Mijn borstvoedingsverhaal, is een verhaal hoe het vooral niet moet.
Luister naar je gevoel en hou je zelf in ere.
Als ik dat had gedaan was het wel gelukt.
Al vanaf het begin was ik heel duidelijk IK zal en MOET borstvoeding geven.
Iedereen stond achter me, Toon, mijn moeder, die het eigenlijk ,maar niks vind omdat je niet kan zien wat ze binnen krijgen enzo.
Op 16 augustus was het dan zover Amber werd geboren. Nadat ze was aangekleed e.d. dacht ik nu gaan ze haar aanleggen.Nou mooi niet, Amber moest lekker gaan slapen ,bijkomen van de bevalling. Toon zei gelijk leggen jullie Amber niet aan.
Nee, zegt de kraam dat doen we straks eerst allemaal ff bijkomen, wat drinken enz. enz.ondertussen is het ruim 3 uur later en Amber wordt gehaald voor te drinken. De kraam had flesjes uitgekookt en begon amber dus Nutrilon uit Avent flesje te geven.Toon en ik gelijk Ho Ho en de borst dan? De kraam zegt dat doen we zo meteen ze moet wel voeding binnen krijgen. Ik zei gelijk ja maar dat doe je toch met een cupje of pipetje toch niet met de fles wel. Jawel, hoor zegt ze dat is ons protocol. Maak je niet druk alles komt goed.
Nou niks is minder waar. Amber werd voor de eerste keer aangelegd, maar ze deed niks, ik was natuurlijk erg onwennig mijn tepels waren ingetrokken en Amber kon ze niet pakken, als het dan toch ff lukte en er kwam niks uit werd ze gelijk erg boos.Na 20 min, zei de kraam, kom dan geven we wel bijvoeding dus zo geschiedde dat Amber al voor de 2de keer op de eerste dag flesje kreeg.
Toen de kraam weg was zei Toon tegen mij Bri, dit klopt niet ,dit gaat niet goed.Ik gelijk en wie maakt jou expert schat? Laten we maar doen wat ze zegt zij zal het wel weten ,zij is de kraam ,die weet wel wat ze doet. Toen hebben we amber weer aangelegd, maar ook toen lukte het niet echt dus wij zelf maar flesje gegeven. Want dat stond in het kraamplan.
Amber heeft de hele nacht doorgeslapen dus was best uitgerust de volgende morgen maar het aanleggen wilde weer niet lukken. Dus weer flesje gegeven. De kraam komt om 8 uur binnen er vraagt hoe is het gegaan nou wij verteld hoe het gegaan was. Maar mijn tepels bleven ingetrokken ,dus besloten we tepelhoedjes te proberen Toon naar de winkel.Nou met de tepelhoedjes leek het beter te gaan omdat die ook van Avent zijn leek het in elk geval erg op de speen. De kraam zei wel, je moet er wel snel vanaf want ze krijgen minder voeding binnen met die hoedjes. Wij vol goede moed aan de gang maar ook dit lukte niet, Amber werd zo boos en huilde zoveel van boosheid en honger. De bijvoeding uit flesje dronk ze wel goed.
Na 2 dagen verspilt te hebben heb ik tegen Toon gezegd dit werkt niet hè, ik heb niks, ze doen het niet en ik huilde. Toon vond de gang van zaken nog al vreemd en besloot de kraam erop aan te spreken. Maar die hield vol dat het zo hoorde en dat alles goed kwam, duurde ff voor dat het opgang zou komen en dat ik het borstvoedingsprotocol zou krijgen om door te lezen. Na dat gelezen te hebben had ik gelijk veel vragen want daar stond wel het cupje enzo in, dus ik vroeg waarom dan wel fles want hier staat bla bla. Ik kreeg als antwoord, ik werk altijd zo.
Inmiddels zijn we op dag 3 en nog steeds niks, Toon en ik besluiten om er voor te kiezen dat Amber geen bijvoeding meer krijgt, maar suikerwater zoals ze vroeger deden, de kraam was er niet blij mee maar wij hielden voet bij stuk. Amber was wel erg rustig en sliep nog steeds de nacht door. Zonder flesje ging het stukken beter en Amber begon toch te drinken. Ze bleef goed plassen. Maar ze werd wel erg sloom.
Dag 4 Amber werd steeds slomer ,maar dronk wel, als we het idee hadden dat ze echt niks binnen kreeg gaven we haar wel voeding, maar niet uit de fles. Later bleek dat alle moeite voor niets was geweest. Amber viel veel af ze was geboren met een gewicht van 3100 gram en woog op dag 4 nog maar 2780 terwijl het de bedoeling is dat ze rond die dag weer aankomen, is dat bij Amber niet zo. Slapen deed ze wel goed en wij waren trots kijk eens ons meisje slaapt gewoon door. Dag 5 we moeten amber zelf wakker maken voor de voeding in de ochtend dat ging niet echt goed. Na de borst was ze gelijk weer inslaap en ik begon me zorgen te maken. De kraam kwam en ik sprak haar er op aan dat Amber niet zelf kwam en dat ze al weer ruim 4 uur sliep dat was niet goed natuurlijk voor Amber, omdat ze zo licht was. Omdat ik geen vertrouwen had in de borstvoeding stelde ik voor om te gaan kolven om zo de borstvoeding goed op gang te krijgen. Nee, zei de kraam moet je niet doen een dergelijk ding is duur en je wordt er erg moe van, vreet energie, ik raad het af.Wij geloofden dat natuurlijk. Ondertussen is amber al ruim 4 uur niet wakker en besluiten we haar wakker te maken. De kraam gaat mee ,het is nu ruim half 2 om 2 uur was Amber nog niet wakker, ze lag op de commode gewoon te slapen.Ik stond erbij, Toon en de kraam er kwam geen beweging niks, de kraam raakte bijna in paniek toen er na ruim half uur beweging in kwam.
We hebben Amber aangelegd, maar gelijk weer huilen en kwaad. Ik zeg tegen Toon geef haar maar bijvoeding want volgens mij komt de borstvoeding niet op gang. De kraam was het met me eens en Amber kreeg nutrilon. Dat dronk ze gelijk op. Daarna moesten we Amber precies om de 3 uur wakker maken en als ze niet binnen een bepaalde tijd wakker werd moest ze naar het ziekenhuis. Om 6 uur moest Amber weer, de kraam was weg dus wij Amber wakker maken, we kregen haar weer niet wakker, pas na ruim een half uur. Ik was zo overstuur dat ik tegen Toon zei, ik kap er mee, ga geen borst meer geven geef maar de fles. Toon flesje gemaakt en dat ging er goed in. Ik heb toen de rest van de avond aan der bedje gezeten. Om 9 uur moesten we haar weer wakker maken en als ze niet binnen 20 min wakker was moest ze gelijk naar het ziekenhuis, na een klein haf uurtje werd ze wakker. We hebben getwijfeld of we naar het ziekenhuis zouden gaan of niet. We bleven thuis gelijk flesje gegeven en ze viel weer inslaap.
Ik heb de hele avond gehuild vond mezelf een waardeloze moeder, die niet eens de borst kon geven. Toon troostte me zoveel hij kon. Uiteindelijk vielen we inslaap we hadden de wekker om 12 uur gezet want Amber moest dan verplicht eten. We lopen om 12 uur haar kamertje op en ze was gelijk wakker. Hup flesje boertje en slapen.Die nacht kwam Amber voor het eerst om eten, Toon en ik waren kei blij en huilden van geluk.
Op dag 6 kwam mijn huis arts lang en vertelde haar wat er de afgelopen dagen gebeurd was.Die werd gelijk boos op de kraam, want hoe kon ze Amber pas na ruim 4 uur voor het eerst aanleggen en voor de eerste keer amber de fles geven. En het afraden van de borstkolf daar was ze het ook niet mee eens. Uiteindelijk zijn we erachter waarom Amber niet wakker werd.
Amber had een tekort aan voeding, waardoor ze zo moe was dat ze niet eens meer kon huilen.Als we niet hadden besloten om Amber de fles te gaan geven was het misschien wel fout afgelopen en had Amber in coma kunnen raken. Omdat Amber pas 4 uur na de bevalling was aangelegd was mijn borstvoeding niet goed op gang gekomen. Ook het geven van het flesje heeft niet veel goed gedaan. En 7 keer per dag bijvoeding ook niet.
Al met al hadden we nog 3 dagen te gaan, in die 3 dagen kwam Amber goed aan en toen de kraam weg was, zat ze 10 gram boven geboorte gewicht.Ik heb geen fijne herinneringen aan de kraamtijd. Maar ik heb een pracht van een meisje, die nu al ruim 15 maanden is en de laatste keer op het consultatiebureau ruim 10 kilo woog.
Ik weet dat dit geen leuk verhaal is, maar ik wil hiermee voorkomen dat andere aanstaande moeders dezelfde fouten maken als ik. Als ik en Toon gelijk op ons gevoel af waren gegaan en niet ons niet laten overrompelen door de kraam was het zeker gelukt.
Brigitte