Bobbeltje in het oog?

Wie herkent dit?
Mijn dochter begin donderdag met prutoogjes, vrijdagmiddag was haar ene oogje plotseling rood.
Ok, ontstoken oogje ksn natuurlijk voorkomen, ik maak het schoon met gekookt water, komt wel goed dacht ik.
Vanochtend zaten de oogjes bijna dicht, maar na het schoonmaken vanochtend vrijwel geen prut meer gezien.
Maar… Nu ontdekte ik in het gedeelte waar het roodziet een wit/gelig bobbeltje in haar oog! (zie foto, vlak bij de iris) Geen idee of dat er gister ook al zat… Iemand een idee? Komt dat vaker voor bij ontstoken oogjes?
…of zal het toch weer eenavondje HAP moeten worden? Ze lijkt er geen last van te hebben… maar als ik er naar vraag zegt ze dat t wel pijn doet… tja, breng ik haar op een idee? Mama moet t steeds schoonmaken, dus er zal wel iets zijn? Of zou ze echt pijn hebben…

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Gewijzigd door - Suzsje op 02 Jun 2012 20:12:20

Niet om je bang of ongerust te maken, maar ik heb in mijn kleutertijd ook zo’n bobbeltje gehad en toen dachten ze aan tuberculose. Ik was bruidsmeisje en toen zagen ze dat bobbeltje, Zat ik even later in mijn bruidsmeisjesjurk in het ziekenhuis.
Achteraf bleek het geen tuberculose te zijn, maar blijkbaar is dat een symptoom.

Ik heb nooit de symptomen van tb nagelezen, maar blijkbaar heeft het allemaal zo’n indruk op me gemaakt destijds dat ik me dat nog precies kan herinneren.
Dus desnoods even de HAP bellen voor ruggespraak.

Groetekes, Sje

He getsie Sje, dat is wel eng! Gelukkig was het geen tbc bij jou!

Na nog verder speurwerk op google lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat dat het is bij mijn dochter. Gelukkig maar!
En, denk dat ik gevonden heb wat het wel is. Nooit van gehoord… maar vond een foto die precies lijkt op de foto die ik van het oog van mijn meisje heb genomen. En dat blijkt Episcleritis te zijn.

quote:
Het oogwit is van buiten bedekt met een dun bindvlies, ook wel conjunctiva genoemd. Onder dat vlies ligt nóg een doorzichtig vlies, namelijk de episclera. Bij episcleritis is de episclera ontstoken. De ontsteking ontstaat acuut en aan één oog. Het is een vrij milde ontsteking die meestal weinig klachten geeft. In het oogwit ontstaat een dieprode vlek en het oog kan een beetje pijn doen. Ook is er vaak sprake van lichtschuwheid. De gezichtsvermogen is in de meerderheid van de gevallen normaal. De oorzaak is meestal onduidelijk en het gaat meestal vanzelf over, zonder behandeling
Bron: [url]http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/46313-oogaandoeningen-rood-oogrode-ogen-jeukafscheidingtranen.html#6[/url]

Ik denk dat dat het is, valt mee dus.
Maar ik houd het wel in de gaten, wordt het erger dan bel ik meteen, en is het maandag nog niet minder dan ga ik maandag even langs de huisarts.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

Gewijzigd door - Suzsje op 02 Jun 2012 21:37:18

Oh fijn dat je al gevonden hebt dat het waarschijnlijk wat onschuldigs is.

Nou is mijn gevalletje natuurlijk zo’n 40 jaar geleden dus geen idee wat ze toen allemaal wel en niet wisten maar toen was tbc sowieso actueler en veelvoorkomender dan nu. Dus misschien dat ze toen anders alert waren en dat ze er inmiddels achter zijn dat het niet altijd met tbc te maken heeft.

Groetekes, Sje