Borstvoeding en kolven

Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag liep ik tegen een probleem aan.
's ochtends hadden manlief en ik besloten om Jayson naar opa en oma te brengen voor de middag. Even een middag voor ons zelf, ik geld uit geven in de stad, manlief aan het werk in de tuin.
Voor het geval dat ik wat later bij mn schoonouders zou zijn. wilde ik een fles gekolfde melk meegeven. Nou was het zo in de kraamtijd dat ik na de voeding nog even ging kolven en dat ik dan nog voldoende voeding voor in de vriezer zeg maar.
Maar nu kwam er met PIJN en moeite 80 ml!!
Ik denk dat mijn lichaam nu op Jayson is afgestemd, maar wanneer moet ik dan kolven om een extraatje in de vriezer op te bouwen???

Moeder van Jayson (30-06-08)

Als kolven niet meer goed lukt, kun je bij je huisarts om een neusspray vragen die ervoor zorgt dat de toeschietreflex op gang komt. Syntocinon heet die neusspray en het is gemaakt speciaal voor vrouwen bij wie de borstvoeding of het kolven niet goed verloopt. De spray bevat het hormoon oxytocine. Dat wordt normaal gezien zelf door het lichaam aangemaakt om de toeschietreflex op gang te brengen.

Ik kreeg er destijds zonder die neusspray met pijn en moeite 30ml uit en met die neusspray met gemak 100ml. Pufje in elk neusgat, paar minuutjes wachten en kolven maar!

Echt super!

Groetekes, Sje

hoi,
toen ik voor mijn eerste kindje een extraatje wilde opbouwen kwam er in het begin ook niet zo veel melk uit. Ik ben toen begonnen met tussen de voedingen door beetjes af te kolven. Je doet dan net of er een regeldag is. Je lichaam gaat dan vanzelf iets meer melk produceren. Later kan je dan nadat je baby klaar is met drinken een grotere hoeveelheid nakolven. Ikzelf ben geen grote fan van sprayen e.d. Bij mij hielp het ook erg om aan mijn hongerige / huilende baby te denken. De reflex kwam bij mij ook alleen als het rustig om me heen was.
succes
as

Ik heb een tijdlang de late voeding nog gekolfd. Toen onze meiden met een maand of 3-4 van de late voeding af waren zat ik toch elke avond rond elven nog te kolven om een voorraadje op te bouwen. Maar wel met die neusspray anders kwam er nagenoeg niks. De standaard trucjes (foto van je kindje, geluid van je huilende kindje, etc.) hielpen niks. En ik maar denken dat ik daardoor een slechte moeder was…

Groetekes, Sje

Bij mij ging het kolven redelijk. Had zelf wel het idee dat er niet evenveel uit kwam als wanneer Anna er zelf aan dronk. Kan waarschijnlijk ook komen omdat er ongeveer 20% in de borst blijft zitten.

Als ik toen wist van die spray had ik die misschien wel gebruikt. Misschien iets voor later!

Hoi,

Kolven doe je het beste bij de voeding waarbij jij het gevoel hebt dat je veel hebt. bij de meeste vrouwen is dat bij de ochtend voeding als de nacht eraf is. en bij ook een groot aantal vrouwen na de middag.

Ook de neusspray schijnt heel goed te werken. Of even bellen met de lactatiekundige van het cb.

Groetjes

lon106

Hoi allemaal,

Ik ben begonnen met af en toe na een voeding wat te kolven, om het zo op te bouwen. Het gaat al wel iets beter, vooral als ik Jayson naast me heb liggen.

Thanx voor de tips!

Moeder van Jayson (30-06-08)