Blijft maar uit bed komen

pffff… de titel zegt he al. na al velen is dit mijn zoveelste peuterpubertopic. Ik vind het echt niet leuk meer!!! haha. ach, zo erg is het niet, maar ik word er wel een beetje moedeloos en ontzettend moe van de laatste tijd. Nu is dus hier ook de fase aangebroken van het uit haar bed komen. Ze was vandaag bekaf. Smiddags niet geslapen, want dat is ook ineens voorbij sinds een paar weken en ze lag er om half 8 in. Nu, half 10 dus 2 uur later slaapt ze nog steeds niet. Het eerste uur komt ze gewoon continue uit bed en moet ik haar wel 20x terug leggen. Ik heb alle tips hierbij gevolgd die ik hier maar heb kunnen vinden en heb dit al een week volgehouden,maar dus zonder resultaat. Het 2e uur blijft ze zo goed als liggen, maar slapen doet ze dan nog steeds niet. En net, dus half 10! stond ze toch ineens weer boven op de gang. Ik ben toen even heel boos geworden want sorry, maar wat ze ook zeggen, na 2 uur is je geduld gewoon op! en dit keer stond ze met een tube billenzalf in haar handen en wilde ze die zogenaamd nog even komen geven… Hoe dit aan te pakken??? Wat ik tot nu toe heb gedaan is een paar keer terug in bed leggen en duidelijk zeggen dat het nu slaaptijd is en dat ze niet meer uit haar bed mag komen. De 20x daaropvolgend zeg ik helemaal niks en leg ik haar gewoon terug en loop dan zonder iets te zeggen weer weg. na een week dus nog zonder resultaat en ik ben het zo beu! smorgens staat ze ook om half 7 weer aan mijn bed. pffff ik kom zelf bijna slaap tekort, laat staan zij! help!

mama1980

Lilypie Third Birthday tickers

pppfff wat lastig en vervelend zeg!
kan me voorstellen dat je er erg moedeloos en gefrustreerd van raakt.
en dat boos worden ook dat kan ik begrijpen!

helaas heb ik geen magische truc voor je!
misschien dat wat de nanny (tv) ook wel eesn aanraadt dat in de kamer zitten en dan steeds verder weg… lijkt me ook beroerd… maar ja je gaat alles proberen denk ik…

succes!
groetjes Gidget

Mijnticker.nl Tickers

Tja… Eigenlijk geen idee… Misschien ledikantje terug op kamer zetten en vertellen dat wanneer ze uit bed blijft komen ze terug in ledikant moet? (weet niet of het pedagogisch verantwoord is)

Groetjes mama Ja

@Gidget, dat heb ik ook geprobeerd maar ik denk dat dat bij wat jongere kindjes idd wel werkt als ze bang zijn ofzo, of niet willen slapen, tenminste, dat werkte hier toen goed in die fase, maar nu helaas niet. Ze blijft dan gewoon lekker tegen mij liggen kletsen al zeg ik niks terug. Het schijnt gewoon een fase te zijn die iedere peuter krijgt,maar hier heb ik wel een hele hevige puber! Hoop niet dat dat een voorbode is voor de echte pubertijd straks.
@ mamaja, daar klimt ze helaas uit… vandaar dat we zijn over gegaan naar een peuterbed. Ging de eerste maanden prima, tot nu dus…

mama1980

Wij zijn een stickersysteem begonnen toen onze dochter dit ook deed. Als ze in bed bleef liggen mocht ze smorgens een sticker plakken. Na een 7 stickers een kadootje. Werkte hier meteen, daarna geen problemen meer gehad.

@ Zwelgje, dat kan ik idd wel eens proberen. Al weet ik niet of ze dan nog snapt waar al die stickers voor zijn want ze heeft al een stickervel voor op het potje/wc poepen en 1 voor het avondeten. en dan nu nog een voor het slapen. Is dat niet een beetje veel van het goede? maarja, ik kan er ook niks aan doen dat ze gewoon blijkbaar voor alles tegelijk een beloningssysteem nodig blijkt te hebben haha. maar serieus ff… ze heeft dus al voor 2 dingen een sticker beloning nu. Zou ik daar nog een derde aan toe kunnen voegen? Of gewoon 1 vel en dat ze dan om alle 3 de redenen een sticker mag plakken???

mama1980

Ik zou 1 vel pakken, een plaatje met een potje/wc - eten - slapen boven elkaar plakken en daarachter een aantal stickervakjes. Ik denk dat dat wel kan.
Samen met je dochter maken en je dochter laten vertellen/ vragen waar het voor dient. Dan weet je meteen of ze het snapt.

Fijn!! Thanx. dat ga ik zeker proberen!

mama1980

Ik denk dat 3 opdrachten op 1 vel te verwarrend wordt.
Misschien kun je het vel voor het slapen boven op haar kamer houden, zodat ze de dingen van elkaar kan scheiden?
En iedere keer even positief benoemen wat je van haar verwacht als ze gaat liggen: ik denk dat jij vanavond heeeeeel goed in je bedje blijft liggen, want als dat lukt mag je weer een mooie sticker plakken!
Zoiets?

Probeer zelf je geduld te bewaren, zeker niet makkelijk, maar zij voelt dat misschien ook en probeert je uit door steeds naar je toe te komen.

(Heb je trouwens geen traphekje zodat ze niet helemaal naar beneden kan komen en het misschien sneller opgeeft als er niemand komt?)

Succes!!

3 “opdrachten” op 1 vel gaat prima is mijn ervaring. (Ik heb jaren gewerkt op een medisch kinderdagverblijf en daar werkten we ook op deze manier (leeftijd 1,5 - 4 jarigen)). Je moet het juist op 1 plek houden om het overzichtelijk te houden. Die kleintjes zijn slimmer dan je denkt!

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 15 Jun 2012 13:35:22

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 15 Jun 2012 21:44:46

Opdrachten? Stickers?
Oh heden, dat heb ik niet gedaan, al was het alleen maar omdat je voor iets als slapen geen beloning hoeft… Maar goed, ieder zijn eigen

De druppel deed hier de emmer ook erg overlopen toe ze na de zoveelste keer uit bed gekomen te zijn haar eigen haar heeft geknipt…
Die zelfde dag zijn we naar een kluswinkel geweest, en hebben we een systeempje gehaald waardoor haar deur alleen nog op een kier staat, en ze er zelf dus niet uit kan. Was even een weekje wennen, maar het slapen gaat hier weer super!
Ik denk dat je het punt even voorbij moet zijn dat de lol er af is om steeds uit bed te komen. Als ik mijn dochter nu in bed leg gaat dat ‘haakje’ er op. Als ik op bed ga haal ik hem er af, en kan ze 's ochtends zelf haar kamer uit komen, en hoef ik er niet uit als ze wakker wordt!

Groetjes Manderijn.

Een haakje op de deur, bij de zoveelste keer waarschuwen, haakje erop.

quote:
Opdrachten? Stickers? Oh heden, dat heb ik niet gedaan, al was het alleen maar omdat je voor iets als slapen geen beloning hoeft.. Maar goed, ieder zijn eigen

De druppel deed hier de emmer ook erg overlopen toe ze na de zoveelste keer uit bed gekomen te zijn haar eigen haar heeft geknipt…
Die zelfde dag zijn we naar een kluswinkel geweest, en hebben we een systeempje gehaald waardoor haar deur alleen nog op een kier staat, en ze er zelf dus niet uit kan. Was even een weekje wennen, maar het slapen gaat hier weer super!
Ik denk dat je het punt even voorbij moet zijn dat de lol er af is om steeds uit bed te komen. Als ik mijn dochter nu in bed leg gaat dat ‘haakje’ er op. Als ik op bed ga haal ik hem er af, en kan ze 's ochtends zelf haar kamer uit komen, en hoef ik er niet uit als ze wakker wordt!

Groetjes Manderijn.

@mandarijn, een beloningssysteem met stickers is toch niet zo vreemd? Hier werkt het in ieder geval meestal prima. Daarin tegen zou ik nooit een haakje op de deur doen maar zoals jezelf zegt, ieder zijn ding.

Belonen voor iets wat ze vanaf hun geboorte al kunnen vind ik wel gek ja.
Voor het zindelijk worden hebben wij het ook gedaan hoor, want dan moet je iets nieuws leren, dus toen vond ik het ook erg handig.

Het ‘haakje’ wat in dit geval helemaal geen haakje is, zorgt er voor dat ze niet door de deur kan (die dus overigens niet dicht zit) waardoor de lol van het weg lopen uit haar kamer weg is.
Er gebeurden bij ons de gekste dingen. Mijn boekenkast werd leeg gehaald, en alle boeken sleepte ze naar haar bed, alle kleding van mijn kast vond ik onder haar dekens terug. Als ik op bed ging lag ze lekker in ons bed te pitten, en als je ze 's avonds dan van de zolder moet plukken, ja dan moet je wat!
Geen sticker die onze peuter dan in bed houd zeg maar!

Groetjes Manderijn.

Slapen kunnen ze idd vanaf de geboorte, het gaat erom dat ze in bed bleef liggen daar beloonde ik haar voor.
Ik begrijp de functie van zo’n haakje wel en vind ook dat je dat moet doen als je er zelf achter staat.
Ik werk in de zorg en daar is het plaatsen van een haakje op een deur (of iets waardoor de deur niet (helemaal)open kan) een dwangmaatregel omdat je iemand beperkt in zijn bewegingsvrijheid. Dat zit er bij mij zo ingestampt dat dat ws de reden is dat ik er thuis ook niet voor kies.
Misschien nog een optie om je peuter vast te stickeren In bed?
Groetjes Nancy

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 15 Jun 2012 22:38:13

Ik snap dat overleg gedrag van tegenwoordig niet. Duidelijk, consequent.Volgens mij is een haakje een normale oplossing. Al dat softe gedoe met alles belonen. Ik heb het idd. ook gedaan met zindelijk maken. Maar voor de rest echt niet. Ik ga echt niet avond na avond naar boven. Als er wat is, tuurlijk. Al die problemen dat kinderen avond na avond niet willen slapen, komt door de ouders ( mits er iets is). Maar tegenwoordig is het zo dat als mensen problemen hebben met hun kinderen, dat ze het gaan zoeken bij hun kinderen. Kijk eens naar jezelf (bedoel ik natuurlijk in het algemeen), geef toe dat je zelf af en toe faalt. Er is geen een ouder die zegt mijn kind luistert niet omdat ik niet goed opvoedt. Het is meestal, ja hij heeft een heel moeilijk karakter etc.
Als een kind het op school niet goed doet ligt het aan de juffrouw/meester. Ik irriteer me dood aan dit gedrag. Ja, ik doe ook dingen fout, neem wel de consequenties ervan. Mijn zoon wilde laatst niet slapen ( een week lang niet), kwam door ons. Aangepakt en hij sliep weer.
Sorry moet even spuien.

Belonen voor iets wat ze vanaf hun geboorte al kunnen vind ik wel gek ja.
Voor het zindelijk worden hebben wij het ook gedaan hoor, want dan moet je iets nieuws leren, dus toen vond ik het ook erg handig.

Het ‘haakje’ wat in dit geval helemaal geen haakje is, zorgt er voor dat ze niet door de deur kan (die dus overigens niet dicht zit) waardoor de lol van het weg lopen uit haar kamer weg is.
Er gebeurden bij ons de gekste dingen. Mijn boekenkast werd leeg gehaald, en alle boeken sleepte ze naar haar bed, alle kleding van mijn kast vond ik onder haar dekens terug. Als ik op bed ging lag ze lekker in ons bed te pitten, en als je ze 's avonds dan van de zolder moet plukken, ja dan moet je wat!
Geen sticker die onze peuter dan in bed houd zeg maar!

Groetjes Manderijn.

[/quote]

Delmira, elk kind is anders elk kind reageert anders enz enz. Kinderen komen nu eenmaal uit bed. Bij de een werkt aanpakken zoals jij dat noemt. Ik vind een haakje geen normale manier, zie mijn vorige reactie. Hier werkt het “softe” belonen ook prima.

Gewijzigd door - Zwelgje74 op 15 Jun 2012 22:47:07

Het idee achter het beperken van de vrijheid begrijp ik, maar in jou voorbeeld gebeurt het waarschijnlijk met een heel andere instelling.
Ik zou ze met Ducktape vast kunnen ‘stickeren’ maar ook dat zal de bedoeling niet zijn.

Als ik de deur nu op dezelfde kier zet, en het lijkt alsof de ‘vast’ zit, komt ze er ook niet uit, het is puur het idee.

Ik denk dat het belonen hier een loopje met me zou nemen, dan worden er vast veel nieuwe dingen uitgezocht waar ze ook wel voor beloond wil worden…

Groetjes Manderijn.

ik heb het vanavond geprobeerd en het werkt!!!1 keer kwam ze er uit en toen ben ik naar boven gegaan en gezegd dat ze nu geen sticker krijgt. ze ging huilen en ik beloofde haar nog 1 kans. ze is gaan liggen en heb haar niet meer gehoord! haleluja!! haha. ben de avonden hiervoor boos geworden en haar flink toegesproken maar zonder resultaat. hier werkt de ‘softe’ manier dus ook beter en ach, stickertje meer of minder, kind slaapt en kind voelt zich trots omdat het goed geluisterd heeft en een sticker krijgt. prima oplossing wat mij betreft ! thanx.

mama1980

ik heb het vanavond geprobeerd en het werkt!!!1 keer kwam ze er uit en toen ben ik naar boven gegaan en gezegd dat ze nu geen sticker krijgt. ze ging huilen en ik beloofde haar nog 1 kans. ze is gaan liggen en heb haar niet meer gehoord! haleluja!! haha. ben de avonden hiervoor boos geworden en haar flink toegesproken maar zonder resultaat. hier werkt de ‘softe’ manier dus ook beter en ach, stickertje meer of minder, kind slaapt en kind voelt zich trots omdat het goed geluisterd heeft en een sticker krijgt. prima oplossing wat mij betreft ! thanx.

mama1980