Borst? Fles? Fles? Borst

Hallo,

Weet eigenlijk niet waar ik het kwijt moet…dus dan maar hier.
Ik zit erg te twijfelen wat ik straks moet gaan doen.
Na de geboorte van onze dochter wilde ik borstvoeding gaan geven. Na de bevalling is ze aangelegd en pakte ze mijn tepel goed.
Alleen de dag erna wilde ze er niks meer van weten. Elke keer als ze die gekke tepel zag was het complete paniek. Huilen! Helemaal in een hoepel gaan liggen. Gewoon echt niet willen. Uiteindelijk zijn we na een dag proberen op aanraden van de verloskundige gestopt en hebben we haar een fles gegeven. Ze was ook bijna 25% afgevallen. Deze fles had ze in een keer leeg!
De verloskundige stelde voor om 1 dag niet aan te leggen. Wel te kolven om het goed op gang te brengen. Elke keer als ze een fles had gehad dan moest ik onze meid wel op mijn blote borst leggen. Zodat als ze wilde nog mijn tepel kon pakken.
Maar weer elke keer helemaal in paniek. Mijn verloskundige en kraamhulp hadden dit in al die jaren nog maar 1 a 2 keer meegemaakt dat een baby tepelvrees had.
Ik heb haar daarna niet langer de tepel aangeboden en helemaal overgegaan op fles en kolfvoeding. Kind blij, mama een beetje teleurgesteld.

Maar goed. Nu is baby twee in aantocht en toch ga ik twijfelen wat ik moet gaan doen. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dan dit kindje ook bang is voor mijn tepels maar heb ik zelf wel genoeg zelfvertrouwen om het weer te proberen.
Vind het gewoon erg lastig. Ben nu wel snel geneigd om te zeggen pak de fles maar. Dan hoef ik ook die borstvoeding op gang te brengen. Maar ja echt veel zelfvertrouwen heb ik met de eerste niet door gekregen.

Zijn er meer mama’s waarvan hun kindje niet aan het borst wilden.

Hey!
Bij mij niet helemaal hetzelfde verhaal. Dani dronk nl wel aan de borst, maar hij was zo onrustig en vooral ongeduldig dat ik het echt een martelgang vond. Het deed ook zo’n pijn, kloven, bloed etc…echt een heel ongemakkelijke tijd. Ben dan ook na een week of 2 gaan kolven en na 6 weken overgestapt naar FV. Heb toen altijd gezegd bij een volgend kindje gelijk FV.
Nu ik weer zwanger ben, verander ik langzamerhand weer van gedachten. Wat wie weet dat dit kindje wel wat rustiger drinkt en het nu wel beter gaat.
Ik heb dus besloten om het wel gewoon te proberen en met mezelf een termijn af te spreken hoelang. Dacht zelf aan bijv. 1 week. Gaat het dan nog niet goed of voel ik me er niet prettig bij dan stop ik, maar heb ik het iig geprobeerd.

Als je toch wel graag BV zou willen geven, zou ik het wel proberen. Dan kan je er achteraf geen spijt van krijgen. Of denken, wat nou als het wel was gelukt.
En lukt het niet, dan heb je het iig geprobeerd en kan je altijd nog gewoon op FV overstappen. Het enige is dan natuurlijk wel dat je borsten wel weer een periode nodig hebben op af te bouwen. Maar ik heb geen idee hoe het werkt als je helemaal geen BV geeft of je dan ook stuwing etc krijgt.

Succes met de beslissing. En hou wel in gedachten, wat je ook besluit dat is goed! Je kindje wordt met beide groot.

Lilypie Pregnancy tickers

Tja moeilijk, ik heb maar 1 kind en nooit problemen gehad met borstvoeding waardoor ik het uiteindelijk ook 1,5 jaar heb volgehouden. Ik zou echt gewoon gaan voor wat je van binnen voelt. Ik persoonlijk zou zeggen; probeer het, en zo niet dan heb je het iig geprobeerd en kun je over op fles. Ik zou het iig niet als een persoonlijk falen zien als het niet lukt, maar goed als je baby echt tepelvrees had zou het vreemd zijn dat je volgende het ook heeft aangezien de veloskundige het niet veel ziet. Ik moet zelf zeggen hele goede ervaringen te hebben met borstvoeding, al voelde ik me wel soms een melkkoe! Vanuit hier was het ook een bugetaire reden; ik denk niet dat ik flesvoeding had kunnen betalen! Succes met het maken van je keuze iig!

Ik wilde bij Tim borstvoeding geven. Dit is niet gelukt, omdat mijn tepels te plat bleken te zijn. Hij hapte wel, maar het lukte hem gewoon niet er iets uit te krijgen. Alles geprobeerd, ook tepelhoedjes, maar ook dat zonder resultaat. Ik ben dus ondertussen gaan kolven, om toch alles op gang te brengen. En mijn gekolfe melk moesten we met een spuitje geven. Dit omdat als we het al in een fles gaven hij helemaal niet meer aan de tepel zou wennen. Na 5 dagen frustratie van Tim zijn kant en aan mijn kant heb ik besloten niet meer te proberen hem aan te leggen. Ik had erg veel melk, dus ben alle voedingen gaan kolven. Na 3 maanden gestopt, omdat ik weer moest werken. En ik het niet zag zitten daar ook alles te gaan kolven.

Ik vond het behoorlijk wat werk, want ja het is en kolven en daarna nog voeden. Ben dus blij dat ik het 3 maanden heb volgehouden. Wil nu weer voor borstvoeding gaan, maar heb wel mijn twijfels. Bij Tim was er verder niemand in huis, dus kon ik op mijn gemak gaan kolven. Tja nu heb ik Tim ook rondlopen dus dan zal het allemaal wel een stuk zwaarder worden. En je moet je kolf echt overal mee naar toe slepen. Borstvoeding rechtstreeks is wat dat betreft een stuk makkelijker. Volgens de verloskundige zou het best kunnen dat het ondanks mijn platte tepels dit keer wel lukt. Ben dus erg benieuwd of dit zo is.

Ik weet dat flesvoeding tegenwoordig ook heel goed is. Maar gevoelsmatig heb ik toch een beter gevoel bij borstvoeding.

Sterkte met je beslissing!

Groetjes,
Sandra

Geen ervaring mee, maar ik zou inderdaad zeggen: probeer het gewoon. Niet je erop vast leggen dat het moet en zou maar gewoon even aankijken. Als het heel soepel gaat is het heerlijk dat het mee kunt maken en als het een heel gedoe blijkt te worden, of het lukt niet om een andere reden, gewoon lekker overstappen op flesvoeding. Het is in ieder geval geen frustratie of onzekerheid waard. De kraamtijd moet mooi zijn! Dus volg toch je eigen gevoel hierin.

Ik heb dan geen makkelijke zwangerschappen, bij mij is de borstvoeding wel weer probleemloos verlopen (moest even op gang komen, maar Nora dronk goed en ik had geen pijn of ongemak ervan). maar toch heb ik me ook deze keer voorgenomen: Als het niet gaat zonder problemen over op flesvoeding. Ik heb TE veel verhalen gehoord over stress door borstvoeding die de kraamtijd heeft verpest. Voor mij dus alleen als het soepel verloopt. Verwacht het wel na de vorige keer. Maar ja, je kindje moet ook een goed zuigreflex hebben natuurlijk.

Succes met je keuze!

Liefs!

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lb3m.lilypie.com/jDhSp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Third Birthday tickers” /></a>

<a href="http://lilypie.com/">[img]http://lbdm.lilypie.com/dqucp2.png" width=“200” height=“80” border=“0” alt=“Lilypie Pregnancy tickers” /></a>

Gewijzigd door - Liske op 22 Nov 2010 16:11:00

Als je echt gevoelsmatig graag bv wilt geven, is afkolven en daarna met de fles geven ( als gewoon echt niet lukt) een goede maar wel tijdrovende optie. Neeltje heeft toen ze 6 weken was in het ziekenhuis gelegen ( darmvirusje bleek achteraf) en omdat we toen precies moesten weten hoeveel cc ze dronk, moest ik ( ik gaf ook nog bv) alles eerst kolven. Ik gaf toen nog 8 a 9 voedingen per etmaal dus ik vond dat echt pittig. Maar daarna heb ik nog tot ze ruim 3 maanden was bv gegeven dus ben blij dat ik die week heb volgehouden. Maar het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt! Als je fv gewoon fijner vindt nu met deze situatie, doen! Ik ben persoonlijk van mening dat elke moeder daarin zonder schuldgevoel haar eigen keuze moet maken.
Succes met je kleintje, de voedingen en je keuze !
groetjes

Hoi Pjukje,

Ik heb net onder baby 0-1 jaar onder Wakker maken een website genoemd (ik wil niet overal continue " reclame" maken) en daar kun je heel goed met deze vragen terecht. Natuurlijk krijg je hier ook heel goed advies maar ik heb gemerkt dat het fijn is met bvmama’s die ook op dat moment voeden van gedachten te wisselen. Zij hebben mij daar al vaak geholpen. Ook staan er gratis telefoonnummers op van vrijwilligers van borstvoedingsorganisaties die graag met je meendenken.

Ikzelf ben erg voor de borstvoeding. Het is in mijn beleving het beste wat je je kindje kunt meegeven en ik gun het alle mama’s dat het ook lukt. Zo’n forum als wat ik net noemde kan je over de grote hobbels helpen dat je het wel kunt en dat is fijn. Natuurlijk is er een kans dat het niet lukt, ik weet ook dat ik ontzettend geluk heb dat het bij ons heel fijn ging alhoewel ook wij met kloven en bloederige tepels zijn begonnen maar dat was met een week of 2 over en toen ging het goed. Ook dankzij een hele goede kraamhulp die proborstvoeding was (heb ik ook om gevraagd trouwens).
Ieder kindje is anders dus meid, bereid je goed voor en ga ervoor. Ik denk echt dat het niet aan jouw tepels heeft gelegen dat je dochtertje niet wilde drinken. Het kan ook aan last van haar nekje hebben gelegen of ontzettende honger maar niet willen wachten (snel opgeven) op het toeschietreflex. Dat kun je bijvoorbeeld eerst met de hand een toeschietreflex opwekken en dan aanleggen. Ik geloof echt dat in 9 van de 10 gevallen het lukt mits je hulp krijgt als mama.
En lukt het uiteindelijk toch niet dan heb je het in ieder geval geprobeerd en kun je het loslaten.
Ik vind het in ieder geval ontzettend knap van je dat je ondanks een slechte ervaring er toch weer over nadenkt. digitale knuffel!
Laat je weten of je het gaat proberen?
groetjes,
Wendy

Zeker om dat het zo zeldzaam is zou ik het persoonlijk wel een kans geven.
Maar pin je er niet op vast. Gewoon zorgen dat je flesvoeding en spenen ed klaar hebt liggen voor als het niet lukt. Persoonlijk vond ik de bv periode een hele mooie tijd, die ik zeker niet had willen missen alhoewel het zeker soms best wel pittig was.
De meeste verzekeringen vergoeden trouwens een consult met een lactatiedeskundige, die kun je inschakelen als je problemen hebt met de bv. In de kraamweek komen die ook gewoon aan huis. Zelf heb ik dat niet nodig gehad, maar heb er wel goede verhalen over gehoord.
Mocht het niet lukken met de bv dan kun je dan alsnog beslissen of je weer wilt gaan kolven of dat je gewoon helemaal op flesvoeding overgaat.
Volg gewoon je gevoel hierin en laat je vooral niet gek maken door anderen.
Dit is een keuze die iedereen voor zich moet kunnen maken.

groetjes Ramona

Omdat onze zoon veel te vroeg was geboren (11 wkn) kon hij niet aan de borst drinken. Ik heb in totaal 2 maanden gekolft en toen zo’n voorraad opgebouwd, dat hij uiteindelijk 4 maanden moedermelk heeft gekregen. Helaas kon hij daarna nog niet aan de borst drinken en moet ik noodgedwongen stoppen met kolven (ivm zalf waar hormonen in zaten die ik gebruikte). Ik ben nu zwanger van de tweede en wil zeker proberen om BV te gaan geven. Ik vond het de eerste keer niet echt prettig, vooral niet met een tepelhoedje, maar “stoppen” kan altijd nog. Begrijp me niet verkeerd, ieder zijn keuze voor FV of BV, maar als ik jouw verhaal zo lees, wil je eigenlijk best BV geven. Dan zou ik het proberen en het een kans geven.

Hoi iedereen,

Bedankt voor het meedenken en jullie adviezen. Doet me goed.
Ik heb van de verloskundige nog een mailadres gekregen. Dus ik ga die mevrouw nog even mailen. Zij is geloof ik borstvoedingdeskundige.
Ben benieuwd naar haar mening en adviezen.

Jullie allemaal nogmaals heel erg bedankt.

Digiknuffel voor jullie

Hallo Pjukje,

Ik zou gewoon proberen de borst te geven, lukt het, dan is dat fijn. Lukt het niet, dan lukt het niet. Maar dan hoef je jezelf nooit af te vragen of het wel/niet gelukt zou zijn.

Hier bij mijn eerste dochtertje ook het probleem gehad dat ze na 4 weken niet meer wilde drinken. Dan maar elke voeding afgekolft. Omdat het de eerste was, was dit niet zo een probleem. Maar na 3 maanden ben ik op flesjes overgegaan. Niet dat het kolven niet meer lukte, maar ik was met niks anders meer bezig dan de voeding. Voelde me juist een melkkoe. Kolven, voeding geven en 2 uurtjes later weer kolven…

Bij onze tweede dochter was het helaas opnieuw zo. Na 5 weken weigerde ze nog te drinken. Omdat kolven en voeding geven niet meer lukte (Cloé liep hier ook rond en dan had ik voor haar geen tijd meer) heb ik half half gedaan. Een voeding afgekolft, een voeding beba flesje (is zoet).

Ik raad je sterk aan om op je eigen gevoel af te gaan. BV is idd het beste voor je kindje, maar als je er zelf gestrest van wordt en voelt dat het niet in jouw specifieke situatie past, dan is FV evengoed. Je wordt vaak bijna “gedwongen” in BV. Dit is heel fijn als alles vanzelf gaat, maar anders is FV soms een goed alternatief. Je moet ook nog kunnen genieten van je kleintje. En als er al een broertje of zusje rondloopt, moet je hier ook rekening mee houden en niet te vergeten je partner. Kijk gewoon wat voor jouw leven het beste werkt en waar jij en je gezin je het best mee voelen. Laat je niks opdringen. Je eigen gevoel is steeds het beste. Je doet je kleintje zeker niks te kort als je beslist om FV te geven. Liefde is tenslotte het belangrijkste! Succes!

Groetjes,

Tamara

Hoi Tamara,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het er heel uitgebreid met mijn vriend overgehad en we hebben besloten om toch de borstvoeding te gaan proberen. Als we het niet proberen weten we ook niet of de baby wel of niet aan het borst wil.
Wel haal ik alvast een pak voeding…voor het geval dat.

Liefs

Ook ik geef BV op dit moment, maar het valt me toch een stuk zwaarder dan bij Noah.
Ik heb hem er natuurlijk nog lopen, en kleine Joël heeft vandaag zo`n regeldag… word er een beetje gek van.

Als jij graag BV wilt proberen moet je dat zeker doen!
Lukt het niet… jammer dan! dan de fles…
Ik zou ook wel over willen op de fles op dit moment… ben vanacht in slaap gevallen met Joël aan de borst… kon het niet meer opbrengen om wakker te blijven hihi! Gelukkig was hij zelf ook diep in slaap!

Liefs, Melanie

Ook ik geef BV op dit moment, maar het valt me toch een stuk zwaarder dan bij Noah.
Ik heb hem er natuurlijk nog lopen, en kleine Joël heeft vandaag zo`n regeldag… word er een beetje gek van.

Als jij graag BV wilt proberen moet je dat zeker doen!
Lukt het niet… jammer dan! dan de fles…
Ik zou ook wel over willen op de fles op dit moment… ben vanacht in slaap gevallen met Joël aan de borst… kon het niet meer opbrengen om wakker te blijven hihi! Gelukkig was hij zelf ook diep in slaap!

Liefs, Melanie