Borstvoeding afbouwen

Heb na veel nadenken besloten om de borstvoeding af te gaan bouwen.
Ik wil niet helemaal stoppen, maar graag 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding geven.
Voor de rest dan flesvoeding.

Nou heb ik al een beetje op internet gekeken naar hoe je precies moet afbouwen.
Liefst 1 voeding per week laten vallen.

Maar wat ik wel fijn zou vinden is om ervaringen te horen van mensen die dat ook afgebouwd hebben (tsja, ze kunnen op internet zoveel zeggen maar in praktijk wil dat nog weleens anders gaan )

Bedankt alvast!!!

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Hoi Bieb,

Wat jammer dat je zo snel al gedeeltelijk af wilt gaan bouwen, maar je zult er inderdaad wel heel lang en goed overnagedacht hebben. Dus gewoon doen wat je gevoel je nu zegt.

Hou er rekening mee, dat als je eenmaal af begint te bouwen het ook te snel kan gaan en je niet eens die ochtend- en avondvoeding overhoudt. En dat zou een grote teleurstelling kunnen zijn als je daarop gerekend had om die voedingen te kunnen blijven doen.

Ik heb allebei mijn dametjes een half jaar volledige borstvoeding gegeven en toen ik af wilde bouwen naar alleen ochtend- en avondvoeding gaf mijn lichaam er volledig de brui aan. Zodra ik 1 borstvoeding over ging zetten naar flesvoeding, liep de rest van de voedingen heel snel terug. Ik heb niet eens stuwingen gehad bij het afbouwen. Kon er zelfs na de ochtendvoeding (nou, en dan zitten je borsten toch aardig vol) zo nog 100ml. Nutrilon achteraan gooien.

Duidelijk dus dat mijn lichaam het echt helemaal opgaf. Het was blijkbaar alles of niets.

Ik kan je dus helaas geen andere positievere ervaringen laten weten, maar ik wilde in elk geval laten weten dat je er rekening mee moet houden dat de mogelijkheid bestaat dat je zelfs die ochtend- en avondvoeding niet eens meer kunt blijven doen omdat de melkproduktie te snel achteruit kan lopen.

Ik hoop heel erg dat het jou wel gegund is, want het blijven hele gezellige momenten met je kleine mop.

Veel succes met het afbouwen en hou ons op de hoogte hoe het verloopt.

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

De voorgaande reaktie had wel van mij kunnen zijn.

Jammer dat je stopt, ik hoop dat je het zeker weet (hier roep ik al een maand dat ik stoppen ga, maar ik geef nog steeds, want ik wil deze laatste keer en enige keer dat ik dit prachtigs voor Lis kan doen, toch niet zonder gevecht opgeven), als je twijfelt, doe het dan nog even niet.

Ik heb dezelfde ervaring, wilde ook alleen de ochtend en de middag geven, maar met twee weken na het vervallen van de eerste voeding was het helaas al over,

1 voeding per week laten vervallen is inderdaad het aanbevolen. Je hebt Kaya echter al eerder kunstvoeding gegeven toch? dus je weet hoe ze daar op reageert en als dat in orde is, hoef je het daarvoor niet langzamer te doen. Wel voor jezelf om te voorkomen dat je een borstontsteking krijgt, maar dat is iets dat je op gevoel moet doen. Ook hier geldt: bij twijfel niet sneller doen, doe het dan op de aanbevolen manier van 1x per week.

Vergeet je niet een foto te maken van de laatste borstvoeding!

Ik had wel verwacht dat jullie me zouden “waarschuwen” en dat geeft ook niet.
Ik heb er echt goed over nagedacht.
En vannacht…pfff…het zal wel zwak klinken maar ik had echt zoiets van: ik ben blij als Peter haar eens kan voeden 's nachts
Dat ik gewoon van mijn part 1x per week een nachtje kan doorslapen ofzo.
Heb nu al 4 weken nachten van 2 uur slapen…wakker om te voeden en dan nog 2 a 3 uurtjes slapen (met een beetje geluk)
En dat gaat me eerlijk gezegd enorm opbreken inmiddels
Met Stephan was het destijds anders, dat was onze eerste. Nu heb ik er nog een kleutertje bij (wat overigens erg gezellig is hoor!! )

Maar goed, ik was even vergeten/had er niet bij stil gestaan dat de borstvoeding weleens helemaaaaaaaal zou kunnen teruglopen als ik af ga bouwen.
Dat zou ik wel jammer vinden
Maar dat risico neem ik dan maar…

In ieder geval erg bedankt voor de reakties!

Groetjes Bianca, mamma van [url=“http://www.stephanveenhuizen.kleutersite.nl/”] Stephan /url en Kaya (19-11-2005)

Alles is gezegd, wil alleen even zeggen dat ik het heel jammer vind, het is zoooo leuk!!
Kon ik het maar van je overnemen, ik mis het nog elke dag

Groetjes Nathalie & Co

Ik mis het ook nog elke dag! Zaterdag waren we bij een vriendin op kraambezoek en die zat ook te voeden. Kan ik helemaal jaloers van worden!

Bouw inderdaad niet alleen voor Kaya, maar ook voor jezelf rustig af, met het oog op stuwing en borstontsteking. Zeker met deze wintertemperaturen.

Groetekes, Sje (mama van Marleen en Ilse)

Effe vraagje Bieb, kun je niet 1 flesje afkolven dan voor s`nachts ? Ik herken het wel op dit moment, die rottige nachten en ben er zo nu en dan ook goed gaar van. Helaas blijft Jessin de fles weigeren anders was ik gaan kolven denk ik. Maar goed meid, je moet datgene doen waar jij je ook beter bij voelt. Succes !

Tja Bieb alle goede raad en adviezen zijn hierboven al beschreven.
Maar ook mijn ervaring is met afbouwen dat als je eenmaal begint dat het heel snel kan gaan.

Cas heeft nooit de fles (met afgekolfde melk) geweigerd, maar nu ik na een jaar borstvoeding geven heb besloten om te stoppen weigerd meneer dus de fles met gewone melk.

Met kolven komt er echt niets meer uit dus daar ben ik meegestopt. Cas krijgt als ik werk alleen 's morgens en 's avonds borstvoeding en bij de oppas of bij pappa krijgt hij dan 's middags gewonen melk maar dat weigerd hij dus. Als ik thuis ben dan krijgt hij 's middags toch nog borst (kan er gewoon niet mee stoppen)!
Gisteravond ging ik dus weg en Cas weigerde 's avonds de fles bij Denn. Met als gevolg dat meneer dus om half 11 nog op zat. Om 11 uur heb ik hem een borst gegeven en toen heeft hij de hele nacht geslapen!!!

Groetjes van Jolanda, mamma van Lisa (25-08-'02) & Cas (02-12-'04).

Zelf heb ik eigelijk wijnig ervaring met afbouwen. Vanaf dag 1 wilden patrick niet aan de borst. Vond ik ontzettend jammer. Ik heb het iedere voeding iedere dag weer geporbeerd voor twee maanden lang. Maar het wilden niet dus moest ik kolven. Dan kan ik niet echt zeggen dat je de ervaring memaakt van het borstvoeding geven. Maar ook toen ik daarmee ging afbouwen moest het wel omdat de borstvoeding met grote vlagen afnam ondanks het kolven. Het is toen eigelijk erg snel gegaan binnen een paar weken was patrick volledig aan de fles voeding.

Ik kan je keuze erg goed begrijpen en wil je eigelijk alleen maar succes wensen.

veel liefs mignon

quote:
Ik kan je keuze erg goed begrijpen

Da’s ook wel prettig om te horen

P.S.
Jolanda, wat een lekker eigenwijs manneke dat hij net zo lang wakker blijft totdat hij bij mamma kan drinken (maar snap dat het voor jou niet echt handig is hoor, dat hij de fles weigert!)

Nou, ik ben dus de 20-ste begonnen met afbouwen.

Eerst netjes 1 voeding, maar al vrij snel meer (tsja, ik behoor niet tot de meest geduldige soort en het ging op zich goed dat afbouwen dus ja, waarom dan niet…)

Het komt erop neer dat ik het eerst wel even merkte (stuwing!) maar inderdaad liep de bv al vrij snel terug.
Gisteren, 26 december, is de eerste dag geweest dat ik helemaal geen bv heb gegeven.
In 5 dagen helemaal afgebouwd dus, van full-time borstvoeding naar full-time flesvoeding.
En het bevalt me eigenlijk goed

Maar zoals ik al eerder zei: ik ben enorm gelukkig dat ik haar een volle maand borstvoeding heb kunnen geven!
Had het niet willen missen

Gewijzigd door - Bieb op 27 Dec 2005 22:44:14

Oh je stop helemaal dus?
Ik dacht dat je nog de ochtend en avond wilde proberen te blijven geven?

Nou ja als jij en Kaya je hier prettig bij voelen is het goed!!

Groetjes Nathalie & Co

Ik weet het.
Maar ik voel me hier inderdaad beter bij…

'T klinkt ongetwijfeld “zwak” maar ik ben zooooo moe en het is hier nogal hectisch met een hongaarse logee en met de verhuizing…
Ik trek het zo veel beter en ik denk dat Kaya dat ook wel merkt…

Gewijzigd door - Bieb op 27 Dec 2005 22:50:14

Ik voel met ten opzichte van Kaya eigenlijk schuldiger als ik haar borstvoeding geef met tegenzin dan wanneer ik (zoals nu) stop met de borstvoeding…

Ik kan niet over het geven van borstvoeding meepraten.
daar heb ik nooit wat voor gevoelt, dus ben er ook niet aan begonnen.

Maar als jij je hier lekkerder bij voelt heb je denk ik de goeie keus gemaakt.

Groetjes Marianne Mama Van Ruben.