Mijn kindje is 14 weken en drinkt op dit moment Nutrilon Soya. We zijn overgeschakeld op soyamelk omdat hij veel last had van krampjes, en het is opmerkelijk verbeterd. Nu merk ik sinds kort dat hij soms heel de dag door boertjes zou laten. Na zijn eten zit hij minimum 1u15 recht voor ik hem in zijn park leg om te slapen. Hij komt meestal na 3 kwartier - 1 uur terug wenend wakker en dan moet hij nog een boertje laten. ''s morgens zou hij niet langer slapen, maar ''s middags heeft hij zeker zijn 2 uur slaap nodig. Kan ik hier iets aan doen? Iets toevoegen aan zijn melk? Hij laat altijd mooie boertjes na zijn eten, dan denk ik altijd dat hij geen meer zal laten, maar niets is minder waar. Gelukkig heeft hij er ''s avonds en ''s nachts geen last van. Ik heb al gehoord van mensen die rijstvlokken toevoegen aan de melk? Vanaf welke leeftijd mag dat? We hebben al Nutriton geprobeerd, maar dat hielp niet en heeft daar krampen van. Er komt zelden melk mee met die boertjes, dus weet niet of dikkere melk zou helpen. Alvast bedankt.
Boertjes laten / oprispingen
Hoi Tina,
Welkom bij ikkeben!
Misschien kan ik je helpen.
Allereerst Nutriton is niet tegen boertjes, is eigenlijk alleen bedoeld
om het spugen tegen te gaan.
De flesvoeding wordt er dikker van en babytjes zullen hooguit een druppel
melk op het slabbetje hebben.
Met rijstvlokken bedoel je denk ik Nutrix. Dit is pap en voor kindjes
vanaf 4 mnd om ze de nacht lekker te laten doorslapen.
Kan ook aan de 1ste ochtendfles worden toegevoegd.
Moet jij nog even mee wachten tot je kindje 4 mnd oud is. Duurt niet zo
lang meer zie ik!
Helpt ook niet tegen boertjes.
Laat je je kindje tussendoor goed boeren?
Je kindje drinkt denk ik 150 of 180cc (?) dan zou je tussendoor 3 of 4
keer kunnen stoppen en even wachten op het boertje.
Dit deden wij bij Anne ook in het begin omdat ze erg veel spuugde.
Hierdoor spuugde ze minder, maar was niet over dus toch maar Nutriton
gehaald.
Je kindje 1 uur 15 min. rechtop laten zitten lijkt me nou niet echt goed
voor het ruggetje.
Het is ook goed als je kindje in de box ligt en wat speelt.
Als je zoontje na 3 kwartier/1 uur huilend wakker wordt dan kun je
hem even een boertje laten doen en daarna weer terug leggen en verder
laten slapen.
Vaak zijn ze dan nog niet uitgerust van dat korte slaapje en vallen de
oogjes wel weer dicht.
Wil je kindje ook de speen? Helpt om sneller weer in te slapen.
Wat een lang verhaal he?! Hoop dat ik je wat heb geholpen.
Hoor ik nog wat van je!
Groetjes Heleen. mamma van Elke 2 1/2 en Anne 7 mnd
Hey Heleen,
Bedankt voor je reactie !!
Mijn ventje is vandaag voor de eerste keer naar de crèche
Lastig om hem af te zetten, hij is nog zo klein.
Heb het probleem van het boeren daar ook uitgelegd, hopelijk betert het wat.
Ik had inderdaad gezegd dat ik hem “rechtop liet zitten”, maar ik bedoel eigenlijk dat hij een tijdje bij mij op de arm zit om te boeren en dan wat in zijn sitter. Maar heb hem dan gisteren eens rapper in zijn box gelegd, en hij was eigenlijk even tevreden, dus misschien had hij er wel last van om zo lang rechtop te zitten.
Hij laat meestal tussendoor een boertje, maar niet altijd, want als ik hem laat stoppen dan wil hij soms niet meer verder drinken en dan heeft hij niet genoeg binnen natuurlijk. Hij drinkt flesjes van 180 cc met 6 schepjes. En meestal drinkt hij ze bijna leeg, maar met speen 2 van Avent gaat het soms te traag en wil hij geen moeite meer doen om de rest uit te drinken, en met speen 3 van Avent is hij veel te gulzig (soms gedaan in 5 minuten, niet gezond dus), dus dat drinken verloopt moeizaam. Ik denk dat dat vooral het probleem van zijn boertjes is, ofwel pakt hij teveel lucht. Heeft eigenlijk al altijd moeilijk gedronken, de ene periode al wat beter dan de andere.
Hij slaapt drie kwartier, ik haal hem uit voor een boertje, maar de laatste tijd is het onmogelijk om hem terug te leggen en hem een half uur doen wenen (“krijsen”) heeft ook geen zin, want hij wordt er nog ongemakkelijker van. Hij is misschien ook wat verwend hoor, want als ik hem op mijn buik leg, kan hij zonder problemen nog 2 uur slapen. Misschien is dat ook louter voor de gezelligheid of heeft hij minder ongemakken als hij op zijn buik ligt ( hij wil wel zo niet inslapen, dus ook moeilijk).
Nu, ik ben benieuwd wat ze in de crèche zullen zeggen, zij zorgen al 20 jaar voor kindjes, dus ik hoop ook dat zij rap zullen merken dat er iets scheelt of dat hij op een verkeerde manier drinkt.
Groetjes
Tina
Ha Tina,
Je kunt je kindje nog niet verwennen hoor.
Met 6 mnd is dat pas.
Wij hebben ook de Avent flessen.
Ik vind ze erg fijn.
Anne heeft tot ze 2 1/2 mnd was met de speen van 1 mnd gedronken, pas daarna
de 2 mnd speen (2 gaatjes)
Met 4 mnd ofzo zijn we Nutriton door de Nutrilon gaan doen omdat Anne
zoveel spuugde.
Nu gebruiken we de 1 2 3 speen (oftewel de papspeen), op stand 1.
Zou je ook kunnen proberen.
Het kan ook zijn dat de speen die je nu gebruikt verstopt zit.
Prik er maar even met een schone naald doorheen.
Babytjes die nog niet zelfstandig kunnen zitten en te lang rechtop worden
gehouden krijgen last van de rug en zullen op den duur gaan huilen.
Als je je zoontje tussendoor laat boeren (zou ik wel doen als ik jou was)
en hij wil daarna niet meer drinken, dan zou je hem als hij de speen in de
mond heeft onder de kin kunnnen wrijven of onder de voet wrijven.
Dit hielp bij Anne destijds goed als wij haar wakker moesten maken om
21.30 en ze al weer half sliep.
Probeer maar eens!
De meeste babytjes zijn trouwens de eerste driekwartier in een lichte slaap
en daarna vallen ze in een diepe slaap.
Mocht je kindje na 3 kwartier wakker worden wacht dan maar even 15 min.
Deden wij ook wel eens bij Anne, vaak viel ze dan al weer snel in slaap.
Wij zijn zelf toch ook wel eens even wakker?!
Ging het goed vandaag op het kinderdagverblijf?
Lijkt me best moeilijk.
Moest jij weer gaan werken?
Bij ons thuis zijn de rollen omgedraaid. Mijn man kon geen werk meer
vinden en toen besloten we dat zolang hij geen werk had ik zou blijven
werken.
Tot op heden nog geen werk gevonden.
Morgen heb ik lekker een vrije dag. Anne moet naar het cb en smiddags
nog even langs de dokter.
Houd je me op de hoogte!
Groetjes Heleen.
Hey Heleen,
Eerste dag in de crèche heeft hij goed doorstaan. Wel niet zoveel gedronken, maar hij zal het nog moeten gewoon worden.
Volgens hen heeft hij geen last van boertjes, maar wel van krampen en winderigheid. Ook vaste stoelgang, maar dat is al sinds hij soya drinkt.
Nu zijn wij eigenlijk overgeschakeld op soya voor krampen, en blijkbaar heeft het geen effect meer.
Ik zal eens advies vragen aan Kind & Gezin of kinderarts om eventueel over te schakelen op andere melk. Maar volgens mij komen zijn krampen van zijn manier van drinken.
Maar dat verklaart natuurlijk die winderigheid niet. Het kan zijn dat die soya het lastig maakt in zijn maag en darmen, zal nog weekje afwachten.
Als hij na drie kwartier wakker is, is het echt al wenend (van pijn?) en is hij moeilijk terug te kalmeren. Heeft in de crèche ook korte perioden geslapen, en een kindje dat 3 weken jonger is dan hem slaapt van voeding tot voeding, ik zou mijn zoontje dat ook willen gunnen, want denk wel dat het hem deugd zou doen.
Ik moet inderdaad terug gaan werken, maar ik ben iedere vrijdag thuis, kon het niet over mijn hart krijgen om hem 5 dagen in de week weg te doen. En mijn man moet ook werken, want we hebben net een nieuw huis gebouwd, dus eurootjes zijn zeker welkom !!
Ik laat je zeker nog weten hoe hij het verder doet. Ben toch al blij dat hij zich in de crèche goed kon bezighouden, ondanks het feit dat hij niet veel slaapt.
Groetjes
Tina