Ik heb beide kinderen BV gegeven, onze Evianne 4,5 maanden, die wilde toen zelf niet meer. Tja en door mijn werk( stress) en alles liep toen de bv ook snel terug. Zeker bij een eerste wel onzekerheid of je genoeg hebt, wanneer en waar aanleggen ( publieke plaatsen bv) Zo zei het ziekenhuis elke 3 uur en mijn kraamhulp zei voeden op vraag. Voeden op vraag voelde ik me het prettigste bij, dus dat heb ik toen ook gedaan. Ik vond overigens wel, dat het ziekenhuis er weinig aandacht aan schonk, ze deden het wel, maar hadden niet echt het geduld ( tijd ) om het je rustig te leren, gelukkig mocht ik na 1 dag naar huis ook en leerde erg veel van me kraamhulp zoals een aantal houdingen, trucjes, maar ook om er wat zekerder over te zijn en dat niet elk huiltje honger betekende.
BV wel of niet waar me vrienden en of familie bij waren, allemaal vragen waar ik eigenlijk niet bij stil had gestaan nog, maar wel mee werd geconfronteerd. Evianne was nl een echte tutter, kon er wel 45 min of langer over doen, tja ook niet tof als je visite beneden hebt zitten.
Jessin heb ik ruim een jaar gevoed, een echte man, wilde niks maar dan ook niks anders. Was ik er niet, dronk hij ook niet. Ook niet afgekolfd uit een flesje of waar dan ook uit.
Je wilt het beste voor je kindje, maar je kan moeilijker controlleren of je kindje wel genoeg drinkt dan met flesvoeding. Bij een vraag van bv Consultatieburo hoeveel hij/ zei drinkt kun je alleen maar een aantal voedingen aangeven, maar geen cc`s .
Zeker ook voeden op vraag zorgt ervoor dat je die eerste tijd voorturend aanwezig bent voor je kleintje zowel dag als nacht en dit kan een hele opgave zijn, zeker ook als je al een ouder kindje hebt waardoor je minder tussendoor kunt gaan rusten.
Zo kwetbaar, zo klein en nog niks kunnen aangeven, als je kindje huilt, je legt het aan en hij/zij huilt dan of erna nog. Heb ik genoeg gevoed, is het wel goede melk enz enz was het eerste wat ik dacht. Terwijl het net zo goed een vieze broek had kunnen zijn of even een huilmomentje. Je weet het niet en dat maakt je zowiezo onzeker maar omdat je zelf voed en er minder zicht op hebt ( hoeveelheden en grondstoffen ) is dit het eerste waar je aan denkt. Ook mensen die zich ermee bemoeien kunnen je onzeker maken, leuk iemand die zegt, “moet ie niet nog wat drinken ???” Goedbedoeld misschien, maar ik werd er woest van omdat ik me dan weer ging afvragen of ik het wel goed gedaan had of genoeg voeding had gehad. Ik denk dat als het om je kleintje gaat je zowiezo erg kwetsbaar bent, zeker in het begin, je wilt gewoon alles goed doen voor je kindje. Niet alleen waar het bv aangaat.
Ik ben blij en vond het ook een hele eer, dit voor mijn beide kinderen te doen. Ineens deelde ik immers me kindje met de hele wereld, daar waar het voorheen nog lekker alleen in mijn buik zat. Maar de borstvoeding was nog steeds iets wat mijn kindje en ik met niemand anders deelden,dat kon alleen ik doen, een moment voor ons alleen waar ik altijd bijzonder van genoten heb.

Gewijzigd door - Asje op 07 Mar 2007 23:30:58