Borst flesvoeding

Ben over een paar weken uitgerekend. Nu wil ik eerst borstvoeding geven, maar weet even niet meer hoe het allemaal precies zit.

1. hoeveel keer borstvoeding geef je ongeveer bij een pasgeborene? Ik weet dat je hem continue aankan leggen, maar als je gem. kijkt.
  2. Kan je na een week een voeding kolven, zodat iemand anders snacht 1 voeding kan geven of lukt dat niet omdat je borsten dan te vol zitten?
  3. als je gaat kolven dan krijgt je kind dat uit een fles, kan hij dan niet in verwarring komen met de fles en de borst.

Ben alles even kwijt, is ook alweer een tijd geleden.

Bij borstvoeding geldt: voeden op verzoek. Volgens mij waren het in het begin 7 , hooguit 8 voedingen per 24 uur.

Ik zou niet in de eerste week al gaan kolven. Je moet in de eerste weken tepel-speen-verwarring voorkomen. Als je in de eerste week al moedermelk via de fles gaat geven, loop je het risico dat je kindje de borst niet meer neemt.

In de tijd dat ik zwanger was, gold “eerste 6 weken geen fopspenen of voeding via de fles”, maar volgens mij is dat inmiddels gewijzigd in “als het kindje de borst heel goed pakt, dan mag evt. met een speen gewerkt worden”.

Dat is ook meteen het antwoord op je derde vraag.

Groetekes, Sje

Bedankt voor je antwoord Sje. Nog een vraagje.

We hebben een ledikant, maar ik wil de kleine eerst op de kamer houden. Mag je een kind ook in de kinderwagen in de slaapkamer zetten. Ik heb gehoord dat een kind niet in de kinderwagen snachts mag slapen, maar weet niet waarom niet en of het waar is!

Alvast bedankt

quote:
Bij borstvoeding geldt: voeden op verzoek. Volgens mij waren het in het begin 7 , hooguit 8 voedingen per 24 uur.

Ik zou niet in de eerste week al gaan kolven. Je moet in de eerste weken tepel-speen-verwarring voorkomen. Als je in de eerste week al moedermelk via de fles gaat geven, loop je het risico dat je kindje de borst niet meer neemt.

In de tijd dat ik zwanger was, gold “eerste 6 weken geen fopspenen of voeding via de fles”, maar volgens mij is dat inmiddels gewijzigd in “als het kindje de borst heel goed pakt, dan mag evt. met een speen gewerkt worden”.

Dat is ook meteen het antwoord op je derde vraag.

Groetekes, Sje

hoi
ik ben ook begonnen met borstvoeding. idd gemiddeld 7 voedingen. maar de eerste dag/dagen kom je vaak op 8… Kindje moet wennen en drinkt niet zoveel in 1 x.
Ik heb na 6 dagen voor t eerst een flesje gegeven. Sam dronk wel vanaf de eerste dag erg goed aan de borst, dus ik was niet beng voor de “tepel-speen verwarring”. hij pakte het flesje ook goed.
en over die nacht voeding… het is nniet handig om de nacht voeding door een ander te laten geven. mijn ervaring is dat er dan echt te lang tussen de avond en ochtend voeding zit en bij mij ging dat te veelpijn doen. het risico is ook dat je voeding dan sneller terug loopt…
maar ik kon met al deze vragen ook heel goed bij mijn kraamhulp terecht, en de verloskundige kan je ook het een en ander vertellen.
het is ook per persoon verschillend.

over de kinderwagen, vrienden van mij doen het ook al 6 weken (kindje in de kinderwagen bij hun op de slaapkamer)
wij hebben ervoor gekozen om het ledikantje tijdelijk bij ons op de slaapkamer te zetten.

succes!

Ik zou dat niet doen die nachten in de bak van de kinderwagen. Allereerst vanwege het comfort. Daarnaast, in die bak is het warmer dan in een ledikantje, dus het kindje kan het misschien te warm krijgen.

Anderzijds: er zijn ook wiegjes die zo’n soort bak zijn (zie ziekenhuis), dus dat zou geen verschil moeten maken.

Groetekes, Sje

Ik moest in het begin de eerste weken zowel Danielle als Sanne in de wandelwagenbak laten lighgen 's nachts, dan was het warmer voor ze en minder tocht.
Ik zette de bak dan wel in het ledikant.
We hebben ze nooit in onze slaapkamer gehad.
Toen de kinderen zich zelf goed warm konden houden gingen ze in hun eigen ledikant.

Hier hebben ze vanaf het begin in hun eigen ledikant op hun eigen kamer gelegen. Je hoort ook weleens van die verhalen dat ouders het toch steeds moeilijker vinden om die kleine mop, na een poos bij papa en mama op de kamer, te verhuizen naar hun eigen kamertje. Dat risico wilde ik niet nemen dat ik daar moeite mee zou gaan krijgen, dus tjoepa, meteen in eigen kamer!

Groetekes, Sje

Toen de oudste geboren was had ik een kraamverzorgster die echt heel stipt was met de voedingen, brrr! Tja het was mijn eerste kindje… en ik wist niks van voedingen, voeden op verzoek, nooit van gehoord…?
Ik mocht hem van haar echt maar om de 3 uur aanleggen. Kwam hij eerder, nee hoor was te vroeg, moest nog even wachten!

En dat doe je dan maar… zo’n vrouw zal het wel weten toch?

Maar toen ze weg was, had ik zo iets van ja doeii als hij huilt, en hij wordt stil als ik hem aanleg? Waarom zou ik het dan niet doen! (en tja… hij huilde VEEL. Soms lag ik er zo’n beetje de hele avond mee aan de borst, haha!)

Kolven… tja, waarom niet? Zou het nog niet meteen doen, maar als je overdag genoeg voeding hebt om extra af te kolven om de nachtvoeding door iemand anders te laten doen, wennen je borsten er vanzelf aan 'snachts niet te hoeven aanmaken hoor.
Als je een kind hebt dat meteen doorslaapt - en dat deden ze bij ons dan weer wel - ga je 'snachts toch ook niet zitten kolven omdat er anders teveel tijd tussen zit en de voeding dan terugloopt.
Is net in het begin even, omdat er anders teveel spanning opstaat. Maar dat past zich echt wel vanzelf aan.

Slapen, Volgens mij kan dat prima in de kinderwagen bak hoor. Mits je kamer goed geventileerd is, en dan zou ik het ook alleen voor de nachten doen, dus niet dat ie 18uur per dag in de kinderwagenbak ligt.

Eigen kamertje/ bij ouders, gewoon doen waar je je lekker bij voelt!
De oudste heeft 2 weken bij ons op de kamer geslapen, maar hij werd steeds wakker van ons, en wij van hem… sliepen dus geen van allen rustig. En toen hij op zn eigen kamertje ging wel.
Maar de jongste heeft ruim een jaar bij ons op de kamer geslapen! Heerlijk! Die sliep zo rustig… en werd 'smorgens zo gezellig wakker
En tja, kost het meer moeite om ze dan uiteindelijk naar eigen kamer te doen? Vind ik onzin.
Er staat geen tijd voor wanneer kinderen alleen MOETEN slapen. Als het kind, of de ouders het niet meer prettig vinden om samen te slapen is de keuze snel gemaakt, en heeft niemand last van elkaar, is het gezellig samen… waarom moet een kind dan op de eigen kamer?

Hier ging het uiteindelijk vanzelf, wij hadden waterschade op onze eigen slaapkamer (beneden), en boven was de kamer die voor onze dochter bestemd was de grootste… dus wij zijn daar een paar weken gaan slapen, en haar bedje is daarna niet meer mee naar beneden gegaan. Was goed zo.
Maar als we die waterschade niet gehad hadden, zou ze nog wel langer bij ons geslapen hebben.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Ik denk ook niet dat hij lang bij ons in de kamer zal staan. Bij de eerste maar 2 dagen, omdat ik niet goed kon slapen.
We hebben hem dus altijd in de bak in het ledikant gehad. Als we hem alleen in het ledikant legde dan vond hij het niet fijn en in de kinderwagenbak dus wel.

En het gaat me niet zo om de gezelligheid, om hem bij ons op de kamer te leggen, maar meer dat s nachts voeden makkelijker is.

Waarom maakt het het voeden 's nachts makkelijker? Je moet die kleine mop toch ook verschonen enzo? Dus je moet toch je slaapkamer af.

Ik vond het juist een voordeel dat ik de kamer af moest om die kleine mop op te halen voor een voeding. Dan was ik wat wakkerder en liep ik niet het risico dat ik in slaap viel tijdens de voeding.

Groetekes, Sje

Gewijzigd door - Sje op 23 Jan 2012 18:07:33

Je hebt gelijk, de kleine moet idd. verschoond worden. Had ik even niet aan gedacht. Nou dan is mijn keuze wel gemaakt. Bedankt voor het meedenken

Waarom maakt het het voeden 's nachts makkelijker? Je moet die kleine mop toch ook verschonen enzo? Dus je moet toch je slaapkamer af.

Ik vond het juist een voordeel dat ik de kamer af moest om die kleine op op te halen voor een voeding. Dan was ik wat wakkerder en liep ik niet het risico dat ik in slaap viel tijdens de voeding.

Groetekes, Sje
[/quote]

Oh, dat verschonen deed ik ook gewoon op ons bed hoor! Heb trouwens nooit de commode gebruikt bij de jongste! Alleen heel in t begin, als ze in bad was geweest op de inklapbarecommode beneden (badkamer en onze slaapkamer zijn dan ook beneden)
Later, en nu nog, alles qua verschonen en aankleden
op ons bed, en soms op de bank…

Weet je… Eigenlijk kan je dat soort dingen gewoon beter niet plannen. Gewoon doen wat op dat moment goed voelt!
Hier was het plan bij de tweede ook om alleen de eerste dagen op onze kamer te doen, en dan in eigen kamertje…maar toen ze er eenmaal was, vond ik dat maar niks als je toch de keuze hebt, gewoon lekker alles op je af laten komen en maar zien hoe het loopt.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Al veel adviezen en tips gekregen lees ik.
Ik voede ook op verzoek alleen ging hij nooit huilen en ik wist niet zo goed wanneer hij nou wilde drinken dus ik leerde van de kraamhulp dat ik goed op zijn geluidjes moest letten (smakken) draaien met zij hoofdje (zoeken naar de tepel) en om het even te checken over zijn wangetje wrijven en als hij direct die kant op ging met zijn hoodje en hapbewegingen ging maken had hij honger en was het tijd om te voeden.
Al snel zat hij op een ritme van om de 3 uur maar de eerste dagen viel hij meer dan 10% af en moest ik hem 24 uur lang om de 2 uur gaan voeden, dus snacht de wekker zetten, dat was zwaar maar de dag erop was hij wat aangekomen en de dagen erna ging het als een trein.
Omdat hij niet huilde voor een voeding maar wel wakker werd en ging liggen smakken hahaha werd ik daar al wakker van, ik heb ook zware weken gehad omdat ik dus zo ligt sliep omdat ik bang was hem niet te horen, gebeurde wel eens hoor en dan ging hij uiteindelijk wel huilen.
Met kolven ben ik denk ik na een week of 5 begonnen om te oefenen en Dion moest toen ook gaan leren drinken uit een flesje, dat was een probleem want dat deed hij dus niet tot op de dag dat ik weer moest gaan werken uiteindelijk is dat wel goed gekomen hoor.
Na een week of 10 zijn ze hun zuigreflex kwijt dus dan wordt het moeilijker ze het aan te leren om uit een flesje te drinken (het is een andere drinktechniek) vanaf 5-6 weken is het heel goed te gaan oefenen met een flesje eerder niet i.v.m fles-borst verwarring, als je een baby hebt die een flesje veel makkelijker vind om te drinken (dat kost minder moeite) heb je kans dat het afloopt met het geven van borstvoeding.

Lilypie Third Birthday tickers