jeuly

nee ik zou me kapot schrikken als er nu al een woordje uit zou komen… Colin oefent wel veel vooral gugugu net of hij zijn naam wil zeggen en jajajaja en mamama maar verder ook niks hoor. Verwacht het ook nog lang niet.
En precies wat mama Selma zegt een kind dat snel vanalles wil is ook niet alles. Hier ook zo een. Was in eerste instantie ook blij dat hij kroop omdat het voor hem veel frustratie wegnam, maar nu is het staan en nu is het de hele dag opletten. Ieder kind heeft zijn eigen tempo en het zegt ook helemaal niks over de intelligentie ofzo. Ik ken mensen die pas heel laat gingen praten en universiteit hebben gedaan en andersom komt ook vaak voor. Kindje van een vriendin praatte met net 2 al heel goed en ook echt al zinnen en blijkt nu redelijk achter te zijn. Dus niet druk over maken!!

22-12-2009 colin geboren

Rens was motorisch ook vrij vlot en idd met praten laat. Toen hij met 14 maanden echt heel goed liep ging hij pas praten. Daarvoor ook geen papa of mama echt geen enkel herkenbaar woordje. Nu is hij 21 maanden en praat hij volop. Met 18 maanden moeten ze geloof ik ongeveer 6 woordjes kennen. Rens kwam daar ruim aan terwijl hij ook laat was. Niet druk over maken dus. Wat je wel kunt doen om haar te stimuleren is door steeds te benoemen wat je gaat doen en bv ook de knuffels op haar kamertje benoemen. Verwacht daar geen wonderen van hoor want het kan echt nog maanden duren voordat het eerste woordje komt.

groetjes Ramona

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers