Hoi allemaal. Ik ben benieuwd of jullie het volgende herkennen, en zo ja, of jullie mij wat tips kunnen geven: Ian (10 maanden) is druk bezig met staan, en weer zitten, voorzichtig pasjes doen langs de spijlen van de box (en dan omduikelen en brullen soms…) Ik merk dat de ruimte in de box te klein wordt naar zijn wens, en hij meer bewegingdsruimte wil. Nu mag hij regelmatig vrij rondkruipen door de kamer, en hangt er een schommel in de woonkamer waar hij graag inzit, maar dat is nu een beetje het probleem: Hij vind de box niet zo leuk meer. Ik doe er iedere dag nieuwe speeltjes in, laat hem er ook geen uren in natuurlijk, maarja, als ik wil koken, strijken, en al dat soort karweitjes vind ik dat hij zich even in de box moet kunnen vermaken. Nou is het nog geen drama hoor, en is hij slechts soms wat aan het mopperen of aan het piepen, maareh…naarmate hij meer mogelijkheden ontdekt in zijn motorische ontwikkelen, ben ik bang dat hij gewoon straks niet meer in de box wil…en dan?? Hoe ervaren jullie dit?? Hoe maak ik de box weer leuk voor hem, zonder dat het straks alleen maar een middel is voor mezelf om mijn handen even vrij te hebben, en hij het ervaart als “straf”??? Tips zijn welkom!
Liefs, Corrine
Boxtips?
Hoi Corrine,
Moeilijk hoor! Stephan is nu bijna 17 maanden en pas sinds een paar weken gaat hij niet meer in de box. Voor die tijd ging hij er nog weleens een half uurtje per dag in spelen als ik bezig was met koken o.i.d. Op zich hebben we het dus best lang volgehouden. Misschien komt het omdat ik van tevoren gewaarschuwd was door mensen met baby’s die al na 9 maanden niet meer in de box wilden. Daardoor heb ik Stephan er vanaf het begin aan laten wennen dat hij elke dag een keer in de box gaat spelen. Dat heeft op zich wel geholpen dus. Hij was het nou eenmaal gewend. Ik liet hem natuurlijk ook rondkruipen en op ontdekkingstocht gaan, hoor!!
Misschien is het een tip als je een bepaald speeltje koopt waar hij alléén mee mag spelen als hij in de box zit? Zo maak je de box aantrekkelijker (ik weet alleen effe niet meer of je deze tip al gebruikte).
In ieder geval heel veel succes gewenst !
Liefs, Bianca
Lucas zit ook nog regelmatig in de box. Soms kan het echt niet anders. Hij is nu ook 17 maanden. Hij gooit alles eruit tegenwoordig en gaat dan rondjes draaien er in, met heel veel lol. Trouwens, als hij in een vreselijke bui zit, wat de laatste 2 weken behoorlijk vaak gebeurt, lang leve de peuterpuberteit, dan gaat hij ook ff afkoelen in de box. Wat altijd helpt. Maar ik moet ook zeggen: hij vindt het gewoon erg leuk in de box. Dus echte tips heb ik niet voor je. Veronica zat op die leeftijd niet meer in de box trouwens, ze “hielp” me toen mee. Oh ja, als ik strijk (meestal als ze al op bed liggen), dan krijgt hij ook een strijkplank met bout en kleertjes in de box. Dan zet ik de box precies tegenover mij en gaan we samen strijken. Hij moet dan van mij in de box, ben zo bang dat er een ongeluk gebeurt met die hete strijkbout. Dus het niet zielig hoor. Hij heeft dan de grootste lol!
Zo weer op naar een heldendaad, zoefff SuperMoooo
Eva heeft ook zo’n periode gehad, wij hebben dr toen elke dag wel op een vast tijdstip even in de box gezet (na het ontbijt) Nu zit ze juist dolgraag in de box, soms vraagt ze er zelfs om. Maar ja, over 3 maanden mag ze m inleveren voor dr babybroer…dat wordt heel raar voor dr denk ik, dus vanaf januari gaat de box omhoog, kan Eva alvast afkicken hihihihi (anders ben ik bang voor jaloerse neigingen, hoe heb jij dat gedaan tries?)
Groetjes, Els
Oh weet ik ook wel hoor Els, hoe je dat moet aanpakken, bij je 2e. Tis simpel. Je haalt je andere kind er gewoon uit en zet de ander er in. En jarloesigheid te besporen? JE KAMER IN! Gniffel, barbaars!
Zo weer op naar een heldendaad, zoefff SuperMoooo
jaloers zijn kent jordy nog niet hij is daar wat te jong nog voor jordy zit al heel lang niet meer in de box, daar ligt roy nu in in zijn wippertje… jordy heeft er geen probemen mee gaat juist onwijs goed met die twee jordy de heledag kusjes geven en aaien hij is echt onwijs lief voor hem dus nee ben ik niet bang voor maar ja eva is dan wel iets ouder zou als ik jouw was er nu al minder in zetten, ik heb jordy bijvoorbeeld ook 3 maanden voor roy er was in zijn nieuwe kamer gelegt zodat de veranderingen niet ineens zo heel groot zijn want daar had ie wel wat last van dus probeer dat zo min mogelijk te houden tis best moeilijk voor ze hoor zal daar binnen kort wel meer over vertellen… ga nu afsluiten want kimmie komt zo hihi
Gr Tries
Het scheelt toch maar een maandje met Jordy, dus das goed vergelijken hoor Fijn al iemand met ervaring hihihihihi Eva is 16-17 maanden als de kleine wordt geboren. Ben superbenieuwd wat ze ervan vindt. Het beddenprobleem hebben we opgelost door Eva gewoon in dr ledikantje te laten slapen, ze komen op 1 kamer en in het begin komt de kleine in een wieg bij ons in de kamer
groetjes, Els