Boos door inbakeren

Hallo moeders!

Mijn dochter is nu 3 maanden. Vanaf dat ze 3 weken is, baker ik haar in omdat ze moeilijk sliep. Dit ging eigenlijk best goed. Ze onderging het iedere keer gewoon.
Maar deze week verzet ze zich plotseling heel erg tegen het inbakeren. Ook als ik haar in haar ingebakerd in haar bedje leg, dan is ze helemaal driftig en probeert ze uit alle macht haar armen los te wurmen. Ze wil ook altijd op haar handjes sabbelen.
Zou dit misschien het moment zijn dat ik moet stoppen met inbakeren. Wie heeft dit ook meegemaakt?

Annemiek de Graaf

Hoi Annemiek,

Ik heb mijn kinderen nooit ingebakerd want die sliepen eigenlijk altijd rustig.
Maar heb even op internet opgezocht dat je een kindje tot 5/6 mnd kunt inbakeren en dan moet stoppen.
Een kindje moet dan ong. 6 weken wennen aan het slapen zonder ingebakerd te zijn.
Jouw kindje is er misschien nu al aan toe om zonder te slapen.
Als je ingebakerd bent kun je niet op je handjes sabbelen. Lijkt me ook erg vervelend voor je kindje.
Heb je ook een slaapzakje in huis? (met lange mouw)
Dan zou je eens kunnen proberen haar daar in te laten slapen.
Wel even een dekentje of dekentje en lakentje erover heen doen.
Misschien gaat je kindje zo weer slapen. Probeer het eens en stuur straks als je kindje weer wakker is nog eens een berichtje om te vertellen hoe dat ging zo alleen met slaapzakje.

Succes!

Groetjes Lisan.

O ja, en als je je kindje even strak instopt dan geeft dat net zo n veilig gevoel als dat inbakeren!

L. de Boer

Misschien is ze eraan toe om niet meer ingebakerd te slapen.
Daarnaast kan het zijn dat ze met tandjes bezig is en dat ze haar handjes binnen bereik wil hebben om op te sabbelen.

Je kunt haar ook inbakeren met 1 armpje los. Kijken of dat de oplossing is.

Groetekes, Sje

Rico hadden we ook in de doeken gebakert.
ik wilde er wel vanaf voordat hij 3 maanden was (dat was ook het advies)
toen hij 4 mnd was was hij er zowel s’nachts als overdag vanaf.
juist omdat ze dan meer willen bewegen.
en die tijd komt toch wel, dat ze juist behoefte hebben om nog wat te bewegen in bed VOOR dat ze in slaap vallen.
zou langzaam gaan afbouwen.
ofja afbouwen, het is meer dat ze het moeten ontwennen zeg maar…
heel veel succes!

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

Herkenbaar hoor. Lieve hebben we ook ‘ontbakerd’ rond de 3 maanden. Volgens die mevrouw, hoe heet ze ook al weer, van dat bekende inbakerboek, moet een kindje 6 of 7 weken minimaal ingebakerd hebben geslapen. Als dat zo is, kun je, als je wilt, ontbakeren. Lieve leek ook steeds bozer te worden, vooral als ze ingebakerd wakker werd. Dus toen hebben we het snel afgebouwd. Ging prima.

Hallo,

mijn dochtertje is nu 5 weken en wou van in het begin niet ingebakerd worden. Ik denk dat elk kindje wel zelf zal aangeven wanneer het nood heeft om meer te bewegen voor het slapengaan. Dus ga op je gevoel af en geef je kindje wat meer bewegingsruimte door de bakerdoek ofwel losser rond haar te wikkelen ofwel weg te laten.

Ik gebruik zelf een katoenen dekentje en steek het niet eens vast aan de zijkanten van het bed. Wel druk ik het lekker tegen haar aan naast haar rompje om te voorkomen dat er koude lucht passeert. Haar benen en armen zijn zo wel wat vrijer en dat werkt voor haar beter dan een slaapzakje. Misschien is dit een mogelijkheid voor je?

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik heb inderdaad echt het idee dat ze nog even wil bewegen voor het slapen gaan. Maar ik ben alleen bang dat ze dan zo vroeg weer wakker is 's nachts, nu ze een klein beetje door begint te slapen. Hoewel dat met inbakerdoeken overdag ook eigenlijk wel zo is. 3 kwartier slapen (schijnt een bekend fenomeen te zijn, maar lastig is het wel…). Maar ja, ik ga het gewoon proberen en dan zien we wel.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en de tips!

groetjes Annemiek

Annemiek de Graaf

Het kan inderdaad zijn dat je kindje op deze manier aangeeft zonder te kunnen. Ik zou het gewoon proberen en als het nog te vroeg is ( dat merk je vanzelf als ze weer slechter gaan slapen) dan kan je alsnog weer inbakeren. Zo heb ik het bij Minke ook steeds geprobeerd, maar uiteindelijk had die het echt tot 6 maanden nodig om te worden ingebakerd. Daarna sliep ze goed in een combisleeper, een slaapzak die wat stug beweegt dus een goede overgang was van inbakeren naar "los"slapen. Nu slaapt ze al ruim een jaar heerlijk van 1900 tot 0700 ( was wat vroeger…) . Neeltje slaapt nu ook s nachts in de puckababy en bij haar ga ik ook over een week of 4 a 5 proberen of het zonder kan. En zo niet dan baker ik haar weer in en probeer het een paar weken later weer.
succes ermee!

Lilypie First Birthday tickers