Bioritme doorbreken

Hoihoi,

Zaterdag is het zo ver, dan is Julia 6 maanden! Hoera! We zijn begonnen met groentenhapjes geven en daar smult ze van. Komende week gaan we echt over naar het ‘echte’ eten en krijgt ze gewoon een fruit- en een groentenhap elke dag. Dat betekent wel dat we de fles af moeten gaan bouwen en dat wordt denk ik moeilijk!

Julia drinkt nu 5x200 cc en dat doet ze om 09.00 uur-13.30-18.00-22.30 en 03.00 uur. Eigenlijk zou de nachtfles als eerste moeten vervallen. Dat probeer ik nu door haar minder melk te geven 's nachts. Ik wil ook gaan proberen om de fles van 22.30 uur steeds iets te vervroegen. Maar dat bioritme van mevrouw he, ze is helemaal geprogrammeerd om op die tijden te drinken!

Dat betekent dat ze, als we haar om 19.00 uur naar bed doen, precies rond 22.30 uur wakker wordt. Als we haar door laten slapen, is het 01.00 uur (zoals vannacht) of 00.00 uur. Je zou dan denken dat ze wel even door zou slapen, maar nee hoor, het klokkie staat op 03.00 uur en ze gaat gillen. We konden haar vannacht temmen met de speen, maar het betekende wel dat ik zelf amper sliep en als een havik bleef luisteren of ze weer aan het miemelen sloeg. Zeker die nachtvoeding is pure gewenning! Ze slaat automatisch aan als een robotje en ze valt daarna ook meteen in slaap. Het maakt haar niks uit dat de fles kleiner is dan normaal, als ze maar even kan drinken bij mama. Het is echt een verwend diertje war dat betreft, want mama’s nachtrust is heilig en dus komt ze met een fles om te voorkomen dat ze de hele nacht speentjesdienst heeft!

Maar ik wil er vanaf. We MOETEN er ook vanaf! Want als ze 1 liter blijft drinken en dan ook nog bijvoeding krijgt, wordt het te veel. Alhoewel ik merk dat ze sinds ze een half potje Olvarit krijgt veel minder gilt om de fles. Ze past zich daar wel op aan…Maar weten jullie hoe ik mijn robotje moet herprogammeren? Dus EN de nachtvoeding veranderen EN de laatste voeding veranderen he…Ik wil dat haar schema zoiets wordt:

• papfles in de ochtend (rond 08.00 uur)
  • fruithap (rond half 11)
  • papfles middag (rond 13.00 uur)
  • groentenhap (rond half 4)
  • flesje voor het slapengaan (bv rond 19.00 uur)

En ze mag ook weleens een rijstwafeltje of een Ligaatje toch? Waar ‘hoort’ dat dan te worden gegeten?

Groetjes Rainbow, trotse mama

Gewijzigd door - Rainbow op 25 Feb 2009 10:30:21

hmm…nou ik heb als tip van Mriek volgens mij gekregen, om de fles van 7 uur te laten vervallen en in plaats daarvan een potje groente te geven…zo heb je ook een fles minder. ik ben er nog niet mee begonnen want aangezien het met rico nog niet helemaal toppie is wacht ik eerst 6 maart bij de ka af anders loopt alles dadelijk langs elkaar af.
maargoed zo zou ik het dus doen

Lilypie Eerste Verjaardag PicLilypie Eerste Verjaardag Ticker

rainbow ik zou die papfles van 8.00 een bordje pap doen en met de lepel gaan geven

Hoi,

Wat een spannende dingen allemaal! Ik zou eerst eventjes aanzien…als ze de groente (en fruit) goed gaat eten, komt ze 's nachts misschien wel niet meer en hoef je ook niets af te bouwen. En zo niet, dan kun je 's nachts steeds minder melk gaan geven. Elke paar nachten bv. 30 cc minder tot je bijna niets meer geeft en je hem kan weglaten. Zo hebben wij de laatste fles afgebouwd en dat ging prima.

Succes!

Groetjes!

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

spannend!

ff wat opmerkingen…
*waarom 2 papflessen? Als ze er toch 2 moet zou ik de 1e en laatste papfles geven en niet halverwege de dag…
*je schema zou ik anders doen (als dat lukt)
8.00 pap
10.30/11.00 fruit
12.30/13.00 fles
16.00 water/diksap met liga
18.00 groentehap
19.30 fles (evt dus papfles) …

Het lijkt veel op die van jouw… maar je bent later klaar met de laatste voeding en … de groentehap moeten ze leren te eten als jullie ook zelf eten… later alleen gemak van! Als ze dan snachts nog komt zou ik (omdat jij aangeef dat het alleen het idee is dat ze wat krijgt) alleen water geven… wie weet?! enne… pittige nachten klein weekje volhouden en je ben er vanaf… (spreek uit ervaring)…

Het is alleen maar meedenken he… maar dit is wat wij met 6 maanden hebben gedaan… en het loopt super!!

[img]http://lilypie.com/pic/090127/Hnj4.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/AbaBp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

jep hier ook! goed naar advies geluisterd haha heb m maar een paar x laten huilen, en nu slaapt ie EN zonder doek EN in zijn eigen bedje EN zonder nachtvoeding door tot minimaal half 7, geef dan zn tut en laat m dan soms wat jammeren tot 7 uur
meis echt het magische woord is doorzetten! en idd dan maar een keer laten huilen, ik zat er helemaal doorheen zovan; shit en de buren (woon in een flat) maar ik had zoiets heb er voort @#%#% aan ik doe het gewoon wij moeten hem opvoeden en dit hoort er ook bij, dus zij gaan dit niet voor ons verpesten
en zo gezegt zo gedaan hij doet het super nu maar kan altijd beter…we zijn nog bezig

Ja, zeker spannend allemaal. En dan ook nog het inbakeren afbouwen. Ons kind moet allemaal wel veel! Ze doet het allemaal best wel goed, maar het zal wel wennen zijn. Die pap met een lepel vind ik ook wel een goed plan, dan is ze misschien lang verzadigd? En het afbouwen van de nachtfles doe ik nu en dat lijkt ook wel goed te gaan. Alleen jammer dat ze, ondanks dat ik denk dat ze geen honger heeft, toch wakker wordt! Dat bioritme, zo’n klein vrouwtje en dan is de gewoonte er al ingesleten! Meer tips zijn welkom!

Kijk, dat is nou zo fijn aan dit forum he! Dat iedereen meedenkt! Fijn! Wist ik veel wanneer het ligaatje mocht! Mini-Boy, jouw schema is prima hoor, misschien kan ik Julia daar in ‘dirigeren’? En inderdaad Inge, DOORZETTEN. vannacht pikte ze het ook dat ik de speen gaf en het is gewoon ‘lekker’ voor Julia om even bij mij te zitten. Ze pit vaak alweer door in mijn armen, dus echt geïnteresseerd in die fles is ze ook niet. Klein handenbindertje! Onze buurman is gelukkig veel op reis, dus wat dat betreft kan ze gillen als het moet. En jammer anders inderdaad, we kunnen er ook niks aan doen dat onze kindjes gewoon moeten wennen! Bedankt voor de goede adviezen, ik ga ermee aan de slag!

Om je een beetje optimistisch te houden, bij ons hij er af en het schema ziet er nu zo uit:

6.00/6.30 fles 200
9.30/10.00 fruit (4 mnd potje of een stuk fruit)
10.30/11.00 fles 200
15.00/15.30 fles 200/230 ligt er een beetje of ze veel trek heeft
17.30/18.00 groente (4 maanden potje of mamma’s kooksel)
19.30/20.00 papfles

Van de week hebben we haar wel een paar keer om 14.00 een halve lige (4 maanden) gegeven. Lekker zitten smikkelen en smullen ervan. En als ze 7 maanden is dan gaat ze natuurlijk om 12.00 een boterhammetje eten.

Groetjes,

Michèle

Ben benieuwd rainbow… je houdt ons op de hoogte he!! Ja die liga’s mogen vanaf 4 maanden. en dan heb je er ook vanaf 6 maanden en dan nog vanaf 8 of 12 maanden geloof ik moet je maar ff in de winkel kijken. Jurian eet nu een halve liga (meer hoeft hij niet) … of bambix koekjes die zijn er ook vanaf 6 maanden … erg lekker vind Jurian die. Je mag ook soepstengel geven … maar ik vind die zo hard en Jurian vind het ook niet lekker… dat is ook zo met rijstwafeltjes die zijn er ook voor baby’s … ze stinken en zijn vies

[img]http://lilypie.com/pic/090127/Hnj4.jpg" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Pic” width=“100” height=“80” border=“0” />[img]http://b1.lilypie.com/AbaBp1.png" alt=“Lilypie Eerste Verjaardag Ticker” border=“0” />

maar michele, hoe geef je die liga dan ivm het toch wat anders is dan gepureerd eten…??

en rainbow hou ons op de hoogte, ben benieuwd

Nou ik brokkel de liga of door haar fruithap, als ze bijvoorbeeld peer heeft omdat een dat vrij dun is. Of ik breek een liga door midden en dan geen ik hem in haar hand en dan gaat ze er op sabbelen en aan likken en zo eet ze hem op. Ze vind het geweldig. Alleen wel een slab omdoen als je ze zo geeft want je krijgt het niet uit de kleren anders.

Groetjes,

Michèle

Wij zijn met 7 maanden begonnen met een liga of ander babykoekje. De fles van 15.00 uur is vervallen. En nu krijgt hij rond 16.00 uur diksap of thee en een koekje.

Michelle, ik zou persoonlijk de koek niet door de fruithap doen maar echt zelf laten knoeien. Want ja dan krijgt ze de koek wel binnen, maar zo’n koekje is bedoeld voor de motoriek. Dat ze leren om zelf iets te eten en niet alleen maar om het binnenkrijgen.

Groetjes,
Sandra

Lilypie Eerste Verjaardag Ticker

Ze krijgt beide Sandra. De 4 maanden liga is ook meer om te mengen. 6 maanden mag ze nu pas. Dus vaak een halve door haar fruitje 's morgens en 's middags de andere helft in het handje. Meer dan een halve krijgt ze niet want ze verliest de intresse erin.

Groetjes,

Michèle

Maak van haar laatste voeding 22.30 een lekkere papfles
Dan heeft ze een lekker gevult maagje en kan ze misschien de hele nacht doorslapen
Succes

Groetjes van Heleen mama van Robin en Justin