Wat kan en mag ik een baby van 8 maanden allemaal op de boterham doen?
Boterham
Hoi,
Goeie vraag! Mijn zoontje is ook bijna 8 maanden. Ik geef hem tot nu toe alleen boter op brood, maar op het KDV hebben ze hem ook al een keer appelstroop op brood gegeven. Verder hoor ik altijd dat mensen smeerkaas en smeerleverworst op brood doen? Maar ik lees ook even met je mee in deze topic.
volgens mij mogen ze al erg veel. ik geef smeerkaas, smeerworst, jam, appelstroop. geef ook wel eens boterhamworst of kaas. ik weet alleen dat pindakaas niet mag omdat er noten in zitten. verder zo ik met zoete dingen nog even wachten want zolang ze het niet kennen zou ik het ook niet geven. Maar dit is wat ik doe ik weet niet of hij dit idd ook mag!!! ik lees verder ook graag mee. gr IKina
Morgan krijgt smeerkaas of smeerworst en soms appelstroop. De laatste zit absoluut geen ritme want anders gaat ze het verwachten en eisen
Groetjes,
Michèle

Zodra hij zijn brood gewoon goed kauwt, mag je er ook jonge kaas en iets als boterhamworst op doen.
Groetekes, Sje
Ja, tuurlijk. Die kaken zijn sterk genoeg om te kauwen zonder tandjes of kiesjes. En tandjes gebruiken ze trouwens niet om te kauwen, die zijn alleen om te bijten. Kiezen zijn om te kauwen.
Het lukt ze echt wel om goed te kauwen hoor. Gewoon variëren met beleg. Ardennerworst, leverkaas, snijworst. Niks mis mee.
Groetekes, Sje
Fijn die reacties op mijn topic!
Danke!
Ik had smeerworst al eens geprobeerd en smeerkaas,… smeerkaas is mijn owen niet zo kapot van…
Maarja, altijd het zelfde op de boterham is ook niet lekker, ik ga ook eens appelstroop proberen.
>>>> Saro: hoe ziet jou schema er ongeveer uit nu jou zoontje bijna 8md is<<<
hoi
Hier krijgt Emma smeerworst, smeerkaas (niet zo favoriet), appelstroop (schijnt heeeeeel gezond voor ze te zijn), jam (van die gezonde zonnatura/cereal), jonge kaas, boterhammen worst.
Ze heeft ook maar 2 tanden, maar het gaat heel goed weg! Ik kreeg kaas als tip, omdat emma haar fles slecht drinkt. Ik dacht ook dat het niet kon met twee tanden, maar ze heeft er geen problemen mee!
groetjes Gidget
quote:
Fijn die reacties op mijn topic! Danke!Ik had smeerworst al eens geprobeerd en smeerkaas,… smeerkaas is mijn owen niet zo kapot van…
Maarja, altijd het zelfde op de boterham is ook niet lekker, ik ga ook eens appelstroop proberen.
>>>> Saro: hoe ziet jou schema er ongeveer uit nu jou zoontje bijna 8md is<<<
Dani heeft het volgende schema:
rond 07.00/07.30: pap met lepeltje (opvolgmelk met bambix)
rond 09.00/09.30: fruithapje 6 maanden
Slapen
rond 12.00: 1 broodje met boter/appelstroop en ga misschien binnenkort de tips van de meiden hierboven gebruiken
rond 13.00/13.30: flesje 210 + 7 scheppen
Slapen
rond 16.00: fruit/koekje/craccot ofzo met drinken
rond 17.30: groentehap 6 maanden potje
Soms nog slapen
rond 19.30/20.00 fles 210 + 7 scheppen en ga vandaag voor het eerst een papfles proberen.
Verder nog even een vraag over appelstroop. Ik geef gewone appelstroop. Kan dit gewoon of moet ik een light variant geven zonder suiker?
Als je het mij persoonlijk vraagt Saro zou ik niet altijd appelstroop op zijn brood doen. Natuurlijk kan af en toe geen kwaad, maar het is zo zoet dat hij straks misschien niks anders wilt qua beleg.
Ik doe altijd smeerkaas, smeerworst, boterhamworst of kaas op zijn brood.
Groetjes,
Sandra
Meiden, ook niet té veel smeerworst of leverpastei op de boterham doen. Er zit relatief veel vitamine A in en net als dat voor zwangeren geldt, is té veel van die vitamine ook niet goed voor baby’s. Dus varieer lekker met beleg. Ik geef Eva smeerkaas, leverpastei/smeerworst, stroop, jam (ook Zonnature want daar zit geen suiker in) en soms pindakaas. Maar over dat laatste twijfelde ik zelf al en dat doe ik nog maar even niet. Al had Eva er geen last van, ik heb het 2x gegeven. Gisteren probeerde ik verse aardbei, maar ze keek toch vies! Ze haalde het meteen uit haar mondje! Wat wel lekker is: Frutapura (klein kuipje van Olvarit) op het brood smeren. Verder mogen ze inderdaad kaas en vleeswaren, zoals kipfilet of een worstje. Eva keek wel raar toen ik een lapje kaas gaf. Ze kneep het fijn tussen haar vingertjes, dat vond ze leuker dan het opeten. Ze moeten duidelijk wennen. En gisteren dacht ik haar een plezier te doen met een halve krentenbol, maar dat vond ze smerig! Ik hou het gewoon bij bruin brood.
Enne…hoe zit het met krentjes? Daar denk ik even aan nu ik het over krentenbolletjes heb. Stikken ze daar niet snel in? Ik vind ze zo klein en durf Eva niet goed een doosje krentjes te geven…Is wel gezond toch?
Groetjes Rainbow, trotse mama

Rozijntjes zijn idd gezond en zo snel verslikken ze zich niet hoor.
Het dochtertje van mijn vriendin is een paar dagen jonger dan Tim en die vind ze heerlijk. Ik geef ze Tim ook af en toe, maar tot nu toe geen succes. Hij vind het helemaal niks en duwt ze er weer uit met zijn tong.
Groetjes,
Sandra