Bonken in bed

Joey gaat zodra hij in bed wordt gelegd direct rechtop zitten en met zijn rug tegen de spijlen bonken. Dit doet hij al een paar maanden, soms wel ruim een uur, tot hij in slaap valt. Eerst vond ik het niet zo erg, maar het begint een beetje uit de hand te lopen! Hij gaat nu al zo hard te keer dat de poten van zijn bed aan 1 kant gewoon los van de vloer komen! Daarbij maakt hij een heel hard een geluid, HMMMM HMMMM MMM!!!
Tegenwoordig word hij regelmatig 's nachts wakker, als Jessey huilt voor een voeding, dat is zo’n 3 keer per nacht! Dan bonkt hij zich ook weer ongeveer een uur in slaap, en ook als hij wakker word gaat hij bonken…
Hij doet dit zo hard, dat zijn bed soms helemaal schuin in de kamer staan! We hebben een jaren 30 huis met een houten (met tapijt er overheen) vloer boven, het lawaai is beneden zo hard dat we de tv niet verstaan! Het hele huis kraakt er door!
Sinds een paar weken gaat hij ook zo tekeer in de kinderstoel, waardoor deze al helemaal gammel is! En in de buggy doet hij het ook, voor zover dat lukt in de gordeltjes… Dat is er lastig met wandelen, elke keer voel je zo’n schok in je armen…

Ik weet dat veel kinderen zoiets doen in bed, maar is het wel normaal dat Joey dit steeds vaker en steeds harder doet? en op steeds meer plekken? Ik probeer hem wel steeds te zeggen dat het niet mag, als hij in de kinderstoel of buggy zit, maar hij gaat gewoon door… Weet iemand hoe lang dit duurt en wat ik er eventueel tegen kan doen?

Lilypie Second Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Oei, dat is lastig…ik weet het niet eigenlijk. Mijn neefje was een hoofdbonker maar dat is vanzelf weer over gegaan. Maar bij Joey blijkt dat dus niet het geval en is het eigenlijk alleen maar erger te worden. Als ik het zo lees is het een gewoonte geworden die je dus eigenlijk wilt doorbreken, maar hoe? Zou je hem een paar nachtjes in een campingbedje kunnen laten slapen? Dan heeft het bonken geen effect als hij er mee begint.

Doet hij het ook als hij iets in zijn handen heeft in de buggy? Een speeltje of een bekertje drinken ofzo? Misschien verveelt hij zich? Doet hij het ook als een ander de wagen duwt, een opa of oma bijvoorbeeld?

Het lijkt me moeilijk en als je echt twijfelt over de duur van hoe lang hij het nu al doet (en dat hij het nu ook op andere momenten gaat doen), zou ik een professioneel iemand om raad vragen. Is het begonnen voor of na de koortstuip?

Succes en niet gelijk te veel zorgen gaan maken hoor. De meeste kinderen hebben een ‘tic’ alleen valt de een meer op dan de ander.

Hoi Anouk,

Ik heb geen tips om dit te doorbreken helaas. Rens doet het ook wel in bed maar dan op een andere manier. Die gaat dan op z,n buik op z’n knietjes heen en weer bewegen(gelukkig niet tegen het hoofdeind) en inderdaad in de kinderstoel en in de wandelwagen ook. Campingbed is misschien een idee. en anders zou je misschien het bedje aan de muur kunnen verankeren dan komt het in ieder geval niet meer zo van de grond. misschien dat je het is kunt aankaarten op het cb?
Hoe gaat het trouwens met jessey? Gaat het nu beter met de voedingen?

Groetjes Ramona

Hij doet het al sinds de zomer in bed, alleen toen nog veel zachter. Toen sliep hij regelmatig bij mijn ouders op de camping, in een campingbed, en daar deed hij het ook! Door de wanden van stof in dat bed veerde hij terug, en kon hij nog harder te keer gaan, dus dat lijkt me niet handig!
Het is niet zo dat ik me er zorgen om maak, maar het is wel heel iritant, en hij blijft er zo lang door wakker… Of misschien wel niet ook, geen idee hoe lang hij wakker zou liggen als hij dit niet deed… Het hoort duidelijk bij zijn slaapritueel, hij houd zijn knuffeltje vast, en kriebelt met het staartje (die hij eerst nat sabbelt) over zijn wang… Verder doet hij het ook als hij moe is, dat is in de kinderstoel dus bijvoorbeeld hjet ergste bij het brood eten, daarna gaat hij ook naar bed. Als hij in de kinderstoel zit en tv kijkt ('s avonds sesamstraat) doet hij het ook, en als hij vervelend en hangerig is als hij op de grond speelt, en moe is, gaat hij soms ook tegen de tussendoor aan zitten en bonkt daar dan ook tegen aan. Het is dus echt iets wat met vermoeidheid en slapen te maken heeft…
Ik ga het zeker eens vragen bij het CB! Mijn zusje bonkte vroeger ook in bed, met haar hoofd tegen het hoofdeinde, terwijl ze op haar buik en knieen lag… Net zo lang tot het bed tegen de verwarmingsbuis stond, en dan viel ze door het helse lawaai dat het dan maakte binnen 5 minuten in slaap! Dat heeft een half jaar geduurd, en ze had er zelfs een kale plek van op haar hoofd…

Ja dat bonken is idd voor veel kinderen een ritueel dat normaal vanzelf overgaat.
Mss doet hij het wel telkens harder omdat hij nu groter is en meer kracht heeft.
Heb je al eens geprobeerd van telkens hij begint,
zijn kamer zachtjes binnen te gaan en hem neer te leggen?
Volgens mij is het de aanhouder wint.
Maar ik zou het idd toch eens navragen bij een arts ofzo.

Liefs
Tanja

mmm ik wil je niet bang maken of ongerust … maar er gaan bij mij wel paar bellen rinkelen. Mijn broer deed het nl ook. Overal waar hij in kon zitten ging hij zitten ‘bonken’. Later onderzoek wees uit dat hij een erge vorm van ADHD had en dat dit er alles mee te maken heeft. Gewoon zijn energie kwijt hierin. Je kan/kon hem hierin niet corrigeren. Hij kreeg zelfs een speciale bobberstoel (die kapot kon) om zijn energie in kwijt te kunnen…

Mijn bellen gaan rinkelen omdat het bij veel kindjes voorkomt in bed maar niet overal toch? Daarom dacht ik gelijk aan mijn broer. Nogmaals ik wil je niet bang maken oid… integendeel!! Maar je dit toch even meedelen…

Telkens zijn kamer op komen word waarschijnlijk een drama… Als hij mij ziet wil hij er uit, en dan huilt hij alles bij elkaar… De aanhouder wint misschien wel, maar Jessey moet ook nog slapen…

Heel eerlijk gezegd maak jeme wel een beetje bang met dat verhaal over adhd mini-boy… Ik ga dit nu zeker eens navragen op het CB, al kunnen ze adhd nog niet echt vaststellen bij zulke kleintjes, is mij door hun al eerder verteld. Danny heeft namelijk ook adhd (zijn papa dus, en adhd kan erfelijk zijn) en Joey vertoond wel meer onrustig gedrag… Zo zijn zijn handjes en voetjes altijd in beweging, echt werkelijk altijd draaien die rond Verder heeft hij veel structuur nodig en raakt hij echt van slag als iets anders gaat dan anders… ook al zo’n teken, en dat is ook waar de adhd zich bij Danny zich in uit, die heeft niet zo veel lichamelijke onrust.
Nou ja, ik ga geen overhaaste conclusies trekken, en ook al zal het zo zijn, dan nog is er op deze leeftijd niet veel meer aan te doen dan rust, regelmaat en structuur te bieden, en dat doen we al, ook al omdat we dat zelf fijn vinden!

He gat waarom vertel ik het je nu… echt niet om je ongerust te maken. Maar… omdat mijn gevoel zei dat ik eerlijk moest zijn en dit toch tegen je moest zeggen. Weet je wat bij mijn broer ook de rust gaf (toen ze er eindelijk achter kwamen) weinig suiker/zoet. Bijv geen cola oid. Dit kon je heel goed merken aan zijn gedrag als hij dit op had…

Meis … ik wil je niet ongerust maken. ECHT NIET!! Denk aan je…

Dani bonkt ook altijd in bed. Hij slaapt op zijn buik en gaat dan met zijn hoofd heen en weer. Dit doet hij om in slaap te komen en ook als hij 's nachts wakker wordt gaat hij bonken en als hij 's ochtends in een lichtere slaap komt hoor ik hem ook regelmatig bonken. Vaak ligt hij dan helemaal aan de bovenkant waardoor hij tegen de bovenkant aan bonkt.
Op andere plekken doet hij dit eigenlijk niet. Behalve als hij boos is, dan hij wil hij ook nog wel eens tegen iets aan bonken.

Over ADHD weet ik te weinig. Weet wel dat ik dit nog weleens heb nagezocht op internet en volgens mij was de uiting van peuters met ADHD juist niet heel druk zijn, maar meer niet geconcentreerd, afwezig etc. Maar hier kan je natuurlijk het beste even iemand voor raadplegen die hier meer van weet.

Oh ja en dat geluid erbij maken ook erg herkenbaar

Gewijzigd door - Saro op 10 Feb 2010 22:48:39

Nou echt ongerust ben ik niet hoor mini-boy, als het zo is, is het zo, er is gewoon niks aan te doen! Ik bedoel, het is niet te genezen, wel te behandelen natuurlijk. Maar voorlopig nog lang niet, en dan zal hij dus eventueel zijn energie op deze manier kwijt moeten vrees ik. Ik moet zeggen dat we ook al maanden heel erg weinig met hem buiten komen, en sinds een paar maanden word het ook erger met dat bonken. Wie weet heeft ook dat er nog iets mee te maken.

Toch weet ik ook zeker dat het iets met zijn bedritueel is, want toen hij vorige week in het ziekenhuis lag ivm met de koortsstuipen, heb ik dus naast hem ‘geslapen’, en zelfs toen hij dus doodziek was, met hele hoge koorts was hij aan het bonken! Natuurlijk was het verschrikkelijk om mee te maken allemaal, maar ik vond het wel eens fijn om zo eens te kunnen zien hoe hij zich in bed gedraagd… We hebben wel de babyfoon thuis, dus we horen van alles, maar nu kon ik ook eens zien wat hij allemaal doet. Zo zag ik dat hij ook een paar keer op zijn buik liggend, met zijn hoofd op de matras ‘slaat’. en dat hij op de buik slaapt met opgetrokken knieen. Dit wisten we niet, omdat als we thuis zijn, ik echt niet bij hem kan gaan kijken, hij word namelijk direct wakker van een beetje licht en geluid, en aangezien de vloer hier gigantisch kraakt, betekend het een drama als ik bij hem zou gaan kijken, want dan wil hij er uit en gaat hij uren krijsen.

De eerst volgende keer als ik bijhet CB kom ga ik dit zeker eens bespreken, ben benieuwd wat zij er van zeggen!

Minke “bonkt” vanaf dat ze een maand of 10 is. Ze ligt inmiddels al maanden;

• in een campingbed ( want ze had soms blauwe plekken op haar hoofd van het bonken tegen de spijlen van haar gewone bed)
  • met onder de pootjes van het bed van die plaatjes die je onder de wasmachine hoort te leggen zodat hij niet verschuift (!!) anders gaat ze de hele kamer door met haar bed zo hard bonkt ze ( niet overdreven) haha
  • EN we hebben ook nog een rechtop staand matras tussen haar bed en de muur omdat wij anders een verdieping erboven wakker werden van het bonken van haar (camping)bed tegen de muur
    Nou, je leest je hebt niet als enige een “bonkie”. Volgens het cb niets om je zorgen om te maken.
    Wij hebben er nu in elk geval geen last meer van en Minke kan zichzelf niet bezeren door het campingbed.Ze doet trouwens ook heel hard : HHMMM , HMMM erbij. Ook als ik s nachts Neeltje voed hoor ik haar weleens “brommen” en dat heeft ze dus nodig om weer in slaap te vallen. Tja leuk is anders ( ik maakte me er namelijk best zorgen om in het begin) maar ze groeien er echt wel (een keer) overheen. Tot die tijd vind ik dat we een prima oplossing hebben zo
    groetjes!

Tis idd nog veel te vroeg om wat over ADHD te kunnen zeggen. Sommige dingen die bij ADHD horen, komen ook gewoon bij peuters voor die zich normaal ontwikkelen. Ik snap wel dat je je er een beetje bezorgd over maakt hoor.
Vroegtijdige tekenen bij peuters kunnen zijn;

• motorische onrust ( hyperactiviteit)
  • snel afgeleid ( maar ja, het concentratievermogen van een peuter is toch al niet enorm dus dat kan heel misleidend zijn)
  • overbeweeglijkheid (altijd wel iets van het kind beweegt)

Vaak zijn dit ook baby’s die moeite hadden, en mss hebben om in slaap te komen, of die vaak overstrekten.
Dit soort info kun je ook op internet vinden maar eerlijk gezegd ben ik er een beetje voorzichtig mee want je haalt je allerlei dingen in je hoofd die mss niet aan de orde zijn.
En wat je zegt; als het al zo is dan valt er ( nu zeker) toch niks aan te doen. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik het wel een piepklein beetje apart gedrag hoor dat bonken. Zeker zo lang en op verschillende plekken.
Ik zou zeker even met het CB hier over praten.

Succes meid!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers