Mijn vriendin had na haar vorige bevallingen moeite met borstvoeding,tijdens de zwangerschap wel produktie van moedermelk en na de bevalling niet meer.
Nu heeft ze een tip gekregen om Domperidon te gaan gebruiken na de bevalling omdat er iets inzit wat de produktie van moedermelk op gang kan helpen.Ik ben hier een beetje huiverig voor omdat ik er toch wel negatieve dingen over vind voor de baby maar ik weet natuurlijk wel dat alleen de negatieve dingen beschreven worden.Heeft iemand hier ervaring mee of weet hier iets meer van?
Gr marco.
Borstvoeding
Niet doen! Wie heeft die tip gegeven?
In de bijsluiter staat dat niet bekend is wat het effect is van domperidon op de baby. Dus het is niet zo dat alleen negatieve reacties beschreven worden, de bijsluiter van het produkt geeft gewoon aan dat je het niet tijdens zwangerschap en/of borstvoeding moet gebruiken.
En ook al zou het inderdaad werken, dan nog moet je er zelf niet mee gaan prutselen. Altijd in overleg met een arts.
Heeft ze het wel goed verstaan? Er bestaat namelijk wel syntocinon neusspray. Dat is speciaal voor het op gang brengen/houden van de moedermelkproduktie. Het bevat het hormon ocytocine. Dit hormoon wordt normaal door het lichaam zelf aangemaakt om de toeschietreflex voor elkaar te krijgen.
Dus geen domperidon gebruiken, maar bij de huisarts naar syntocinon vragen. Is alleen op recept verkrijgbaar.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 03 Oct 2012 22:26:12
quote:Dank je voor je snelle reactie. De tip kwam van een lactatiekundige. gr marco
Niet doen! Wie heeft die tip gegeven?In de bijsluiter staat dat niet bekend is wat het effect is van domperidon op de baby. Dus het is niet zo dat alleen negatieve reacties beschreven worden, de bijsluiter van het produkt geeft gewoon aan dat je het niet tijdens zwangerschap en/of borstvoeding moet gebruiken.
En ook al zou het inderdaad werken, dan nog moet je er zelf niet mee gaan prutselen. Altijd in overleg met een arts.Heeft ze het wel goed verstaan? Er bestaat namelijk wel syntocinon neusspray. Dat is speciaal voor het op gang brengen/houden van de moedermelkproduktie. Het bevat het hormon ocytocine. Dit hormoon wordt normaal door het lichaam zelf aangemaakt om de toeschietreflex voor elkaar te krijgen.
Dus geen domperidon gebruiken, maar bij de huisarts naar syntocinon vragen. Is alleen op recept verkrijgbaar.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 03 Oct 2012 22:26:12
Ik heb inmiddels verder gezocht en domperidon wordt wel genoemd in combinatie met het stimuleren van de moedermelkproduktie maar zolang in de bijsluiter staat dat er niks bekend is over de effecten op de baby gedurende zwangerschap en borstvoeding, zou ik die domperidon-tip lekker negeren.
Gewoon syntocinon aan de huisarts vragen voordat die kleine mop moet komen en die werkt als een tierelier. 1 pufje in elk neusgat vlak voor de voeding (en dan echt “vlak voor” want zodra het gaat werken begint de melk behoorlijk pittig te lopen. Dus kind op schoot, neusspray toedienen en kind aanleggen) en er komt genoeg melk vrij.
Ik kon wel gewoon live voeden, maar kolven lukte bij mij niet. Te zakelijke bezigheid 9voelde me net een koe) dus er kwam hooguit 30cc op gang. Met die neusspray kwam ik op minimaal 100cc. Nog niet superveel maar dan had ik met een paar keer kolven in elk geval genoeg voor een paar voedingen.
Groetekes, Sje
Gewijzigd door - Sje op 04 Oct 2012 09:05:16
Die neusspray waar Sje het over heeft is echt geweldig, tovermiddeltje
Zeker als je even gestresst bent, of het op kraamtranendag even allemaal niet zo goed wil, de hele borstvoeding lijkt te stagneren dan is die neusspray echt een aanrader.
Verder cashewnootjes eten, geboortemuisjes (anijs schijnt goed te zijn voor de productie…), veel drinken, kindje vaak aanleggen en wanneer het kindje een beetje lui is (zoals mijn Lisa…) dan kolven om de productie goed op gang te krijgen en te houden!
Groetjes Carolien.
Anijs is volgens mij niet voor de produktie. Anijs in de moedermelk zorgt ervoor dat de baby minder last heeft van darmkrampjes.
Groetekes, Sje
Ik heb dat de hele borstvoedingsperiode volgehouden, die muisjes. Dus ook al hadden we geen kraambezoek meer, ik at lekker elke dag een beschuit met muisjes. Bij beide dametjes half jaar lang!
Groetekes, Sje