Boekjes over zindelijk worden

Wij hebben vrijdag voor Eva een heel gaaf zilveren Nijntje po’tje gekocht. Niet dat ze er al aan toe is hoor, maar ik zag 'm staan en vond 'm wel leuk. Hij staat nu op de badkamer, te wachten op het moment dat we gaan oefenen. Eva was zeer geïnteresseerd in het po’tje, maar dan alleen als leuke hoed en als ding waar ze in bad mee wilde spelen. Dat mocht niet. Ze moet weten dat de po is om straks op te plassen en voor drolletjes. Ik heb haar er in haar blootje even opgezet en ze vond het wel leuk geloof ik.

Omdat Eva tot nu toe niet tot de allersnelsten behoort zeg maar (mevrouw neemt overal ruim de tijd voor), wil ik rond haar 2 beginnen met langzaamaan wat oefenen. Dan hebben we een beetje de tijd. Maar ik heb geen idee hoe je dat moet aanpakken. Kennen jullie een leuk boekje ofzo waar dat in staat? Ik wil het van het begin af aan goed doen en vind het wel fijn om er eerst iets over te lezen.

Groetjes Rainbow, trotse mama

Ik ben ook wel erg benieuwd, dus lees met je mee. Tim is al 2 jaar geweest en we hebben een potje, maar het boeit hem echt 0. Verder vind hij het totaal geen probleem om in een poepluier te lopen. Soms is hij nog gepikeerd dat hij verschoont moet worden ook. Heel af en toe zegt hij bah als hij een poepluier heeft. Maar meestal moet ik het ruiken. Zowel op de pot als op de wc wil hij echt niet zitten. Hij strekt dan zijn beentjes en wordt boos. Hier zal het dus nog een hele uitdaging worden. Wij zjin er even mee gestopt, omdat het hem nog niet boeit. De pot staat er wel, maar verder wachten we even totdat hij er wat meer aan toe is.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Derde Ticker

Ik lees ook mee, ook hier is de pot voor dingen in te doen zoals speelgoed en zo. Hij staat nu zelfs in de tuin Soms zet ik der baby born op de pot en dan zegt ze ja goed zo, maar zelf no way nog. Ze mag overigens van mij wel met der pot spelen dan raakt ze er goed aan gewend en is het straks geen eng ding.

Groetjes,

Michèle

Jack is 2,5 en ook al heel lang geinteresseerd in de wc, poep en plas. Als mama gaat wil hij maar al te graag kijken en als ik hem verschoon zegt hij: mama, vies kijken. Want dan wil hij wel zien wat er in zit. Hij zegt het ook als hij gepoept heeft en heel soms voor hij gaat poepen. Plassen geeft hij niet aan, merk ik ook niet.
Op het potje gaan vind hij leuk, maar wel met broekje aan en dan zegt hij: psssss. Alsof hij een plas doet.
Zonder broekje vind hij nog niks. Op de PSZ hebben ze kleine wc-tjes en daar ging hij wel eens op zonder broek, maar er kwam toen niks helaas.

Ik denk dat je het niet moet forceren want dat werkt alleen averechts. Je begint ermee als je kind tekenen geeft dat het er aan toe is. Dus je kan wel in gedachten hebben 2 jaar maar als je kindje er dan nog niet aan toe is kan het juist tegenovergesteld werken. Wij zijn met Jack echt nog spelenderwijs ermee bezig en zien wel waar het schip strand. Ik dacht overigens ook dat je vanaf 27 maanden de meeste kans van slagen hebt.

Enne, ieder zijn manier hoor maar ik ga dus echt niet zomaar de pampers weg doen zo van: nu doe je het maar op de wc. Lijkt me helemaal niets. Hoewel ik het meer heb gehoord hoor die manier maar ik zie het nog niet voor me op onze houten vloer.
En ik denk dat ook dat alleen maar werkt als je kind er aan toe is. Als het simpelweg nog niet de controle heeft kun je lang wachten denk ik.

Ik heb wel een tof boekje: Hugo Haas hoeft geen luier meer om. Bij Intratuin gekocht, met van die flapjes en dan kunnen ze bij elk beestje zien wat er in het potje ligt.

Succes!

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

@Christa, zo’n boekje lijkt me wel wat. Ik zal eens kijken. Ik weet ook niet wanneer het beste is om te beginnen. Ik ga er eerst maar eens over lezen.

Mijn nichtje had ook opeens geen luier meer om. Lag er bij opa en oma opeens een drolletje in de gang. Dat lijkt mij ook niks eigenlijk. Ik vind dat te veel risico en ik zit niet te wachten op natte plasplekken op het parket! Maar ieder zijn ding natuurlijk!

Bij de prenatal heb je ook boekjes. Ook voor op het potje. Hier zitten volgens mij ook stickers bij.

Difrax heeft ook boeken:
http://www.difrax.nl/nl/assortiment/specials/boeken/411,-1499/nieuw-het-droge-broeken-boek-harde-kaft

Succes

Lilypie Second Birthday tickers

Jada begon eerst dat we 's avonds voor het bad even op het potje gingen, dat hebben we zo’n 6 weken tot 2 maanden gedaan (was toen rond de 1,5 jaar) Omdat Jada altijd een vaste tijd had voor poepen zette we haar toen ook op de pot. Daarna wilde ze al snel geen luier aan en omdat het goed weer was vond ik dat prima. Half uur na d’r drinkmomenten ging ze dan naar het potje met mij. Daarna ging het bij haar heel snel! Dus zo zijn wij begonnen, hoop dat het iets helpt!

om samen met eva te lezen is het boekje;
Ik ga al op het potje van Roger Priddy erg leuk! echte aanrader.

en ik heb zelf ook het boek van Monique Gouwerok willen bestellen: Kinderen en zindelijkheid
dat is meer voor jezelf.

ook hebben wij een peuter plasboekje gekocht.
strontduur voor wat je krijgt… maar het is gewoon een klein boekje met bladzijdes met rondjes waar je stickers in kunt plakken. de stickers zijn er wel bij inbegrepen hoor die hadden we bij prenatal gekocht

hier linkje:

http://www.prenatal.nl/shop/product.aspx?category=Potjesenluiers&subcategory=Zindelijkoverig&productid=43453

Lilypie Tweede PicLilypie Tweede Ticker

haha wat omschrijf je het weer lekker,
ik vind plas op de grond ook niet zo erg, dat ben ik wel gewend met die incontinente hond van ons hihi!
maar inderdaad dat de hele vloer onder de schijt ligt met als gevolg dat ze het gaan uitwrijven tegen de muren nee dankje feestelijk

Plas maakt mij nog niet eens zó erg uit, maar papa wordt al PANISCH als er water op de vloer ligt. Hij komt dan meteen aanrennen met doekjes enzo en gaat heel de kiertjes doorraggen uit angst dat de vloer uit gaat zetten. Dat wordt dus niks hier, het geen-lui-beleid haha. Poep heeft hier weleens op de vloer gelegen, toen ik Eva’s badpakje moest uittrekken viel er een drolletje op de grond. Ik zag het niet en trapte erin. Bovendien gooit zij haar luiers ook weleens op de grond. Ach, poep trekt er tenminste niet in! Even een oliedoekje en klaar!

haha herkenbaar rainbow, papa wordt er hier ook dol van, idd meteen met doekjes: ik citeer" wel goed droogwrijven he! ander staat dadelijk het hele laminaat omhoog!"
ik weer: moet jij nodig zeggen toen je laatst een vissenvaas/kom van meer dan 10 liter kapot had laten vallen in de keuken en we een hele nieuwe vloer hadden moeten leggen
dan issie stil hihi!

quote:
Oooooow bah Mama-van-Rico hahaahah Dat doet me denken aan onze smerige dreumes!!! Die presteert het steeds zijn pamper eerder open te maken dan mama, òf trekt tijdens het verschonen steeds de vieze doekjes uit de pamper òf trekt gewoon 'lekker' heel die vieze pamper tijdens het verschonen onder zijn billen weg. BAH BAH BAH BAH BAH BAH!!!!

ooh ja gadver! Rico doet dat ook, trekt hij dat ding onder m vandaan en wil m dan gooien ik vang m net op en hij roept: BAH! ja hahahha dat is bah ja!
laatst hadden we iets ranzigs tijdens het wandelen…hij noemt een takje/tak “KAK” en we liepen dus… en hij zag iets liggen waarvan hij dacht dat het een takje was… en riep: KAK! en pakte het zo vast! HET WAS EEN HONDENDROL!! gADVER!!! dat was inderdaad echte KAK ja hahaha

<a href=“http://lilypie.com”>[img]http://lilypie.com/pic/100613/zL2b.jpg" alt=“Lilypie Tweede Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://m2.lilypie.com/dDvRp2.png" alt=“Lilypie Tweede Ticker” border=“0” /></a>

Gewijzigd door - MamavanRico op 20 Jul 2010 22:50:09

Dan kan ik hier wel even mijn vraag in gooien:

Vanochtend was ik Seth aan het aankleden en ineens begint hij een beetje te piepen en aan zijn plasser te trekken. Dus ik dacht, misschien moet hij plassen, en ja, hij wilde wel op het potje.
Ik hem op het potje gezet, en na 3 seconden liep hij weer weg. Dus ik heb hem weer gepakt en op zijn commonde gezet, waarna hij gelijk begon te plassen…
Het leek dus wel alsof hij het voelde aankomen. Maar wat te doen? Hem proberen langer op het potje te laten zitten, hem er een paar keer per dag op zetten, of nog even zo laten?

Liefs, Anne

Anne, ik heb dat nu af en toe ook met Dani. Hij heeft laatst al een keer gepoept op het potje. En gister was hij lekker buiten in badje aan het spelen. Ik doe hem dan geen zwemluier aan, maar gewoon in zijn zwembroek. Eerst deed hij een plasje terwijl hij aan het spelen was. Dus ik hem op het potje gezet voor de laatste druppels. Toen zei hij zelf “poepen” (zo noemt hij zowel poepen als plassen), dus wij weer naar het potje. Eerst lukte het niet…en toen liet ik hem even alleen op het potje zitten…toen een plasje gedaan op het potje…Dani en mama helemaal blij.
Later stond hij bij ons op de slaapkamer…hoor ik hem ineens zeggen "oh oh poepen"Had hij op het laminaat geplast, haha

Dus ja hij geeft het soms dan toch aan. Heb laatst wel gelezen dat het eigenlijk tot 2 jaar geen zin heeft om actief te “trainen” aangezien ze de sluitspieren nog niet goed genoeg kunnen gebruiken. Dus ik probeer het bij Dani maar een beetje spelenderwijs te doen.

Hier vandaag 3 keer op het potje geplast Dus begin is er. aar indd op speelse manier. Anne ik zet Dylano er ongeveer een half uur n zijn drinken op (als hij wilt) en ga boekjes met hem lezen.

Liefs Michelle

Lilypie Kids Birthday tickers

Het potje is bij Eva nog steeds helemaal HOT. Ze gaat er nu elke dag voor het slapengaan even op, meestal voor het douchen. Soms 's ochtends ook met kleertjes aan. Ze vindt 'm echt interessant. Ze vindt wc gewoon leuk, gaat vaak met mij mee naar binnen en pakt dan alvast een wc-papiertje voor mama. Laatst pakte ze zelf een papiertje en daarmee wilde ze haar billetjes droogmaken, terwijl ze niet geplast had ofzo. Ze zegt ook ‘bah!’ en wijst naar de wc. Dat moet ik even afleren, want de wc is niet vies maar noodzakelijk! Echt trainen doe ik nog niet, wel spelenderwijs de pot pakken en dan gaat ze er zelf op zitten. Wel knap dat sommige kindjes zoals Dylano en Dani al echt eens op de pot geplast/gepoept hebben!

Ik vind het inderdaad ook wel erg jong, dus ik denk dat ik gewoon inspeel op Seth, dus zoals gisterochtend, dat ik hem er dan op zet, en verder nog niet.

Had eigenlijk ‘gepland’ om dat volgende zomer te doen, dan is hij 2,5 en kan lekker in een boxer rondlopen als het warm is

Goed zeg, dat er al kindjes zijn die op het potje plassen/poepen!

Liefs, Anne

@lalala
Seth is nog niet te jong hoor om er iets mee te doen. Dus als jij vermoedt dat hij er wel iets mee zou kunnen, dan zou ik het gewoon proberen (maar niets afdwingen). Wij zijn met 1 jaar en 4 maanden begonnen omdat ook hij langzaamaan begon aan te geven dat er iets dwars zat. (en hij begon onder de douche te plassen en te kijken wat er gebeurde) Ook hier liep meneertje de eerste keren binnen drie tellen van het potje af tot ik een bak met speelgoed bij hem neerzette. Dan bleef hij gerust een kwartier zitten voor hij opstond en nadat hij iets gedaan had. En super enthousiast dat hij was! Binnen een paar maanden was hij poep-zindelijk. Hij maakte er voor zichzelf vaste tijden van: 's morgens bij het opstaan en 's avonds na het avond eten. Ideaal voor ons, scheelde een boel luiers. Stickers hebben we geprobeerd maar dat interesseerde hem niets, want na het plasje was het opstaan en weer verder spelen (wij hadden wel altijd een luierbroekje aan bij hem) Zelfs een boekje over het potje vond hij niet leuk…

Plassen heeft hier langer geduurd, maar goed…dat heeft hij van zijn moeder…want spelen is veeeeeeeeeeeel leuker dan plassen en zeggen dat je moet plassen. Maar dan nog hebben wij hier niet te klagen. Hij is met net twee jaar dag en nacht zindelijk (met heeeeeeeel af en toe een ongelukje als hij einde van de dag moe is en 's middags niet heeft geslapen). We durven nu ook zonder luier de deur uit voor een boodschap (als we maar weten dat er een toilet in de buurt is).

Wij hebben hem niet op vaste tijden op het potje gezet, maar wel op vaste momenten: bij het opstaan 's morgens, na het ontbijt, vóór het tv kijken, na de lunch (voor zijn middagslaapje), na zijn middagslaapje, na het avond eten en voor het slapen gaan. En als we hem zagen wiebelen/knijpen ging hij nog een keertje extra We hebben deze momenten langzaamaan opgebouwd. Eerst bij het opstaan, na het middagslaapje en voor het slapen 's avonds. Gingen die goed, dan kwam er weer een ander moment bij. Op een gegeven moment ging hij het zelf zeggen en hebben we de vaste momenten gelaten voor wat het was.

Tsjonge als ik hier over begin te vertellen, kan ik er nog veel meer over vertellen maar ik weet niet of jullie daar op zitten te wachten. In ieder geval sluit ik me bij anderen aan: Ieder kind is er op zijn tijd aan toe en ieder kind leert het op een andere manier. Ennuh, wat er vaak tegen ouders in het forum van 0-1 wordt gezegd: niet vergelijken met andere kleintjes, het komt vanzelf!

Vandaag helaas weer niets gemerkt qua plassen, dus het zal wel weer een toevalstreffer zijn geweest. Wel zet ik hem elke ochtend voor het couchen op het potje, dus hij maakt er wel kennis mee

Liefs, Anne

Anna is nu een maand overdag helemaal droog. Al heeft het wel een tijdje geduurt voordat ze eraan toe was. Ik heb twee boekjes gekocht over zindelijk worden, en ik heb zelf eht gevoel dat die wel geholpen hebben met het zindelijk worden.

Deze twee:
Moet je op het potje?
Bobbi op het potje

Vooral het eerste boekje, dat gaat over een eendje Norbert, is Anna erg blij mee. Daar zitten flapjes in die ze zelf om kunnen slaan en daarachter zit dan een ander plaatje. Erg leuk!

Bobbi is gewoon een heel lief boekje en erg leuk om voor te lezen.