hallo allemaal,
Emma heeft een beetje “kwakkel” periode achter de rug, ontstoken ogen, oorontsteking, veel verkouden, een virus… veel dus. Nu hoest ze al een week of 4, ze heeft al bisolvon gebruikt toen het echt slijmhoesten was, ze heeft nu sinds een week een "puf"apparaat… maar ze blijft 's nachts heel veel hoesten! als ik haar op bed leg wordt ze de eerste 3 uur wel een paar keer wakker van het harde hoesten,'s nachts ook nog minimaal 2 keer en vanaf een uur of 6 stopt ze bijna niet meer, echt heel zielig.
Wie heeft hier ervaring mee, en wat kan ik nog meer doen dan wat ik heb gedaan?
groetjes Gidget
Blijven hoesten 's nachts
Voor hoesten staat 4 tot 6 weken heeft mijn huisarts me ooit gezegd.
Zolang het een produktieve hoest is (dus dat er slijm loskomt) zou er weinig aan de hand moeten zijn.
Sowieso slokje water geven als ze 's nachts een hoestbui heeft. Dat verzacht vaak wel.
Ik had daar nooit zo’n vertrouwen in omdat ik niet beter wist dan dat dat hoesten in de luchtpijp begon en daar komt dat water niet. Maar nu las ik laatst dat dat doorlopende hoesten veroorzaakt wordt door het afdekklepje wat bovenaan de luchtpijp zit. Dat dekt normaal gezien de luchtpijp af als er voedsel of drank naar de slokdarm moet.
Als dat afdekklepje vies of geïrriteerd is, is de logische reactie van het lichaam: hoesten.
Een slokje drinken raakt dat afdekklepje wel altijd, dus grote kans dat daarmee het hoesten vermindert of stopt.
En verder geldt: als het je niet lekker zit gewoon richting huisarts! Je kunt daar beter een keer teveel komen dan dat je te laat komt.
Wat je verder nog kunt doen is het hoofdeind ietsje verhogen. Dat kun je doen door iets onder de pootjes van het bed aan de hoofdeind-zijde te leggen. Een plank ofzo. Het mag maximaal de dikte van een gemiddeld telefoonboek hebben.
Groetekes, Sje
Hoi Gidget,
Ons zoontje heeft laatst bronchitis gehad en moest ook vreselijk hoesten.
Eigenlijk de hele dag door.
We kregen ook een puf apparaat en dat hielp wel wat want hij had het niet meer zo benauwd.
Verder gaven wij ook Bisolvon tegen het hoesten.
Ons zoontje was ook nog eens flink verkouden, dus de hele dag achter hem aan met een zakdoek.
Savonds in bed en snachts hoorden we hem ook nog regelmatig.
Ik heb toen voor in bed onder het matras een paar strandlakens gelegd zodat het hoofdeinde wat hoger was en hij wat vrijer kon ademen.
Dit hielp inderdaad goed.
Het hoesten heeft ook een aantal weken geduurd en ging toen vanzelf weer over.
Met dit warme weer in ieder geval niet warmer aankleden. Gewoon zoals jezelf ook gekleed bent.
En savonds ook niet warmer aankleden in bed.
Heb ik je zo een beetje geholpen?
Groetjes Lisan.
hoi
dank jullie wel. 4 tot 6 weken? dat wist ik niet!
Bij de huisarts kom ik niet veel verder. het zit niet in haar longen, die zijn mooi schoon… hij kan verder niet veel doen.
heb idd haar bed al aan het hoofdeind verhoogd. nog even volhouden dus…
Dat slokje water… doe ik vaak maar ze wil 's nachts niet drinken…
Bedankt voor de tips!
Gidget
Beroerd dat ze dat slokje niet aan wil nemen 's nachts. Zou een hoop kunnen schelen. Blijven proberen zou ik zeggen, want mogelijk helpt het goed en als ze eenmaal merkt dat ze door kan slapen na een slokje, dan wordt ze er mogelijk wel wat makkelijker in.
Alle beterschap voor de kleine meid.
Groetekes, Sje
ons meisje heeft dat ook gehad en ze moest 2 keer per dag puffen ze kreeg pulmicort atrovent en ventolin. bij haar heeft het hoesten een anatomische reden: haar neusbuisjes zijn te smal dus elke keer als de lucht wat droger of kouder wordt heeft ze het zitten. ik moet van pediater vaak neusspoelen en ik moet zeggen dat ze er al enkele weken vanaf is