Bloed geven

dag lieve moeders,

Ik heb vandaag voor het eerst bloed gegeven. In 2007 wilde ik beginnen, maar toen was ik net op vakantie geweest in gebieden waar malaria voor kon komen, toen ik weer opgeroepen werd, was ik zwanger en de laatste 3 oproepen moest ik laten gaan omdat ik maar keelpijn bleef houden.

Dus vandaag eindelijk voor het eerst bloed geven… Ik was zelfs een beetje zenuwachtig. Ik hield mezelf voor: Als ik kan bevallen, kan ik ook een halve liter bloed geven. Nou… dat gaat voor mij dus niet helemaal op.

Ik werd na een half uur wachten opgeroepen voor de medische test en die ging goed, Hbwaarde 9,3, dus dat is echt wel hoog, bloeddruk iets laag maar goed genoeg, voelde me goed, dus ik ging ervoor.

Het zenuwachtige gevoel was wel weg toen ik eenmaal werd opgeroepen voor het echte geven. Ik kreeg een goede uitleg, vriendelijke zuster, appeltje eitje, dacht ik. Het prikken zelf ging ook goed, dat is bij mij vaak een probleem omdat mn aders niet zo dicht onder de huid liggen. Het bloed ging in een goed tempo richting zak en ik voelde me nog steeds kiplekker.

Maar na een mituut op 9 voelde ik me een beetje licht in mn hoofd. De piep dat de zak vol was ging, dus er kwam een zuster aan. Ik zei dat dus tegen haar. Nou, doe maar even rustig, zei ze, dat voel je je zo weer beter. Elke 20 seconden vroeg ze hoe ik me voelde en het werd steeds beroerder. Ik werd misselijk, licht in mn hoofd, hoorde het geluid ver weg, ik dacht: daar ga ik hoor!

Dus ineens 3 zuster aan mn stoel, benen in de lucht, natte koude doeken op mn hoofd en in mn nek, de arts kwam erbij… ik voelde me toen echt heel beroerd en zakte heel even weg. Na een paar seconden was ik er weer en langzaam maar zeker voelde ik me weer beter worden. Ik heb nog een half uur in die stoel gezeten voordat ik weg mocht! De arts vroeg me goed na te denken of bloed geven wel iets mij is… waarschijnlijk komt het omdat mn lichaam reageert op het bloed geven met bloeddrukschommelingen. Ik mag het nog een keer proberen, maar weet niet of ik dat wel ga doen…

Daarna moest ik direct Nora van de creche halen en ik bleef me een beetje wiebelig voelen. Toen ik haar optilde raakte ik zelfs een beetje buiten adem.

Ik dacht: dat doe ik even, maar niet dus! Wel raar, echt bijna niemand die last heeft en ik ga weer van mn graat…

Mn zus is een jaar of 16 geleden bijna doodgegaan door enorm bloedverlies en als er geen donoren waren, was ze er niet meer geweest. Ik vind het daarom superbelangrijk om bloed te geven en zou het wel balen vinden als ik het niet kan…

Maar ja, dat was mijn avontuur van vandaag!

Lilypie - Personal pictureLilypie

Jeetje meid, dat is heftig. Ik geef al zo’n veertien jaar bloed en heb datgeen wat jij hebt gehad nog nooit meegemaakt. Bij mezelf of bij een ander ook niet. Het kan de eerste keer wel gebeuren, dus op zich niet raar, maar wel heftig. Een halve liter is best veel in verhouding tot hoeveel je in totaal in je lichaam hebt. Ze raden ook aan om geen fysieke inspanning meer te leveren na het doneren, omdat je lichaam alle energie nodig heeft om die halve liter weer aan te maken.

Ik zou de volgende keer gewoon weer proberen en als je dan weer zo heftig reageert is het misschien niets voor jou. Je motief om het te gaan doen is natuurlijk heel goed en misschien dat het de volgende keer wel goed gaat.

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Ik geef ook al een paar jaar bloed. Bij mij vliegt dat zakje altijd super snel vol zonder problemen. Goed eten en drinken van te voren en erna. Mocht je wel nog een keer willen proberen, zorg dan dat je vervoer hebt en iemand bij je.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Hahaha Sannn, dat is sneu voor je man. Was natuurlijk wel in z’n mannelijke eer aangetast of niet?

Ik doe altijd een wedstrijdje met mezelf, om elke keer het zakje sneller vol te krijgen. Dan knijp ik als een gek in dat balletje dat je in je hand krijgt. Meestal is 'ie rond de 9 minuten vol. Sneller lukt nog niet. Tja, je moet toch iets doen om de tijd te doden, toch? Voor de gezelligheid hoef je het inderdaad niet te doen…

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Whahaha ja ik zit ook op 8 min geloof ik, heb dat balletje dan ook niet nodig. Vind het altijd wel sneu, er zijn er die zeker 20 min daar liggen, ik ben zo klaar. Tegenwoordig hebben we een bus, maar ik ben al lang niet meer opgeroepen.

Elke minuut die je je druk maakt om je verleden gaat af van je toekomst!

Fijn Sannn, dat je man het inmiddels heeft geaccepteerd. Je kan tenslotte ook niet overal de beste in zijn hè. Haha.

Lachen dat jullie ook kijken hoe snel je die zak vol kan krijgen. Bij ons hebben ze nog niet zo lang dat je zelf kan meekijken hoe snel het gaat en sinds dat het kan ben ik écht fanatiek. Normaal ben ik niet zo, dus heb mezelf echt verbaasd. We kunnen hier wel een competitie beginnen en dan tegen elkaar gaan ‘strijden’. Goed idee?

Groetjes,
M

Lilypie Tweede Ticker

Brr… ik krijg helemaal de kriebels hiervan.
Heb echt een hekel aan prikken en ben tijdens bloed prikkn al een keer bijna flauwgevallen. De enige keer dat is het ok vond, was toen ik een verdoving kreeg tijdens de bevalling
Maar wel echt heel goed van jullie! Die mensen zijn echt nodig, jammer dat ik een betje een schijterd ben, wat dat betreft. haha

Brrrr ik word al licht in mijn hoofd als ik er aan denk! Maar goed van jullie dat je het toch doet, het is zo belangrijk!
Ik heb het zelf 5 keer gedaan, en toen mocht ik niet meer terug komen. Ze hadden iedere keer zo veel werk met mij, ik ben er drie keer flauw gevallen… Ik ben ook doodsbang voor naalden, maar ik vond het zo belangrijk dit te doen dat ik door wilde zetten. Toen ik na 5 keer mijn eerste speldje kreeg ging een zuster een gesprek met mij aan om uit te leggen dat het op deze manier niet goed was… Elke keer die drama’s en maar bouillon en zoete ranja blijven drinken… Het nam al gauw 2 uur in beslag van binnenkomen tot weer naar huis gaan… Ik heb mijn best gedaan, 2,5 liter bloed van mij, en meer kan ik helaas niet doen…

Lilypie

Lilypie

quote:
Het nam al gauw 2 uur in beslag van binnenkomen tot weer naar huis gaan... Ik heb mijn best gedaan, 2,5 liter bloed van mij, en meer kan ik helaas niet doen...

Ik ben bang dat ik die kant op ga… maar als ik volgende keer weer flauwval en me de dag erna nog steeds zo beroerd voel, ben ik bang dat ik niet doorga tot de 5 keer, dan maar geen speldje, hahaha!

Maar ja, vind het wel belangrijk dus ik wacht die volgende oproep even af en dan neem ik mn man mee ook als chauffeur.

Had t zakje trouwens vol in 9 minuten, misschien dat ik volgende keer niet in het balletje knijp, dan gaat het langzamer en wie weet regeert mn lijf daar beter op…

Dank voor de reacties, dames!

liefs, liske

Lilypie - Personal pictureLilypie