Bleke vlekken op de huid.. UPDATE h.a. geweest

Oh ja, wat spruw betreft: dat is de naam voor een schimmelinfectie van de mondslijmvliezen.

Gewoon dezelfde veroorzaker (Candida) als een huidschimmelinfectie, maar andere benaming.

Groetekes, Sje

Heeft ze er niet bijgezegd maar zal ik doen.

Ze zei er wel bij dat we dus niet meteen reslutaat zouden zien. Omdat die schimmel blijkbaar het pigment ‘weggevreten’ heeft, dus die plek blijft nog wel even wit, en zal zeker niet binnen 3 weken weg zijn.

Maar als het idd te lang duurt naar mn zin gaan we gewoon terug.

Suffe huisartsen zitten er toch tussen! Maar goed, ruim er omheen smeren dus!

Als het goed is moet je wel iets van resultaat zien. Als die vlekken zo blijven en die rode randen blijven zo na 3 weken smeren, dan moet je van mij weer contact opnemen met de huisarts, want dan moet er naar een andere behandeling gekeken worden (andere crème of bijv. een orale versie van een antimycoticum (=antischimmelgeneesmiddel)).

Beloof je dat je dan weer gaat bellen?

Groetekes, Sje

Ja Sje, ik beloof het
Maar dat rode randje was van de week al wat aan het wegtrekken is nu al veel minder als op de foto in mijn eerste berichtje. Dus lijkt erop dat het toch vanzelf al wat aan het beteren is?
Ik ga in ieder geval flink om de plekken heen smeren!

@Sje: ohja dat was het hem maar spruw kan ook op de tepel zitten toch? of is dat dan wel de zelfde veroorzaker maar ook diezelfde benaming? ja ik legde de link witte plekken in de mond en witte plekken op het lijf. moest haast wel IETS met elkaar te maken hebben. In dit geval de Candida

Over dat slapen maakte ze zich niet zo’n zorgen.
Als ik persé wilde mochten we gaan bloedprikken… maar ze verwachtte eigenlijk niet dat daar wat uit zou komen dus zou vooral voor mijn gemoedsrust zijn dan.
Omdat ze verder goed gezond is, is echt nooit ziek (hooguit 2x koorts gehad in dr leventje), en is actief en alert…
Dus ze raadde aan om het toch nog even aan te kijken. Zeker omdat het nu ook nog gewoon kan zoveel slapen.

Dus heb besloten het nog even aan te kijken. Na de vakantie gaat ze naar de peuterspeelzaal, 2 ochtendjes. Eens kijken hoe ze het daar volhoud. Als dat nou echt te veel voor dr wordt gaan we toch prikken.

quote:
@Sje: ohja dat was het hem maar spruw kan ook op de tepel zitten toch? of is dat dan wel de zelfde veroorzaker maar ook diezelfde benaming?

Zelfde veroorzaker, alleen op de tepel heet het geen spruw. Dan heet het officieel “schimmelinfectie van de gladde huid”.

Groetekes, Sje

@Sje: serieus?! noooit geweten, ze zeiden altijd spruw op de tepel (kraamhulp) ik had het dan niet, maar ze zei "om het te voorkomen. ik had een tepelhoedje maar ik moest ter bescherming voor die infectie wel smeren met dat zalfje omdat Rico het dus wel had. (niet op zn tepel maar in zn mond)

Ja serieus.

Mogelijk zeggen ze het voor het gemak dat het op de tepel ook spruw heet, omdat de tepel het mondje van het kindje besmet en/of andersom.

Groetekes, Sje

haha voor het gemak ach zo is het iig duidelijk

Nahh! En ik nog wel zo braaf meteen geantwoord

Nu speelt het overigens de laatste tijd ook wel door mn hoofd dat ze steeds meer het zelfde gedrag gaat vertonen als de oudste op die leeftijd… (met als verschil dat N. als baby al vrij moeilijk was, en zij totaal niet).
Vind het moeilijk om te zien wat nou gewoon bij peuterpuberteit hoort, of dat ze mogelijk toch het zelfde heeft… Wil me daar nu eigenlijk nog helemaal niet druk om maken. Maar sommige dingen komen toch heel duidelijk terug…

Het lijkt erop dat zij ook gewoon heel weinig prikkels kan verdragen, en dat zij het dan uit in veel slapen ipv negatief gedrag wat N. deed/doet. Wat op zich een positieve reactie van haar is natuurlijk

Tja, ik ook! Hahahaha
Maar goed… als het zo is veranderen we dr niks aan, en hebben we bij haar als voordeel dat we inmiddels ervaringsdeskundige zijn.
E. blijft gewoon wie ze is, en of ze nou wel of geen diagnose krijgt zal voor haar gedrag niets uitmaken.
Mocht ze het wel hebben, gaat ze er tot nu toe in ieder geval wel op een heel andere manier mee om als N., en waarschijnlijk zal ze daardoor ook later er beter mee om kunnen gaan. (zij sluit zich meer af, zoekt zelf de rust op als het haar teveel wordt. Terwijl N. dan juist overal tegenin gaat en het zichzelf en anderen moeilijk maakt.)

N. moet dit jaar nog een keertje heronderzocht worden, omdat zijn diagnose alweer 2 jaar geleden is, en met 4 jarige leeftijd gesteld is. Op die leeftijd kan er nog een hoop veranderen. Nu twijfel ik niet aan zijn diagnose hoor. Maar nog een keer goed onderzoeken is natuurlijk nooit slecht. + dat ik een intelligentietest wil voor hem, omdat hij toch wel heen pienter is, en de vorige intelligentietest (van een ander onderzoeksbureau) een IQ van 88 uitkwam, wat natuurlijk totaal belachelijk is omdat er toen geen rekening gehouden is met zijn autisme en hij de vragen verkeerd beredeneerde…
Maar zo staat het nu dus wel in zn dossier…!
En brusjes krijgen voorrang, dus misschien kan ik haar wel gelijk meenemen hoewel ik niet verwacht dat ze een diagnose gaan stellen op 2 jarige leeftijd, maar misschien dat ze wel verwachtingen uitspreken, of zich juist totaal geen zorgen maken.

Even een update…
We hebben ruim 3 weken trouw gesmeerd, ze is ermee in het zonnetje geweest (OK… niet heel veel kregen we de kans niet voor!)
Maar totaal geen verandering…
Ja het valt wat meer op nu, omdat de rest van haar ruggetje wel wat meer verkleurd is door de zon, en die vlekken spierwit blijven.

De vlekken breiden dus in ieder geval ook niet uit. Hoewel… op haar rug in ieder geval niet. Als ik het vergelijk met de foto’s aan het begin van dit topic (foto’s zijn zo’n 3 maanden geleden gemaakt) hebben ze nog precies dezelfde vorm en grootte. Maar nu ontdekte ik op haar arm ook nog een klein plekje. Was me nog niet eerder opgevallen. Maar is ook maar heel klein… dus wie weet zit dat er ook al langer?

Naja, volgende week maar weer eens terug naar de HA denk ik…

Zorg dat er een microscopisch onderzoek plaatsvindt om te bepalen of er wel echt sprake is van een schimmelinfectie.

Daarvoor hoeft de arts alleen maar wat huidschilfertjes van die plek te schrapen. Met KOH (Kaliumhydroxide)-oplossing is dan na te gaan of er sprake is van een schimmelinfectie.

Als dat niet het geval is, is er iets anders aan de hand en lijkt me een doorverwijzing naar een dermatoloog geen overbodige luxe.

Groetekes, Sje

Heb in het eerste bericht een foto geplaatst van hoe het nu is.
Die rode rand is dus wel weggegaan, eigenlijk nog voordat we begonnen met smeren.
Nu alleen een lichte vlek, waar ze dus geen last van heeft. Wat dat betreft maak ik me er dus ook geen zorgen om. Is meer voor later bijv. dat ze het misschien wel heel vervelend zou gaan vinden, zo’n gekke vlek op haar rug.

@Sje, zal het aankaarten.
Ik ga een afspraak te maken volgende week maandag of dinsdag. Komt net wat handiger uit voor mij, en hoeft echt niet direct actie ondernomen worden, gezien ie er al een tijdje zit en niet veranderd.

Hopelijk is het niet alsnog vitiligo, ik zou na drie weken smeren toch ook voor die verwijzing naar een dermatoloog gaan. Gelukkig lijkt je dochtertje er geen last van te hebben, maar onderhand toch wel prettig om te weten wat het nu precies is denk ik.

Groetjes Carolien.

Lilypie Premature Baby tickers

is het niet veel erger geworden dan daarvoor? of komt het omdat ze nu wat bruiner is…
ja ik weet niet hoor twijfel of dit wel een schimmel is.
vind dit er niet oke uit zien… denk nog steeds aan vitiligo eigenlijk… anderzijds, een vrouw bij mij uit de straat heeft dat sinds kort ook (zij is indisch en dat valt dan behoorlijk op) en bij haar is het sneller aan het uitbreiden. ook op haar gezicht enzo… ik zeg: ga naar een dermatoloog!

@Inge, nee is niet erger geworden. De vlekken hebben nog precies dezelfde vorm en grootte als toen ik ze ontdekte. Maar de rest is inderdaad wat bruiner geworden waardoor de vlekken wat meer opvallen.

Kinderen zijn geboren naäpers, ze gedragen zich precies als hun ouders, ondanks alle pogingen ze goede manieren bij te brengen.
(Joh 13:15)

okee…
maar vanaf het moment dat jij het ontdekte he? was het toen al zo groot? of zag je het TOEN wel “groeien” zeg maar?