Borstvoeding, ik wil niet stoppen eigenlijk

Ik geef al 9,5 maand borstvoeding maar nu loopt het erg terug en daar heb ik best moeilijk mee… Ik geef nog 3x voeding maar als ik werk moet ik 1x kolven en dat lukt dus niet zo goed meer. Ook merk ik dat ze te weinig gedronken heeft en geef ik 's morgens pap erbij en 's avond extra kunstvoeding.

Zijn er meer dames die al zo lang zelf voeden en tips hebben om er toch nog mee door te gaan of is het wel mooi geweest zo en moet ik dat accepteren?

Gewijzigd door - Sabijn op 08 Dec 2008 22:40:48

Heel herkenbaar! Ik had bij een half jaar af willen bouwen tot alleen nog de ochtendvoeding borst, maar mijn lichaam had bij het afbouwen zoiets van “dan maar helemaal stoppen!”. Binnen een week was de kleine mop over op de fles. Ik heb niet eens stuwing gehad. Heel verdrietig was ik daarvan want ik had er niet op gerekend dat ik op dat moment al helemaal geen borstvoeding meer zou geven. Had die ochtendvoeding tot het eerste jaar vol willen houden eigenlijk.

Dus ik kan me je gevoel heel goed voorstellen.

Als je met teruglopende voeding toch door wilt gaan met borstvoeding zou je aan je huisarts de neusspray Syntocinon kunnen vragen. Die is speciaal gemaakt voor vrouwen die niet genoeg voeding hebben, geen toeschietreflex hebben of niet genoeg melk krijgen bij kolven. Ik heb het destijds gebruikt om te kunnen kolven en het werkt echt super!

In die neusspray is het hormoon oxytocine opgenomen. Dat is het hormoon wat je normaal zelf aanmaakt voor de toeschietreflex.

Groetekes, Sje

Ja, ik herken het ook hoor. Ik geef nu 11 mnd bv, en heb een paar keer perioden gehad dat ik echt heel weinig had, en dacht om er maar mee te stoppen. Wat ik toen heb gedaan, is extra pompen of extra aanleggen, om zodoende weer meer melk aan te maken. Ook merkte ik dat ikzelf meer moest drinken, want dat had ik verslapt.
Ik wil het een jaar volhouden, en ik vind het nu al jammer als ik eraan denk om gauw te stoppen. Sterkte ermee!!
Groetjes, Daniella

Lilypie 1st Birthday Ticker

Ik geef nu bijna 10 maanden bv en we vinden het heerlijk. Ik zie ook geen reden om met een jaar te stoppen ofzo, zolang hij het wil en ik ook gaan we door. De WHO adviseerd ook om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven. Ik heb naslag werk gedaan en bv is voor veel dingen goed zowel voor mijn zoontje als voor jezelf. Ik zou aanraden dat als het even niet gaat gewoon vaker aanbieden en komt het vanzelf weer op gang. Misschein indien mogelijk wat vaker kolven. Ik ben een keer een weekend weg gegaan toen hij ongeveer 4 maanden was en mijn borstvoeding was enorm teruggelopen maak heb gewoon heel veel aangeboden en ja je tepels hebben het zwaar maar dat is hij voor mij dubbel en dwars waard. Echt gewoon doorgaan!!! Het is het beste voor je kind dus geef het een kans. Ik vind het jammer dat men in Nederland zo vroeg stopt met de borst en er soms heel bekrompen over wordt gedacht, ik heb zelf een aantal keren maar mijn hoofd gekregen dat het niet staat zo’n groot kind aan de borst. En dan denk ik moet ik mijn kind het beste wat er is ontnemen omdat jij het niet vind staan. Nou nee, als dat een reden is dan ben ik geen goede moeder. Maar buiten dat vind ik dat je het al vrij lang volhoud en dat is heel goed. Ga zo door.

Wat mooi dat het zo goed gaat eve en dat je het nog veel langer vol kunt houden. Bij mij ging het op zich heel goed, alleen ik kon het fysiek gewoon niet volhouden na een heel zware bevalling en met een negenponder die om de paar uur een uur lag te drinken. Ik ging er echt aan onderdoor zeg maar, dus heb na lang wikken en wegen na drie weken besloten te stoppen. Jammer, maar ja…het was niet anders. Nogmaals, knap dat je het zolang volhoudt en het zo goed gaat!

Sabijn, volgens mij moet je doen wat je kan doen om ervoor te zorgen dat het weer op gang komt (die neusspray misschien). Maar als het dan nog niet wil, volgens mij dan gewoon accepteren en overstappen op de fles. Het is dan niet anders toch? Klinkt een beetje rationeel, maar ja…

Succes ermee!

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

De reden waarom ik eigenlijk wil stoppen met een jaar is omdat ikzelf de hele tijd ziek en verkouden ben, en ik heb het gevoel dat ik geen haar meer op m’n hoofd heb, zoveel ben ik verloren. Ik heb echt geen weerstand, maar daarintegen is Jedidia bijna nooit ziek, dus het is zekers de moeite waard. Als we voor een tweede willen gaan, wil ik toch liever een beetje sterk zijn ipv zwak.
Maar goed, Sabijn, ik wil je zeer zeker aanmoedigen om zo lang mogelijk door te gaan! Het is altijd het beste voor je kind!
Groetjes, Daniella

Lilypie 1st Birthday Ticker

Bedankt voor jullie reacties, dat doet een mens goed. Ik ga nu maar weer vaker dan nodig de borst aanbieden en kijken of ik het terug kan draaien, Dank jullie wel!

Heel goed. Ik hoop voor je dat het lukt! Iig sterkte en vergeet niet dat als het lukt is het het dubbel en dwars waard. Het is toch iets heel moois en speciaals. Je mag trots zijn op jezelf.

Lief!

Het gaat goed, ik heb gisteren haar meerdere keren aan de borst gelegd en vandaag op het werk 2x gekolfd en ja, er komt weer meer melk uit, jippie!!! Ik ben blij dat ik doorgezet heb. Mede dankzij jullie natuurlijk, een extra zetje in de rug.