Bonusopa's en oma's

… hoe doen jullie dat… wij hebben hier een bonusopa (vriend van mijn mama) en een bonusoma (vriendin van schoonvader) , mijn schoonmoeder en mijn vader zijn allebei overleden…
ik noem ze gewoon bonus opa en oma…

maar vanavond ging ik weer bij mijn moeder eten, en het blijft toch steken… !
als ze dan binnenkomt en mijn moeder roept… zeg maar hallo tegen opa …

dan ergens blijft er een stemmetje zeggen in mijn hoofd 'dat is haar opa niet ! '
en ik kom er niet vanaf… ookal is de vriend van mijn moeder een dotje, en is hij zoooowowooww lief voor pippy (eigenlijk steekt het dat hij zo veel op mijn vader lijkt, hij is zo gek als een deur met die kleine, en speelt altijd gevaarlijke spelletjes…zo net op het randje…dat zou mijn vader dus ook doen…)
maar dat woord opa… dat blijft prikken en steken…ookal is hij voor pippy dadelijk gewoon opa want ze weet niet beter… om het er met mijn moeder over te praten, is voor mij eigenlijk geen optie, punt 1 omdat ze gewoon niet luistert!
en ik heb wel een grote mond, maar een zeer klein hartje, en ik wil haar ook niet kletsen, want zij is gelukkig met haar vriend, en ik gun het haar van harte, na 5 jaar zorgen voor mijn vader… maar ik wil zo graag van dat stemmetje af, die maar blijft zeggen ‘dat is haar opa niet’… en ook voor haar vriend wil ik het er niet over hebben, omdat hij eigenlijk zo’n lieve opa voor haar is, en omdat haar echte opa er niet meer is, ben ik zo blij voor die kleine meid, dat ze er nu eigenlijk toch eentje heeft …

mijn schoonvader gaat er wel heel anders mee om, en ook zijn vriendin, als die dat zouden doen…zou dat meer in overleg gaan …
maar vanavond ergerde ik me er weer aan…
als we dan weggaan, ik krijg het ook gewoon niet uit me ‘strot’ …om te zeggen tegen pippy, 'zeg maar dag tegen opa…'
ik voel me dan echt een stomme muts, omdat ik zo’n dubbel gevoel erbij heb …

Oei moeilijk wat vervelend dat je er zo’n naar gevoel bij hebt.

Mijn eigen oma is hertrouwd, toen was ik wel al ouder en ik heb mijn echte opa dan ook wel gekend, dus misschien is dat anders. Maar ik noem haar nieuwe man wel gewoon opa.
En zo voelt het ook. Tuurlijk is het heel anders als mijn echte opa, maar mijn oma is er zó door opgeknapt toen ze hem leerde kennen. Het is haar echt gegund

Maar als jij er zoveel moeite mee hebt zou ik het er toch met je moeder over hebben, misschien een keer als hij er niet is?
Misschien kunnen jullie een andere naam verzinnen. Bonusopa is idd wel leuk, maar misschien komt dat bij Pippy nog niet helemaal over… Beetje moeilijk woord voor zo’n kleintje. Maar bijv. Opi ofzo?

En bij mijn schoonvader is weer een ander geval schoonouders zijn gescheiden, en schoonpa heeft een vriendin die jonger is dan mijn man en ik
No Way dat mijn kinderen haar als oma moeten gaan zien!! Hahahah zou ze zelf ook niet leuk vinden denk ik.
Dus dat is gewoon opa en G.

ik ben opgegroeid met opa en oma
en weet heus wel dat mijn opa mijn echte opa niet was… maar voor een kind is het gewoon opa, dus opa dit en opa dat, terwijl mijn moeder niks met die man had… voor mij(pippy in dit geval)was opa gewoon opa en mocht ik hem ook zo noemen, mijn moeder noemde hem gewoon willem

hier heb ik dus het rare geval dat ik dus nog wel een extra paar schoonouders heb, omdat mijn vriend is verongelukt , zij heel fijn om gaan met mij en mijn "nieuwe"relatie, waarmee ik dus 4 kinderen heb.Maar wat moesten mijn kinderen tegen hun zeggen…
Heb het zo opgelost toen Sofie nog klein was, dat is tante Jo en ome Johan
Sofie bleef tegen allebei tantje Jo zeggen, en sindsdien is het zo gebleven

als we ze zien, is het tante Jo tegen allebei, want oma en opa zijn ze niet van deze kinderen maar speciaal zijn ze wel! en mijn schoonouders zullen altijd mijn schoonouders blijven, hele lieve schatten van mensen,

groetjes Kim, mama van Sofie,Victor ,Alexander & Emily!!

“Opvoeden is een kind te helpen worden wat het is”

Hier ook zo… Mijn schoonpa had een vriendin (is vorig jaar overleden) en daar zei Nikki ook altijd gewoon oma tegen. Ze weet heel goed dat ze nog een “echte” oma heeft en weet ook hoe die heet (mijn man heeft geen contact met zijn moeder en broer). En ze wist ook hoe oma in het echt heette en dat opa en oma niet getrouwd waren… Maar ze zag het wel als haar echte oma!! Ik denk dat je haar gewoon opa kunt laten zeggen en dan als ze wat ouder is goed uitleggen hoe het nu precies zit!

Yentha is mijn stiefdochter en zij noemt mijn ouders ook oma en opa. Mijn man z’n vader is overleden en zijn moeder woont op 2 uur rijden van ons. Ze heeft haar nog maar 1 keer gezien in vier jaar tijd…

Maar ik denk dat de echte mama van Yentha ook wel problemen heeft met het feit dat mijn ouders oma en opa worden genoemd, maar voor het kind zelf is dit doodnormaal.

Ik vind dat je in zo’n gevallen aan het kind moet denken en niet aan je persoonlijke gevoelens, want met extra benamingen maak je het je kind alleen maar moeilijker. Ik vind dus dat je ofwel gewoon opa of oma laat zeggen ofwel gewoon de naam van de persoon. Bonusoma vind ik echt te moeilijk.

Zo ben ik voor Yentha gewoon Sophie, niet mama, stiefmama, plusmama, of bonusmama.

Maar uiteindelijk doe je ermee wat je zelf wil. Niemand kan je dwingen om opa of oma aan te leren aan je kind.

Voor pippi zal het zeker normaal zijn. Bij ons zijn zowel mijn als Mervin’s ouders gescheiden en de mijne hebben beide een nieuwe relatie. Morgan heeft dus 3 oma’s en 2 opa’s (mijn schoonvader is geen contact mee) En dat is goed zo. Ik had vroeger ook 2 oma’s aan mijn moeder’s kant. Haar ouders waren gescheiden en mijn opa is later hertrouwd. Ik snap dat het voor jou moeilijk is, maar misschien als je je realiseerd dat een opa ook iemand kan zijn die geen eigen bloed is, maar wel heel lief is voor pippi dat het misschien wat makkerlijker is.

Groetjes,

Michèle

kan me voorstellen dat het wel steekt hoor!

Als hij de rol van opa wel echt op zich neemt, kan hij voor Pippy opa zijn. zonder dat dat voor jou betekent dat hij papa is. Dat kan natuurlijk nooit meer. Als je het kunt, denk ik dat je er zelf veel mee geholpen bent die twee gescheiden te zien. Want uit je verhaal maak ik op dat je het je moeder en haar vriend allebei gunt dat Pippy hem opa noemt.

Als het je dwars blijft zitten, kun je misschien zelf een ‘titel’ verzinnen die beter past en naar Pippy toe hem zo noemen als ze wat ouder is, dan kan Pippy daar ook aan wennen en het zo de familie inbrengen.

Mijn schoonmoeder heeft nu oma Ties, oma Ties Poeh, oma Ties Poeh en Lotje (er kwam steeds 1 kat bij…) geheten en tegenwoordig heet ze gewoon oma Riet (zoals ze heet) dus dat kan ook bij ‘volbloed’ opa en oma’s veranderen.

Maar meid, ik denk dat je op dat moment gewoon aan je vader moet denken en dat hij geen opa kan zijn voor Pippy. Dat doet pijn en dat veroorzaakt die steek.
Dikke knuffel!

Liefs!

Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Third Birthday tickers

hey dames, dank jullie voor de reacties…
ja wat pippy er mee gaat doen dat zie ik wel, en het is ook niet dat ik het erg vind, en ik heb absoluut nie wil hebben, want ik gun haar zeker de vriend van mijn mama als opa, want het is gewoon een superleuke vent, en zeker met haar,
ik vind het gewoon ’ raar’ klinken, en inderdaad als ik dat dan hoor, en vooral als me moeder het zegt, dan blijft het gewoon steken omdat ik zelf me vader gewoon mis!
ik blijf hem dan ook maar gewoon bij zijn naam noemen, voor pippy word het gewoon opa, want zij weet niet beter, ookal zal ze later wel begrijpen dat het niet haar echte opa is…

@kimmetje… super dat jij nog zo’n band hebt met je exschoonouders…da vind ik echt top !