@lalala
Seth is nog niet te jong hoor om er iets mee te doen. Dus als jij vermoedt dat hij er wel iets mee zou kunnen, dan zou ik het gewoon proberen (maar niets afdwingen). Wij zijn met 1 jaar en 4 maanden begonnen omdat ook hij langzaamaan begon aan te geven dat er iets dwars zat. (en hij begon onder de douche te plassen en te kijken wat er gebeurde) Ook hier liep meneertje de eerste keren binnen drie tellen van het potje af tot ik een bak met speelgoed bij hem neerzette. Dan bleef hij gerust een kwartier zitten voor hij opstond en nadat hij iets gedaan had. En super enthousiast dat hij was! Binnen een paar maanden was hij poep-zindelijk. Hij maakte er voor zichzelf vaste tijden van: 's morgens bij het opstaan en 's avonds na het avond eten. Ideaal voor ons, scheelde een boel luiers. Stickers hebben we geprobeerd maar dat interesseerde hem niets, want na het plasje was het opstaan en weer verder spelen
(wij hadden wel altijd een luierbroekje aan bij hem) Zelfs een boekje over het potje vond hij niet leuk…
Plassen heeft hier langer geduurd, maar goed…dat heeft hij van zijn moeder…want spelen is veeeeeeeeeeeel leuker dan plassen en zeggen dat je moet plassen. Maar dan nog hebben wij hier niet te klagen. Hij is met net twee jaar dag en nacht zindelijk (met heeeeeeeel af en toe een ongelukje als hij einde van de dag moe is en 's middags niet heeft geslapen). We durven nu ook zonder luier de deur uit voor een boodschap (als we maar weten dat er een toilet in de buurt is).
Wij hebben hem niet op vaste tijden op het potje gezet, maar wel op vaste momenten: bij het opstaan 's morgens, na het ontbijt, vóór het tv kijken, na de lunch (voor zijn middagslaapje), na zijn middagslaapje, na het avond eten en voor het slapen gaan. En als we hem zagen wiebelen/knijpen ging hij nog een keertje extra
We hebben deze momenten langzaamaan opgebouwd. Eerst bij het opstaan, na het middagslaapje en voor het slapen 's avonds. Gingen die goed, dan kwam er weer een ander moment bij. Op een gegeven moment ging hij het zelf zeggen en hebben we de vaste momenten gelaten voor wat het was.
Tsjonge als ik hier over begin te vertellen, kan ik er nog veel meer over vertellen maar ik weet niet of jullie daar op zitten te wachten. In ieder geval sluit ik me bij anderen aan: Ieder kind is er op zijn tijd aan toe en ieder kind leert het op een andere manier. Ennuh, wat er vaak tegen ouders in het forum van 0-1 wordt gezegd: niet vergelijken met andere kleintjes, het komt vanzelf! ![]()