Toen de oudste geboren was had ik een kraamverzorgster die echt heel stipt was met de voedingen, brrr! Tja het was mijn eerste kindje… en ik wist niks van voedingen, voeden op verzoek, nooit van gehoord…?
Ik mocht hem van haar echt maar om de 3 uur aanleggen. Kwam hij eerder, nee hoor was te vroeg, moest nog even wachten!
En dat doe je dan maar… zo’n vrouw zal het wel weten toch?
Maar toen ze weg was, had ik zo iets van ja doeii als hij huilt, en hij wordt stil als ik hem aanleg? Waarom zou ik het dan niet doen! (en tja… hij huilde VEEL. Soms lag ik er zo’n beetje de hele avond mee aan de borst, haha!)
Kolven… tja, waarom niet? Zou het nog niet meteen doen, maar als je overdag genoeg voeding hebt om extra af te kolven om de nachtvoeding door iemand anders te laten doen, wennen je borsten er vanzelf aan 'snachts niet te hoeven aanmaken hoor.
Als je een kind hebt dat meteen doorslaapt - en dat deden ze bij ons dan weer wel
- ga je 'snachts toch ook niet zitten kolven omdat er anders teveel tijd tussen zit en de voeding dan terugloopt.
Is net in het begin even, omdat er anders teveel spanning opstaat. Maar dat past zich echt wel vanzelf aan.
Slapen, Volgens mij kan dat prima in de kinderwagen bak hoor. Mits je kamer goed geventileerd is, en dan zou ik het ook alleen voor de nachten doen, dus niet dat ie 18uur per dag in de kinderwagenbak ligt.
Eigen kamertje/ bij ouders, gewoon doen waar je je lekker bij voelt!
De oudste heeft 2 weken bij ons op de kamer geslapen, maar hij werd steeds wakker van ons, en wij van hem… sliepen dus geen van allen rustig. En toen hij op zn eigen kamertje ging wel.
Maar de jongste heeft ruim een jaar bij ons op de kamer geslapen! Heerlijk! Die sliep zo rustig… en werd 'smorgens zo gezellig wakker ![]()
En tja, kost het meer moeite om ze dan uiteindelijk naar eigen kamer te doen? Vind ik onzin.
Er staat geen tijd voor wanneer kinderen alleen MOETEN slapen. Als het kind, of de ouders het niet meer prettig vinden om samen te slapen is de keuze snel gemaakt, en heeft niemand last van elkaar, is het gezellig samen… waarom moet een kind dan op de eigen kamer?
Hier ging het uiteindelijk vanzelf, wij hadden waterschade op onze eigen slaapkamer (beneden), en boven was de kamer die voor onze dochter bestemd was de grootste… dus wij zijn daar een paar weken gaan slapen, en haar bedje is daarna niet meer mee naar beneden gegaan. Was goed zo.
Maar als we die waterschade niet gehad hadden, zou ze nog wel langer bij ons geslapen hebben.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)