Borstvoeding en slapen: Update: t gaat super!

Nou dit is al mn 2e topic terwijl Amy morgen pas 3 week is Maar ik moet echt even weten of dit normaal is!
Amy is zoals jullie weten 10 dagen ‘te vroeg’ geboren. Sylvie was 1 week en 5 dagen ‘te laat’.
Sylvie was vanaf de 2e week al veel wakker overdag en lag al veel in de box enzo.
Amy is morgen 3 week en slaapt nog steeds van voeding tot voeding! Overdag EN 's nachts! Is dit normaal voor een te vroeg geboren baby dat ze zo lang overdag blijven slapen? Want wij zouden wel graag langere nachten willen hebben en die krijg je zodra ze overdag wat meer wakker zijn natuurlijk… En sowieso vind ik het zo ongezellig dat ik mijn meisje van morgen alweer 3 weekjes maar zo weinig zie!! Zo gaat de tijd echt aan je voorbij…

En dan met de borstvoeding… De eerste dagen ging het echt perfect. Er zat steeds 3 uur tussen en op een gegeven moment zelfs 4 uur overdag EN 's nachts! Maar dat bleef maar bij 1 dag en nacht helaas…
En nu op dit moment gaat het zo ontzettend rommelig!
Ik weet dat er zo vroeg nog geen regelmaat in hoeft te zitten en ik vind het ook niet erg dat we nog geen vast ritme hebben. Maar wat ik wel vervelend vind is dat Amy om de 2/3 dagen ineens een dag heeft dat ze na elke 2 uur eten wil. Ze is dan op geen enkele andere manier stil te krijgen, ze wil echt eten. Maar om de 2 uur is echt vaak en op het laatst erg vermoeiend… Ik weet dat er zoiets is als regeldagen en clusteren… Maar elke 2/3 dagen en dan de hele dag door???
Als ze zo’n dag heeft dat ze om de 2 uur wil eten dan neemt ze ook maar 1 borst ipv 2 en drinkt ze 10 minuutjes terwijl ze normaal een half uur drinkt en 2 borsten neemt… Wat ik ook probeer, ik krijg haar niet meer aan de 2e borst… Ik vind het zo gek en word er ook erg onzeker van en vooral erg moe!

Groetjes Hanna, trotse mama van Sylvie en Amy

Gewijzigd door - goudvisje20 op 26 Oct 2011 12:06:18

Gewijzigd door - goudvisje20 op 28 Oct 2011 10:23:47

Gewijzigd door - goudvisje20 op 29 Oct 2011 12:09:18

Ik denk dat Sylvie een erg wakkere baby was. Anouk sliep rond 3 weken ook nog redelijk veel, maar die was ook ruim 3 weken te vroeg. Merel sliep nog heel lang van voeding naar voeding, maar die slaapt nu nog steeds best veel. Dus ik denk niet dat je daar veel aan hebt… Maar volgens mij is het wel vrij normaal dat ze op deze leeftijd nog van voeding tot voeding slaapt.

Vwb de voeding. Ik heb bij Anouk altijd geprobeerd om er 2 en half uur tussen te laten zitten. Ik gaf ook bv. Zeker omdat je aangeeft dat ze na 2 uur maar aan 1 borst drinkt en korter, denk ik dat ze misschien meer behoefte heeft aan jou aanwezigheid dan echt aan voeding. Omdat ze maar zo kort drinkt, snap ik wel dat ze na twee uur alweer trek begint te krijgen.

Groetjes Natasja

Rekken lukt dus niet… Ze krijst of ze jaren geen eten heeft gehad en neemt geen genoegen met pink of speen… Geen geduld hier hoor Ik leg haar sowieso altijd direct aan als ze echt wil eten…
Ook maak ik haar overdag wakker voor voeding als ze zelf niet na 3 uur komt…

Hier sliep H. de eerste weken ook van voeding tot voeding.
Dat is vrij normaal hoor.

Mijn vriendin geeft bv en haar dochter is nu bijna 2 maanden en rommelt ook wat af met de tijden… Zij geeft nog steeds elke 3 (soms om de 2) uur een voeding.

Jenthe sliep de eerste 4 weken ook van voeding tot voeding en pas vanaf dat ze 7 weken was kwam er wat regelmaat in haar voedingen. Haar regeldagen en het clusteren leek ook dagen te duren.

Mij werd vertelt dat Jenthe nog erg moest wennen aan het op de wereld zijn en daarom troost wilde bij mij. Ook de drukte van haar broer en het bezoek moest ze verwerken en dat deed ze het liefst aan de borst.
Ik kan me zo voorstellen dat als je 10 dagen eerder ter wereld komt dat je dan ook wat meer bij mama wil liggen…
Ik heb het zo gelaten, hoe vermoeiend ook. Je kan er niets aan doen! Het komt goed, echt waar, maar het kost even tijd meid!

Ik denk ook dat sylvie erg wakker was. Noa sliep de eerste 3 maanden van voeding tot voeding dat is echt een slaapkop. Is idd niet zo gezellig maar ja als ze het nodig hebben. De langere nachten hadden hier trouwens niets te maken met het wakkerder zijn overdag. Ze sliep al lang en breed door toen ze overdag ook nog van voeding tot voeding sliep.En Noa was maar 3 dagen te vroeg.
Wat betreft die voeding zou ik me nu nog niet zo druk maken.
Ze is idd nog maar 2 weken dus dan moet ze toch gewoon op verzoek voeding kunnen krijgen. Ik zou haar voorlopig gewoon lekker haar eigen ding laten doen en dat ritme komt dan vanzelf wel. Hier idd net als bij marmama pas ritme vanaf een week of 7. Echt niets om je onzeker over te voelen. En tja die vermoeidheid is erg vervelend maar wat mij wel hielp is om de bv gewoon prioriteit nr 1 te maken en daar mijn dag op af te stellen. Was ik bv erg moe, dan ging ik extra rusten, of vroeg naar bed. Ook al was het huis dan niet zo aan kant.Blijf goed voor jezelf zorgen, op tijd naar bed goed eten en elke dag ff een momentje voor jezelf is echt noodzakelijk.

Groetjes Ramona

Nou Amy veranderd wel erg snel, net of ze mn topic mee heeft gelezen
Maar nu hebben we weer een ander probleem…
De afgelopen 2 nachten kwam Amy keurig om de 4 uur voor voeding. Haar schema is dan tussen 23.00-00.00 uur laatste fles, dan tussen 3.00 en 4.00 uur en dan 's ochtends weer tussen 7.00-8.00 uur. Elke keer precies 4 uur er tussen en soms zelfs 4,5!
Prachtig natuurlijk, maar nu is ze de afgelopen 2 nachten steeds klaarwakker na de voeding! Ze heeft nergens last van, geen krampjes of wat ook, maar is gewoon klaarwakker… Zodat ik zelf pas 1,5-2 uur later weer kan gaan slapen
Ik krijg haar ook echt met geen mogelijkheid in slaap, want ze is dan gewoon echt niet moe Dit is eerder nooit zo geweest, ze viel altijd meteen tijdens de borstvoeding in slaap…
Dus met voedingen gaat het wel perfect 's nachts maar toch krijg ik mn slaap dus niet!

En nu het probleem… Dit doet ze overdag! Vannacht had ze 12 uur gedronken en toen 4 uur. Uiteindelijk lag ze na die voeding kwart voor 6!! weer op bed… Mijn vriend ging met Sylvie (die 7 uur wakker is 's ochtends) naar beneden en ik bleef lekker slapen. Tot ik wakker werd en op de klok keek en het was kwart voor 9! Ik heb toen Amy wakker gemaakt en 9 uur eten gegeven… Maar er zat toen dus 5 uur! tussen de voedingen. Hier hebben we 's ochtends natuurlijk niet veel aan, we hebben liever dat ze bijv van 00.00 tot 5.00 uur slaapt! Want 's ochtends is Sylvie 7 uur wakker, dus hebben we er niks aan dat Amy dan lang slaapt…

Maar nu mijn vraag… Amy word de laatste dagen overdag niet altijd zelf wakker voor voeding… Als ik haar laat slapen zit er 4 uur tussen als ik haar wakker maak, dus als ik haar laat slapen wie weet hoe lang er dan tussen zit?!
Eerst voedde ik op verzoek want ze kwam zelf steeds om de 2-3 uur. Nu moet ik haar dus best vaak wakker maken als ik 3 uur aan houd…
Als ik haar wakker maak heb ik wel het idee dat ze minder goed drinkt en ze komt sowieso na de voeding heel moeilijk weer in slaap. Ik moet haar dan echt in slaap wiegen of sussen…
Dus ik zit echt even met een dilemma… Wat zouden jullie doen? Wel of niet overdag wakker maken voor voeding? En als ik haar wel wakker moet maken, om de hoeveel uur dan?
En als ik haar overdag niet meer wakker maak voor voeding, komt ze 's nachts dan niet vaker? Daar ben ik namelijk bang voor…
Help, help!!

Lastig… Ieder kind is anders. Omdat ze 's-nachts klaar wakker is, zou ik zeggen: overdag wakker maken. Maar dan misschien iets eerder zodat ze eerst wakker kan worden en dan goed drinkt. Dus als jij wilt dat ze na 3 uur weer drinkt, na 2 uur slaap wakker maken. Ik zou er overdag sowiezo nog niet langer dan 4 uur tussen laten zitten, gezien haar leeftijd. Het lijkt erop dat ze het dag- en nachtritme nog niet helemaal door heeft. Of ze denkt dat ze in Sidney woont.

Groetjes Natasja

Ik zou ivm de nachten ook wakker maken, hier laat ik gewoon doorslapen, ik wek nooit om te voeden maar de nachten zijn hier niet slecht. En eerst de luier verschonen voordat je gaat voeden, Binkie wordt daar hier altijd goed wakker van
groetjes,
Wendy

Heb het vandaag verder maar op zijn beloop gelaten en eigenlijk is dat toch beter Ze kwam na de voeding van 9 uur om 1 uur weer, maar daarna om 4 uur en toen weer om 6 uur Gaat dus toch wel goed zonder wakker maken
Nu maar hopen dat ze snel de dagen en nachten om draait. Ze is vanmorgen na de voeding van 9 uur wakker geweest tot ongeveer 11.30 en vanmiddag is ze ook nog 1,5 uur wakker geweest. Nu slaapt ze sinds half 7 weer als een baksteen, dus hoop dat ze vanavond nog even wakker is zodat ze vannacht WEL doorslaapt na de voeding -

Het gaat wel de goede kant op zo te horen!

En met bv weet je gewoon niet wat ze binnen krijgen, Jenthe dronk eigenlijk tot ze net aan genoeg had waardoor ze 2 uur later weer wilde… Dat is 's nachts niet te doen hoor!
Wij mochten haar toen een fles geven, met afgekolfde melk. Het ging gelijk een stuk beter in de nacht!

Nu moet ik zeggen dat Jenthe dan ook een vreetmonster is, ze drinkt en eet gewoon erg veel. deed ze toen ook al, en tja, daar had ik na 3 maanden gewoon niet genoeg bv voor, dus toen noodgedwongen overgegaan op flesvoeding. Ze wilde ook niet meer bij me drinken, dus dan houd het op.

Ik zou het gewoon even op z’n beloop laten. Kijk het een paar dagen aan hoe het gaat als ze haar eigen ritme mag bepalen. Vaak drinken ze dan wel beter. Steeds wakker maken kan juist ook weer tot gevolg hebben dat ze juist niet gaan doorslapen.

Groetjes Ramona

@Marmama: Ik heb dat vaker gehoord dat baby’s 's nachts beter slapen op een fles afgekolfde melk maar waarom dan? Er zit in dat flesje afgekolfde melk toch precies hetzelfde als wat er in je borst zit?

@Ramona: Daar was ik inderdaad zelf ook bang voor!

Nou de dag is gister zo verder gegaan: 8 uur heeft ze weer eten gehad, toen is ze de hele tijd wakker gebleven tot half 11 de laatste voeding. Toen ging ze eindelijk eens een keer wel meteen slapen! Dus ik lag 11 uur in bed en we sliepen half 12
Toen kwam ze kwart voor 3 en is ze helaas weer wakker gebleven tot kwart over 4. Maar goed gelukkig was het dit keer dus maar 1 keer.
Toen kwam ze 8 uur weer maar ja daar hebben we niet veel aan want Sylvie is elke ochtend stipt 7 uur weer wakker
Maar goed als de nachten zo gaan ben ik allang blij

quote:
@Marmama: Ik heb dat vaker gehoord dat baby's 's nachts beter slapen op een fles afgekolfde melk maar waarom dan? Er zit in dat flesje afgekolfde melk toch precies hetzelfde als wat er in je borst zit?

Ja dat klopt wel, maar je weet natuurlijk nooit precies wat ze aan de borst binnenkrijgt. Misschien krijgt ze uit de fles wel meer dan aan de borst. Aan de borst moet ze ook meer moeite doen om er voeding uit te krijgen dan uit de fles.

Groetjes Natasja

Hmm is dat voor ons misschien ook een idee om eens te proberen? Zitten daar verder geen nadelen aan?

Vanaf hoeveel week sliepen jullie kindjes ongeveer van 12 tot 6 ofzo?
Amy doet het op zich al heel goed, maar zou nog graag die nachtvoeding er uit willen haha

@kringeldingetje: dat bedoelde ik idd, dat je niet weet hoeveel ze binnen krijgen.

Jenthe was een beetje lui aan de borst, ze wilde niet meer moeite doen dan nodig was, dus dronk ze net genoeg zodat ze geen hongergevoel meer had. Met als resultaat dat ze dus om de anderhalf uur aan de borst wilde! Dat trekt geen mens natuurlijk, dus gaven we haar om 23.00 uur een fles van 120 ml, ze was toen 5 weken.
Je mag sowieso beginnen met het oefenen van de fles als ze 2 weken zijn werd mij verteld.
Ze kreeg echt alleen die fles om 23.00 uur en sliep dan door tot 4.00 uur, dan kreeg ze weer de borst en sliep ze weer 7.00 uur.

Als je twijfelt kan je altijd het cb even bellen wat te doen.

Of er nadelen aan zitten? Misschien dat Amy de fles makkelijk gaat vinden en niet meer uit de borst wil. Maar ik denk dat dat met één fles per dag niet gaat gebeuren. Ik denk dat je het gewoon moet proberen.

Vwb het doorslapen van 12 tot 6: toen hier de krampjes met een week of 8/10 ophielden, sliep Anouk wel wat langer, maar ik weet niet meer of dat al 6 uur was. Ik gaf trouwens de late voeding altijd rond een uur of 11. Misschien als je de late voeding met de fles geeft, kan ze er wat langer op teren.

Groetjes Natasja

Mij is juist verteld dat je de eerste 6 weken beter geen fles kan geven ivm kans op tepel speenverwarring. Volgens mij ging noa met een week of 4 door van 23.00 uur tot 7 uur. Maar dat is echt een slaapkop.
Maar die nachten die jij beschrijft is wel minder. Misschien dat je na de een na laatste voeding zelf alvast op tijd naar bed kan gaan? Dan kan je vriend toch bij Amy blijven als die nog niet wil slapen? En de andere dag andersom? En toch ff proberen om te gaan liggen als je de mazzel hebt dat Amy en Sylvie allebei slapen of als papa even op de kleintjes let?

zGroetjes Ramona

Hier is verteld dat we vanaf 4 weken sowieso met een flesje moeten beginnen omdat je anders kans hebt dat als je te lang wacht dat ze dan de fles helemaal niet wil. En als je dan noodgedwongen moet stoppen met bv heb je een probleem. Of als iemand moet oppassen en je melk hebt gekolfd…

Maar goed, Amy haar eigen ritme laten bepalen is precies wat ze nodig heeft!
Gister ook haar eigen gang laten gaan. Na de voeding van 3 uur 's nachts kwam ze 8 uur weer. Daarna 13.00, 16.30, 20.00, 22.00 en als laatste om 23.30. Dus zaten we alsnog op 7 voedingen 'S avonds gaat ze dus clusteren en dat werkt! Ze kwam na de voeding van 23.30 pas om 4.30 weer!! En daarna vanmorgen om 9.00! (En tot onze grote verbazing werd Sylvie vandaag pas 8.30 wakker!! )
Maar het enige probleem is dat mevrouw niet meteen na de voedingen weer in slaapt valt… Ze doet het dus perfect met drinken, maar slapen gaat nog steeds niet zoals we zouden willen
Na de voeding van 23.30 sliep ik zelf 00.30 en na de voeding van 4.30 sliep ik zelf pas 6.15 weer!

Het probleem is, na elke voeding overdag blijft ze nu ook steeds een uurtje wakker ofzo maar ze heeft ergens last van… Het zijn geen krampjes want ze krijst niet, overstrekt niet en laat geen winden enzo.
Maar ze maait heel wild met haar armpjes om zich heen en trapt met haar beentjes en ze moppert. Ze krabt mij ook steeds als ze dit doet.
Als je haar zo ziet zou je zeggen dat er een boertje dwars zit, maar ook als ze een boertje heeft gelaten gaat ze nog even door met dit gedrag. Dan is ze even rustig, dan word ze weer druk, dan weer rustig, dan weer druk en dit gaat zo dus wel een uur door…
Ik heb zelf het idee dat ze last heeft van het spugen, want ze spuugt wel 4/5 keer na de voeding. Niet overdreven veel, maar soms wel aardig wat. Soms is het ook best dik en andere keer weer heel dun…
Wat denken jullie? En wat zou je hier aan kunnen doen zodat ze gewoon rustig kan gaan slapen na de voeding? (Vooral 's nachts! )

Gewijzigd door - goudvisje20 op 28 Oct 2011 10:30:09

Hier bleek het spugen wel door krampjes te komen. sinds ik haar infacol heb gegeven spuugt ze niet meer.
Ik weet niet waar ze in slaapt? Mischien is een inbakerzak een optie tegen dat maaien met haar handjes? Rens deed dat ook altijd heel erg, bij hem was inbakeren niet nodig maar die moest wel altijd z’n armpjes naast z’n lijf en dan de deken heel strak om hem heen want anders ging hij echt niet slapen.

Groetjes Ramona