Blijven spugen

DAmian spuugt sinds vanmorgen ineens alles eruit wat erin gaat. We krijgen hem dus ook niet in slaap nu want zodra hij ontspant komt alles er weer uit. Wat kan dit zijn en wat kunnen we hier aan doen?

Hij heeft gister het zouvaatje te pakken gehad en volgens mij niet veel binnen gekregen maar wel iets kan het hieraan liggen

Graag snelle reacties als het kan

ik weet niet of het daar aan kan liggen, kan ook de griep zijn. Ik zou voor de zekerheid de post even bellen, en dit zeggen, dan kunnen hun beoordelen of het erg is. laat je het even weten?

liefs woezel

Lilypie Third Birthday tickers

Ik zou zoiezo de post even bellen omdat hij van dat vaatje heeft gehad. hoeft niks te betekenen hoor maar…
heeft hij koorts?
heeft hij diarree ook? heb je ORS in huis?

Ik heb nog is nagedacht en er schoot me te binnen dat als een kind blijft overgeven
je echt de dokter moet bellen
zeker als ze nog zo jong zijn want een baby/dreumes kan na 1 dag al uitgedroogd zijn en dat is gevaarlijk.

geen eten geven alleen vocht want het komt er toch weer uit.
alles wat er binnen komt wordt je kind nu misselijker van dus kun je beter alleen water geven dan heeft hij in ieder geval vocht binnen en dat is het belangrijkste nu…
en begin met ORS als je dat hebt. vraag het anders aan de huisartsenpost (waarschijnlijk geven ze dat vanzelf wel als je gaat)

Gewijzigd door - MamavanRico op 06 Feb 2011 20:52:43

Ik heb gebelt. We hoeven niet langs. Het kan niet met het zout te maken hebben want dan moet hij er gister al last van gehad hebben en moet hij geen plasluiers meer hebben. Hij heeft inderdaad ook diaree. Ik geef hem nu sap want water gaat er niet in maar sap mocht ook als het maar niet koud was. Zal er zo ors doorheen doen voor de zekerheid. Hij is wel super levendig en rent het hele huis rond. Ben dus bang dat hij voorlopig nog niet gaat slapen maar dat zien we zo dan wel weer.

ik neem aan dat de post wel gezegt heeft dat je ORS moet geven toch?!?!
als ze dat al niet gedaan hebbe3n vind ik ze echt heel erg dom want dat weet ik zelfs en ik ben geen dokter (maargoed ik heb ook eenuitgedroogde dreumes naar de Spoed eisende hulp moeten brengen)
Lees goed op de verpakking hoeveel je er per hoeveel ML in mag doen want je moet er niet : zomaar wat in kiepen
ORS is een mix van zouten en suikers… die zouten heeft ie gister al gehad grapje…
gewoon goed kijken wat erop staat en hem geven wat hij mag hebben.
je mag het ook aanmaken in een volle fles b.v. wat je bewaard in de koelkast wat hij niet hoeft te hebben (en dan bedoel ik wat hij niet hoeft te hebben met wat er staat aangegeven op de bijsluiter)
heel veel beterschap en ik hoop echt dat hij niet gaat uitdrogen. dat is mijn grootste nachtmerrie wat ik heb meegemaakt met Rico en zo gauw ik dit soort berichten lees wordt ik meteen heel bezorgd over de andere kinderen die zoveel overgeven en diarree hebben.
Rico had overigens ook geen koorts hoor maar ik heb hem wel gewoon pcm gegeven op den duur (het ziekenhuis deed dat)
mocht je dat moet4en doen kijk dan uit, want die diarree is hardnekkig en kan er hard uitkomen… en dan bedoel ik: bij rico schoot die zetpil er als een rakket weer uit, met de inhoudt die erachter zat…jakkkk

Nou hij heeft inderdaad wat ors binnen. Hij heeft nu niet veel gedronken maar de rest van de dag wel. Heb zeker 3 super volle plasluiers gehad en 2 vol met diaree dus weet niet of er plas inzat. Hij ligt nu wel eindelijk te slapen en papa houd hem morgen goed in de gaten.

ORS hoeft niet gelijk gegeven te worden als hij nog steeds goed drinkt en plast. Hou gewoon goed zijn plasluiers in de gaten en waarschijnlijk is hij binnen 24 uur al een stuk beter en van dat spugen af (als het het virus is). En anders morgen de huisarts even bellen voor een bezoekje. Die kan gelijk Damian zien en ziet dan of er eventueel sprake is van uitdroging (mocht je daar bang voor zijn).

Beterschap met hem!

Beste Mellanie,

als je kindje ziek is, is dat altijd erg vervelend. Zeker spugen in combinatie
met diarree wekt bij mij ook altijd grote zorgen op.
Ik kan me voorstellen mama van Rico, als je kindje uitgedroogd is, dat je
bij dit soort verhalen argwaan krijgt, en angstig wordt.
Ik ben een bezorgde moeder wat dat betreft, en bel ook vaak naar huisarts/
of - post op, als ik het me niet vertrouw.
Zo ben ik ook een keer met mijn oudste zoontje bij h.a. geweest ivm blijven spugen
’s avonds om 23-00 uur nog naar h.a.p. toe. Hij dronk ook heel weinig en bleef maar spugen. Arts stelde me gerust hij was nog niet aan het uitdrogen, ( invallende ogen, huidplooi meten, dat huid rechtop blijft staan, droge mond etc…) en schreef domperidon voor (zetpil)
dit helpt in ieder geval tegen het spugen, en zorgt ervoor dat drinken in ieder geval binnenblijft. Misschien is dit een optie?

Heel veel succes, en beterschap. En als je het niet vertrouwt, gewoon bellen,
daar zijn ze voor!!

Groetjes, mama van 2 kids

Heb hier wel eens gelezen dat als ze aan het uitdrogen zijn je een huidplooi van de buik moet pakken en loslaten. Als hij blijft staan is het fout. Bij damian was gelukkig niks te zien dus dat zit wel goed. Heb er ook maar een beetje in gedaan ook omdat hij het vorige keer niet meer hoefde toen het in zijn drinken zat. Papa houd hem morgen goed in de gaten en als hij weer gaat spugen belt hij niet eens amar gaat gelijk langs. Ze mogen je toch niet wegsturen.

@FREUBELTJE: nee dit is niet altijd waar. het is niet zo dat als een kind voldoende drinkt hij niet kan uitdrogen.
een kind kan al binnen 1 a 2 dagen uitdrogen als er mee output is als input (dus er gaat meer uit dan erin komt. wat ook het geval is bij Damian zoals ze het omschrijft) Dit is namelijk ook precies zo bij Rico gebeurd.
hij at en dronk gewoon maar toch was hij uitgedroogd en heeft een week in het ziekenhuis gelegen terwijl je normaal met een uitdroging, na het infuus ong maar 2 dagen hoefde te blijven omdat het 9 van de 10 keer dan weer goed gaat.
Rico at pas slecht toen hij er al 4 dagen lag.

@MELLANIE: nee dit hoeft ook niet zo te zijn
bij rico waren geen losse velletjes te pakken.
de ene dag rende hij nog rond en s’ochtends lag hij bijna levenloos in mijn armen. hij was suf en moe en huilde veel.
toen ik bij het ziekenhuis aankwam viel hij weg.
ook toen had hij nog geen loshangend vel. wel kapotte lippen (gelige gloed erover)
uit het bloedonderzoek kwam dat hij een ernstige uitdroging had en we waren er op het nippertje bij.
Loshangend vel hoeft niet altijd een aanwijzing te zijn.
althans GEEN losvhangend vel geeft geen garantie dat hij niet is uitgedroogd.
niet dat hi8j nu is uitgedroogd ik wil alleen maar zeggen dat je toch die ORS moet geven.
ik gaf rico dat namelijk ook, ook al was hij levendig.
de ochtend erop niet meer( maar hij had al 14 dagen diarree en de laatste dag spuugde hij, dus door het spugen erbij te krijgen was hij binnen 'n dag uitgedroogd en de dokter negeerde ons bevel tot onderzoek… tot haar collega rico zag en gelijk de S.E.H belde)
Ik wil je niet ongerust maken maar geef gewoon die ORS en kijk dan goed af of hij niet suf wordt.
want dan is het goed mis

Damian heeft vandaag gelukkig nergens meer last van. Denk dat het dus toch een virus was. Die heeft hij alleen dan wel aan mama gegeven. Heel de dag is er niks aan de hand en ik kom thuis wordt super misselijk en heb nu al 2x gespuugd. Zelf dus maar aan het water eten lukt toch niet

ooh wat super dat Damian nergens last meer van heeft! echt super hoor, ja ik wilde me niet bemoeien wat je wel of niet moet doen maar dit is echt een gevoelig punt bij mij.
gevoelig…overgevoelig mag je wel stellen
wat goed bedoeld uiteraard!

hee mell beterschap meid! hopelijk wordt het niet te erg!

Nou nog even een update. Met mij is het vannacht nog niet lekker gegaan en juist vannacht heeft damian dus tot half 5 door geslapen. Papa is vannacht ook ziek geworden en vandaag zelfs ziek naar huis gegaan van zijn werk. We hebben dus lekker de griep te pakken. Damian is vanmiddag opgehaald door oma toen hebben wij nog even geslapen. Na 2 uur ben ik naar oma gegaan en heb ik papa laten slapen. Damian was nog niet helemaal lekker maar hij ligt nu lekker in bed en slaapt zelfs al. Vanavond gaan wij er ook weer vroeg in want het zal ook wel een beetje slaapgebrek zijn hihi