Bitterkoekjescake

Hoi allemaal,

Ik wil bitterkoekjescake gaan maken. Nou leek mijn vriend het wel een goed idee om de bitterkoekjes te weken in amaretto. Maar ik ben zwanger, dus dat zou betekenen dat ik m’n eigen cake niet ga eten. Nou zegt hij dat je de alcohol er uit kunt koken, maar hoe doe ik dat? En hebben jullie nog andere tips waarin ik de bitterkoekjes kan weken. Iets zonder alcohol dan hè?!

Groetjes Natasja

Lilypie Pregnancy tickers

Als het in de oven gaat dan verdampt de alcohol toch??? lijkt mij weet het niet zeker hoor, dus om het risico te nemen… je kunt ook ipv de bitterkoekjes te laten soppen in de amaretto een klein scheutje door het beslag heen doen??? piep beetje, dan is de kans groter dat de alcohol idd verdampt.

Gist is een eencellig organisme, een levend iets dus. Het zet suiker om in alcohol en kooldioxide ook wel bekend als CO2. Suiker zal je denken? Maar er zit toch geen suiker in mijn deeg? Klopt, maar een vriendje van het gist is het enzym. Enzymen zetten zetmeel uit de tarwekorrel om in suiker. Deze enzymen worden meegeleverd in het gist. Maar even, je had het over alcohol? Ja ruilk maar eens aan rijzend deeg. Je weet dan genoeg. Dronken van brood zal je niet worden want tijdens het bakken verdamt de alcohol. Overigens, bij bereiding van alcohol in bier, wijn etc. wordt ook gist gebruikt maar dan behoudt men de alcohol en laat men (doorgaans; champagne) de kooldioxide ontsnappen.

Volgens dit artikel ^^ verdampt de alcohol tijdens het bakken, anders werden wij ook dronken van brood

Alweer een ropic over eten??? En nog zo lekker ook Wat doen jullie me aan?

Je zou denken dat de alcohol verdampt inderdaad, maar zeker weten doe ik het niet.

Anders heb je misschien een amandel extract ofzo net zoals vanille extract om mee te koken?

Ben benieuwd wat het uiteindelijk is geworden! Eet smakelijk.

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

Op het moment dat een alcoholische drank verhit wordt verdampt de alcohol maar de smaak blijft. Dus op zich zou het geen kwaad kunnen, wil je op zeker gaan haal dan een extract met amandelsmaak.

Groetjes,

Michèle

Ik dacht ook dat de alcohol verdampte, maar ben er niet zeker van. Amandelextract, is dat van Dr Oetker ofzo? En moet je dat aanlengen? Sorry, ik ben niet zo’n bakwonder

@ Liske: Sorry! Maar troost je; het water loopt bij mij ook in de mond van al die eettopics.

Groetjes Natasja

Als je het echt 100% zeker wilt hebben, amaretto even in een apart pannetje 10 minuten laten koken, en dan aflaten koelen en erbij doen, dan is het echt weg! succes, en LEKKER!!!

Maakt niet uit hoor Natasja! Ga er lekker van genieten zou ik zeggen. Je wilt niet weten wat ik allemaal wegstouw op een dag… Op dit moment een chocotoff…

En goede tip malawimama, alleen dan niet boeven het pannetje gaan hangen he?

liefs

Lilypie In verwachting Ticker

@ Liske, tja da’s idd niet zo handig nee!

We hebben het gisteren in een pannetje verwarmd. Om te checken of de alcohol er werkelijk uit is, hebben we de amaretto een paar keer aangestoken (flamberen). Wel de afzuiger uit! Toen de amaretto niet meer brandde, was de alcohol eruit. Vanmiddag ga ik de cake bakken. Ben benieuwd.

Groetjes Natasja